Buur met luidruchtige dwangneurose, iets van zeggen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

FirebirdM

Buur met luidruchtige dwangneurose, iets van zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 10:39

Stel, je hebt een buur met een dwangneurose. Je wordt daar regelmatig 's ochtends vroeg wakker van, omdat het gehorige routines zijn in een van zichzelf al gehorig huis. Zou je daar wat van zeggen, en hoe?

En voor de mensen met een dwangneurose, op welke manier zou je het het makkelijkst vinden om door je buur aangesproken (of aangeschreven, of aangewatdanookt) te worden?

Summiere openingspost, maar ik wil jullie eerste reacties niet te veel kleuren met mijn eigen overpeinzingen. Brand los! :)

ELpatcho

Re: Buur met luidruchtige dwangneurose, iets van zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 10:44

Je kan er best wat van zeggen, maar de dwang om de routine te doen is erg sterk en groter dan het sociaal wenselijke te doen. Het zal wel niet veel uitmaken. Dwangneuroses kunnen wel minderen door goeie professionele hulp, hierop zou je bijvoorbeeld (als je iemand goed kent) wel op in kunnen spelen.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 10:45

Ligt eraan wat het is.... en hoe vroeg...
Dus wat doet hij en hoe vroeg? :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 10:47

Yonker schreef:

Naja, wat zij zegt dus. Ik werd ook iedere zondag om 8u gewekt door mijn krijsende buurmeisje dat niet naar de kerk wilde. Standaard. Tja, daar heb ik maar niets van gezegd.

Maar als je iedere ochtend om 5u door weet ik veel wat uit je slaap gehouden wordt, dan zou ik toch nadenken over hoe je dat het beste voorzichtig kan brengen.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 10:50

Je zou op zijn minst subtiel kunnen brengen dat je niet zo'n ochtendmens bent, dus of hij/zij wat zachter kan doen in de ochtend. Heeft dat niets te maken met zijn/haar dwang. :)

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 10:55

Yonker schreef:

Eerst was het alleen met de appartementdeur in de gemeenschappelijke gang (met echo :D ). Die wordt eindeloos op slot gedraaid en weer open, en dan gaat het om in het slot 'laten vallen'. Hoewel dat ook al aardig doorklinkt was dat op zich te doen.

Nu is er ook de buitendeur bijgekomen, die nog veel luidruchtiger is, en een ritueel met de trap en lichtknopjes. Licht aan/uit/aan, trap af. Ik vermoed dat de trap dan niet goed gaat, dus dat gaat net zo lang op en af inclusief lichtknopjes totdat er aan de deuren begonnen kan worden. De trap hangt in een bak in mijn appartement dus het is net een kudde op hol geslagen waterbizons. :o

Bij het weggaan dus, 's ochtends varieert dat tussen 6 uur en half 9. Dat is op zich best een redelijke tijd, maar ik werk onregelmatig en mijn wekker gaat een paar uur later pas.

Ik ben vooral bang dat ik het erger maak als ik er wat van zeg, omdat de stress dan misschien toeneemt. Het gaat natuurlijk ook niet expres, dus dat maakt het extra lastig.

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:01

Ik zou heel voorzichtig zijn hiermee. Een echte dwangneurose kan iemand niet zo maar loslaten omdat anderen daar wat van vinden. Wat je zegt, het kan wel eens verergeren doordat je er wat van vindt.
Heb je geen mogelijkheden om externe hulp hierbij in te schakelen? Kan een GGZ niet helpen? Of speel het via een relatie van je dwangmatige buur zodat jouw naam niet genoemd wordt?
Of dat leuke programma van RTL4 (?? of 5???) waarbij ze iets doen aan angsten van mensen?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:02

Of misschien is dit een aanleiding voor haar om er wat aan te gaan doen. Dit gaat niet meer vanzelf ophouden en zal zich waarschijnlijk verder uitbreiden.
Wat vervelend voor jullie allebei. Ik zou er toch over nadenken om er iets van te gaan zeggen.

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:04

toen ik nog thuis woonde had ik een buurjongen die daar ook last van had,

als hij dan 's ochtends vroeg via de achterdeur naar buiten ging werd er lomp hard aan de deurklink gerammeld om te kijken of de deur op slot zat, ging de deur weer van het slot, werd er weer gerammeld en ging de deur weer op slot en vervolgens werd er weer aan gerammeld.
ik sliep aan de achterkant van het huis en zoals je wel kan raden was dat erg vervelend als ik weekend had na 4 werk dagen van 12+ uur werken.
Heb hem er toen op aangesproken en hem tevens verteld dat op die manier de deur ook nog eens kapot zal gaan maar het heeft niks geholpen.
Denk dat hij het al zo gewend was dat hij er zelf niet eens meer over nadacht

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:08

Moeilijk... oordopjes?
Ik zou niet weten hoe je diegene goed kan aanspreken. Het moet natuurlijk ook niet erger worden.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:10

Het probleem met dwangneuroses, is dat ze over het algemeen wél erger worden. Maar zoals ik het van je begrijp, gaat het niet zozeer om wat ze doet, maar om het lawaai. Ik zou haar toch gewoon eens vriendelijk aanspreken of ze weet hoeveel geluid het maakt en of ze misschien extra zacht wil doen. Zeker om 6 uur 's morgens, half negen vind ik het al weer wat anders.

Dus niet aanspreken op de dwangneurose, maar op de hoeveelheid geluid.

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 11:14

AnnemiekvM schreef:
Moeilijk... oordopjes?
Ik zou niet weten hoe je diegene goed kan aanspreken. Het moet natuurlijk ook niet erger worden.

Die heb ik al :D Ik ben ook geen moeilijke slaper, dus toen het allemaal nog wat korter was werd ik wel wakker maar sliep ik ook zo weer in.

Nu niet meer, want het duurt met die trap erbij zó lang dat zelfs ik me niet om kan draaien en door kan slapen. Op een gegeven moment lig ik alleen maar >;) in bed en ja, dan ben je op den duur klaarwakker...

Lalidan, dat van die 'zachte' dwangneurose klinkt ideaal. Ik vraag me wel af in hoeverre het haalbaar is omdat het gewoon een heel gehorig appartementencomplex is, daar zijn we ons beiden van bewust en dat is ook al op een vriendelijke manier bespreekbaar gemaakt. Zelfs de verbazing over de trap ("ik zag het en dacht, jee, dat moet doorklinken") is er vanaf de kant van mijn buur geweest, en in iedere andere situatie was ik dus ook allang uit m'n vel gesprongen over iemand die daar dan toch tien keer achter elkaar overheen gaat.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:22

Huur of koophuis?

Die neurose is strikt genomen jouw probleem niet, het lawaai WEL, ik zou er zeker iets van zeggen, zoals je dat tegen ieder ander persoon waar je last van hebt zou zeggen: "Het is hier gehorig en ik heb last van je, wil je daar rekening mee houden? Bedankt".
Mijn verslaafde buurman maakt ook een klereherrie op onaangepaste tijdstippen, ik ga er niet aan beginnen om rekening houden met zijn problemen hoor, ik bel daar gewoon de politie voor en dan gaat het weer een tijdje goed.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:59

Margreet schreef:
Huur of koophuis?

Die neurose is strikt genomen jouw probleem niet, het lawaai WEL, ik zou er zeker iets van zeggen, zoals je dat tegen ieder ander persoon waar je last van hebt zou zeggen: "Het is hier gehorig en ik heb last van je, wil je daar rekening mee houden? Bedankt".
Mijn verslaafde buurman maakt ook een klereherrie op onaangepaste tijdstippen, ik ga er niet aan beginnen om rekening houden met zijn problemen hoor, ik bel daar gewoon de politie voor en dan gaat het weer een tijdje goed.

Dit dacht ik ook meteen. Begrijp me niet verkeerd, lijkt me zeer vervelend zo'n dwangneurose te hebben. Maar mag je dan maar iedereen tot last zijn en moeten we dan maar voorzichtig met je omgaan want stel je voor? Terwijl als TS de stereo dagelijks hard aanzet om 6 uur 's ochtends iedereen haar buur zou aanbevelen om de politie te bellen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 12:11

Precies femke27, dat bedoel ik ook te zeggen. Het is heus heel tragisch en vervelend etc. voor die persoon, maar geen vrijbrief om zomaar ongeremd overlast te veroorzaken en een ander z'n wooncomfort te ontnemen.

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 12:12

Het probleem is de gehorigheid, niet zijn neurose. Ik zou hem aanspreken op het feit dat hij veel lawaai maakt (in de ochtenduren). Mensen zijn er vaak niet van bewust hoe gehorig zo'n complex is.
Eerst proberen netjes aan te spreken. Niet over zijn dwangneurose beginnen, hij zal zelf ook wel snappen als je zegt dat hij veel lawaai maakt dat dit ook een reden is..
En dan eens kijken hoe hij reageert en of dit verbetering geeft.

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 12:14

Margreet schreef:
Precies femke27, dat bedoel ik ook te zeggen. Het is heus heel tragisch en vervelend etc. voor die persoon, maar geen vrijbrief om zomaar ongeremd overlast te veroorzaken en een ander z'n wooncomfort te ontnemen.

Misschien dat deze persoon het niet in de gaten heeft hoe luidruchtig hij is?
Ik woon zelf ook in een appartementencomplex, je hoort nu eenmaal veel meer.

Ik ben het overigens met je eens, maar in deze misschien te vroeg om deze conclusie te trekken.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 12:27

Als het echt zo vroeg is en jij hebt er last van dan zou je idd gewoon hem kunnen aanspreken me heey, misschien heb je het niet door maar het is nogal gehorig en ik word er wakker door kun je in het vervolg misschien iets minder luidruchtig doen.
Maar goed...... opzich zijn het natuurlijk niet hele rare tijden en als het gewoon gehorig is en hij niet heel lomp doet dan is er denk ik niks tegen te doen. Je weet natuurlijk dat als je in een appartementencomplex gaat wonen dat het nu eenmaal gehorig is.... Vragen kan altijd :) Denk niet dat je meer kan doen dan dat. Misschien is hij zich er niet bewust van.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 12:35

Uit ervaring weet ik dat het uitvoeren van de dwanghandelingen gaat boven hoe omstanders zich voelen. En dat ze beloven dat ze rekening met je zullen houden, maar zodra hun angst opspeelt ze alleen nog maar die handeling zien.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 13:08

Ik zou dit gewoon aanpakken zoals je dat bij ieder ander zou doen. Je kan zo iemand prima aanspreken op de overlast die je ervaart. Ik heb zelf godzijdank geen dingen waar anderen last van hebben (wel dwang dus ik weet waar ik over praat) maar als ik dat wel zou hebben, zou ik ook willen dat anderen de overlast bij mij komen melden. Dus niet politie bellen of andere instanties erbij gaan halen, maar gewoon met de persoon zelf bespreken. Ik zou tenminste behandeld willen worden als een normaal mens, niet als psychiatrisch patient. Dus overlast melden en de oplossing bij de verantwoordelijke persoon neerleggen, zoals je waarschijnlijk bij ieder ander zou doen. Vooral niet gaan bemoeien met de dwang, ook geen goed bedoelde adviezen geven. Gewoon de klacht neerleggen en kijken wat ze/hij ermee doet. Je hoeft niet te verwachten dat het meteen stopt of zelfs minder wordt, wellicht is deze persoon te ver afhankelijk van deze handelingen om ermee te kunnen stoppen. Maar heel simpel: dat is niet jouw probleem of jouw verantwoordelijkheid!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 13:12

femke27 schreef:
Margreet schreef:
Huur of koophuis?

Dit dacht ik ook meteen. Begrijp me niet verkeerd, lijkt me zeer vervelend zo'n dwangneurose te hebben. Maar mag je dan maar iedereen tot last zijn en moeten we dan maar voorzichtig met je omgaan want stel je voor? Terwijl als TS de stereo dagelijks hard aanzet om 6 uur 's ochtends iedereen haar buur zou aanbevelen om de politie te bellen.

Helemaal mee eens. Het probleem van een ander mag niet jouw probleem worden. Dan gaat het de grens over en moet er ingegrepen worden om je wooncomfort te waarborgen.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 13:13

Maar hoe kan je in dit geval "ingrijpen" dan, want in principe doet hij niks verkeerd.

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 13:21

Huurhuis, gelukkig. :') Iedereen trouwens bedankt voor het meedenken!

Nogmaals, de gehorigheid is al eens besproken nog voor ik uberhaupt doorhad dat er een dwangneurose was. Die was volgens mij toen ook nog niet zo aanwezig, maar we doen (deden al) beide ons best om niet als een olifant door het huis te gaan. :) Of het nogmaals zin heeft om dat aan te kaarten weet ik dus niet.

Dat het probleem niet zozeer de dwangneurose maar de gehorigheid is, tsja, niet onmiddellijk... In een gehorig huis hoor je nou eenmaal andermans leefgeluiden en daar doe ik niet moeilijk over. Trap op en af, deur op slot, dat moet nou eenmaal en het maakt me ook niet uit of dat om drie uur 's ochtends of 's middags is. Leuk, nee, maar het is nou eenmaal zo en je went eraan.

Probleem is dat door die neurose bepaalde leefgeluiden versterkt worden. De eerste keer de trap af is nog normaal, maar die negen keer erna niet meer en dat is strikt genomen ook nergens voor nodig (al snap ik dat de buur dat anders ervaart). Door die neurose wordt een deel van het geluid letterlijk tien keer meer en daardoor is het in mijn beleving aan te merken als overlast. Tuurlijk wordt dat mogelijk gemaakt door de gehorigheid hier, maar ik ervaar dat niet als de oorzaak. :n Gewoon de deur uitgaan maakt ook lawaai, maar daar is echt wel doorheen te slapen.

Daar loop ik dus een beetje op vast, want gehorigheid is al besproken en het probleem zit echt in de eindeloze herhaling. :(

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 13:28

Hoelang geleden heb je de gehorigheid besproken? En ook specifiek dat je de deuren dicht hoort gaan en op slot hoort vallen?

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 13:34

Furi schreef:
Hoelang geleden heb je de gehorigheid besproken? En ook specifiek dat je de deuren dicht hoort gaan en op slot hoort vallen?

Enkele maanden terug, ik denk in het voorjaar. Niet specifiek de deuren (was toen niet aan de orde), maar heb wel aangegeven dat ik ben geschrokken van hoe veel er te horen is (alles, heb natuurlijk voorbeelden genoemd) en gevraagd of er vanuit mij ook zoveel geluiden doordringen. Er zijn daarna zelfs nog met medeweten van de buur (want geluidsoverlast door bouwlui :D ) aanpassingen gedaan om de geluidslekken enigszins te dichten. Daarna hebben we bij het passeren nog even besproken of het minder is geworden, en hoewel het inderdaad is verbeterd, blijft het toch zeer aanwezig.

Ik ben zelfs een tijd geregeld uit logeren gegaan omdat ik niet kon wennen aan alle geluiden. Ook dat was bekend, want buur hoorde me iedere keer 's avonds vertrekken. :D Nee, ik durf dus met enige zekerheid wel te zeggen dat de situatie bekend is. _O-