stoppen, doorgaan, verlenging stage

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LadyDaily

stoppen, doorgaan, verlenging stage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 18:40

Nou jullie zullen wel denken het zoveeelste topic over stoppen of doorgaan met stage maar ik moet mijn verhaal gewoon even kwijt.

Ik ben 4e jaars verpleegkundige en dit is mijn laatste stage waar het over gaat.
Mijn vorige stage's ben ik nooit begeleid door een verpleegkundige. Verder ben ik deze stage vol goeie moed begonnen. Het leek mij erg leuk en was ook mijn eerste keuze (thuiszorg)
Maar vanaf het begin ging het eigenlijk niet goed. Ik heb 2 gedeeltes en dat is op de route mee en 's middags op kantoor.
Nou met de route's gaat het altijd super goed af en toe feedback dat ik te onzeker ben.
Maar op kantoor gaat het totaal niet goed.Dit komt waarschijnlijk doordat ik vanaf het begin geen goeie planning kreeg, ik moest het zelf maar uitzoeken. Ik kreeg niet echt een uitleg ens.
En ik snap dat ik zelf naar uitleg moet vragen maar dit was net het begin van stage.
In mijn tweede week kreeg ik al te horen dat ik het niet goed deed en daardoor werd ik nog onzekerder.
Later zijn er vele gesprekken geweest waar ik eigenlijk ook onzekerder door werd.

Ik heb natuurlijk dingen aangegeven maar ik heb niet het idee dat zij dit oppakken of veranderen. Het is allemaal mijn schuld.
Ook is het zo dat ik niet goed met mijn begeleidster kan, ik durf haar niks te vragen en als ik iets vraag of voorstel is het nooooit goed.

Ik heb nog 4 weken stage en ik weet niet wat ik moet doen.
Aan mijn begeleidster heb ik gevraagd of ik misschien tijdelijk eens even mee mag met een collega van haar in een ander gebied.
Dit vond zij geen goed idee omdat ik bij haar assertiever moet worden.

School helpt mij verder ook niet, daar kan ik mijn verhaal aan kwijt maar verder moet ik het zelf oplossen.

Ik heb nu enkele keuzes:
1: niveau 3 gaan doen
2: Half jaar verlening met als gevolg dat ik nog maar 1 kans heb voor de proeven van bekwaamheid en als verpleegkundige toch niet wat voor mij is dat ik dan nog niks heb en wel 4,5 jaar gestuurd hebben.
3: Stoppen met stage en de gevolgen hiervan weet ik nog niet
4: andere school + andere stage (als dit kan)

Sorry als het verhaal warrig is maar ik ben op en de weg even helemaal kwijt

bridgetF

Re: stoppen, doorgaan, verlenging stage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 18:52

Ik zou nog even vol houden, ook als je niet direct aan de slag wilt als vp, dan heb je toch maar mooi dat papiertje in de zak, al is het maar voor over een x aantal jaar. Ook als je bijvoorbeeld een andere tak in wilt van de zorg kan zo'n vooropleiding goed van pas komen. bv assistente op de ok, of assistente op de röntgen, al is het maar voor later. Dan is zo'n papiertje erg waardevol. Je kunt ook proberen of je je stage elders kunt voortzetten, maar ik zou zeker niet zo maar stoppen. Je bent al zo ver, vier jaar moet je niet weggooien.

Of toch door drammen dat je tijdelijk met een collega wilt mee lopen, ook al vind ze het geen goed idee, het is jouw toekomst. En ze wilt toch dat je assertiever wordt? Daar hoort ook bij het kiezen voor je zelf en het kiezen voor mee lopen met haar collega.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 18:52

En keuze 5: tanden op elkaar en nog even vier weken doorbikkelen?

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 18:54

Kun je geen verlenging krijgen op een andere stage plaats als je het hier niet haalt?
Ik zou zoiezo de verpleegkundige opleiding afmaken. De vraag word steeds groter naar verpleegkundigen omdat ze breed inzetbaar zijn. Verzorgenden en helpenden is de vraag in de toekomst minder naar. (merk ik nu al op mijn werk)

Het is wel balen dat ze je niet helpen.
Maar ga er ook wel vanuit dat zij vinden dat een 4de jaars student al aardig zelfstandig moet zijn.

Ga op kantoor vragen wat je die dag kan doen.
En als je al ergens mee bezig bent het afmaken en dan een nieuwe opdracht vragen.
Probeer zelfstandig en niet onzeker over te komen. Laat zien dat je er bent en dat je het kan.

Ik weet het is makkelijk praten. Maar dit vertel ik mijn stagaires wel waar ik mee werk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 18:57

Doorgaan. Je bent er bijna.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 18:58

Ik denk niet dat je daar op je plek bent. Ik ben ooit een stage doorgeworsteld door alles te doen op de manier waarop mijn coach dat van mij vroeg en ik vond dat verschrikkelijk. Maar als ik een voldoende wilde dan moest het op die manier. Ik geef inmiddels een aantal jaar les op mijn eigen manier en dat gaat ook prima. Je kunt de keuze maken door je aan te passen maar als je jezelf beter wilt ontwikkelen is een andere stageplaats beter voor je. Je school MOET je hierin begeleiden. Als ze zeggen ' je moet overal kunnen werken' dan hebben ze ongelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:01

Ik zou ook nog even 4 weken volhouden. :j
Je bent er bijna vanaf!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:07

Als verpleegkundige moet je sterk in je schoenen staan, patienten moeten gewoon naar je luisteren anders komt het niet goed. Gewoon assertiever opstellen en eisen dat je betere begeleiding krijgt. Ze willen toch dat je je laat horen, nou dan. Draai de knop om, dit is niet je definitieve werkplek en opeten doen ze je niet. Het kan toch niet zo zijn dat deze stage mislukt omdat je niet voor je eigen belangen opkomt?? Gewoon echt met de figuurlijke vuist op tafel slaan en dan ben je assertief.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 19:08

BrigdetF: Dat vond ik ook, had al alle moed bij elkaar verzameld om het te zeggen en ik kreeg me toch een uitbrander. Dat het geen zin had en dat ik niet kon vluchten.
Het huilen staat me nader dan het lachen.

Ook hebben ze het steeds over het is je eigen leerproces maar alles wat ik doe is fout. Ik kan mezelf echt niet zijn.

Ik heb deze stage sws niet gehaald.

Sietske83: Het is indd zo dat ik vanaf het begin vraag goh hebben jullie wat voor mij om te doen. Maar zeggen ze vanaf het begin al vaak van nee. Af en toe hebben ze wat.
En volgens hun moet ik dan vragen of ze een casus voor mij hebben of dergelijke. Nou dat heb ik nog nooit op een stage gehad of gedaan.

har166: Super bedankt voor je reactie. Ik voel me goed begrepen door jou.
Ik denk dat ik morgen naar school ga maar wel naar misschien hogere hand. Want mijn begeleidster vind inderdaad dat ik hier ook in moet kunnen werken en helpt mij dus totaal niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:04

Jouw school zou toch minstens moeten zorgen voor een bemiddelaar tussen jou en je stageplek. Maar misschien moet je ze op stage niet vragen of ze wat voor je hebben maar wat ze nu precies van je verwachten, omdat ze zich gedragen alsof je het allemaal al weet!!!!! Daarom loop je stage, om te leren. En als je toch zeker weet dat deze stage niet goed komt dan des te meer reden om hun gedrag aan de kaak te stellen, zij moeten zich ook open stellen voor je vragen en niet zo laten zwemmen. In ieder geval had je in het begin een goed gesprek moeten hebben over wat er precies van je word verwacht.
Voor de volgende stage, trek je mond open en praat.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 20:28

Zal ik morgen contact opnemen met decaan of dergelijke?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:34

LadyDaily schreef:
Zal ik morgen contact opnemen met decaan of dergelijke?

Als je dat nog steeds niet gedaan hebt zo ik dat maar eens heel snel doen, daar zijn ze voor en je hebt al veel te lang gewacht. Ik dacht dat je daar ook geen hulp van kreeg, maar je hebt dus op school nog niets gezegd? Dan gewoon doen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:38

NIET STOPPEN.
Laat ik dat maar even duidelijk zeggen.

Ik ben vierde jaars verpleegkundige en in mijn 3e jaar na 10 weken gestopt met mijn stage in de psychiatrie. Hier werd ook gezegd dat ik meer een niveau 3'er ben, te jong, niet goed mn best doe, onzichtbaar ben ect.
Ik ben dus gestopt, vanaf kleins af aan ook met de psychiatrie te maken gehad maar school wilde niet luisteren.

Ik heb een verlening van 10 weken, mijn stage gehaald dit jaar in de thuiszorg.
Als jij je weken uit zit en je laat uiteindelijk aan je nieuwe stage plek een fantastische houding zien, assertief, initiatief tonend en al je toetsen afgerond en voldoende ect. Waarom maak je je dan druk?

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 20:56

Bigone: Ik heb het wel aan mijn coach op school laten weten. Maar zij helpt mij niet echt. Ze gaat mee met mijn begeleiders. Terwijl als ik met haar een gesprek heb ze mij ook weer snapt.
En mijn begeleider heeft nogal de overhand in het gesprek. En heb ik ook het gevoel dat het 3 tegen 1 is.... nou voor een onzeker iemand helpt zoiets ook niet echt.

Saams: Dankje voor je bericht! Ik heb mijn tussen beoordeling wel met de voordeel van de twijfel gehaald en hoe dat kan snap ik nog steeds niet.
Wel waren mijn begeleiders in die tijd ziek en kon ik dus meer mezelf zijn.

Ik wil dus nu een verslag maken van hoe en wat en hier mee naar de opleidingscoördinator gaan morgen of eventueel overmorgen. Slim idee?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:58

Heel slim idee. Goed dat je je hebt laten zien, schrijf ook feedbackformulieren gericht op een leerdoel. Dat ze daarop reageren. Als ze bij je eindbeoordeling dan zeggen maar dit en dat hebben we niet gezien dan zeg jij jawel want ik heb bewijs. :j

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 21:40

Maar het nadeel is dat ik vandaag weer een gesprek heb gehad met school en stage dat het weer niet goed gaat.
Er is nu dus ook super veel onduidelijk van mijn kanten zoals hoe nu verder.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:49

Ik zou wel echt verder gaan en die verlening voor lief nemen. Al je stages zijn goed verlopen en je hebt er nou altijd één tussen zitten waarbij het niet klikt of niet werkt, doelgroep niet naar je zin. Maar dat maakt je geen niv 3'er.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 12:30

Nou heb afgelopen donderdag een gesprek gehad met DLE. Zij helpen studenten zoals mij met onzekerheid.
Na de kerstvakantie heb ik een gesprek met stagebegeleidster van school en DLE.
Het gesprek was een echte opluchting. Ze leken mij echt te begrijpen en vinden het ook maar raar hoe alles nu gaat.
En vooral met iemand die onzeker is, is deze begeleiding absoluut niet goed.

Dus hopelijk heb ik een goed gesprek na de kerstvakantie en luisteren ze ook naar mij en mijn wensen.
Want als stagiaire moet je ja en amen zeggen en ondertussen moet ik ook assertiever worden.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 12:36

Fijn dat je nu een goed gevoel hebt! :)
Ik hoop zo voor je dat het nu allemaal lekkerder en beter gaat lopen!
Het komt vast goed! :(:)

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 15:49

nou meid, ik hoop dat je nu kunt genieten van je kerstvakantie en een hoop stress en zorgen van je ontnomen zijn. Geloof in je zelf....je kunt het ....want dit gesprek heb je toch ook maar bereikt. Ik wens je hele fijne feestdagen toe en dat moet nu (grotendeels) vast wel lukken.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 16:42

Super dat je een gesprek hebt gehad.
Geniet nu van je vakantie.
En dan vol goede moet weer naar stage. Laat ze nu maar met een oplossing komen.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 20:24

Iedereen fijne feestdagen/vakantie gehad?

Nou ik heb weer een gesprek gehad. En helaas heb ik geen andere begeleiding of stage kunnen krijgen.
Ik moet nu kiezen tussen niveau 3 en 4. En heb aanstaande vrijdag een algemene inzicht test.

Wel gaven ze aan dat ik nu goed voor mezelf moet kiezen en dat ik nu mijn plafond heb bereikt.
Ik barstte namelijk al bijna gelijk in tranen uit.

Wat ik waarschijnlijk wel ga doen, is contact opnemen met een zorginstelling/organisatie en vragen of ik daar een snuffel stage mag doen. Zodat ik ook een beter beeld heb of het ook wat voor mij is of dat ik gewoon voor niveau 3 moet gaan.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:29

Als je meer geschikt zou zijn voor niveau 3, dan was dat al veel eerder naar voren gekomen. Het kan gewoon voorkomen dat je niet op je plek voelt op stage en dan komt er ook vrij weinig uit je. Ik zou verlengening kiezen en starten met een faalangst training.

Ik ben 3e jaars HBO v student. Ik heb mn derde jaar ook niet gehaald. Zat zo ontiegelijk slecht in mijn vel. Ik was onzeker, nam geen initiatief en kon geen opdracht fatsoenlijk maken. Kreeg toen ook te horen dat ik misschien niveau 4 moest gaan doen. Gelukkig heeft de bedrijfsarts mij in een reïntegratie traject gezet ( doe duaal in een ziekenhuis). Nu ben ik weer opnieuw begonnen en nu verloopt mijn stage prima.
Accepteer dat deze stage het niet wordt. Ontspan en probeer zo veel mogelijk dingen nog mee te pikken in die 4 weken. Maar geef aan dat je het ontspannen manier wil, zonder druk van het moeten presteren.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:46

Ik zou eerst de inzichtstest afwachten. Ik zou ook zeker voor verlenging gaan omdat je er echt bijna bent. En de laatste loodjes wegen het zwaarst. Ik zou het echt verspilde tijd vinden omdat je dan ongeveer meer als 3,5 jaar voor niks hebt zitten zwoegen.
Waarom komt er nu pas uit dat je niet geschikt zou zijn voor niv. 4? Dit is niet je eerste stage.
Snuffelstage vind ik niet echt een goed idee gezien ik het idee dan heb dat je geen echte stage loopt, je hangt er dan maar een beetje bij. Snuffelstages zijn voor mensen op de middelbare school...

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 22:03

Waar heb je andere stages gedaan? Gingen die wel goed of had je daar dezelfde aandachtspunten?

Is dit wat je wil? Je bent eerdere stages niet door een verpleegkundige begeleid zeg je, door wie dan wel? En waar heb je die stages gedaan?

Verschil in ouderenzorg/ thuiszorg tussen niveau 3 en 4 is vooral de verantwoordelijkheid. Als niveau 3 heb je altijd iemand om op terug te vallen ( meeste bedrijven althans) als verpleegkundige moet je meer verbanden leggen en zelf verantwoordelijkheid nemen dmv verpleegkundige redeneren.
Andere verschil is dan handelingen. Maar zoveel verschil zit daar niet in, het zijn net een paar dingen extra wat je als verpleegkundige mag doen.
De vraag is wat jij wil?

Ik heb inmiddels 7 jaar mijn verzorgende-ig diploma, behaald via BBL, dus werk inmiddels 10 jaar in de zorg. Nu ben ik in het 2de jaar als mbo verpleegkundige verkort en dus bijna klaar. Door mijn werkervaring ben ik wel een stuk zekerder geworden. Maar toen ik laatst 10 weken stage moest lopen in het ziekenhuis terwijl ik ook nog een door omstandigheden niet lekker in mijn vel zat werd ik daar best onzeker. Ik heb ervaring genoeg, weet wat ik doe maar in een vreemd team met andere gewoontes en ziekenhuis is toch ook weer een andere cultuur waarbij ik het gevoel kreeg dat ik maar een stagaire van 16 jaar oud was.
Gelukkig na een gesprek allemaal goed gekomen, en ook ruim voldoende stage behaald maar kan me dus wel inleven hoe jij je voelt.
Als je andere stages wel goed zijn gegaan, en jij vindt dit werk leuk zou ik zeker proberen niveau 4 af te maken! Voordeel van niveau 4 tgv 3 is dat je daar dadelijk nog mee verder kunt als je zou willen. Dan kun je nog andere richtingen op. Als verzorgende zul je of toch nog een keer moeten doorleren voor verpleegkundige of je zult altijd het verzorgende werk rondom het bed blijven doen.