Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Relaxed schreef:Ik heb bewondering voor je discipline, ik wou dat ik dat had en kon. Ik begon altijd op het laatste moment om dan te ontdekken dat het niet lukt. Ik zou voor jezelf de prioriteiten duidelijk houden, als dit voor jou het leren is, dan moeten vriendje en vriendinnen maar even wachten tot na je SE week toch?
Ik heb ook al bijles voor twee vakken. Eentje is elke week standaard, en de andere is als ik het nodig heb.
magda_90 schreef:Tip vanuit een andere invalshoek: ontspannen tussendoor. Leer niet twee uur non stop achter elkaar door. Maak blokjes van 15 a 20 minuten en ontspan dan 5 minuten door bijvoorbeeld wild mee te zingen en te dansen op jouw favoriete liedje. Of even een kop thee drinken en te staren in de tuin.
Dit is een rotjaar maar je zult er doorheen moeten, succes!
Dan is het alles of niets en dán kan ik het. Scheikunde ook. Al heb ik daar wel altijd óntzettend hard m'n best voor gedaan in 4 en 5 havo. In 5 havo was m'n hoogste cijfer voor sk een 4,9 terwijl ik echt hard leerde... Examens had ik een 7,0. Hoe dat mogelijk is? Ik denk omdat ik het gewoon saai vindt, er geen druk achter zit en ik het daarom gewoon niet op neem. Want echt, het lichtje ging opeens branden een maand voor de examens en snapte het opeens allemaal
miinynke schreef:Opschrijven werkt goed. Noem het geen samenvatting maar meer een overzicht van wat je denkt dat belangrijk is om te onthouden. Stel daarbij vragen aan de stof. Als je een stuk tekst ziet met ee kopje schrijf dan eerst op welke vragen dit kopje oproepen en ga verder lezen en kijken of je de vragen in de tekst beantwoord worden. Dit werkt goed bij een vak als geschiedenis.
Succes en probeer los te laten door bijvoorbeeld erover te praten met je ouders
xLeoniee schreef:Bij mij hielp opschrijven ook heel goed! Lees het boek door en als je denkt : dit wordt waarschijnlijk een toetsvraag, noteren! De helft in je boek is eigenlijk niet zo belangrijk en hierdoor wordt leren al snel saai.. Ook helpt het om voor jezelf vragen te gaan maken over moeilijke dingen en dan uit je hoofd beantwoorden (of in je boek kijken tot je het uit je hoofd weet)..![]()
Succes TS.. t gaat vast goedkomen
Leffroi schreef:Maar, 2 uur per dag is toch ook voldoende om daarnaast ook nog wat leuks te doen? Ga 's ochtends lekker leren, dan ben je nog fris in het hoofd en de rest van de dag lekker ontspannen en leuke dingen doen. Desnoods lees je dat, wat je 's ochtends gedaan hebt, 's avonds nog even weer door.
Ik bewaar altijd alles tot het laatst. Gelukkig nog wel altijd mee weg gekomen, maar fijn is anders. De discipline om elke dag te leren en dan ook nog 2 uur heb ik ECHT niet. Ik zou mezelf echt heel gelukkig prijzen als ik die discipline wel had!