profielwerkstuk therapie met paarden, HELP!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bente_sat

profielwerkstuk therapie met paarden, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 12:11

Hallo iedereen,

Ik zit in 6 vwo en ik ben bezig met mijn profielwerkstuk. Als vak heb ik gekozen voor economie en mijn onderwerp is therapie met paarden. Mijn bedoeling is om een bedrijfstakanalyse te maken. Het grote probleem is dat ik helemaal vast loop. Omdat het vak dat ik gekozen heb economie is moeten er natuurlijk economische vaardigheden in toegepast worden. Helaas zijn er gewoon totaal geen cijfers bekend over de bedrijven die therapie met paarden geven. Ik zal jullie een beeld geven van de indeling van mijn profielwerkstuk.

Mijn indeling ziet er nu als volgt uit

hoofdstuk 1: uitleg wat is therapie met paarden
hoofdstuk 2: opleidingen in Nederland
hoofdstuk 3: DESTEP analyse
Demografisch
economisch
sociaal-cultureel
technologisch
ecologisch
politiek-juridisch

In mijn hoofdstuk 3 loop ik vast en ik weet gewoon even niet hoe ik verder moet

hoofdstuk 4 wordt : interne factoren en concurrentie analyse
Hoofdstuk 5 wordt: een klein bedrijfsplan

Ik ben dringend op zoek naar iemand die een bedrijf heeft en mij wil ontvangen zodat ik vragen kan stellen. Ook hulp op elke andere manier is van harte welkom.

Voor de mensen die geïnteresseerd zijn kan ik wel mijn profielwerkstuk mailen.

bente_sat

Re: profielwerkstuk therapie met paarden, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 18:12

Helemaal niemand?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 18:18

Misschien kun je Wendela den Tonkelaar eens contacten hierover? Zij leidt paardencoaches op en heeft er wel zicht op denk ik wie je kunt interviewen etc.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 18:19

Human horse power in Putten geven therapie aan kinderen, zou je ook kunnen bellen.
In Bennekom zit manege zonder drempels, die geven therapie met huifbedden aan mensen die ernstig gehandicapt zijn. Zij hebben zeker een bedrijfsplan etc.

Als je deze namen googled kom je wel de contact info tegen en misschien ook al wat info wat je kunt gebruiken.

In Maarsbergen zit ook iets wat een soort therapie geeft, en de Paardenmaat in Arnhem kun je ook hierover contacten, weet alleen niet zeker of zij ook therapie geven.

Succes!
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 26-12-14 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 18:23

Dankje! ik ben inderdaad op zoek naar mensen met wie ik kan praten/interviewen. ik heb ook al meerdere mailtjes gestuurd naar bedrijven maar op korte termijn kan ik vaak geen afspraak meer maken. Maar dit is een nieuwe naam! ik ga eens mailen.

Freya6, ik ga ze benaderen. vooral het bellen lijkt me handiger dan mailen. Persoonlijk contact werkt toch altijd beter

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 18:24

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 18:26

Freya6 schreef:
Misschien kun je Wendela den Tonkelaar eens contacten hierover? Zij leidt paardencoaches op en heeft er wel zicht op denk ik wie je kunt interviewen etc.

Wendela geeft géén therapie met paarden, maar coaching. Die informatie kun je dan ook niet gebruiken voor een profielwerkstuk over therapie met paarden. Paardencoaching is namelijk iets anders dan equitherapie of hippotherapie.

Ik hoop het aankomende jaar een opleiding voor hippotherapie te gaan volgen. Ik weet wel wat mensen die je zou kunnen benaderen. PB me maar als je namen en e-mailadressen wil! Of eventueel informatie van mijn kant. Ik heb voor mijn HBO opleiding mijn scriptie gedaan over equitherapie ;)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 18:26

bente_sat schreef:
Dankje! ik ben inderdaad op zoek naar mensen met wie ik kan praten/interviewen. ik heb ook al meerdere mailtjes gestuurd naar bedrijven maar op korte termijn kan ik vaak geen afspraak meer maken. Maar dit is een nieuwe naam! ik ga eens mailen.

Freya6, ik ga ze benaderen. vooral het bellen lijkt me handiger dan mailen. Persoonlijk contact werkt toch altijd beter

Goed idee, en dit zijn ook bedrijven die zich moeten kunnen verantwoorden naar instanties etc, ze geven echt gerichte therapie en daarom misschien geschikt ook voor het economische deel. Al weet ik niet of een bedrijf daar openheid over wil geven voor een profielwerkstuk.

http://www.bl-balans.nl/ hier wordt ook therapie gegeven.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 26-12-14 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 18:28

Ingrid_92 schreef:
Freya6 schreef:

Wendela geeft géén therapie met paarden, maar coaching. Die informatie kun je dan ook niet gebruiken voor een profielwerkstuk over therapie met paarden. Paardencoaching is namelijk iets anders dan equitherapie of hippotherapie.

Ik hoop het aankomende jaar een opleiding voor hippotherapie te gaan volgen. Ik weet wel wat mensen die je zou kunnen benaderen. PB me maar als je namen en e-mailadressen wil! Of eventueel informatie van mijn kant. Ik heb voor mijn HBO opleiding mijn scriptie gedaan over equitherapie ;)

Leuk zeg, mag ik vragen waar je die opleiding gaat volgen? En wat je vooropleiding is? Ik denk er zelf ook weleens over, en heb SPH als vooropleiding..

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 18:32

Freya6 schreef:
Leuk zeg, mag ik vragen waar je die opleiding gaat volgen? En wat je vooropleiding is? Ik denk er zelf ook weleens over, en heb SPH als vooropleiding..

Leuk, dan komen we ongeveer uit dezelfde richting :) Ik heb namelijk pedagogiek gestudeerd. Ik wil de opleiding in Gent gaan volgen aan de Artevelde Hogeschool. Na mijn afstuderen heb ik me direct ook ingeschreven voor die opleiding, maar ik kwam helaas niet door de selectie heen (ze laten per keer maar 25 studenten toe en dan voornamelijk Belgische leerlingen, ik geloof dat ze maar 2 buitenlandse studenten toelaten). De opleiding start maar 1x per 2 jaar, dus ik ga het aankomende jaar weer proberen :) Er is ook een opleiding in Nederland, maar die trekt mij niet.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 18:36

ah! Succes dan! Hopelijk krijg je de kans! Vast wel!

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 18:37

Ik hoop het! Zou leuk zijn, en anders 2 jaar later wéér proberen haha. Maar met SPH kun je ook instromen trouwens!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 18:40

Ik ga het eens bekijken!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 18:44

Waar loop je precies op vast bij de DESTEMP analyse? Ik heb hem zelf laatst ook moeten maken namelijk := , alleen zou dat niet een groot genoeg hoofdstuk kunnen zijn voor een PWS ben ik bang.. Ik zou daarom hoofdstuk 3+4 samen voegen omdat het best veel met elkaar te maken heeft, en een ander hoofdstuk erbij voegen :j

Ook hoofdstuk 1 en 2 zou ik samen voegen.. heb je voor jezelf al je deelvragen opgesteld? Want dat is vrij belangrijk en kan heel verhelderend zijn :j

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 18:45

Ingrid_92 schreef:
Ik hoop het! Zou leuk zijn, en anders 2 jaar later wéér proberen haha. Maar met SPH kun je ook instromen trouwens!

Weet je toevallig ook de kosten? Die kan ik nergens vinden.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 18:48

Freya6 schreef:
Ingrid_92 schreef:

Weet je toevallig ook de kosten? Die kan ik nergens vinden.

Ik geloof 2800,- totaal voor 2 jaar. Tenminste, zoiets was het in 2013...

Edit, oh nee correctie. 2600,- Hier staat meer info:
http://www.arteveldehogeschool.be/hippo ... -opleiding

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 18:55

Misschien handig om ontopic te blijven ?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 18:55

Thanks! Valt me mee! Meestal zijn post hbo opleidingen iets van 7000,-. Maar nu weer on topic, sorry TS.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 26-12-14 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 18:56

ingrid_92 Het is inderdaad heel lastig veel bedrijven geven inderdaad coaching met paarden en geen therapie. Daar ben ik ook al een paar keer tegenaan gelopen. Ik zal je even een pb sturen!

Ik wil hierna psychologie gaan studeren en daarna een opleiding doen om therapie met paarden te gaan geven. Hippotherapie, is dat hetzelfde als equitherapie of niet?

Celiien Gelukkig hoeven wij niet een heel uitgebreid verslag te maken. In totaal moeten het minimaal 15 pagina's tekst zijn exclusief plaatjes. Dus met de hoofdstukken komt dat wel overeen hoop ik. Ik zit nu namelijk op 9 pagina's tekst. Ik loop nogal vast op ecologisch en technisch. Ik heb geen idee wat ik daar over kan zeggen omdat ik geen informatie daar over heb.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 19:02

Technisch: zijn er dus technische ontwikkelingen in het kader van therapie met paarden aan de gang, die invloed kunnen hebben op het beroep? Denk hierbij bijvoorbeeld aan 'hulpmiddelen' die eventueel in ontwikkeling kunnen zijn

Ecologisch: in hoeverre heeft dit beroep op de milieubewustheid? Dus wat voor een spullen worden er gebruikt (plastic handschoentjes bijv), hoe wordt er omgegaan met apparatuur die op stroom werkt, etc etc..

Die richtingen moet je dan opdenken :j

PWS is toch in het laatste jaar? Ik had een PWS van 50 pagina's namelijk :=

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 19:08

ah dankje! daar heb ik echt wat aan. Ja ik zit in 6 vwo dus het laatste jaar maar mijn school heeft het PWS cijfer samengevoegd maatschappijleer en algemene natuurwetenschappen waardoor het niet zo heel groot hoeft te zijn. Ik denk dat ik zo rond de 20/22 pagina's ga uitkomen

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 19:17

Technisch zou ook kunnen betekenen welke opleidingen voor het beroep vereist zijn denk ik, welke vaardigheden een therapeut moet hebben.
En Ecologisch is in dit kader volgens mij ook hoe dit beroep ligt t.o.v. andere beroepen eromheen, in welke sector dit beroep valt.
Maar ik kan het mis hebben.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 19:59

Het is niet technisch, maar technologisch. heeft niks te maken met vereisten voor het beroep.
Ecologisch heeft echt te maken met milieu en omgeving, dus bijvoorbeeld klimaat, invloed van natuurrampen en de milieuvriendelijkheid van een bedrijf.

Zo staat het in ieder geval in mijn boek :+

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 22:44

bente_sat schreef:
ingrid_92 Het is inderdaad heel lastig veel bedrijven geven inderdaad coaching met paarden en geen therapie. Daar ben ik ook al een paar keer tegenaan gelopen. Ik zal je even een pb sturen!

Ik wil hierna psychologie gaan studeren en daarna een opleiding doen om therapie met paarden te gaan geven. Hippotherapie, is dat hetzelfde als equitherapie of niet?

Celiien Gelukkig hoeven wij niet een heel uitgebreid verslag te maken. In totaal moeten het minimaal 15 pagina's tekst zijn exclusief plaatjes. Dus met de hoofdstukken komt dat wel overeen hoop ik. Ik zit nu namelijk op 9 pagina's tekst. Ik loop nogal vast op ecologisch en technisch. Ik heb geen idee wat ik daar over kan zeggen omdat ik geen informatie daar over heb.

Hippotherapie is vooral motorisch gericht. Dus mensen met bijv. spasme, lichamelijke handicap etc. leren ontspannen, spieren positief beïnvloeden.
Equitherapie is vooral psychisch/emotioneel gericht. Dus leren omgaan met agressie, faalangst, ADHD, autisme etc.
Toch zie je veel overlap in elkaar. Veel hippotherapeuten geven ook equitherapie en er zijn ook equitherapeuten die met lichamelijk gehandicapten werken, al zijn dat er niet zo veel ;)

De opleiding is inderdaad niet zo super duur Freya6 :) is ook België, daar is studeren sowieso een stuk goedkoper ;) De Nederlandse tarieven zijn niet voor iedereen weggelegd.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 16:16

Je mag me altijd benaderen, liefst wel per mail want ik ben of weg, of buiten natuurlijk. We kunnen altijd afspreken als je meer wilt weten.
Naast een eigen hulpverleningspraktijk ben ik ook docent bij de minor "Paard en hulpverlening aan de NHL Hogeschool.
Daar is trouwens ook een post HBO, toegankelijk voor mensen met een HBO hulpverleningsachtergrond en uiteraard voldoende paardenervaring. Die draait super!!!
Dus de pedagogen/sph'ers kunnen er terecht. Leeuwarden klinkt misschien ver weg, maar de lessen zijn door het hele land bij de verschillende docenten in hun praktijk.