Stel dat ik nu zou sterven..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Stel dat ik nu zou sterven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:58

Sorry, maar ik zit ergens mee. Ik zit namelijk een beetje in de knoop wat betreft 'het geloof', en ik moet dit gewoon even van me afschrijven.

Ik ben christelijk opgevoed. Eerst viel het nog wel mee met 'streng' gelovig zijn. Echter zijn mijn ouders een aantal jaar geleden veranderd van kerk, en ze zijn nu wat strenger gelovig geworden. Dit kan je erg merken aan hun gedachtes over bepaalde dingen. Ik heb altijd geloof in het christendom, niet zo streng, maar ik geloofde in ieder geval in God en ging elke zondag naar de kerk. Maar nu begin ik te twijfelen, en ik word er ook bang van. Stel als ik nu dood ga, wat dan? Stel dat God echt werkelijk bestaat, en ik twijfel nu, dan kom ik in de Hel. Maar stel dat God niet bestaat, maar Allah. Dan kom ik ook in een Hel? Ik word daar zo bang van. Hoe moet ik geloven? Hoe moet ik dan vorm geven aan mijn geloof? Wat is dan het ware geloof? Stel dat ik dan wordt gestraft omdat ik nu twijfel. Ik wil me namelijk gaan verdiepen in de islam, maar stel dat God dan bestaat, dan wordt ik misschien gestraft voor mijn twijfel. En wat als ik er dan helemaal niet uitkom, dat je niet kan kiezen omdat zowel de islam als het christendom aannemelijk is?

Sorry voor dit verhaal, maar ik moet het gewoon even van me afschrijven. Er zullen ook ongetwijfeld mensen zijn die mij 'dom' vinden o.i.d., maar daar heb ik nu even iets aan.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:02

Ik ben zelf agnost dus maak mij eigenlijk niet heel erg druk over de hemel of de hel.
Als jij je graag wilt interesseren in de Islam zou ik dat vooral doen. Je moet je niet je hele leven bang voelen omdat je niet weet of je wel in het goede gelooft.
Geen enkele godsdienst zal in de kern van het geloof het andere geloof straffen. Elk geloof komt in principe op hetzelfde neer. Zij die goed leven gaan naar de hemel, zij die slecht leven gaan naar de hel.
Als jij goed leeft volgens de Islam, ga jij naar de hemel. Als jij goed leeft volgens het Christendom ga jij ook naar de hemel. Als jij goed leeft als atheïst ga jij ook naar de hemel.
Goed leven is goed leven, daarbij maakt het niet uit welke godsdienst je aanhangt.
Dit alles is er vanuit gaande dat de hemel bestaat, zelf geloof ik hier niet in. Dood is dood voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:03

Wat vervelend dat je je bang voelt hierdoor :(:)
Ik ben zelf niet gelovig dus ik kan je vragen niet echt beantwoorden, maar wat ik hoor van gelovige mensen is vooral dat God beschermd en liefheeft. Ik kan me niet voorstellen dat je gestraft word voor je twijfels. Het is toch juist prima om uit te zoeken wat je wil en dan te kiezen voor iets waar je écht voor staat? Dat lijkt me (als er echt een God is) fijner voor God dan blindelings achter je ouders aan lopen :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-12-14 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:03

Het is niet zo gek dat je op een gegeven moment in je leven met zulke vragen zit. :(:)
Ook niet-gelovigen vragen zich dit af en helaas kan niemand je er een antwoord op geven.

Over Allah, volgens mij is dat dezelfde god als waar jij in gelooft, maar noemen Moslims hem anders.

Ik wou dat ik je twijfels en angst weg kon nemen, maar het enige wat ik kan zeggen is dat ik denk dat je absoluut niet bang hoeft te zijn dat je in de hel terecht komt.
Als God zou bestaan, moet je denk ik wel iets VRESELIJKS hebben gedaan om daar te komen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:05

Ik denk dat het vooral belangrijk is, om bij je eigen standpunt en ideeën te blijven. Als jij er zo over denkt is dat prima.

Wat betreft naar de hel gaan, mensen die misdaden plegen gaan daar heen toch? Wat jij doet, voor jezelf uitzoeken waar je je fijn bij voelt, valt daar mijn inziens niet onder.
Laatst bijgewerkt door marleen_88 op 22-12-14 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:06

wat dapper dat je het hier durft te posten. Ik ben zelf atheïstisch opgevoed, maar later gaan geloven. (christen)

Wat voor ons God is, is voor islamieten Allah. dus ik zou niet weten waarom je afgerekend zou worden voor het geloof in God ipv Allah. Daarbij ben ik ook van mening dat je niet in de hel komt als je niet geloofd, maar als je een slecht mens bent. Twijfelen maakt jou geen slecht mens.

Zijn er geen vrienden binnen joun gemeenschap waarmee je het hierover kan hebben?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:08

Stel dat god bestaat, dan zou hij toch van al 'zijn'
schepsels houden, en jou niet straffen omdat je twijfelt?

Ik zit ergens tussen ateïstisch en agnostisch in (reïncarnatie zou ook nog kunnen). Mijn ouders zijn wel christelijk. Ik snap je twijfel, maar ik denk dat angst nu geen zin heeft. Leef je leven, hou je aan de tien geboden én de wet, dan moet het goedkomen, toch :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:09

Ik geloof in een "God". En dan maakt het niet uit of je hem Jaweh, of God of Allah gaat noemen. Een andere kerk aan gaan hangen is geen reden om meteen naar de hel te gaan. Het zogenaamde Christelijke geloof is niet het enige zaligmakende geloof.

Ik snap helemaal dat je er onzeker van wordt en ik wil je sterkte wensen bij je zoektocht naar een stroming waarbij je wel je vrede, en je invulling kan vinden...maakt niet uit of dat nu Islamitsch, Hinduistisch of Christelijk is.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:11

Als god echt bestaat zal hij niet oordelen of je wel of niet in hem hebt geloofd, hij heeft tenslotte zelf de mensen geschapen dus ook bepaald dat er mensen zijn die niet in hem geloven.

Hij zal dus ook niet oordelen over of je wel of niet hebt geloofd maar oordelen hoe je geleefd hebt en hoe je voor je omgeving bent geweest in je leven.

Ik ben zelf ook niet gelovig maar dit is hoe ik er over denk.
Laatst bijgewerkt door Jilletje op 22-12-14 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaus

Goof

En daarom heet het dus 'geloof' en niet 'waarheid' ;)
Als jij gelooft in god is er voor jou een god. Als jij gelooft in allah is er voor jou een allah en als je gelooft in niets (zoals ik) is het nog makkelijker: dan is er geen hemel en hel.

Fireheart

Ten eerste, ik geloof niet in God.

Maar ik denk dat, mocht er enige God bestaan, hij je er absoluut niet op gaat afstraffen of je nou in God of in Allah geloofd.
Ik denk namelijk dat God is wie jij wilt dat hij is. Of het nou de christelijke God is of Allah of enig andere God.
Klinkt dat logisch? Want ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen :o.

God zal je nooit naar de Hel toe sturen omdat jij niet goed weet in welke richting je wilt geloven.
Ik denk sowieso niet dat God iemand zomaar naar de Hel toe stuurt, zeker niet om die reden :(:)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:17

God zal je nooit veroordelen als jij je horizon wil verbreden door de islam te bekijken. Je kan God ook jaap noemen of Tina.. Maakt niet uit. Als het jou houvast geeft moet je dat doen. Het geloof is in mijn ogen niets meer dan het delen van je vragen en je angsten en een leidraad om je leven te leven. Dat kan bij god, bij de 3e ster rechts van de maan, bij de islam.. noem maar op. Een geloof zou je juist vertrouwen en troost moeten geven, geen angst.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:21

Het probleem is inderdaad dat als je de Bijbel heel letterlijk en dus streng interpreteert, de twijfelaars inderdaad gestraft worden. Die komen niet in het Koninkrijk van God. Alleen degenen die geloven in de enige God, onze heer.

Toch wil ik zelf liever geloven op een iets lichtere manier. Ik wil geloven uit hoop en niet uit angst. Ik wil geloven dat Jezus gestorven is om onze zonden op zich te nemen. En dat al onze zonden ons vergeven zullen worden. Dus als je op die manier gelooft dan zal je altijd in de Hemel komen.
Ikzelf worstel daar nog wel mee. Want aan de ene kant geloof ik wel maar aan de andere kant denk ik niet dat er een hemel en een hel is. Ik denk dat dood gewoon dood is. Alhoewel ik wel met interesse die programma's over geesten bekijk. Dan zou toch de geest door moeten leven als het lichaam gestorven is.
Maar dat is weer een andere discussie.

Geloof niet in iets uit angst. Dat is geen basis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:21

Bedankt voor alle reacties, ik vind het superfijn om te horen dat het niet raar is hoe ik denk, geef toch wat rust. Bij de kerk van mijn ouders is het vaak een waarschuwende preek(pas hier op, pas daar op, doe dat niet ect.) en het gaat vaak over de ruimte poort en de nauwe poort. Dus de breede port is zegmaar een makkelijke manier om te leven, en de de nauwe poort is de moeilijk manier van leven( dus leven als een Chirsten) en dan in de Hemel komen. Dat is dan de enige weg naar de Hemel, die weinig mensen vinden.. Ik heb zo het gevoel alsof ik een gebruiksaanwijzing nodig heb, wat ik moet doen en wat niet

Kaus

Re: Stel dat ik nu zou sterven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:23

Hoe heet het geloof dat je ouders aanhangen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:23

[***] schreef:
Bedankt voor alle reacties, ik vind het superfijn om te horen dat het niet raar is hoe ik denk, geef toch wat rust. Bij de kerk van mijn ouders is het vaak een waarschuwende preek(pas hier op, pas daar op, doe dat niet ect.) en het gaat vaak over de ruimte poort en de nauwe poort. Dus de breede port is zegmaar een makkelijke manier om te leven, en de de nauwe poort is de moeilijk manier van leven( dus leven als een Chirsten) en dan in de Hemel komen. Dat is dan de enige weg naar de Hemel, die weinig mensen vinden.. Ik heb zo het gevoel alsof ik een gebruiksaanwijzing nodig heb, wat ik moet doen en wat niet

Zijn ze toevallig Hersteld Hervormd of Christelijk gereformeerd?
Ik ken zulke stromingen ook van hier uit de buurt. Maar ik wil daar niet in mee gaan.
Ik wil niet geloven uit angst. Zoals ik hierboven al eerder schreef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:24

Ik geloof dat God als hij bestaat ook wel begrijpt hoe de mens in elkaar steekt.
Hij heeft dan immers de mensen geschapen en weet met welke worstelingen ze te maken hebben.
Hij zou naar mijn inzien begrijpen dat het voor mensen allemaal erg ingewikkeld is om zich staande te houden en wegwijs te geraken op de weg naar hem toe.

Ik geloof zelf in een God die een persoonlijke relatie wil met mensen.
In een God die graag contact heeft maar zich niet opdringd.
Een God die wil dat je naar hem gaat zoeken en dat je vooral echt bent.
Wat voor mij betekend dat ik mijzelf mag zijn en geliefd ben ondanks mijn onperfectheden.
Dat ik fouten mag maken en ik niet wordt afgewezen als ik geen tijd kan opbrengen om hem te zoeken.
Ik steeds weer bij hem terug kan aankloppen ondanks dat ik dacht het zelf allemaal op te redden in mijn leventje.

Mijn geloof is niet compleet zonder Jezus.
Ik geloof dat Jezus het allemaal heeft laten zien hoe wij mensen voor elkaar zouden kunnen zorgen.

Onderzoek en behoudt het goede.
Er is niets op tegen als jij je gaat verdiepen buiten het Christendom.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:25

[***] schreef:

En in mijn ogen is dat de meest verkeerde basis voor geloof.

Ik ben zelf katholiek opgevoed, en idd uit een gevoel van hoop en verwachting.
Kom alleen her en der wel stromingen tegen die nog steeds vanuit angst de mensen lopen te bespelen.
En dat is de meest denkbaar verkeerde basis. Zoals al eerder is aangegeven.

Als jij je houdt aan de tien geboden, mensen gaat helpen en niet moedwillig kwaad berokkend, wat is de reden dat je nog twijfelt aan de liefde van God/Jaweh/Allah?

Weet je, ik het alle vertrouwen in God. Ben zelf niet zo overtuigd van zijn personeel......:D

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:26

Dat strenge en bangmakerij is dat ook niet meer van vroeger? Ook om mensen onder de duim te houden?

Als er al een god bestaat, dan zou die toch van iedereen houden? Niet alleen van de zeer streng gelovigen, of alleen van Joden of Islamieten?
Mocht God bestaan, dan houdt hij neem ik aan van iedereen die hij heeft gemaakt.

Geloof is zoveel meer dan alleen hemel en hel. Het kan mensen ook hoop en antwoorden geven. Ik weet alleen niet of ik erin geloof :)
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 22-12-14 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:27

@OsMo, hoe kijkt God volgens jou aan tegen mensen die niet geloven of een andere godsdienst aanhangen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:28

Suzanne F. schreef:
Het probleem is inderdaad dat als je de Bijbel heel letterlijk en dus streng interpreteert, de twijfelaars inderdaad gestraft worden.

Wat wij in de Bijbel lezen is de interpretatie van een select groepje, die gekozen heeft welk geschrift in de Bijbel beland en welke niet. En dat is een denkbaar slechte basis (want ik geloof in God maar niet in zijn personeel). De Bijbel is voor interpretatie vatbaar. En er zijn helaas in mijn ogen teveel verkeerde dingen gedaan in het verleden met de Bijbel in de hand, puur door de verkeerde interpretatie ervan.

Dus de Bijbel? Heel gevaarlijk boek. Koran dito. Als je klakkeloos gaat volgen wat daarin staat, ga je er echt niet gelukkig van worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:29

Allah = God = Jahweh

Mijn christelijke school vond het zeer belangrijk om te onderwijzen in ook de andere religies; dus verplicht verdiepen in de Islam, Hindoeïsme en ook de andere stromingen van het Christendom. Hun visie was ook dat je pas een goede keuze kan maken, als je meer hebt verdiept in andere zaken; zo krijg je een ruimer wereldbeeld en meer begrip voor anderen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 22-12-14 21:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:32

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-22 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:32

Kijk dit is waarom ik persoonlijk dus niet geloof en ook blij ben dat ik niet gedoopt ben. Het moet verschrikkelijk moeilijk zijn om je zoveel zorgen te maken Ts. Maar niemand weet écht wat er met je gebeurd als je sterft, dus waarom zou je je er zoveel zorgen om maken?