Huurhuis, gebreken, verhuurder doet niks

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Huurhuis, gebreken, verhuurder doet niks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 19:22

Ik heb sinds deze maand een huurhuis. Met de onderstaande gebreken:
- Lekkage in de kelder
- Keukenkraan zit los en warm/koud is kapot
- De WC spoelt niet altijd door/geen water in het reservoir
- De dakgoot van het schuurtje lekt
- De ramen van de woonkamer zijn dichtgeschilderd (?) en kunnen niet open
- Een kachel in een van de slaapkamers doet het niet
- In de badkamerdeur zat een gat die heel lelijk is “weggewerkt” door er een metalen plaat voor te schroeven
- Lekkage badkamervloer (de hal die eronder zit, zowel muur als plafond, wordt nat)

Ik heb de verhuurder schriftelijk op de hoogte gesteld. Dit is nu bijna 3 weken geleden en er is niet gereageerd of gehandeld. Ik ga zeer binnenkort nog een keer schriftelijk vragen of ze hier iets aan doet. Maargoed ze zouden ook resten komen afvoeren (de vloeren die eruit moesten enzo, bielzen in de tuin etc) en dit is ook nooit gebeurd hebben wij inmiddels zelf maar gedaan.

Wat zijn de volgende stappen die ik moet zetten? Kan ik bijv. weigeren huur te betalen zolang zij de boel niet op orde maken? Bovengenoemd lijken mij allemaal punten waar de verhuurder verantwoordelijk voor is.

cissy

Re: Huurhuis, gebreken, verhuurder doet niks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 19:25

Heb je die gebreken ook gemeld toen je het huis inging? Hebben ze er zelf niks over gezegd toen je het contract tekende? Is het particulier of woningbouw huur?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 19:28

De gebreken waren niet bekend. Ik kom nu in de loop van de verhuizing steeds meer gebreken tegen. Het is particulier met een tussenpersoon.

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 19:28

Er is zoiets als de woonbond. Daar zou ik eens kijken/ bellen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 19:30

Ik hoop dat je als eerste melders voor kooldyoxide geplaatst hebt, als het onderhoud zo slecht is zal aan verwarming/geisers/ cv ketels ook weinig gedaan zijn. Kun je de verhuurder bellen?? Zo ja bellen en vertellen dat je geen huur meer betaald tot de gebreken zijn opgelost. Ik ga er van uit dat je particulier huurt en dan moet je vaak echt je poot stijf houden. Jullie hebben al toegegeven door zelf rotzooi op te ruimen en ook dat had je eigenlijk niet moeten doen.
Tussenpersoon is een makelaar??

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 19:33

Vraag me dan af hoe je sommige dingen die je opnoemt nu gemist kunt hebben..
als je gaat huren/kopen laat je toch altijd het goed controleren door de notaris voor je het contract opstelt?

Als huurder kon je iemand het huis volledig laten controleren hebben of zelf gaan rondzien zoals : aan de kraan zitten en testen, alles goed bekijken of eventueel testen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 19:36

Oeiiii particuliere huur en huis vol met gebrekken, geen goed teken!

Dan heeft de eigenaar/ verhuurder er meestal geen geld voor.

En waarom nu pas achteraf ermee aan komen? Je had van tevoren eerst alles moeten controleren of het geschikt was en of iets was waarmee je tevreden bent.

Ik hoop voor je dat het meevalt.

Succes.

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 19:38

Wat vervelend. Dat probleem met het raam heb ik ook gehad. Mijn verhuurder heeft het raam toen opengebroken, maar toen verder zo gelaten, met alle stukken uit het hout, splinters en afgebladderde verf. Was zo afzichtelijk en armoedig dat ik bijna wenste dat hij nog dichtgeverfd zat. Ik hoop voor je dat jou verhuurder je klachten serieus neemt en netjes afhandelt. Succes!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 19:40

Tussenpersoon is een makelaar inderdaad.
En ik heb niks laten controleren door een notaris, nee. Ik ben ook niet eerst gaan douchen in bijzijn van de makelaar om te kijken of de badkamer misschien lekte. Wij hadden wel opgemerkt dat er vochtplekken op plafond zaten, maar volgens makelaar "was er niks aan de hand" en geen gebreken aan het huis wat hij zou moeten fixen. Ik ga ook niet alle ramen openzetten om te testen of die wel daadwerkelijk open kunnen, je zou er toch vanuit mogen gaan dat alles werkt wanneer de makelaar geen opmerkingen heeft én alles wegwuift waar je kritiek op hebt.

Dit is mijn eerste huurhuis, ik heb nog helemaal geen verstand van zaken.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 19:47

Wie is "wij"? Je vriend?

Was jouw ouders niet ff meegegaan om te kijken? aangezien jij nog helemaal geen verstand hebt van zaken.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 19:52

Ja hoor mijn vader was mee. Wij hadden de dakgoot ook al benoemd maar de makelaar verzekerde ons dat die net was gerepareerd en 100% lekvrij was. Wat kan je daar dan nog tegen beginnen? Dan ga je er toch niet vanuit dat die man staat te liegen? De kachel stond uit. De waterkraan stond uit. Het regende niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 19:55

Maar kranen en ramen en toilet etc zijn toch even dingen die je checkt?
Vochtplekken idem? Kan de verhuurder zeggen dat het ok is, maar die plekken komen er toch niet voor niets lijkt me.
Ik hoop dat alles geregeld wordt voor je en dat hij niet heel simpel zegt:"Je bent er zelf akkoord mee gegaan" en lastig gaat doen.

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 19:57

Wat ik zou doen is de verhuurder nogmaals schriftelijk (aangetekend) een brief sturen. Hierin meld je wat er allemaal mis is en binnen hoeveel tijd (redelijk termijn) dit opgelost moet worden. Zo niet dan heb jij geen huurgenot en zal je geen/minder huur gaan betalen. Leg dit schriftelijk goed vast. Voor voorbeeldbrieven vermoed ik dat je wel bij het juridisch loket wat kunt vinden of consumentenbond.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 20:18

TAO → LZP

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 20:21

Ik zou in elk geval even juridisch advies inwinnen bij de rechtswinkel. Dat is gratis.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 01:23

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... huurwoning

Wat staat er over onderhoud in je huurcontract?
Ik raad je aan om overal foto's van te maken voordat je eea repareert of niet. Als je er ooit uit gaat kan de verhuurder in ieder geval niet zeggen dat het er eerder niet zat.
Verder zijn er regels voor wat er voor huurder en verhuurder is aan onderhoudskosten Zie in bovenstaande link.
Je mag niet zomaar minder huur gaan betalen. Het gedeelte wat je achterhoudt moet je als het is opgelost alsnog betalen hou daar rekening mee
Ik zou ook de tussenpersoon inschakelen.
l

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 01:34

Ik heb hetzelfde gehad; een aantal zaken waren duidelijk toen ik met de verhuurder (particuliere verhuurder en eigenaar) rondging, zoals een gat in het zolderraampje en een gat in het raam boven de voordeur) en zijn op papier gezet. Alleen tijdens en na het verhuizen nog legio meer gevonden, o.a. de wc, niet altijd warm water (op een zeer nare en onvoorspelbare manier, waardoor ik soms mijn volgeshampoode hoofd in de keuken kon gaan spoelen met water uit de waterkoker...) en ramen die niet eens dicht wilden doordat ze krom waren van het achterstallig onderhoud. Uiteindelijk ben ik na een half jaar vertrokken, ook omdat het supertochtig en supergehorig was. En ja, alles aangegeven maar meneer deed er niks aan, ik mocht veranderen/opknappen wat ik wilde, maar hij zou niets doen of betalen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 09:50

Reken er maar niet op dat er wat aan gedaan gaat worden. Als een particulier netjes met het huurhuis was omgegaan had hij het niet zo ver laten komen. Er zal wel geen geld voor zijn...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:30

Ik snap niet waarom iedereen zegt "dat had je eerder toch kunnen checken"

Ja, dat had gekunt, MAAR er zijn gebreken aan het huis. Of die jou bekend waren of niet, een verhuurder heeft die gewoon op te lossen. Die is verantwoordelijk voor een goed functionerende woning.

Ik zou even contact opnemen met een juridisch loket oid. Ik weet namelijk niet of je zomaar geen huur meer mag betalen, want als je geen huur meer betaald, kan ik het me ook zomaar indenken dat je eruit gezet kan worden (al moet je je afvragen of je daar nog wilt wonen).

Wat ik me wel zomaar kan voorstellen is dat je wel na herhaaldelijk laten afweten van de verhuurder, de werkzaamheden zelf zou mogen laten uitvoeren en de kosten zou mogen inhouden op je huur. Maar dat zou ik dus juridisch checken of dat echt mag.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 14:39

Wat Shiloh zegt. Gebreken of niet, de verhuurder is verantwoordelijk voor het oplossen daarvan, tenzij het contractueel anders is geregeld.

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 15:26

Mee eens.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 15:31

Blue_Eyes schreef:
Wat Shiloh zegt. Gebreken of niet, de verhuurder is verantwoordelijk voor het oplossen daarvan, tenzij het contractueel anders is geregeld.

Zelfs dan niet blue_eyes. Dat zijn geen zaken die in een contract anders dan de wet kunnen worden vastgelegd.

Uit de link van cissy:

Citaat:
In een huurcontract kunnen geen bepalingen worden opgenomen die van dit overzicht afwijken in het nadeel van de huurder.

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 15:48

Ai, dat is een vervelende situatie maar je verhuurder is absoluut verplicht om de gebreken op te lossen zonder dat het jou iets kost. Ik zou ook contact opnemen met de tussenpersoon om te zien of die als mediator kan handelen. Mocht een reactie uitblijven dan zou ik een aangetekende brief sturen waarin je aangeeft zélf een derde partij in te schakelen om de gebreken te verhelpen en de kost hiervan in mindering brengt op de maandelijkse huursom. Stuur dan ook een kopie van de bonnen op en bewaar deze zelf goed.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 15:56

Als de verhuurder niets doet is het wat lastig om iets te doen. Maar als huurder sta je wel heel sterk heb ik altijd begrepen.

Wat je kan doen is voorstellen dat je het best zelf wil herstellen en dan de kosten met de huur verrekend:) Zet dat maar eens op brief naar de verhuurder en hij zal wakker worden dat hij wel moet reageren. maar als er een tussenpersoon tussen zit kan je die bellen! Die moet het weten..anders slechte makelaar. Tja zou zeggen huur in houden..

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 17:15

Ik heb net een mail gestuurd naar het juridisch loket.