Hoe huis opruimen en opgeruimd houden??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Hoe huis opruimen en opgeruimd houden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 04:06

Beste bokkers.

Sinds twee maanden woon ik samen met mn vriend in een huis waar we een jaar in geklust hebben.
Hiervoor 1,5 jaar bij mn schoobouders ingewoond.

Daar werd natuurlijk alles voor me gedaan. :)

Ik loop nu tegen het punt aan dat mn vriend nogal irritaties heeft dat er rotzooitjes blijven slingeren.
Paar voorbeeldjes: was niet gelijk opvouwen/wegleggen, vaat niet gelijk afdrogen/opruimen,kleding in slaapkamer op de grond naast t bed,en zo zijn er nog wat kleine dingen.

Ik werk ivm winterperiode maar drie dagen in de week en neem dus het huishouden op mij. Vriend betaald alles aan t huis en ik enkel de boodschappen en doe dus t huishouden.

Hoe kan ik het.makkelijkst zorgen dat ik alles goed doe?
Ik ben erg chaotisch in mn kop en zie veel dingen over het hoofd, ook vergeet ik veel.

Ik wil graag dat ik makkelijker de dingen opruim/schoonmaak zodat ik het beter kan bijhouden en mijn vriend ook gewoon tevreden is.

Hij doet zelf weinig in het huishouden omdat hij 5 dagen per week +- 10.uur per dag werkt. Dit is de afspraak hoe we het gemaakt hebben nav werkdagen/tijden/vrije tijd.

Ik zoek een bepaald ritme..een schema.. Iets wat mij kan helpen om alles soepeler te laten verlopen.

Als iemand de gouden tip heeft om een perfecte huisvrouw te zijn?????

Pauline

Re: Hoe huis opruimen en opgeruimd houden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 04:12

Ja. Loslaten dat je perfect moet zijn en je vriend tevreden moet houden.
Als hij ergens last van heeft kan hij zelf met de handjes wapperen toch? Helemaal niks is erg weinig want jij werkt ook. Daarnaast een vaste routine in dingen aanwennen.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 04:17

Misschien handig om zo in het begin met een schema te werken. Welke dag wat wordt gedaan.
Hierop kan hij ook zien wat er moet gebeuren.
Trouwens; Gelukkig nieuwjaar. en veel geluk samen!

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 04:20

Alle dagen zorgen dat je aanrecht en toilet iig netjes schoon is.
Alle weken 1 keer stofzuigen. (tenzij je dieren in huis hebt, dan vaker)
Badkamer 1keer in de week.
Was wegwerken zodra je de machine redelijk vol hebt.
Bed 1 keer in de week of 1 keer in de 2 weken verschonen.
Nou heb je het meeste al gehad. :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 04:26

Pauline schreef:
Ja. Loslaten dat je perfect moet zijn en je vriend tevreden moet houden.
Als hij ergens last van heeft kan hij zelf met de handjes wapperen toch? Helemaal niks is erg weinig want jij werkt ook. Daarnaast een vaste routine in dingen aanwennen.

Hij gaat om 0500 weg..en komt om 1900 terug..
Dus nee..hij hoeft mijn zooi niet op te ruimen.
De afspraak is dat ik het huishouden doe omdat ik weinig werk en niet meebetaal aan het huis :)

Int weekend ruimen we trouwens gewoon samen de zooi op!
En hij ruimt zn kluszooi van t huis zelf op.

Vaste routine zal moeten komen..
Schema is een goed idee!

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 04:38

Ik werk ook drie dagen en doe het huishouden.

Do benedenverdieping schoon maken en 2 wassen draaien
vr bovenverdieping schoonmaken plus 2 wassen vouwen
za weekboodschappen en eventueel wassen
zo niets

kost per dag een paar uurtjes en iedereen blij. Werk dagen proberen we het bij te houden maar wat niet lukt komt do of vr wel

LEKKERGEKJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 04:54

Hier is t anders om. Ik probeer het netjes te houden en vriendlief komt thuis en leegt vrolijk zijn zakken op tafel bijvoorbeeld. Wij hebben hier de zelfde afspraken als jullie. Ik werk weinig dus doe het huishouden. Maandag is mijn vaste boodschappen dag. Dan haal ik voor een week eten in huis. Scheelt al een hoop! Stofzuigen doe ik elke dag. Dweilen 1x per week. Badkamer op woensdag. Na dat we gegeten hebben duik ik gelijk de keuken in om de afwas te doen. Zo zit je er niet heel de avond tegen aan te hikken. Wij hebben haken aan de slaapkamer deur waar we kleding aan ophangen die nog een keer gedragen kunnen worden. Ik was als ik een volle machine heb. De droge was haal ik dan van de waslijn en vouw het gelijk op. Zo kan het niet opstapelen en ben je er minder tijd aan kwijt. Hoop dat je er iets aan hebt.
De beste wensen nog voor jullie!

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 04:58

Zo herkenbaar, dat heb ik ook heel erg moeten leren. Mijn vriend heeft ongeveer dezelfde tijden dat hij weggaat en terugkomt als de jouwe alleen zijn de dagen van mijn vriend niet altijd even lang. Soms is hij eerder thuis dan ik.
Wij zijn op dag 1 van onze relatie gaan samen wonen, dat is nu meer dan 2,5 jaar geleden. We hebben heel erg naar elkaar toe moeten groeien, en dan vooral in het huishoudelijke gebeuren. Hij kon zich ook zo ergeren aan mijn "laksheid". Maar ik zag het gewoon niet of ik vergat het. We hebben bijvoorbeeld hele ruzies gehad over het dopje van de tandpasta dat ik steeds vergat er op te draaien :=.
En dat vergeet ik nog steeds weleens, maar inmiddels neemt hij het voor lief.

Ik doe 2 keer in de week de afwas en het stofzuigen en schoonmaken, en dat doe ik op de ochtenden dat ik vrij was (vanaf 5 januari ga ik 36 uur werken, dus dat wordt weer aanpassen :=). In het weekend doen we samen de was en hij neemt het schoonmaken van de badkamer voor zijn rekening.
Degene die het eerst thuiskomt, die kookt.
We hebben het inmiddels dus behoorlijk verdeeld.

Die chaos heb ik zelf ook nog steeds, maar inmiddels zie ik veel minder over het hoofd dan in het begin. Het is echt een kwestie van aanpassen, denk ik. Het is niet meer van: "Ik leg mijn kleding niet naast het bed omdat hij zich daaraan ergert." maar meer "Ik leg mijn kleding niet naast het bed, omdat ik me daaraan erger." Heel gek, ik voel me soms bijna een huisvrouw :') en dat was ik absoluut niet!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 09:25

Mijn vriend werkt rond de 15u per dag. Ik werk een 40uren week, maar heb vaak opleidingen/vergaderingen in de avond of namiddag zodat alles uitloopt.
Mijn huishouden is dus vooral voor het weekend.
Wel probeer ik elke avond op te ruimen.
We heben bijvoorbeeld een vaatwasser gekocht zodat de afwas niet hoeft te blijven staan.

Maar als ik zin heb om een wasmand onopgevouwen was een aantal dagen te laten staan hoeft mijn vriend niet te klagen hoor. Dan doet hij het maar zelf.

Iets doen om je vriend tevreden houden werkt niet.
Je moet zorgen dat je zelf blij bent als je de klusjes af hebt, dan ga je veel sneller dingen niet vergeten.

Makkelijkste vind ik alles opschrijven en wegstrepen wat je al gedaan hebt.
Kan over heel belachelijke dingen gaan.

Ik vind het vooral erg dat als hij een dag thuis is of maar een paar uur werkt en ik laat thuis kom, dat er helemaal niks gedaan is. Dan kan hij ook wel eens mijn wasmand opplooien of de rommel in de keuken opruimen. Dat zijn bij ons zowat de struikelpunten. Vriend ziet geen werk. Hij denkt 'zij heeft dat daar gezet dus zij moet dat ook opruimen'.
Hoewel vaak dat dingen zijn die hij daar zelf gezet heeft.
Plus ik doe toch ook niet alleen mijn was.

Maar het gaat steeds beter. Ik begrijp dat je wil dat je vriend niet zoveel hoeft te doen. Maar 10u per dag werken is nu niet overdreven en dan kan er best in de avond nog een halfuurtje iets gedaan worden.
Of doe het samen dan is het dubbel zo snel en zijn voor je vriend de ergernissen ook weg.

Succes

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 11:35

Ik heb het ook heel erg moeten leren en ben nog steeds een ramp in het huishouden. Ik zie het idd ook gewoon niet. Wij werken allebei fulltime en zijn daarnaast ook regelmatig van huis ivm hobbys en verplichtingen. Inmiddels hebben we gekozen voor een poetshulp, dat scheelt ons beide heel veel frustratie, waardoor het savonds en in de weekenden ook gezellig blijft :D

Toen ik meer thuis zat probeerde ik iedere dag een ding te doen. Je begint gelijk met het bed opmaken en de spullen naast je bed op te ruimen (zooo herkenbaar!). Dat geld ook voor de woonkamer en de keuken. Daarnaast helpt het voor mij om lijstjes te maken wat er die week moet gebeuren en daar dan punten vanaf te halen voor vandaag. Bijvoorbeeld bed verschonen, badkamer poetsen en boven stofzuigen. Maak het jezelf ook vooral niet te moeilijk en ga er geen hele dagen mee bezig zijn, dan gaat het je alleen maar nog meer tegen staan! Doe iedere dag een paar (kleine) dingen en ga de rest van de dag iets anders doen. Zo houd je het toch netjes en is iedereen tevreden.

Daarnaast heb ik bij de klusjes waarbij het kan (keuken, badkamer, maar vooral strijken) altijd netflix/series aanstaan :o Het werk gaat er niet altijd sneller door, maar het helpt mij wel om mn werk beter te doen.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 12:57

"Je begint gelijk met het bed opmaken "
Weet je hoeveel vocht je verliest snachts? Het bed van jou wordt nu een lekkere broeibak.
Overdag het dek achterover laten liggen kan je matras luchten. Veel gezonder en beter voor je matras.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 13:09

10 uur werken..en dan nog heen en terug..
Hij is chauffeur. Hij maakt soms dagen van 12/13 uur..

Dus zo verkeerd vind ik onze afspraak niet..

Bed opmaken doe ik ook nooit meteen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:23

Lastig... ik moet ook eerlijk bekennen dat mijn vriend netter is dan ik. :o

Ik heb zelf een soort overzichts-dyslectie. _O-
Stel dat je mij een tafel geeft waar 20 blauwe blokjes, 20 gele blokjes en 20 rode blokjes opliggen, en je zegt; ruim eerst de blauwe op, dan doe ik dat en begin daarna bijv. met de gele, maar zie dan achteraf dat er nog blauwe liggen.
Terwijl ik die op het moment zelf niet zag.
Heel lastig!

Wat wel werkt is alles direct opbergen; kleren direct over een stoel hangen als je ze uit doet, was direct opvouwen.
Maar ik ken het gebrek aan motivatie en 'dat komt later wel'.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:22

Pas wel op dat het geen obsessie wordt. Het kan namelijk altijd nóg netter en waar ligt dan de grens?

Wat mij goed helpt om overzicht te houden is per ruimte werken en dan per aangrenzende ruimte het huis door. Ik begin bij de slaapkamer en eindig bij de keuken (of andersom) omdat mijn huis op die manier gebouwd is.

Stel, je begint bij de slaapkamer. Ruim ter plekke op wat daar moet blijven. Alles wat daar niet 'hoort' (vuile was, tijdschriften die in de papierbak moeten) gooi je eerst buiten de slaapkamer voordat je het naar een andere ruimte brengt. Leg het voor de deur van de betreffende ruimte of boven/onder aan de trap zodat je het straks weer tegenkomt. Als ik nl. direct vanuit de slaapkamer met mijn vuile was of tijdschriften naar de wasmand loop (in de kleine kamer) of naar de papiercontainer (buiten), dan is de kans groot dat ik daar blijf hangen of verder ga in een ruimte die weer gelinkt is aan die andere ruimte (overal moet tenslotte wel wat gedaan worden) :+ en dan is de kans heel groot dat die slaapkamer niet meer opgeruimd wordt. Vandaag niet meer iig. ;)

Zo werk je dan ruimte voor ruimte je huis door. En ook daarbij geldt: niet te gek, maak er geen obsessie van. Maar goed, het is iets wat voor mij werkt, dat hoeft voor een ander natuurlijk niet zo te zijn.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 15:28

Hebben het er met mijn ouders over gehad vandaag.
Die zeggen ook, je woont er pas twee maanden..
Dit heeft tijd nodig.. Dit leer je jezelf niet met een paar maanden aan.
Je hebt allemaal je negatieve eigenschappen die je nu moet afleren en om moet zetten naar een andere manier.

Er zal vertrouwen in moeten zijn dat het goedkomt.

En voor de mensen die zeggen dat mijn vriend wat meer moet doen:
Hij betaald ALLE vaste lasten. En werkt ongelooflijk veel en hard.

Ik werk swinters bijna niet, betaal niet mee aan de vaste lasten, betaal enkel de boodschappen.

Dus het is niet meer dan redelijk dat ik dan het schoonhouden van het huis op me neem.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:28

Euhm, bed opmaken wil niet zeggen dat je hem ook altijd dicht moet leggen :+ Deken openslaan en rechttrekken is ook opmaken.

Ook heel herkenbaar Karin! Idd per ruimte werken als het gaat om opruimen en organiseren.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:31

ah, dan ben je dus goed bezig! +:)+
Doe ik automatisch als ik opsta, vandaar dat het later op de dag voor mij dichtleggen is. :+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 15:32

Per ruimte werken is idd een hele goede.
Ik verdeel het hele huis vaak over twee dagen.
Ene dag boven, andere dag beneden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:35

Jolliegirl schreef:
Hebben het er met mijn ouders over gehad vandaag.
Die zeggen ook, je woont er pas twee maanden..
Dit heeft tijd nodig.. Dit leer je jezelf niet met een paar maanden aan.
Je hebt allemaal je negatieve eigenschappen die je nu moet afleren en om moet zetten naar een andere manier.

Er zal vertrouwen in moeten zijn dat het goedkomt.

Heel goed van je ouders! :) Hopelijk ziet je vriend dat ook. Je leeft in een nieuwe situatie en daarvoor moet je nieuwe dingen aanleren. De een lukt dat in een dag, de ander heeft daar wat langer voor nodig. En doe het vooral omdat het voor jezelf prettig is om overzicht te hebben, niet alleen maar omdat het makkelijker is voor de ander.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:41

je stapt je bed uit, trek het gelijk glad
je doucht en droog met handdoek gelijk de vloer
was erin, andere was opvouwen, misschien plankje waar je gevouwen wasgoed oplegt.

van die schoonmaak doekjes, bij je wc leggen, hoef je geen sopje te maken, even zo,n doekje erover en weggooien.

en als je zo op die manier te werk ga, krijg je een ritme, en dan gaat het allemaal vanzelf en hoef je nergens meer over na te denken

Izabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:49

Werk met to-do lijstjes om niks te vergeten, ook kun je proberen een kamer per dag schoon te maken. Maandag de woonkamer, dinsdag de badkamer, woensdag de keuken en.z

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:55

'Elke dag een ruimte' betekent vaak wel dat zooi een week blijft liggen. Op de zesde dag is het echt niet grappig meer om tussen de vuile was en de tijdschriften te liggen. Dan kun je jezelf IMO beter een routine aanwennen om dat soort klusjes vaker per week te doen (voor alle ruimtes) en het grotere werk (stofzuigen, dweilen) op een vaste dag te doen (ook voor alle ruimtes, desnoods per verdieping als dat beter werkt).

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 16:02

Ja idd.
Beter om het niet een week te laren liggen.
Ik heb ook niet elke dag tijd om het huis te doen.

We hebben besloten een schema te maken.

Tevens hadden we het ook over de toiletbril.
Omhoog of omlaag?
Conclussie: helemaal dicht incl klep. Heb je ook geen gezeik naar elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 16:04

Wat betreft de kleding op de grond naast het bed: zet een stoel of iets neer waar je het overheen kunt hangen. Dat oogt al heel anders als hetzelfde hoopje kleding op de grond. De afwas droog ik nooit af. Ik stapel alles in het afdruiprek en na tijdje als ik langsloop en denk dat het wel droog is zet ik het weg. Waarom moeilijk doen met een theedoek als het ook vanzelf droogt? Ik heb geen vast moment wanneer ik afwas, soms als iets in de oven staat. Soms pas de volgende ochtend na het ontbijt. Ik spoel het wel altijd netjes af en stapel het op. Zodat je niet een hele dag met een ontploft aanrecht zit (gaan mijn huisgenootjes ook niet blij van worden gok ik :+ ). En daarbij als het aankoekt heb je alleen jezelf er maar mee. Badkamer doe ik in het weekend. Eerst even schoonmaken en dan erna zelf lekker douchen. Wc doe ik dan direct mee en doordeweeks haal ik er af en toe zo'n vochtig doekje over en gooi eens wat bleek erin en bij een volgende wc stop denk ik dan: oh ja.. borstel erdoor.. doortrekken en weer klaar!

stefjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 16:07

Het handigste is een vast schema, ik doe bijv. op zaterdag alles goed beneden, en soms neem ik boven ook mee. En op woensdag doe ik het ook beneden, maar dan wat makkelijker dus wat sneller. Als dat eenmaal gewoonte wordt hoef je er nauwelijks meer over na te denken. En verder proberen alles bij te houden, rommel tussendoor opruimen, alles vaste plaats geven, vaste plek voor boodschappenlijst enz. Alles wat je organiseert gaat makkelijker.

Precies: kleren die nog gedragen kunnen worden over een stoel, wasmand kan er zelfs naast voor vuile kleren. Dan is het simpel: bij uitkleden kan je allebei zelf direct sorteren :-).