Gierige acties

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_JTM

Gierige acties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 23:46

Hoi!

Ik had het vanavond nog met een vriendin over een etentje wat we laatst met een groep vriendinnen gehad hebben waarbij ik/wij vonden dat er een aantal wat gierige trekjes hadden.

We gingen met 11 meiden uit eten, onbeperkt eten voor €22,- ofzo. Voor sommige gerechten (carpaccio, kreeft etc en toetje) moest je een paar euro extra betalen. Daar begon het al mee. Vier van ons (waaronder ik) wilden als voorgerecht carpaccio en een aantal zeiden dat ze daar niet extra voor wilden betalen. Nou, prima dan betalen wij die paar euro meer wel extra.

Hele gezellige avond gehad, uiteindelijk nog 3 meiden een toetje genomen en daarna afrekenen. Hoorden een vriendin en ik een paar meiden aan de andere kant van de tafel ze smiespelen dat ze eigenlijk niet extra voor de toetjes wilden betalen. Zij hadden heel de avond wijn gedronken terwijl ik en een vriendin het bij cola/Fanta hadden gehouden...

Ze zijn niet meer over de meerprijs van de toetjes begonnen en wij niet over het feit dat zij wijn dronken en wij niet.

Nu vonden de vriendin en ik het toch best een gierige actie worden waar we vanavond hard om hebben kunnen lachen.

Nu maakt iedereen wel eens gierige acties mee en vroeg ik me af wat de meest gierige actie is die jullie mee hebben gemaakt?

SdaphneS

Re: Gierige acties

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 23:52

Uit eten met een groep vrienden is altijd lastig.
Wij maken altijd van te voren duidelijk afspraken. Als je gewoon open bent over zulke zaken dan kan er ook geen strijd ontstaan.
Zoals wel te lezen in bovenstaande verhaal.
Verder is iedereen wel eens gierig. ;)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 23:54

De ergste was een vriendin die bij elk rondje een baco bestelde.... Maar zodra ze zelf een rondje moest geven niemand wat anders dan fris, wijn of bier mocht :P

Inmiddels is het hier in de vriendengroep met uit eten vrij simpel: We delen het bedrag gewoon door het aantal mensen. De ene keert eet/drinkt de ander wel weer meer etc....

We hebben een tijdje een pot gehad, maar als je niet meeging was het geld dus ook weg. Dus dan maar op deze manier.

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 23:55

Hmm ja altijd lastig. Met de vast vriendinnengroep is het altijd gewoon delen door 6. De een eet de ene keer weer iets anders en de ander een andere keer. Komt uiteindelijk wel op hetzelfde neer.. Als het nou echt grote bedragen zijn zegt diegene zelf wel dat ze iets extras inlegt, zijn we vrij netjes in :)

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 23:58

Ik vind het niet meer als normaal om het totaal bedrag te delen het aantal mensen wat mee is. Vergis me er altijd in dat niet iedereen het zelfde denkt als dat ik doe en alleen voor zichzelf willen betalen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 00:03

Gierig? Euh...
Toen ik met vriendinnen naar Salou ging en we elke avond 50 euro p.p. moesten potten, maar ze geen geld wilden uitgeven voor een fatsoenlijke maaltijd 's avonds... Dus leefden we op chips en saté...

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 00:12

Uit eten met vrienden is inderdaad best lastig! Wij delen niet gewoon door het aantal mensen maar rekenen uit wie wat moet betalen. Is echt niet zoveel werk en we nemen het er ook niet heel nauw mee (bedragen afronden).

Delen door aantal mensen vind ik een beetje sneu, zeker in onze vriendengroep. Ik eet en drink persoonlijk niet zoveel - niet omdat ik gierig ben, maar omdat dat in m'n aard zit - terwijl anderen voor- hoofd- en nagerecht nemen met wel 8 drankjes. Dan vind ik het niet 'eerlijk' dat ik een stuk meer moet betalen. Heeft imo niet veel met gierig te maken, maar wij moeten thuis al min of meer krabbelen om rond te komen dus ik vind het netjes zo :-)

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 00:17

Wij delen eigenlijk wel altijd gewoon het bedrag door het aantal mensen waar we mee zijn. Nu letten we allemaal wel op dat we ongeveer gelijk eten/drinken. Dus niet 1 die voor, hoofd en na neemt en de ander alleen hoofd. Dan stelt diegene eigenlijk altijd zelf wel voor dat zij 10 euro meer betaald bijv.

Maar gierig is ook wel een lastig en ik vind zelf ook naar woord. Sommige hebben het nu eenmaal wat breder dan andere of denken anders. Vaak moet er ook wel de mogelijkheid zijn om dit te kunnen bespreken.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 00:28

Oh ja, knieperig is dat hè.
Zelf ben ik juist degene die van een duurdere soort wijn houdt en een likeurtje neemt voor toe.
Als de ander dan voorstelt om gewoon 50/50 te betalen, dan zeg ik zélf 'nee, dat is niet eerlijk, want ik had wat duurders', en dan betaal ik een tientje meer, of ik trakteer als we nog iets gaan drinken.
Vind ik ook normaal.

Wat vaak ook wel goed werkt is apart naar de kassa gaan en je eigen dingen afrekenen. Opnoemen wat je gehad hebt en betalen. In de meeste restaurants kan dat makkelijk.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 00:31

delen schiet bij ons niet op aangezien ik een gastric bypass heb gehad. De verhoudingen
liggen erg scheef. Dus meestal betaald ieder voor zich. maar aangezien we meestal naar een all inclusief restaurant gaan is dit geen probleem

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 00:35

Vaak zijn dat de mensen die wanneer het in hun voordeel is je ze niet hoort klagen, maar wanneer ze er iets op toe moeten leggen er opeens moeilijk gedaan wordt.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 00:37

Gewoon delen.
Nu neem ik wijn, volgende keer een ander.
Niet te moeilijk doen :n
Als iemand echt beduidend meer gegeten/gedronken heeft leggen ze vaak zelf wel bij.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 00:37

Wij delen meestal gewoon door het aantal mensen en degene die wat meer dronk ofzo legt 5 of 10 euro extra in. Gaat vaak vanzelf :j

Ieder voor zich uitrekenen vind ik vervelend omdat je dan vaak de mandjes brood en flessen water enzo vergeet en je dan tekort komt of je hebt maar 20 cent fooi in totaal :=

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 00:42

Anna schreef:
Wij delen meestal gewoon door het aantal mensen en degene die wat meer dronk ofzo legt 5 of 10 euro extra in. Gaat vaak vanzelf :j

Ieder voor zich uitrekenen vind ik vervelend omdat je dan vaak de mandjes brood en flessen water enzo vergeet en je dan tekort komt of je hebt maar 20 cent fooi in totaal :=

Ooh ja vreselijk. Dat had ik nou altijd met etentjes met klasgenoten. Mensen gaan eerder weg, rekenen hun deel af. Blijkt er nog het een en ander op de rekening te staan. De mensen die het laatst blijven zijn dan de sjaak en moeten extra bijleggen.

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 00:44

Ik heb zelfs eens gehad dat alles tot op de cent na in excel werd berekend (zelfs de fooi) en moest worden betaald. Na een dag kreeg je reminder dat je nog niet had betaald. Was gelijk de laatste keer! :wave:

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 00:47

Bij mij is het eens en nooit meer met zulke mensen. Bij mij wordt de rekening gewoon met z'n allen gedeeld en verder hoef ik geen gezeur. Mensen die zelf geen rondjes willen geven of dan zelf op eens het goedkoopste ipv duurste drankje willen heb ik er ook zo uit en die sla ik dan ook zonder schaamte over.

Ik ben eens met een groepje meiden gaan eten waar er dus twee de telefoon met rekenmachine tevoorschijn haalden. Om je voor te schamen. Uiteindelijk de rekening toch maar gedeeld (ik had overigens het goedkoopst gegeten), maar eens in het café was het de bedoeling dat ieder voor zich wat ging halen. Gezellig avondje uit hoor.

Of iemand die bij mij uitgebreid mee had gegeten, barbecue met alles er op en er aan, goed vlees van de slager etc. Twee weken later at ik bij haar, hadden we een pizza besteld. De mijne was welgeteld 6 euro waar zij ook een stuk van op had. Kreeg de volgende ochtend een sms of ik dat geld even over wilde maken. Nou uh, nee.
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 31-12-14 00:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 00:49

Wij pletten altijd alles op één bon en splitten dan de boel door het aantal mensen dat mee-eet.
De ene keer ik een gelukje, de andere keer jij, die keer erop hij. ;)

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 00:55

Wieldop schreef:
Ik heb zelfs eens gehad dat alles tot op de cent na in excel werd berekend (zelfs de fooi) en moest worden betaald. Na een dag kreeg je reminder dat je nog niet had betaald. Was gelijk de laatste keer! :wave:

Zo hé,das maf :n
Ligt ook aan de groep waar je mee bent.
Vrienden en familie is gewoon gedeelt door aantal personen.
Collega's en andere personen, is het ieder voor zich.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 00:56

Leuk etentjes met vriendinnen, vrienden, klasgenoten.....

sinds de laatste tijd heb ik daar een hekel aan.... zeker omdat sommige altijd bepalen waar er gegeten wordt. ...

maar bij de ene groep is het spiltsen door het aantal personen, andere is zelf afrekenen maar wel tegelijk.... en soms weer iets anders.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 00:58

Een oude klasgenoot van mij ging wel eens mee naar de kroeg.
Ze gaf zelden een rondje en dronk meestal wijn of iets dergelijks.
Maar zodra iemand anders dan een rondje gaf dronk ze opeens een dure mixdrank.

Ook een keer ging ik met een vriendin en nog een vriendin van haar naar de kroeg.
Ik had toen even heel weinig geld en had maar 20 euro bij.
Maar alleen drinken kan ik niet en toch maar hun ook een drankje gegeven met de gedachte van dan krijg ik dadelijk van hun ook wat.
Niet dus, na dat 1e drankje vertrokken ze.
Stond ik daar zonder geld.

En zo ken ik er meerdere. Kan ik altijd heel slecht tegen, want zelf ben ik helemaal niet moeilijk met geld.

Als ik iets duurders bestel terwijl iemand anders een rondje geeft dan geef ik diegene 2 euro ofzo extra.
Of het moet zijn dat de ander ook dure drankjes van mij drinkt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 01:00

Wieldop schreef:

:')

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 01:09

_JTM schreef:
Ik vind het niet meer als normaal om het totaal bedrag te delen het aantal mensen wat mee is. Vergis me er altijd in dat niet iedereen het zelfde denkt als dat ik doe en alleen voor zichzelf willen betalen.

Ben ik met je eens hoor..

Maar heb zelf ook 1x geklaagd.
We gingen uit eten met collega's i.v.m. afscheid van 1 van hun.
Ik had echt heel weinig te besteden dus gevraagd hoe we het gingen doen van te voren, afgesproken iedereen eigen rekening te betalen en dan dat van degene die weggaat splitsen.

Dus ik het goedkoopste op het menu uitgekozen en geen voorgerecht of nagerecht gekozen.

Aan het einde van de avond beslist de groep ineens alles te splitsen...
Dus in plaats van 18,-euro mocht ik ineens 45,- euro afrekenen.
Toen heb ik vriendelijk bedankt.

Normaal splitsen wij als vriendengroep ook altijd, en dat vind ik prima hoor...
Kijk ook niet op een gerecht meer of minder.\
Maar ik ga dan wel alleen mee als ik weet dat ik het kan besteden.
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 31-12-14 01:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 01:12

Wat een lompe acties lees ik hier! Als er getrakteerd wordt plots een duurder drankje gaan bestellen?? Kom op zeg! Ik bestel net altijd iets standaard als we rondjes doen omdat ik de enige ben die duurdere drankjes drinkt. Dat is toch echt de schaamte voorbij, om precies het omgekeerde te doen?? :wow:

Oerigens doen wij al jaren afrekenen per persoon. In de twee verschillende vriendengroepjes die ik heb. Niet omdat ik gierig ben, het is een gewoonte.. Wij gaan ook meestal uiteten in restaurants waar ze het standaard vragen bij het afrekenen, of het graag apart wordt afgerekend..

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 01:17

Oh, vreselijk is dat!

Over het algemeen gaat het in mijn verschillende vriendengroepen altijd goed en is het rekening gewoon gedeeld door aantal personen. De ene rijdt wat verder, de ander drinkt een wijntje, lekker boeiend.

In één groep zit er echter een vreselijk persoon als het om geld gaat, die doet werkelijkwaar áltijd moeilijk. Gelukkig gaat-ie bijna nooit meer mee, want iedereen was het gezeik zat. Gaat al bijna 15 jaar zo en op een gegeven moment is het gewoon klaar. Ook met weekendjes weg, dan maken we altijd een pot voor de gezamelijke boodschappen zoals drinken en eten. Elk jaar weer weigert hij om de 50 euro te betalen, omdat hij naar zijn zeggen geen biertjes heeft genomen. Dat er speciaal voor hem fruit word gehaald wat de rest niet eet en dat hij minimaal 2x opschept van het avondeten en de rest maar 1 keer, daar hoor je hem natuurlijk niet over.. Ik hou me er de laatste jaren maar buiten, want kan er echt woest om worden :=.

Ik heb ook heus weleens dat ik wat krapper in kas zit, maar mocht dat toevallig zo zijn, geef ik het wel van tevoren aan en dan haal ik gewoon zelf dat ene drankje ipv dat ik 'm op de gezamelijke bon zet, of ik krijg die avond drankjes van mijn vrienden. En uiteraard geef ik de keer daarop de rondjes. Zo hoort het imo ook, daar ben je vrienden voor :).
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 31-12-14 01:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 01:18

Iemand die iets heel goedkoops wilde nemen maar toen we van te voren zeiden dat we de rekening zouden splitten ineens het duurste gerecht nam haha!