Anti-kraak wonen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

loyce_

Anti-kraak wonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 22:02

Haiihaaii

Mijn vriend en ik zijn van plan om binnenkort anti-kraak te gaan wonen.
Dit omdat we beide nog opschool zitten en dus niet het geld hebben voor een echt huis, en daarbij heeft het ook wat avontuurlijks.

Nu is mijn vraag of iemand hier ook ervaringen mee hebben ? En waar hebben jullie gezocht en hoelang mocht je er wonen. En de prijsklasse voor het gas/water/licht ?

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:06

Ik reageer straks/morgen even uitgebreid (bok nu mobiel), mijn vriend woont antikraak en ik zou er in eerste instantie bij in gaan wonen maar toch niet gedaan :)

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:08

is dat niet in kraakwoningen wonen, dus illegaal wonen?
eerste wat in me opkomt :o
zal t wel helemaal verkeerd hebben hahaha

Loeky01

Re: Anti-kraak wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:09

@savannah, het is juist legaal. Anti-kraak is tegen krakers :+. Dus je betaalt heel weinig, maar je kan er ook zo weer uitgezet worden.

Ts ik lees even mee.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:12

Je wordt er niet zomaar uitgezet hoor, volgens mij hoor je het minimaal 3 maanden van te voren.
Ik heb er zelf geen ervaringen mee, maar kijk wel eens mee met cliënten die zo'n woning zoeken. Bij sommige dien je voorgedragen te worden, bij andere kan je er zelf komen.
Camelot zit geloof ik door heel Nederland, verder hebben we hier nog Villex, en Livable. Dat is voor studenten, dan betaal je echt 3x niks maar doe je wel 10 uur per maand vrijwilligerswerk.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:14

Jikkeee schreef:
@savannah, het is juist legaal. Anti-kraak is tegen krakers :+. Dus je betaalt heel weinig, maar je kan er ook zo weer uitgezet worden.

Ts ik lees even mee.

oh ahahah. mn vriend zit naast me en zei dat het illegaal wonen was :+

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:14

in dat geval, volg ik :)

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:16

Suuszels schreef:
Je wordt er niet zomaar uitgezet hoor, volgens mij hoor je het minimaal 3 maanden van te voren.
Ik heb er zelf geen ervaringen mee, maar kijk wel eens mee met cliënten die zo'n woning zoeken. Bij sommige dien je voorgedragen te worden, bij andere kan je er zelf komen.
Camelot zit geloof ik door heel Nederland, verder hebben we hier nog Villex, en Livable. Dat is voor studenten, dan betaal je echt 3x niks maar doe je wel 10 uur per maand vrijwilligerswerk.

Een kennis van mij die anti-kraak woont moest binnen een maand zijn huis uit. Dus dat zal aan de verhuurder liggen.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:18

Xjosee schreef:
Suuszels schreef:

Een kennis van mij die anti-kraak woont moest binnen een maand zijn huis uit. Dus dat zal aan de verhuurder liggen.

Dat kan best hoor :j

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:18

Hou er rekening mee dat je er elk moment uitgezet kan worden.
heb je dan iets om op terug te valle?

Vriendin van mij heeft anti kraak gewoond.
Vaak grote huisjes voor weinig geld.
En nog in prima staat.
Zij heeft vaak lang kunnen wonen.
soms wel anderhalf jaar.
Deze woningen waren wel moeilijk te vinden.

Maar stop niet al je geld in het opknappen.
Want moet je er na 3 maanden uit is dat zonde.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:19

Ik heb toen ik student was een aantal jaar antikraak gewoond in Enschede. Ik heb 1,5 jaar echt antikraak gewoond en 2 jaar met verlaagde huur dat later over zou gaan naar antikraak.

De eerste 1,5 jaar betaalde ik EUR 90 per maand aan de organisatie die dit regelde. Het eerste huis was een groot woonhuis dat ik deelde met drie anderen. In totaal betaalde ik 170 Euro per maand, waarvan dus 90 Euro voor de organisatie en de rest voor gas, water, licht en internet. Jammer genoeg kon ik hier maar drie maanden wonen, want toen besloot de huiseigenaar na drie jaar toch het huis te gaan verkopen. Dat is dus ook meteen het nadeel van antikraak, want ik had een contract met een opzegtermijn van twee weken.

Het tweede huis was een oude aanleunwoning waar ik alleen kon wonen. Ideaal huis. In principe was het maar voor 6 maanden, maar de sloop werd uitgesteld en ik heb er uiteindelijk een jaar kunnen wonen. Wederom 90 Euro huur aan de organisatie, 80 Euro voor stadsverwarming, en ik denk nog iets van 40 Euro voor water en elektriciteit.

Daarna ben ik overgeplaatst naar een verlaagde huurwoning. Dit waren woningen die gesloopt moesten worden, maar waar nog heibel met de buurt over was. Het was dus te vroeg om ze al in de antikraak te doen, maar ze wilden ook geen vaste huurders meer. We kregen een opzegtermijn van drie maanden en betaalden 365 Euro aan huur voor een volledig huis met drie slaapkamers. Daar heb ik uiteindelijk nog twee jaar gewoond voordat ik naar een andere stad ging voor mijn werk.

Mijn ervaring is als je een nette huurder bent de organisatie je probeert door te plaatsen naar andere antikraak woningen. Het waren alle drie nette woningen waar niets aan mankeerde. Ja, ze waren wat ouder, maar het was geen oude troep.

Voordelen: Goedkoop, flexibel..
Nadelen: Het huis wordt nooit helemaal eigen. Je wilt er niet te veel werk in stoppen, want je kan er zo weer uitgezet worden. Opzegtermijn van twee weken. Huis wordt water en winddicht gehouden, maar dat is het dan ook wel. Er zit vaak geen goed onderhoudscontract bij.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:21

Iemand die ik ken moest er binnen twee dagen uit :+

Maar heeft inderdaad als voordeel dat het lekker goedkoop is :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:27

Anti-kraak hoeft het ook al niet meer te heten, gezien kraken verboden is en die mensen er dus direct uitgezet kunnen worden. Nu is het voornamelijk tegen vandalisme van gebouwen of ter onderhoud van het gebouw omdat het te koop/te huur oid staat.

Ik woon nu zo'n 3,5 jaar antikraak en het bevalt me uitstekend. Nu heb ik maar 6 huisgenoten en woon ik in een oude basisschool. Ik heb dus een heel klaslokaal :) We delen de badkamer en officieel ook de keuken. Ik betaal 50 euro aan water en licht (geen gas, we koken elektrisch) en nog een klein bedrag aan huur. Groot nadeel is wel dat ik geen warm water op mijn kamer heb (maar ik heb in elk geval stromend water en dat is al fijn) en dat de verwarming na een bepaalde tijd uit gaat. Is het zo veel dagen boven een bepaalde temperatuur, dan zetten ze hem uit.

Het is echter wel zo dat ik als enige ingeschreven mag staan in deze kamer/woning. Mijn huisgenoten ook, maar ik mag geen vriend er officieel bij in laten wonen en geen huisdieren. Daarnaast staat in mijn contract dat ze mij een maand van te voren pas hoeven mede te delen dat ik eruit moet.
Verder is het ontzettend netjes onderhouden, we hebben jaarlijks brandcontrole, technische dienst die alle klusjes doet, aansluiting voor mijn wasmachine en zelfs een hok voor de fietsen binnen.

Ik huur via Carex, maar zij zitten alleen in het Noorden. Heb me ingeschreven toen ik eens bij een vriendin die via hun huurde langs kwam. Werd uitgenodigd voor een gesprek enz. Werd vrij snel gebeld om bij een eerste pand te kijken, maar gezien ik tot 's nachts werkte vond ik het geen fijne plek om te wonen, dus afgewezen. Even daarna boden ze deze aan en nu al heel lang gelukkig hier :)

Ter illustratie:
Afbeelding
Met schoolregels en creepy clown in de hal..
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:31

Leuk! Ik heb een paar jaar antikraak gewoond. Betaalde alleen GLW. Ik weet niet meer hoeveel dat was.... :oo Vrijstaand huis in bosrijke omgeving. Erg fijn!

Tips:
- check van tevoren even wat de plannen zijn met het adres. Is het bijvoorbeeld een sloopwoning/pand, dan is vaak goed na te gaan wanneer ze ongeveer gaan slopen. Ook als het leeg staat omdat er bijvoorbeeld plannen zijn om een weg aan te leggen, kan je goed inschatten hoe lang je er kunt blijven. Dat zijn de fijnste adressen. Dan heb je meer zekerheid over je woonduur dan wanneer het bijvoorbeeld te koop staat. Al heb je uiteindelijk natuurlijk nooit 100% zekerheid....
- bij de twee organisaties waar ik bekend mee ben mag je geen huisdieren houden. Wel iets om rekening mee te houden. :\
- ik heb de organisatie destijds een nette mail gestuurd, uitgelegd dat we beiden de 30 al gepasseerd waren en het stadium van douches en keukens delen wel voorbij waren. En uitgelegd dat we ons huis aan de andere kant van het land te koop hadden staan en wegens een nieuwe baan onderkomen nodig hadden. Meteen even een brochure van ons toenmalige huis meegestuurd, zodat ze konden zien dat we nette bewoners waren. :+ Mede daardoor kregen we dat mooie vrijstaande huis. :D

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:34

Ik woon ook anti kraak, heb elke keer een half jaar contract.
Betaal 220 pm aan huur, woon er heerlijk.
Deze woningen worden over 2 a 3 jaar gesloopt.. Dus zit voorlopig even goed.
Tot die tijd heb ik zoveel jaren opgebouwd dat ik Door kan stromen naar andere woning...

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:40

Ik woon ook antikraak in een soort flatje, het was vroeger een verzorgingscentrum voor bejaarden. Echt top! Ik betaal alles incl 235 per maand.
Heb het gevonden via Interveste, daar vind je heel veel van dit soort woningen. Het is een contract voor onbepaalde tijd, maar zodra er gezegd wordt dat we eruit moeten, moeten we er binnen 4 weken uit zijn. Persoonlijk vind ik dit toch best ruim. :)
Het gebouw blijft ongeveer nog 2 jaar staan, maar 5 jaar geleden werd er gezegd dat er nu al iets anders zou staan. Dus de kans dat dát uitloopt is ook groot. :+

Afbeelding
Afbeelding
Hierboven mijn woonkamer, toen ik er nog niet inzat, het is nu iets rommeliger hahaha.
Het is dus mijn woonkamer en slaapkamer in 1. Verder heb ik een soort hal / keuken met kasten en een eigen badkamer met toilet. Het enige wat ik moet delen is de wasmachine. :)
Het bevalt mij echt super goed!

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:51

Ik woon momenteel een gebouw van maatschappelijk werk. Deze is verhuisd en ik mocht erin komen wonen. Ik deel het in principe met een vriendin, maar deze is er toch nooit dus zit er lekker alleen. Ik heb een grote woon/slaapkamer met inloopkast. Extra slaapkamer. Eetkamer. Werkkamer en keuken. En natuurlijk een douche en toilet. Om het huis zit een groot grasveld waar ik van de zomer heerlijk kan BBQ'en en afgelopen zomer ook een zwembad heb mogen neerzetten. Het ultieme campinggevoel! :')

Gras wordt gemaaid door de gemeente en inmiddels is er ook al 2x een glazenwasser langskomen. Woon hier nu 6 maanden.

Ik betaal 100 euro huur en deel de kosten voor gwl en internet/tv waardoor ik op de 160 euro per maand uit kom ongeveer.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 23:08

Mijn zzus heeft ook samen met der man zo gewoond. Geld voor een huis was ernog niet omdat ze sturdeerden.

Ik sliep er elke week 1 nacht. Ze hadden een vrij net appartement. Ze hebben er eenfijne tijd gehad. Kosten weet ik zo niet.
Ze hadden een 3 kamer appartament in zwolle

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 00:00

Ik woon nog niet op kamers maar anti-kraak wonen klinkt zeker erg interessant! ik lees even mee! :)

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 10:00

Ik heb 1,5 jaar antikraak gewoond via interveste. Ik betaalde in totaal 200 euro incl. per maand. Ik had daarvoor een duplex woning soort oude seniorenwoning met een ruime woonkamer, keuken, gang, voorraadkast, opberghok, slaapkamer en badkamer.
Hier kreeg ik eerst te horen dat ik er rond maart uit zou moeten, uiteindelijk is dat december geworden. Maar dat hadden we al door omdat er mensen waren komen kijken voor het verbouwen. Dus je hebt het wel een beetje door. Ik had toen opzegtermijn van 4 weken.

Nu heb ik ooit iets anti-kraak actig via Carex, betaal 306 euro huur, rest weet ik nog niet aangezien ik er net zit. Hier heb ik iets kleinere woonkamer, keuken, gang, badkamer, washok en een zolder. Nu hebben ze vanuit Carex een opzegtermijn van 3 maanden.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:08

Loyce, wat spannend, leuk!

Ik heb alleen geen tips voor je :Y)

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:20

Ons eerste huisje was ook antikraak. Via sleutelklaar een leuke onderwoning gehad. Het was een huisje zonder dubbelglas/cv etc, maar heb het er onwijs naar mn zin gehad. :j We betaalden destijds 325 excl, door de enkele ramen en alleen gaskachel was GWL wel rond de 100 euri per maand.

Als ik nu de kans zou krijgen een leuke woning antikraak te krijgen zou ik het zo weer doen, alleen is het helaas niet voldoende zekerheid :n

TIP! Laat duidelijk op papier zetten wat vanuit de verhuurder de opzegtermijn is! Dan kun je hier later op terugkomen. Daar is in onze woningen toen hee veel gedoe over geweest. (Sleutelklaar had aangegeven dat ze dit uiterlijk 3 maanden van te voren lieten weten en hulp zouden bieden bij het vinden van een nieuwe woning. Dit bleek een maand voor ze eruit moesten niet het geval.
Laatst bijgewerkt door linnnh op 07-01-15 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Irene_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:22

Hoi Hoi!

Ik heb in totaal zo'n 2,5 jaar antikraak gewoond in Eindhoven. Zowel via Camelot, ad-hoc als Interveste. Wij woonden in een rijtjeswoning die gesloopt zouden worden, altijd nette woningen gehad en alleen een lik latex op de muren en lekker schoonmaken. Verder prima te wonen!

Bij Camelot kwamen alleen wel extra kosten omdat deze wilden dat je een veilig pakket zou aanschaffen (brandblusser, rookmelder, blusdeken etc) maar dit was eenmalig.

Wij hebben 4 verschillende woningen gehad en bijna overal een half jaar gewoond. Omdat wij het huis altijd netjes hadden werden we steeds doorgeschoven en bovenaan de lijst gezet voor nieuwe woning. Meestal naar de straat er naast en konden we zo via de tuin verhuizen :)

Wij woonden voor 180 euro exl g.w.l met 2 personen. Dat hadden wij apart geregeld via Brabant water en Essent. Was geloof ik 30-50 euro per maand ofzo.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:13

Mijn broertje woont anti-kraak via ad-hoc. Betaalt 165 euro ex. g/w/l wat nog ongeveer 40-50 euro extra per maand is.
Hiervoor heeft hij een volledig appartement met 3 slaapkamers en nog een grote kelder voor fietsen e.d.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 20:05

Fangio schreef:
Mijn broertje woont anti-kraak via ad-hoc. Betaalt 165 euro ex. g/w/l wat nog ongeveer 40-50 euro extra per maand is.
Hiervoor heeft hij een volledig appartement met 3 slaapkamers en nog een grote kelder voor fietsen e.d.

Ik zit ook bij hun te kijken.. Weet jij of hij dat pp. moet betalen? Gok het wel