Ik woon nu in een enorm groot huis met mijn moeder, ik betaal een deel voor kost en inwoon, en verder leef ik op vrije voeten. Ik heb een voltijdse baan, die ik niet persé leuk vind maar die wel voldoende verdiend om mijzelf te voorzien in al de dingen die ik leuk vind. Doordat ik thuis woon kan ik regelmatig op vakantie, kan ik mijn pony houden, heb ik een nieuwe auto kunnen kopen, en leef ik dus eigenlijk een lekker leventje, ik kan doen en laten wat ik wil en hoef aan niets of niemand verantwoording af te leggen.
Mijn moeder vind het wel lekker zo, zij heeft gezelschap, ik kan haar financieel ondersteunen, er is hulp in het huishouden... je zou zeggen een win win situatie.
Maar de laatste tijd zit ik nogal met een tegenstrijdig gevoel.
Ondertussen ben ik dus "al" 25 (het is maar hoe je dat interpreteert, het is nog erg jong, maar tezelfdertijd wordt er toch verwacht dat je ondertussen op eigen benen staat).
Ik ben vrijgezel, heb geen vaste baan (maar wel een job voor lange termijn), ik heb geen eigen woning... dus maatschappelijk gezien ben ik enorm aan het falen. Ik heb namelijk geen partner, geen huis, geen kinderen en ook geen trouwring. Niet dat ik daar behoefte aan heb want ik voel me helemaal niet alsof ik me wil settelen. Settelen staat voor mij gelijk aan : vastzitten, gebonden zijn. En ik hou van vrijheid blijheid en liefst zo weinig mogelijk verantwoordelijkheid. Laat mij maar lekker de dingen doen die ik prettig vind , ik leef tenslotte maar een keer en voel me dus ook niet geroepen om de weg van huisje tuintje boompje te volgen zoals ik dat overal in mijn omgeving zie, en wat dus ook maatschappelijk dé weg is die er gevolgd word.
Nu ga ik me soms schuldig voelen, en voelt het alsof ik "faal" omdat ik dus niet aan dat beeld voldoe (ook al wil ik daar niet aan voldoen, het lijkt alsof ik een mislukking ben omdat ik het niet kan of wil)
Daardoor krijg ik een soort van drukkend gevoel dat zegt; je moet alleen gaan wonen. Om een soort van te bewijzen dat ik ook zelfstandig kan zijn en niet op de kap van iemand anders wil leven...
Nu is het zo dat ik en mijn moeder financieel goed rondkomen doordat we samenhokken, en de luxe die ik me nu (eindelijk!) kan permitteren zou ik moeten opgeven als ik weer alleen ga wonen.
Ik kan geen appartement betalen, plus mijn paard, plus mijn opleiding, plus mijn auto, plus vakanties.
Dus als ik alleen zou gaan wonen moet ik toch ergens gaan knippen in de leuke dingen.
Ik zit in een luxepositie en ik mag me enorm gelukkig prijzen, en echt ik ben daar ook wel dankbaar voor. Maarrr, ik kan er niet echt van genieten omdat ik dus het gevoel heb dat mensen over me oordelen, omdat ik zogenaamd niet volwassen wil worden, of niet zelfstandig wil zijn, of misschien is het een soort van jaloezie omdat ik gewoon een enorm vrij leven leid waarin niets me beperkt....
Ik vraag me eigenlijk af of er nog mensen zijn die op deze leeftijd bij hun ouders wonen en hoe zij dat ervaren. Ik kan namelijk wel gaan samenwonen met een vriendin om toch maar te bewijzen dat ik zelfstandig ben, maar ergens is dat toch hetzelfde als samenwonen met mijn moeder? We zijn meer huisgenoten die elkaar tegenkomen in huis, dan dat zij een moeder is en ik het kind.
Hoe raak ik dat drukkende gevoel kwijt? Is het eigenlijk helemaal niet zo raar of erg om tegenwoordig de beslissing te maken weer thuis te blijven wonen (gezien alles financieel reteduur geworden is) ? Of ben ik wel een puber die in ontkenningsfase zit en niet volwassen wil worden?
Hoe kijken jullie bokkers daar eigenlijk tegenaan?
Ik stel deze vraag omdat ik dus dénk dat mensen zo over me oordelen, het is niet zo dat dit letterlijk tegen me verteld wordt. Het is echt een gevoel, zo van; dit is wat ik ben in de ogen van de maatschappij: een mislukking.
En ondanks dat ik gewoon blij ben en vrij ben om mijn ding te doen, merk ik wel dat dit mij remt in het ervan genieten. Anderen hebben die vrijheid helemaal niet door verantwoordelijkheden... Ik heb andere keuzes gemaakt.
Ik ben benieuwd
Geniet ervan meid, en je draagt zorg voor je paard, die is er ook nog eens blij mee.