Sociaal Pedagogische Hulpverlening

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lessie

Sociaal Pedagogische Hulpverlening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 16:38

Goedemiddag bokkers,

Ik was op zoek naar een topic, maar kon het niet vinden.
Vandaar dat ik maar een nieuw topic aan maak.

Wie doet er allemaal SPH? Het lijkt me leuk om een topic te hebben waarin we het over de studie kunnen hebben en elkaar misschien met sommige dingen kunnen helpen.

Ik zit momenteel in het eerste jaar.

amandananana

Re: Sociaal Pedagogische Hulpverlening

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:40

Ik doe SPH op Hogeschool Rotterdam. :D Zit nu in mn laatste jaar, ben dus druk bezig met m'n minor, een project en mijn plan van aanpak voor mn scriptie.

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:41

Ik zit in mijn tweede jaar SPH op Avans in Breda. Komende weken tentamens en een herkansing voor mijn P en daarna ga ik een half jaar stage lopen!

Ik ben ontzettend benieuwd hoe de stage mij gaat bevallen, maar richt me nu vooral op het behalen van mijn P, de andere tentamens van dit blok zijn even minder belangrijk :+

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 16:46

Aaah leuk! Ik ga in februari ook stage lopen, super veel zin in!

Waar ga je stage lopen Unoo?

Drukdrukdruk Amandananana! Leuk!

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:47

Net als Amandananana zit ik ook in mijn laatste jaar, maar dan van SPH in Leiden. Ook druk bezig met mijn plan van aanpak en tegelijkertijd nog 5 vakken van mijn minor te volgen :)

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:50

Mijn stage is bij Visio in Breda, dit zal voornamelijk op de dagbesteding zijn. Vorig jaar heb ik een tijd vrijwilligerswerk gedaan bij het paardrijden, vandaar dat ik de organisatie en cliënten voor een groot deel al ken. Ik heb veel geluk gehad dat ik er stage mag lopen omdat ze normaal alleen maar stages voor een heel jaar aannemen, maar omdat ik een 'goed visitekaartje' had afgegeven tijdens mijn vrijwilligerswerk mocht ik er toch komen.

Is het bij jullie ook zo lastig om stages te vinden? Bij ons heeft ongeveer 50% geen stage, die moeten dan een project gaan doen.

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 16:51

Heel moeilijk. Ik ga nu in de psychiatrie stage lopen, super blij!
Maar ik denk dat meer dan de helft nog geen stage heeft inderdaad..

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:52

Ik heb mijn stage al achter de rug, maar kan me inderdaad nog goed herinneren hoe lastig dat was!
Heb zelf ook heel vaak gesolliciteerd, en uiteindelijk via via ergens terecht gekomen gelukkig :)
School had zelf ook nog wat stageplekken achter de hand, maar nog niet eens genoeg voor de helft van alle 300 SPH en MWD studenten.

Wat voor project moeten ze doen dan Unoo? En hoeven ze dan helemaal geen stage meer te doen? Bij ons was het zo dat je gewoon een stagejaar moest doen, dus geen stage betekende gewoon studievertraging. Net zo lang tot je wel wat had.

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:04

Anna schreef:
Wat voor project moeten ze doen dan Unoo? En hoeven ze dan helemaal geen stage meer te doen? Bij ons was het zo dat je gewoon een stagejaar moest doen, dus geen stage betekende gewoon studievertraging. Net zo lang tot je wel wat had.

Er zijn verschillende projecten te kiezen, dit zijn vragen vanuit instellingen. Ik heb even gekeken wat sommige projecten inhouden. Er zitten dingen tussen zoals:
Het maken van een kinderboek over (v)echtscheidingen die kan worden gebruikt door bijvoorbeeld een leraar in een klas.
Het overzichtelijk maken van alle nieuwe veranderingen voor bewoners van Villa B.oerenbont+het overzichtelijk maken van alle juridische wetten etc waar minderjarige mee te maken krijgen.
Buurtbewoners interviewen om te kijken wat zij van de activiteiten in de buurt vinden en hier een adviesrapport van opstellen.

Ik wilde per sé een stage omdat wij nu al anderhalf jaar bezig zijn geweest met projecten. Verschillende ervaringen in het werkveld tijdens je studie vind ikzelf heel belangrijk, ik denk zelf ook dat het makkelijk is om volgende stages te vinden als je kan aantonen dat je al een stage goed hebt afgerond.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:10

Ik meld me :)

Ik ben 2e jaars student aan de hogeschool Leiden.
Ik ga dit weekeind beginnen met brieven sturen voor mijn stage van volgend jaar, volgend jaar loop ik 10 maanden en is best lastig om te vinden :j.
Hoe hebben degene die de stages wel al voor elkaar hebben dit aangepakt? Nog tips met het zoeken?

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:33

Wel apart dat je dus eigenlijk geen stage hoeft te doen Unoo?
Ik vond in ieder geval de praktijkervaring erg belangrijk!

Smurffie, ik zou vooral niet te vroeg beginnen. Toen ik twee jaar geleden begon met solliciteren was het ook januari. Overal kreeg ik te horen dat ze daar pas in april naar gingen kijken en dat ze mn sollicitatie wel zouden bewaren. Maar als het april is ben je eigenlijk alweer vergeten.
Verder heel breed solliciteren! Beter twee keer ergens aangenomen worden en iets mieten afwijzen dan niks hebben. Maar ook weer niet te breed want het moet wel iets leuks zijn, je zit er toch 10 maanden :=

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:33

Ik vind het ook heel apart dat je geen stage hoeft te lopen, maar dit is noodgedwongen omdat er zo weinig stageplekken zijn. Beter iets dan niets zal de school wel denken :')

Puck94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:40

Hoi! Ik doe SPH bij Saxion in Enschede, zit nu in het 2e jaar. Ben net als smurffie aan het zoeken naar een stage voor volgend jaar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:04

Anna schreef:
Wel apart dat je dus eigenlijk geen stage hoeft te doen Unoo?
Ik vond in ieder geval de praktijkervaring erg belangrijk!

Smurffie, ik zou vooral niet te vroeg beginnen. Toen ik twee jaar geleden begon met solliciteren was het ook januari. Overal kreeg ik te horen dat ze daar pas in april naar gingen kijken en dat ze mn sollicitatie wel zouden bewaren. Maar als het april is ben je eigenlijk alweer vergeten.
Verder heel breed solliciteren! Beter twee keer ergens aangenomen worden en iets mieten afwijzen dan niks hebben. Maar ook weer niet te breed want het moet wel iets leuks zijn, je zit er toch 10 maanden :=

Oeh, met zulke uitspraken zou ik oppassen.
Ik doe ook sph en in febr beginnen ze al met werven voor september stagiaires.
En dus in september al voor februari.
Het is heel erg doelgroep afhankelijk. Ik zou als er geen vacatures op de site staan, gewoon bellen wanneer zij werven. Dan kun je rond die periode je brief insturen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:19

Ik ben langzaam wel brieven aan het sturen naar degene die de vacatures er al op hebben staan.
Verder ga ik er nu nog niet vollop druk op zetten omdat vele inderdaad aangeven dat je brief voor 1 feb of 1 maart binnen moet zijn, maar ze daarna pas gaan solliciteren.

Bellen wanneer ze gaan werven is wel een goede, ik houd nu steeds de site in de gaten maar het zijn natuurlijk best veel verschillende.

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:40

Ik ben het solliciteren voor mijn 2ejaars stage helemaal vergeten, volgende week maar eens naar gaan kijken.
Nu druk bezig met de tentamens, vandaag herkansing voor mij P gehad en morgen een tentamen recht!

Carrera97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:46

Zou ik me ook mogen melden? :o
Ik ben eerstejaars op de Hogeschool Utrecht in Utrecht.

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 10:17

Ik wil misschien SPH gaan doen, ik hoor over lastige stage plaatsen, is er dan ook weinig werk?
Is deeltijd zwaar?
Komen er een aantal van jullie ook van MBO af zo ja, hoe bevalt dit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 10:21

Bonnyyyyyy schreef:
Ik wil misschien SPH gaan doen, ik hoor over lastige stage plaatsen, is er dan ook weinig werk?
Is deeltijd zwaar?

Momenteel is in bijna elke branch het vinden van stage moeilijk even als werk. Als je goed zoekt en op tijd begint vind je echt wel een stage. Alleen je moet niet verwachten dat je om de hoek stage kan lopen.

Ik heb geen idee van deeltijd, maar ben bang dat daarin de mogelijkheden nog beperkter zijn. Je moet dan namelijk al een "baan" hebben voor aantal uur. En er zijn maar weinig bedrijven die daar momenteel in willen investeren.

Ik heb mbo 4 gedaan, maatschappelijke zorg. En dat is wel echt een verschil. Moet ongeveer het dubbele aan leerstof per periode weten en je krijgt een studiehandleiding per vak en daar moet je het mee doen. Je krijgt niet meer elke week je huiswerk op.

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 10:26

Het stage zoeken ben ik gewend en verloopt tot nu toe op rolletjes bij mij.
Ik doe nu sport en bewegen...
Leren heb ik geen probleem mee dat scheelt!
Huiswerk perweel krijgen we nu ook niet hihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:15

Heeft iemand hier één of meerdere van onderstaande boeken?

9789006951905 = basisboek systeemgericht werken.
9789031348909 = Pittige jaren
9789046903087 = Met nieuwe ogen
9789031392100 = Motiverende gespreksvoering.
9789001815530 = Mens en recht
9789046903599 =outreachend werken

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:25

Ik heb het basisboek systeemgericht werken, motiverende gespreksvoering en mens en recht.
Van mens en recht heb ik wel de oudere druk omdat ik het onzin vond om bijna 50 euro aan een boek uit te geven terwijl de oudere druk 12 euro was :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:27

Mroes_1992 schreef:
Bonnyyyyyy schreef:
Is deeltijd zwaar?

Momenteel is in bijna elke branch het vinden van stage moeilijk even als werk. Als je goed zoekt en op tijd begint vind je echt wel een stage. Alleen je moet niet verwachten dat je om de hoek stage kan lopen.

Werk vinden is op dit moment met deze opleiding niet makkelijk :n Tenzij je het niet erg vindt om op MBO niveau te gaan werken natuurlijk, maar dat lijkt me niet de bedoeling van een HBO opleiding doen.
Een stageplek vind je nog wel een keer, maar werk is echt lastiger.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:30

Mroes_1992 schreef:
Heeft iemand hier één of meerdere van onderstaande boeken?

9789006951905 = basisboek systeemgericht werken.
9789031348909 = Pittige jaren
9789046903087 = Met nieuwe ogen
9789031392100 = Motiverende gespreksvoering.
9789001815530 = Mens en recht
9789046903599 =outreachend werken

Ik heb mens en recht en met nieuwe ogen
Heb er nog meer, ben bijna klaar, moet even kijken wat er al weg kan

noellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:59

Zijn er mensen die van het mbo komen en deze opleiding daarna zijn gaan doen?
Ik doe op dit moment Persoonlijk Begeleider Gehandicaptenzorg op het mbo, maar wil hierna een hbo opleiding doen. SPH spreekt mij erg aan.. maar of ik het aan kan?
Mensen die hier ervaring mee hebben?

*sorry, lees net dat er iemand voor mij ongeveer hetzelfde heb gevraagd :Y)