Macbook pro

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

it_is_me

Macbook pro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 22:18

Binnenkort zou ik een MacBook Pro willen aanschaffen, maar dat is nog niet zo eenvoudig. Kies ik met/zonder Retina scherm, 13/15 inch, en welke extra opties? Allemaal mogelijkheden om goed over na te denken.

Mijn wensen zijn:
- word en excell bestanden kunnen maken of in een dergelijk programma
- veel foto's op kwijt kunnen en ook de mogelijkheid tot bewerken
- internetten

Zou een MacBook Pro goed genoeg zijn met eventueel wat extra opties en welke dan of toch een met retina scherm, waardoor er misschien minder opties nodig zijn?

Tillie20

Re: Macbook pro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:21

Dat kan je met iedere Macbook, dus kijk gewoon naar het opslag en het geheugen. 4GB ram zou genoeg moeten zijn(Ik run Photoshop ermee terwijl ik nog 10 andere vensters open heb staan). Verder zou ik voor 200GB of meer gaan als opslag. Eventueel een externe HDD voor de foto's op te zetten, ligt eraan hoeveel 'veel' is.

Retina scherm of niet maakt niet veel uit, als is het wel handiger om foto's te bewerken. Zelfde geldt voor 13/15inch. Ik heb zelf een 11 inch retina, gaat prima. Is gewoon persoonlijke voorkeur ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:24

Ik zou ze voor schermgrootte gewoon even allemaal bekijken bij een Applezaak of MediaMarkt. :j dan kan je de beste keuze maken. Zelf heb ik een voorkeur voor 15" (en dan op kantoor een extern scherm eraan). Ik heb zelf (nog) geen retina omdat die nog niet bestond toen ik mijn MBP kocht.

Ik heb zelf 16gb werkgeheugen erin zitten. Ik werd knettergek van 4, daar was niet mee te werken hier met photoshop én nog meer open. :+ misschien dat dat met een SSD beter gaat, maar ik zou ten aller tijden voor meer dan 4 gaan. Ik geloof ook dat de 13" Retina en de 15" Retina niet eens meer te krijgen zijn met 4. De 15 alleen nog maar 16 zelfs.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:30

Jans schreef:
Ik zou ze voor schermgrootte gewoon even allemaal bekijken bij een Applezaak of MediaMarkt. :j dan kan je de beste keuze maken. Zelf heb ik een voorkeur voor 15" (en dan op kantoor een extern scherm eraan). Ik heb zelf (nog) geen retina omdat die nog niet bestond toen ik mijn MBP kocht.

Ik heb zelf 16gb werkgeheugen erin zitten. Ik werd knettergek van 4, daar was niet mee te werken hier met photoshop én nog meer open. :+ misschien dat dat met een SSD beter gaat, maar ik zou ten aller tijden voor meer dan 4 gaan. Ik geloof ook dat de 13" Retina en de 15" Retina niet eens meer te krijgen zijn met 4. De 15 alleen nog maar 16 zelfs.

Ik heb inderdaad een SSD, dat maakt een enorm verschil. Ik merk ook geen verschil in snelheid tussen mijn Imac met 8GB en 'normale' HHD.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 22:30

Bedankt voor de reacties. Ik begrijp dat sommige dingen afhangt van persoonlijke voorkeur, maar dan kan ik daar wel goed over nadenken. Het is namelijk, gezien de aankoopprijs wel fijn als de MacBook jaren mee kan ;-).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:35

Retina heb je in principe alleen nodig als je echt serieuze fotobewerkingen doet enzo. Met excel en word (numbers en pages bij Apple) zie je het verschil waarschijnlijk niet eens ;)
En qua snelheid en kracht kun je voor jouw doeleinden al met de lichtste Macbook vooruit. Ik heb jarenlang met 4GB geheugen met photoshop en illustrator, indesign en premiere gewerkt, meestal ook nog meerdere tegelijk, en het werkt prima :) maar dit was dan wel een iMac waar ik later nog geheugen bij kon plaatsen.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:37

Met die eisen zit je wel goed met Apple maar met Windows ook ... Vanwaar de specifieke voorkeur als je met vrij basic eisen nog wilt weten of je dan wel eigenlijk een MBP 'moet' aanschaffen?

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:41

Annemiek, mijn mbp heeft 4 gig en echt wel moeite met alles tegenwoordig. Hij is nu 3,5 jaar oud en hij is echt schaamtelijk langzaam, met 4 tabs open in chrome loopt ie al vol :') Tragisch verhaal, moet hoognodig geheugen bij.

Dus als je de kans hebt, beter voor meer dan 4 gig gaan :P Verder kun je voor wat jij wilt inderdaad al met de lichtste vooruit :) Schermgrootte is persoonlijk, ik werk prima op een 13 inch maar mijn vent wil niet kleiner dan 17 inch :') Waarom wil je precies een macbook?

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 22:55

Mijn man heeft een laptop PackerdBell en werkt niet erg fijn meer (traag en loopt zo nu en dan vast). Foto's zijn er niet op te bewerken, omdat de kleuren bij beweging van het scherm veranderen. Zelf heb ik nog een Dell pc staan, maar die is helemaal hopeloos en nog een ipad voor op de bank ;-). Een MacBook lijkt mij wel een duurzame computer waar ik goed mee uit de voeten kan. Fijn compact en toch van alle gemakken voorzien.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 23:15

Hoe oud zijn die laptop en PC?

Niet om het een of het ander, want ik heb zelf ook een macbook en oh ik wil nooit meer anders, ondanks dat ik soms wekenlang echt niet veel meer op het ding doe dan internetten :') Dus mijn volgende wordt ook honderd procent weer een mac, maar met jouw eisen kun je echt voor véél minder geld een hele prima (en ook duurzame) windowslaptop kopen met hardwaretechnisch boeiendere specs. Je koopt een 17 inch, 200mhz i7 ASUS laptop met 6 gig geheugen en 500gig HDD voor 700 euro, dan koop je voor 150 een kingston 240gig SSD schijf er bij, die gooi je in je laptop, dan heb je een van de snelste HDD's die er op het moment op de markt is, krijg je extra behuizing erbij dus die 500 gig die oorspronkelijk in je laptop zat prik je in de externe behuizing die met de SSD meekomt en dan heb je die 500gig aan opslag náást je interne HDD. Kun je een oliebol aan foto's op kwijt. Voor in totaal 850 euro heb je dan een laptop die voor jouw doeleinden bijna overgespecificeerd is ;) Inclusief windows 8.1 en voor 35 euro extra heb je er ook nog office opzitten. Wat mijn lief-de-icter hierbij alleen niet vermeldt is dat je wel zin moet hebben om je (nieuwe) laptop open te schroeven OF dat je even een handige neef ergens vandaan tovert :P

No offence want iedereen moet zelf weten wat ie met z'n geld doet hoor, maar ik vind het bijna "zonde" hahaha :P

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 23:24

Neej, bedankt voor je uitgebreide reactie! Morgen zal ik mij daar eens in verdiepen. Enne ik heb geen handige neef, maar wel zwager in de familie ;-).

Oh en de laptop is een aantal jaartjes oud en de pc een jaar of 9?
Laatst bijgewerkt door it_is_me op 02-01-15 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 23:27

Ik ben het met @neej eens.

Zelf moest ik verplicht een macbook pro hebben voor mijn opleiding dus heb de nieuwe retina 15" ik zou nu eigenlijk ook niet zonder willen maar ik ontdek nog steeds meer andere dingen en op sommige momenten mis is de Windows.

Maar apple is gewoon gigantisch duur ik heb voor de retina 15" iets van 1800 euro moeten inleggen volgens mij met 16 gb ram geheugen. En als ik bij de dixons of apple winkel kijk schrik ik gewoon van die prijzen daar liggen ze voor bijna 2500 euro. Dan zou ik al persoonlijk nadenken waarom een macbook?

Zoals aan je eisen te zien zou ik persoonlijk niet voor een apple gaan maar voor een goede Windows laptop.

Maar terug op de macbook retina, wat ik wel mis is een cd rom lezer die zit niet ingebouwd er zijn maar 2 usb poorten, meer daar van mis is gigantisch erg aangezien ik veel dingen gebruik met usb. Dus bij de retina is wel dat je alles extra er bij moet kopen zoals de extra usb poortjes, maar voor de rest een supere fijne snelle laptop

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 23:34

Als je in de buurt van Rotterdam woont heb ik nog wel een handige ICTer in de aanbieding hoor ;)

Kijk ik ben zo hypocriet als de pest want ik wil ook echt alleen een macbook, maar ik heb jarenlang mijn designdingesjes tot volle tevredenheid op een windowsmachine gemaakt en dat gaat gewoon net zo prima :P Alleen toen moest ik zonodig een mac wantja, dat vond ik nou eenmaal erg noodzakelijk op dat moment, en vanaf dat moment wil ik gewoon niet anders meer. Vind het OS zo heerlijk werken, maar eerlijk is eerlijk, qua specs kun je net zo goed vooruit met een goeie windowsmachine. Dus geen PackardHell hahaha :P

Ik heb overigens een ouwetje (zonder retina en dus mét cd speler, al is die laatste ondertussen stuk :+ ) maar ook maar 2 USB poorten en dat hadden er inderdaad bést wel 4 mogen zijn :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 23:45

Ik kom nooit usbpoorten te kort :+ en ik heb een CD speler maar die gebruik ik nooooit :D

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 23:50

CD speler van mijn MBP word er binnenkort mooi uitgesloopt :D

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 00:01

Heb veel dingetjes die via een cd geïnstalleerd moeten worden dus baalde een beetje, dus moet het nu allemaal kraken :') usb had idd meer gemogen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 00:01

Kan je geen demo's downloaden en dan gewoon je serial gebruiken? Zo doe ik het namelijk..

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 00:03

Ik heb de macbook pro 13 inch Retina Display. Heb hiervoor een Macbook 13 inch zonder retina gehad. Je merkt het verschil wel, pixels zijn helderder en de retina is ook een stuk sneller dan de vorige. Mijn vorige liep heel snel vast en was gewoon best sloom in vergelijking met de Retina. Verder heeft de retina minder geheugen dan de normale, maar dat komt omdat hier een flash geheugen in zit.

Ik ben nog steeds blij met mijn macbook, was ook blij met de vorige totdat die gestolen werd.
Ik kan er zat foto's op kwijt, heb er ook enkele op een externe harde schijf staan.
Microsoft Office gekocht voor 140 euro, je kan ook Pages en de hele iWork downloaden en je kan de bestanden exporteren naar Office bestanden. :)

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 00:05

Jans schreef:
Kan je geen demo's downloaden en dan gewoon je serial gebruiken? Zo doe ik het namelijk..

Dat zou ik natuurlijk ook kunnen doen verder nog niet bij na gedacht! Voor de volgende keer dat ik wat nodig heb van een cd :D

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 09:45

Neej schreef:
Als je in de buurt van Rotterdam woont heb ik nog wel een handige ICTer in de aanbieding hoor ;)

Kijk ik ben zo hypocriet als de pest want ik wil ook echt alleen een macbook, maar ik heb jarenlang mijn designdingesjes tot volle tevredenheid op een windowsmachine gemaakt en dat gaat gewoon net zo prima :P Alleen toen moest ik zonodig een mac wantja, dat vond ik nou eenmaal erg noodzakelijk op dat moment, en vanaf dat moment wil ik gewoon niet anders meer. Vind het OS zo heerlijk werken, maar eerlijk is eerlijk, qua specs kun je net zo goed vooruit met een goeie windowsmachine. Dus geen PackardHell hahaha :P

Ik heb overigens een ouwetje (zonder retina en dus mét cd speler, al is die laatste ondertussen stuk :+ ) maar ook maar 2 USB poorten en dat hadden er inderdaad bést wel 4 mogen zijn :')

Bedankt voor je aanbod, maar dat is wel een beetje uit de buurt van hier...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 10:07

coldsummers schreef:
Ik heb de macbook pro 13 inch Retina Display. Heb hiervoor een Macbook 13 inch zonder retina gehad. Je merkt het verschil wel, pixels zijn helderder en de retina is ook een stuk sneller dan de vorige. Mijn vorige liep heel snel vast en was gewoon best sloom in vergelijking met de Retina. Verder heeft de retina minder geheugen dan de normale, maar dat komt omdat hier een flash geheugen in zit.

Het komt niet door het Retina scherm dat de macbook sneller is. Een Retina scherm heeft een veel hogere resolutie, en daardoor moeten programma's juist harder werken om alle informatie op het beeldscherm te krijgen. Daarom hebben de macbooks air waarschijnlijk ook geen retina, die zijn daar niet krachtig genoeg voor.

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 10:22

@Neej ik zou dan voor de Crucial MX100 256GB gaan en de optische drive eruit slopen en die vervangen voor een caddy waar de harde schijf in past.

Kingston SSD's zou ik niet aan beginnen, de MX100 is gewoon de betere keus.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:14

Ik heb nu een klein jaar een macbook pro 13 inch en hij bevalt mij echt super. Heb de versie zonder retina en het beeld vind ik meer dan goed.
fotobewerking (photoshop/lightroom) doe ik hier ook gewoon mee.

Die van mij zat rond de 1100 euro, heb hem gekocht bij de wehkamp

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 11:55

Quad schreef:
@Neej ik zou dan voor de Crucial MX100 256GB gaan en de optische drive eruit slopen en die vervangen voor een caddy waar de harde schijf in past.

Kingston SSD's zou ik niet aan beginnen, de MX100 is gewoon de betere keus.

Wat zijn de voornaamste verschillen tussen deze twee en waarom vind jij de MX100 een betere keuze?

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 11:56

Liselot schreef:
Ik heb nu een klein jaar een macbook pro 13 inch en hij bevalt mij echt super. Heb de versie zonder retina en het beeld vind ik meer dan goed.
fotobewerking (photoshop/lightroom) doe ik hier ook gewoon mee.

Die van mij zat rond de 1100 euro, heb hem gekocht bij de wehkamp

Klopt dat dit dan de standaard versie is zonder extra's?