Ik ben het spoor even bijster

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Ik ben het spoor even bijster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 23:26

Hoi allemaal,

Zoals de titel al aangeeft heb ik echt even behoefte om alles van mij af te typen, en adviezen te innen. Ik zit op dit moment in havo 5, en heb direct na de Kerstvakantie een SE week. (grote toetsen die meetellen voor je eindexamen)
Dus weinig vakantie, veel blokken. En daarvan raak ik in de stress. Hoe moet ik het allemaal goed doen? Hoe moet ik leren én plezier maken? Hoe moet ik voldoen aan al die verplichtingen? (vriendinnen die af willen spreken, vriendje die ook aandacht wil.)
Ik heb vier pure leervakken. De rest is mondeling, of oefenvakken. Dus ik leer elke dag twee uur, elke dag twee vakken dus. Maar de stress blijft, en daarom gaat de kwaliteit van het leren ook achteruit.

Dan speelt er ook nog mijn ''trauma'' van de eerste SE week. Het is ontzettend demotiverend om hard te leren, en dan alleen maar vijven terug te krijgen.

Misschien stel ik mij ook wel aan, maar ik zie het echt even niet meer zitten. En nee, even een dagje niet leren zit er niet bij. Heb zelfs met Kerst een uurtje geleerd. Het kon niet anders.

Anoniem

Re: Ik ben het spoor even bijster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:29

Ik heb bewondering voor je discipline, ik wou dat ik dat had en kon. Ik begon altijd op het laatste moment om dan te ontdekken dat het niet lukt. Ik zou voor jezelf de prioriteiten duidelijk houden, als dit voor jou het leren is, dan moeten vriendje en vriendinnen maar even wachten tot na je SE week toch?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 23:30

Relaxed schreef:
Ik heb bewondering voor je discipline, ik wou dat ik dat had en kon. Ik begon altijd op het laatste moment om dan te ontdekken dat het niet lukt. Ik zou voor jezelf de prioriteiten duidelijk houden, als dit voor jou het leren is, dan moeten vriendje en vriendinnen maar even wachten tot na je SE week toch?

Nja na de examens denk ik...aangezien na de SE week er dan vier weken tussen zit voor de volgende. En ik begin vier á vijf weken van te voren. Maar het was nog niet goed genoeg...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:32

Tip:
SCHRIJVEN!!!

Ga het boek door, alles wat je niet uit je hoofd weet opschrijven, zo pik je de moeilijke dingen er uit en lees je geen onnodige stof.

Het is dus niet samenvatten, want er kunnen ook belangrijke dingen zijn die jij al wel weet.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:33

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 23:34

Bedankt voor de reacties!

En die tip van de lastige dingen opschrijven is wel handig ja :) Ik heb ook al bijles voor twee vakken. Eentje is elke week standaard, en de andere is als ik het nodig heb.

Bokker13579

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:36

Samenvattingen maken helpt bij mij vaak!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 23:39

xxcleeoo schreef:
Samenvattingen maken helpt bij mij vaak!

Ik ben heel slecht in samenvatten...heb wel al die samenvattingsbundels.

En ik moet alleen al voor geschiedenis 7 hoofdstukken kennen...

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:40

Probeer een bladzijde te lezen en vervolgens hardop (aan jezelf of een ander) te vertellen wat je nog
weet en breidt dit steeds een stukje uit, bij mij helpt dit erg goed!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:41

Op welke manier leer je nu dan?

Ik maakte voor mezelf planningen, niet om me aan te houden ( :+ ) maar om voor mezelf duidelijk te maken wat ik nog moest doen en hoeveel tijd dat ongeveer ging kosten :)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 23:44

@Sem_: Dat is een goede tip, bedankt! Ik lees vaak hardop, dan weet ik ook zeker dat ik het ook echt in mij opneem.

@Ghostattack: Ik lees het nu allemaal door eigenlijk. En dan denk ik dat ik het snap, wat ook echt zo is. Ik kan alles vertellen. Maar goed, blijkbaar kan ik het niet toepassen ofzo?
Ik maak ook planningen. Ik neem er alles in op. Hoe laat ik iets doe, mijn pauze's en als ik leuke dingen ga doen. En ik houd mij daar wel aan haha. ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:44

Tip vanuit een andere invalshoek: ontspannen tussendoor. Leer niet twee uur non stop achter elkaar door. Maak blokjes van 15 a 20 minuten en ontspan dan 5 minuten door bijvoorbeeld wild mee te zingen en te dansen op jouw favoriete liedje. Of even een kop thee drinken en te staren in de tuin.

Dit is een rotjaar maar je zult er doorheen moeten, succes!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 23:45

magda_90 schreef:
Tip vanuit een andere invalshoek: ontspannen tussendoor. Leer niet twee uur non stop achter elkaar door. Maak blokjes van 15 a 20 minuten en ontspan dan 5 minuten door bijvoorbeeld wild mee te zingen en te dansen op jouw favoriete liedje. Of even een kop thee drinken en te staren in de tuin.

Dit is een rotjaar maar je zult er doorheen moeten, succes!

Ik leer een uurtje, en dan een half uur pauze. Meestal in de vorm van middag eten, of thee drinken met het gezin.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:46

Wat ook kan helpen is om met anderen over de stof in gesprek te gaan (dus niet overhoren)
bijvoorbeeld met je ouders of je vrienden/vriendinnen. Dan ben je echt met de theorie bezig,
in plaats van alleen reproduceren.

Succes! Meer dan je best kun je niet doen. :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:48

Wat vervelend zeg dat het niet meer lukt. Je kunt het beste een rustdagje of 2 nemen anders stapelt de stress zich alleen maar ook. Dat wil je niet.
Hopelijk komt je se week alsnog goed!

Ik zit helaas op het punt dat ik niks kan doen. Heb nog 1 week om te leren maar dat lukt niet aangezien ik nog een hele week bezoek heb en ik nergens rustig kan zitten. Daarna een schoolweek waarin ik presentatiea moet voorbereiden die ik die week moet doen. Dus ik schijt hem 7 kleuren dat de hele toetsweek naar de klote gaat.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:49

Samenvattingsbundels zijn leuk, maar van het zelf samenvatten leer je veel meer, ook al is het moeilijk, dan moet je namelijk nadenken over wat je wel of niet opschrijft en waarom.
Bovendien schrijf je dan de dingen die je goed snapt op al kent niet op.

2 uur per dag vind ik persoonlijk niet erg veel, zat meer aan 4 uur per dag te denken. Liefst verdeeld over 2 blokken zodat je fris en fruitig weer aan de slag kan.
En uiteraard niet in de vakantie pas beginnen maar van meet af aan alle stof netjes bijhouden en herhalen.

En dan is het verschil tussen de theorie, het vertellen en het toepassen ook nog zo wat, veel doen, desnoods met klasgenoten of een huisgenoot als slachtoffer.

Blij dat ik de tijd van examens etc. gehad heb, pffttttttt.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:50

Ik denk dat leren voor iedereen anders is... Je moet zelf ontdekken wat voor jou goed werkt. Ik zelf heb bijvoorbeeld echt druk nodig. Hoe meer druk hoe beter ik het doe... Wiskunde bijvoorbeeld was ik gewoon ongelooflijk slecht in omdat ik t nooit bij hield, liep zo een paar hoofdstukken achter. Totdat we de periode voor de examens bezig gingen met oefenexamens en ik 2en haalde en ik stress kreeg :D Dan is het alles of niets en dán kan ik het. Scheikunde ook. Al heb ik daar wel altijd óntzettend hard m'n best voor gedaan in 4 en 5 havo. In 5 havo was m'n hoogste cijfer voor sk een 4,9 terwijl ik echt hard leerde... Examens had ik een 7,0. Hoe dat mogelijk is? Ik denk omdat ik het gewoon saai vindt, er geen druk achter zit en ik het daarom gewoon niet op neem. Want echt, het lichtje ging opeens branden een maand voor de examens en snapte het opeens allemaal :')
Voor mij is het dus belangrijk dat er gewoon heel veel druk achter zit... Anders heb ik geen uitdaging en doe ik het niet.
Maar het aller, aller belangrijkste; niet opgeven! Bij mij had niemand (incl m'n mentor en ouders) nog verwacht dat ik het ging halen. En toch was het nog mogelijk en ben ik met nog best redelijke cijfers geslaagd.

Je kan gaan proberen jezelf uit te dagen. Wat bij mij goed hielp was een tijd met mezelf 'afspreken' wanneer ik begon, welke vakken ik wou doen en ongeveer hoe lang. Schatte ik altijd beetje in hoeveel bladzijden ik moest leren/ hoeveel sommen ik moest maken bijv. en als ik dat af had (het liefst binnen de geschatte tijd, zonder af te raffelen), kon ik een ontspannend iets doen. Zoals paardrijden, sporten of ff gamen. Daarna ging ik vaak nog ff wat makkelijks aan school doen. Wat voor mij bijvoorbeeld biologie was, of bezig gaan met een werkstuk wat ik moest maken bijvoorbeeld. Een andere manier werkte niet goed voor mij omdat ik heel goed in uitstellen ben :+

Maar het is gewoon echt voor iedereen anders... Dat maakt het wel lastig.

Edit; samenvattingen maken ja!! Daar leerde ik ook super goed van. En dan niet van die lappen tekst, maar opgesomd. Is veel overzichterlijker en makkelijk over te lezen voor een toets :j

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:53

Maar, 2 uur per dag is toch ook voldoende om daarnaast ook nog wat leuks te doen? Ga 's ochtends lekker leren, dan ben je nog fris in het hoofd en de rest van de dag lekker ontspannen en leuke dingen doen. Desnoods lees je dat, wat je 's ochtends gedaan hebt, 's avonds nog even weer door.

Ik bewaar altijd alles tot het laatst. Gelukkig nog wel altijd mee weg gekomen, maar fijn is anders. De discipline om elke dag te leren en dan ook nog 2 uur heb ik ECHT niet. Ik zou mezelf echt heel gelukkig prijzen als ik die discipline wel had!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:59

Voor mij werkte zelf samenvattingen maken het beste.

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 00:02

Opschrijven werkt goed. Noem het geen samenvatting maar meer een overzicht van wat je denkt dat belangrijk is om te onthouden. Stel daarbij vragen aan de stof. Als je een stuk tekst ziet met ee kopje schrijf dan eerst op welke vragen dit kopje oproepen en ga verder lezen en kijken of je de vragen in de tekst beantwoord worden. Dit werkt goed bij een vak als geschiedenis.

Succes en probeer los te laten door bijvoorbeeld erover te praten met je ouders :)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 00:07

miinynke schreef:
Opschrijven werkt goed. Noem het geen samenvatting maar meer een overzicht van wat je denkt dat belangrijk is om te onthouden. Stel daarbij vragen aan de stof. Als je een stuk tekst ziet met ee kopje schrijf dan eerst op welke vragen dit kopje oproepen en ga verder lezen en kijken of je de vragen in de tekst beantwoord worden. Dit werkt goed bij een vak als geschiedenis.

Succes en probeer los te laten door bijvoorbeeld erover te praten met je ouders :)

Ik ben heel slecht in praten, maar bedankt voor de tip!

Ook de anderen bedankt voor jullie reacties!

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 00:08

Bij mij hielp opschrijven ook heel goed! Lees het boek door en als je denkt : dit wordt waarschijnlijk een toetsvraag, noteren! De helft in je boek is eigenlijk niet zo belangrijk en hierdoor wordt leren al snel saai.. Ook helpt het om voor jezelf vragen te gaan maken over moeilijke dingen en dan uit je hoofd beantwoorden (of in je boek kijken tot je het uit je hoofd weet).. :j
Succes TS.. t gaat vast goedkomen :(:)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 00:12

xLeoniee schreef:
Bij mij hielp opschrijven ook heel goed! Lees het boek door en als je denkt : dit wordt waarschijnlijk een toetsvraag, noteren! De helft in je boek is eigenlijk niet zo belangrijk en hierdoor wordt leren al snel saai.. Ook helpt het om voor jezelf vragen te gaan maken over moeilijke dingen en dan uit je hoofd beantwoorden (of in je boek kijken tot je het uit je hoofd weet).. :j
Succes TS.. t gaat vast goedkomen :(:)

Bedankt!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 00:15

Leffroi schreef:
Maar, 2 uur per dag is toch ook voldoende om daarnaast ook nog wat leuks te doen? Ga 's ochtends lekker leren, dan ben je nog fris in het hoofd en de rest van de dag lekker ontspannen en leuke dingen doen. Desnoods lees je dat, wat je 's ochtends gedaan hebt, 's avonds nog even weer door.

Ik bewaar altijd alles tot het laatst. Gelukkig nog wel altijd mee weg gekomen, maar fijn is anders. De discipline om elke dag te leren en dan ook nog 2 uur heb ik ECHT niet. Ik zou mezelf echt heel gelukkig prijzen als ik die discipline wel had!

Maar TS komt daar blijkbaar niet mee weg, die heeft meer tijd nodig.
Ideaal als je minder tijd nodig hebt, maar niet iedereen is zo snel met leren, ik had ook voldoende tijd nodig.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 00:16

Schrijven werkt bij mij het beste! Desnoods samenvattingen overschrijven, van schrijven pik je namelijk het meeste op. Blijven herhalen, totdat je het kunt dromen. Maak een planning voor jezelf, wat je welke dag gaat doen, wat precies, welk hoofdstuk, wanneer je pauze hebt etc. Plan vooral ook paarden er tussendoor zodat je ook echt momenten van ontspanning hebt (als dit natuurlijk mogelijk is). Voor mij is niets zo fijn en rustgevend om bij m'n paard te zijn. Ik moet nu zelf ook blokken, heb heel veel tentamens half januari en de dag na de kerstvakantie meteen een hertentamen.. Het is super lastig om je er toe te zetten, maar je moet wel. Het niet halen is ook geen optie. We kunnen het wel! Jij ook! Is even vervelend, maar als je het dan allemaal maar in the pocket hebt, ben je super trots. :)