Testament oudoom en ik sta er in....maar problemen??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marjanka11

Testament oudoom en ik sta er in....maar problemen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 19:05

Ik hoop dat er iemand is die me enigszins op weg kan helpen en wijzen op eventuele valkuilen. Het is even een verhaal.

Een oudoom die ik de afgelopen 40 jaar misschien 10 keer heb gezien, is recent overleden. Onze familie is wat eigenaardig en woont verspreid over Nederland, en ik ben een 'afvallige'. Om voor mij goede redenen heb ik gebroken met mijn ouders, en uiteraard heeft de rest van de familie zich nooit afgevraagd waarom dat was of daar navraag naar gedaan, en kiezen ze volledig voor mijn ouders. Dus ik kom ook nooit ergens bij de familie over de vloer; een grote nicht van 45 jaar uitgezonderd.

Enfin, die beste oudoom is een paar jaar geleden begonnen met kerstkaarten naar me te sturen, met hele verhalen daarin. En ik stuurde dan een kerstkaart retour, met ook hele verhalen. Vorig jaar stuurde hij me een kerstkaart dat hij kanker had, en was opgegeven. Begin december van dit jaar vernam ik via mijn nicht dat hij rustig was ingeslapen, dus dat we geen kerstkaart hoefden te verwachten. Wij wonen in het noorden van NL, mijn oudoom in de Randstad.

We kregen een overlijdensbericht per post en een andere nicht was dan de contactpersoon voor de begrafenis. Hartstikke goed, prima, condoleancekaart verzonden en dat was dat.

Vervolgens krijgen we gisteravond (zondagavond) een telefoontje van die nicht die de hele begrafenis heeft geregeld, en als eerste begint ze dat haar man executeur is, maar niets vergoed krijgt volgens het testament van die oudoom, terwijl het gebruikelijk is dat een executeur 1% van het vermogen op de sterfdatum krijgt. Vond ik verder niet zo boeiend, maar ik vond het wel grappig dat ik mijn nicht na 20 jaar eens aan de telefoon had en informeerde hoe de crematie was gegaan, of het nog druk was etc.. Vervolgens begon ze over erfgenamen, dat ik vermeld stond. Oh, nou, onverwacht, maar jij (nicht) dan zeker toch ook, dan alle kleinkinderen ofzo? Nou nee.....alleen ik en mijn zus stonden vermeld. En dat vond ze wel raar, want zij heeft die oudoom overal naar toe gebracht tijdens zijn ziekte, en die tante heeft hem ook verzorgd, en die andere tante ook, en haar partner krijgt al niets als executeur, en het is een heel vies huurhuis dat schoongemaakt moet worden, en de auto moet nog verkocht worden etc. Maar ik hoefde niet op veel geld te rekenen hoor, want er werden nog genoeg kosten gemaakt, de begrafenis moest tenslotte ook nog betaald worden etc. Maar ik moest niet schrikken als ik een brief kreeg van een notaris vanwege het testament, want daarom belde ze......zondagavond.

Dus mijn oudoom is 3/12 overleden en 10/12 begraven. Dat testament is gelicht op een doordeweekse dag, en mijn nicht belt mij pas zondag 19/12 op. Dat betekent in mijn optiek dat bijv. vrijdag 17/12 dat testament gelicht is, en dat die hele familie natuurlijk overhoop ligt omdat ze geen cent toegewezen hebben gekregen, waarna ze mij en mijn zus pas op zondag 19/12 bellen. Mijn familie kennende hebben ze natuurlijk al lang dingen weggehaald, want die voelen zich enorm achtergesteld. Het gaat in mijn familie alleen over geld, geld en nog eens geld, en dan zielig doen, en nog meer geld willen. Dat is ook een reden dat ik en mijn familie niet bepaald goed door 1 deur passen.

Ik vind het raar dat zo'n testament misschien pas 17/12 gelicht is, en wij op zondagavond 19/12 worden gebeld. Of is dat niet raar? Waarom moet daar twee dagen tussen liggen? Die man is al hartstikke dood, dan kan je toch ook eerder bellen?
Ik vind het raar dat zo'n testament niet eerder gelicht is, wellicht hadden daar wensen in gestaan over de wijze waarop hij gecremeerd had willen worden of iets. Ik bedoel, hij is 3/12 overleden en ik kan me voorstellen dat het testament binnen een paar dagen na overlijden gelicht wordt.
Ik vind het raar dat al een executeur is aangewezen, terwijl dit door de erfgenamen moet gebeuren? Of snap ik iets niet? Dit is niet bepaald mijn vakgebied.
Ze konden me al voorschotelen hoeveel er ongeveer zou overblijven en hoe ik dat het beste kon aanvaarden.

Mijn zus bericht me dat ze het fair zou vinden als al die tantes toch ook wat krijgen; ook zij was behoorlijk verrast, omdat ze samen met mij toch een beetje de 'afvalligen' binnen de familie is. Wij zijn degenen die onze eigen koers varen.

Ik krijg ondertussen een onderbuikgevoel dat de familie al lang voor zichzelf gezorgd heeft, gezien het tijdspad, en dat de executeur dat heus ook wel zal doen als aangetrouwd figuur.

Wie kan mij wat op weg helpen of aangeven dat ik te slecht van vertrouwen ben, of waar wat aandachtspuntjes liggen voor mij? Of überhaupt een mening geven over deze opstelling?

Zwartgallig denk ik; verwerp die erfenis, laten ze lekker zelf uitzoeken. Maar die man gunt het mij en mijn zus, dus tja, waarom zou ik dat doen; bovendien kan ik het heus wel goed gebruiken. Ik kan er bij wijze van spreken een leuk nieuw op maat gemaakt zadel van uitzoeken volgens die nicht, het is dus geen erfenis in de zin van dikke nieuwe auto. Althans, wanneer alle ingeschatte kosten er al vanaf zijn, zo bericht diezelfde nicht......Ze verwacht geen schulden, want ze hebben e.e.a. al aardig in kaart gebracht.

Nou, bedankt voor het lezen en wie heeft er ideeën???

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 19:09

Heel goed lezen die brief, desnoods zelf even iemand in de hand nemen, dat je niet alsnog belazerd word. Zou hem persoonlijk verwerpen, dadelijk kan je je alsnog belasting betalen over voorgaande jaren. Net zoals ze zelf schreef " verwacht geen schulden".

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 19:11

Als ik jou was, zou ik iemand in de hand nemen met kennis van zaken. Ik krijg hier een beetje een raar gevoel bij, dat jij pas 16 dagen na overlijden op de hoogte wordt gesteld van het feit dat jij in een testament staat.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 19:13

Zorgen dat je heel goed in kaart krijgt waar je 'recht' op hebt. Zo te horen is jouw familie al flink aan het roven geweest. Dit is juist een hele makkelijke erfenis, je hoeft tenminste niet de lieve vrede met je familie te bewaren, want die is er toch al niet. Laat ze maar mooi op hun neus kijken hoor. Stelletje aasgieren.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 19:14

Als het je oud oom zijn wens was, dient deze gerespecteert te worden, toch ?
Ik zou het contact met je familie hierover vermijden, want daar krijg je toch alleen maar ruzie mee. Mensen die overeenkomen krijgen al de grootste ruzies voor erfenissen, laat staan als je al niet overeen komt in normale omstandigheden.
Zou dus het erfdeel absoluut niet laten liggen. Misschien hebben ze hem wel verzorgd met het oog op de erfenis en had hij dat door. Dat kun je allemaal niet weten wat er toen in je oud oom omging.
Ik denk dat je familie hier niets aan kan doen en dat jij dus gewoon je deel uitbetaald moet krijgen eens dat alles afgehandelt is qua verkoop bezittingen etc Spijtig voor hen, maar zo luidde zijn testament...

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 19:15

Geen ervaring met erfenissen, maar zou haast denken dat hij best wat na te laten heeft anders zou hij je niet met naam genoemd hebben in zijn testament.

Ik zou eens informeren bij de notaris waar dat testament is opgemaakt hoe dat precies werkt.
De rest van de familie is er blijkbaar nogal verbolgen over dat jij en je zus erfgenaam zijn, maar daar zou ik me verder ook niet druk om maken als ik jou was.

Succes en ik hoop dat er wat leuks voor je overblijft ;)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 19:15

Ten eerste gecondoleerd.
Ik denk niet dat dat zo gaat zoals jij denkt.
Ik ken ook iemand in jouw situatie maar die werd op de hoogte gesteld door de notaris. Degene die al jaren zeggenschap had over die persooon zijn financien moest best wel wat papieren overleggen om te tonen dat er niet veel geld verdwenen was. Je kan ook beneficiar aanvaarden, dan heb je, banketstaaf gezegd, wel de lusten maar niet de lasten. Van je familie zou ik me niet teveel aantrekken, dien ze andersom ook niet, ja nu er geld in het spel is. Ik zou contact opnemen met de notaris en het proberen buiten de familie om te regelen, krijg je alleen maar frustaties van.
Laatst bijgewerkt door chanicha op 22-12-14 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 19:16

Ik heb nog geen brief....alleen een telefoontje gisteravond van die nicht, dat ik niet gek moet opkijken wanneer ik een brief van de notaris krijg. Het is gewoon wat apart. Die brief ga ik zeker uitpluizen, en goed kijken naar de data. En inderdaad, hier ook even langs de notaris over wat een goede gang van zaken is. Het komt allemaal zo twijfelachtig over, vooral over die executeur (ik meende dat erfgenamen die moeten aanwijzen) en het tijdspad.

En Ayla, 16 dagen....dat vind ik zo vreemd. Maar ik heb er geen ervaring mee, en misschien is het niet vreemd en ben ik te zwartgallig.

Peppertree.......ik deel dat gevoel volledig. Ik heb geen enkel idee wat er in dat huis stond. Misschien hing er wel een Rembrandt en die is foetsie. Of had hij dure horloges, echt, geen enkel idee. Maar dat het aasgieren zijn, is zeker. En dat ze de pest er in hebben dat ik in dat testament sta, ja, daar durf ik wel wat geld op in te zetten!!!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 19:17

Ik zou contact opnemen met de notaris van dat testament. Die oudoom heeft er wel echt over nagedacht, ander had ie ook niks kunnen regelen en ging t naar z'n eigen kinderen.

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 19:23

Ik ga even paardrijden (moet ook gebeuren), maar hier thuis zit ik al wat reacties voor te lezen aan mijn partner en ons gevoel wordt aardig bevestigd met wat jullie als buitenstaanders vinden of menen. Een executeur moet in ieder geval van alles laten zien voordat wij als erfgenamen hem kwijting en decharge verlenen.
Laatst bijgewerkt door Marjanka11 op 22-12-14 19:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 19:24

chanicha schreef:
Ten eerste gecondoleerd.
Van je familie zou ik me niet teveel aantrekken, dien ze andersom ook niet, ja nu er geld in het spel is. Ik zou contact opnemen met de notaris en het proberen buiten de familie om te regelen, krijg je alleen maar frustaties van.

Dat is een hele sterke, Chanicha. Zuslief wil wel graag wat 'delen' met al die betrokken familieleden die schijnbaar zo hard voor hem hebben gelopen. Oudoom had overigens geen partner of kinderen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 19:28

Executeur kan ook aangewezen worden door de overledene, dat gebeurt wel vaker. Dus dat is niet zo vreemd. Het moet dan echter bij mijn weten wel in het testament staan.
Ik zou eerst even de brief van de notaris afwachten. Zijn bankrekening kunnen ze hoe dan ook niet bij, die wordt bevroren op het moment van overlijden. Hebben ze dat wel gedaan (bijvoorbeeld door nog niet bij de bank te melden dat hij overleden is en nog snel geld te gaan pinnen) is dat makkelijk aan te tonen. En dan is het dus gewoon diefstal.

Juist gezien je hele situatie zou ik gewoon rustig afwachten en je deel aanvaarden.
Laatst bijgewerkt door Lalidan op 22-12-14 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 19:30

Misschien vernoemt hij wel jou en je zus nét omdat jullie buiten de familie vallen?
Goed mogelijk dat hij hetzelfde gevoel heeft over zijn verwanten en het ergens wel kon respecteren dat jullie je daar van los gemaakt hebben? Misschien dat hij dat zelf ook wel had gewild maar niet kon ofzo?
En dat hij daarom net jullie noemt, om hen er als laatste "pretje" mee te hebben?
Er wordt alleszins gepraat over hem in de familie nu. :+
Ik zou die oude man zijn laatste pleziertje gewoon gunnen. (Tenminste als je zeker bent dat er geen schulden zijn) ;)

mexxje

Re: Testament oudoom en ik sta er in....maar problemen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 19:35

Naaste familieleden hebben desondanks nog recht op een legitieme portie ;)

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 19:44

Een exceuteur is niet benoemd in het testament, volgens die nicht, en daarom heeft haar man dit op zich genomen. Ik weet eigenlijk niet eens in welke verhouding ik sta tot de overledene....volgens mijn nicht een oudoom, maar ik weet niet eens precies wat dat is. Ik dacht dat het een broer was van mijn opa of iets, maar die hele horizontale lijn van die generatie is overleden. Het beste is natuurlijk die brief afwachten, dat gaan we ook doen. Het idee om het wat meer buiten de familie te houden, is denk ik ook verstandig. Deze oudoom was inderdaad ook een 'afvallige', Luckstory!! Een hele rake opmerking. En ik weet nog van vroeger dat ze hem 'raar' vonden, en de kans is inderdaad best aanwezig dat niet naastenliefde de reden is dat ze ineens zijn gaan lopen voor hem, maar een ander belang. Hij had zijn centjes en rekeningen allemaal goed voor elkaar, zo berichte mijn nicht, alles helder en overzichtelijk. Alleen de computer was gecrashed op de dag van overlijden (zo mailde die ene nicht van 45 jaar waar ik wel contact mee heb, dat is dus niet de nicht die nu samen met haar partner de boel afhandelt, de executeur)....?? Overigens is die partner, de executeur, van beroep een computernerd.

Tja, beetje wazig alles bij elkaar opgeteld.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 19:49

Je mag een erfenis ten alle tijden onder voorbehoud accepteren, hierdoor krijg je tijd om dingen uit te zoeken of er schulden zijn of niet, als er geen schulden zijn kan je accepteren en als er wel schulden zijn kan je voor jezelf een rekensom maken of de baten tegen de lasten opwegen, hou je niets over en dus werkelijk schulden kan je de erfenis verwerpen, hier staat een termijn van 3 maanden voor na overlijden.

Verder is er wettelijk natuurlijk ook wat terug te vinden en kan een notaris je alles vertellen als deze man wat heeft vast gelegd.

Artikel 10
1. De wet roept tot een nalatenschap als erfgenamen uit eigen hoofde achtereenvolgens: a. de niet van tafel en bed gescheiden echtgenoot van de erflater tezamen met diens kinderen; b. de ouders van de erflater tezamen met diens broers en zusters; c. de grootouders van de erflater; d. de overgrootouders van de erflater.
2. De afstammelingen van een kind, broer, zuster, grootouder of overgrootouder worden bij plaatsvervulling geroepen.
3. Alleen zij die tot de erflater in familierechtelijke betrekking stonden, worden tot de in de vorige leden genoemde bloedverwanten gerekend.

Alleen de afstammelingen worden bij plaatsvervulling geroepen. Stiefkinderen dus niet.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 22-12-14 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Margee

verootjoo

Computer gecrashed... My ass... Ik zou alleen contact hebben met de notaris als ik jou was :x

Ilsemarie

Re: Testament oudoom en ik sta er in....maar problemen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:02

Ik zou even vragen naar de naam van de notaris en daar een afspraak mee maken, zo snel mogelijk!!! En dan je door hem goed laten voorlichten over hoe en wat. De familie vertrouwen is in dit soort situatie's het laatste wat je moet doen dus volg daarin vooral je gevoel. En als ze de boel al leeggeroofd hebben, laat ze er maar gelukkig mee worden, word jij van 'de rest' gelukkig.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:14

mexxje schreef:
Naaste familieleden hebben desondanks nog recht op een legitieme portie ;)

Dat geldt niet voor de situatie van ts.
Enkel bij de onterving van kinderen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:17

Ik zou toch wel even nieuwe sloten op het huis gaan zetten hoor, staan ze helemaal met hun mond vol tanden als ze echt het huis leeg halen :o

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:22

Allereerst gecondoleerd.

De tijdspanne vind ik op zich niet heel vreemd, wel dat een persoon zich vrijwillig opwerpt als executeur terwijl er een testament bij de notaris ligt...
Persoonlijk zou ik zo spoedig mogelijk de desbetreffende notaris contacteren en de familie er buiten laten, helemaal gezien de 'geweldige' verstandhouding binnen de familie.
Testament is als alles goed gedaan is door oudoom bindend dus de de rest kan niet veel doen.

succes/sterkte

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:22

Ik zou het niet delen, vooral, omdat ze pas contact opnemen nadat ze horen dat je geerfd hebt, laat ze het lekker uitzoeken, je hebt voor zijn overlijden goed contact met hem gehad, en dat heeft hij gewaardeerd met een deel van de erfenis. Het is voor jou bedoeld en niet voor geldratten, dat heeft hij goed aangevoeld waarschijnlijk. Sterkte ermee en blijf op je hoede!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:25

Volgens mij horen erfgenamen die getraceerd kunnen worden bij het openen/uitvoeren van het testament aanwezig te zijn. Verder moet jij bericht van de notaris krijgen en persoonlijk tekenen of je de erfenis verwerpt of aanvaarden. Dat kan zuiver of benificiair. Bij het laatste moet een verklaring door de kantonrechter worden afgegeven (kost wel geld) en dan voorkom je dat je opdraait voor evt schulden.
Verder heb ik begrepen dat je bankgegevens kan op laten vragen. Kost wel wat, maar als je twijfelt of er proletarisch gewinkeld is bij deze oudoom kan dat nuttig zijn.
Ongeacht wat je doet is juridischnadvies inwinnen wel verstandig. Zeker als je zo twijfelt of alles wel eerlijk is gegaan.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:28

ben wel benieuwd hoe dit gaat aflopen