Ben ik dan echt zo'n zeurpiet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Ben ik dan echt zo'n zeurpiet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 19:00

Afgelopen dagen ben ik met de hond bij mijn zus geweest in Zwolle voor een meidenweekend, mijn vriend is deze dagen alleen thuis geweest. Het was ontzettend gezellig maar ik had er toch ook wel weer zin in om thuis te komen en mijn vriend weer te zien. Echter, toen ik vanmiddag weer thuiskwam bleek er een grote stapel vouwwas te liggen, het aanrecht stond nog vol met afwas en de vloer was duidelijk niet gezogen. Daarnaast had hij gezegd dit weekend hondenbrokken te halen voor wanneer ik weer terug zou komen met hondlief, dit heeft hij niet gedaan. Nu ben ik echt niet moeders schoonste, maar dit schoot bij mij toch echt wel in het verkeerde keelgat. Ik heb hem bedankt voor de welkom-thuisverrassingen maar gezegd dat ik het er verder niet over wil hebben. Toch kan ik moeilijk verbergen dat ik dit echt niet tof vind dus mijn vriend begon er toch over. Dus toen heb ik ook maar verteld dat ik eerlijk gezegd had verwacht de boel wat opgeruimder aan te treffen. Vriendlief zette meteen zijn stekels op en zei dat hij heel moe was en echt niet van plan was geweest om dit weekend de boel aan kant te maken.
Toen ik 3/4 jaar geleden hier kwam wonen heb ik de eerste maanden niet gewerkt en heb ik het huishouden op me genomen. We hebben toen besproken dat dit eerlijker verdeeld zou worden zodra ik weer aan het werk ging. Inmiddels heb ik sinds 2 maanden een vaste baan maar ik moet hem nog steeds regelmatig vragen om mee te helpen. Het huishouden blijft dus altijd een hekel punt en het is ook echt niet mijn hobby maar ik vind een schoon en opgeruimd huis duidelijk belangrijker dan mijn vriend. Aan de ene kant weet ik dat het vrijwel zinloos is om er telkens weer over te beginnen, het gaat dan meestal een week of twee goed waarna de boel weer verslonst. Aan de andere kant heb ik er ook geen zin in om het erbij te laten en dan alsnog maar weer de boel in mijn eentje te doen.
Eerlijk gezegd ben ik een beetje ten einde raad. Ik vind het geen reden om de relatie aan de kant te schuiven, we hebben het verder namelijk heel fijn samen, maar ik merk dat de irritatiefactor alsmaar groeit. Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Laatst bijgewerkt door Jolien87 op 16-12-14 19:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Goof

Re: Ben ik dan echt zo'n zeurpiet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:01

Alles net zo lang laten liggen totdat hij zelf gaat inzien dat hij zelf wat moet gaan doen :+

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:02

Tja moeilijk, ik vind dat hij moet mee helpen maar ja hoe krijg je hem zo ver? Ik vind dit geen reden om hem aan de kant te schuiven, maar ik vind wel dat je hem moet blijven wijzen op zijn taken.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:04

Het hele aanrecht stond vol met aanrecht :+

Ik zou het hem gewoon nog een keer vertellen als het morgen niet opgeruimd is, wel zelf hondenbrokken halen nu natuurlijk want dat beestje kan er niks aan doen -O-

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 19:04

Goof schreef:
Alles net zo lang laten liggen totdat hij zelf gaat inzien dat hij zelf wat moet gaan doen :+

Dat heb ik regelmatig al gedaan, met als resultaat dat de vouwwas dan 3 weken op de stoel ligt en er 2 weken niet gezogen wordt tot ik het uiteindelijk maar doe. We hebben een bouvier dus er zou eigenlijk dagelijks gezogen moeten worden. Je kunt je dus wel voorstellen hoe het er na 2 weken uitziet. ;)
Afwas blijft zo 1,5 week staan, waarbij de schimmel op een gegeven moment in de kommetjes staat.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:05

Grrr ik ken het... alleen dan woon ik met 5 mede studenten samen. En het is nou echt niet zo dat ik zelf super netjes ben, en ik weet ook wel dat je in een studentenhuis niet iets super schoons kan verwachten, maar hier is het vaak (keuken&badkamer) gewoon ontzettend smering omdat ze ze gewoon simpele dingen eventjes niet opruimen.
Ik zeg er wel eens wat van, maar voel me dan inderdaad ook een zeurpiet. Alles laten staan tot ze zelf wat moeten doen heb ik ook geprobeerd, maar dat houden ze heeeeeel lang vol voordat ze het echt te vies vinden.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:06

Zeggen dat je baalt dat hij geen brokken heeft gehaald.
Voor de rest=> Schema maken.
Jullie werken allebei en dan zal het huishouden verdeelt moeten worden.
En anders alleen even je eigen spul schoonmaken.
Laatst bijgewerkt door minikatje op 16-12-14 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 19:06

Liksteen schreef:
Het hele aanrecht stond vol met aanrecht :+

Ik zou het hem gewoon nog een keer vertellen als het morgen niet opgeruimd is, wel zelf hondenbrokken halen nu natuurlijk want dat beestje kan er niks aan doen -O-

Oeps, aangepast. O:)

Hij is net al tierend de deur uitgestormd om brokken te halen. Bij thuiskomst is hij direct gaan afwassen. :=

Ik wil hem best op zijn taken wijzen, maar ik heb geen zin om als een soort van moedertje hem te zeggen wat hij moet doen.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:09

Oké ik moet toegeven dat ik dus zo in elkaar steek als jouw vriend. :=
Ik vind het fijner als het opgeruimd is, maar kan ook goed leven in m'n eigen rotzooi.
Mijn ex vond het altijd eerder nodig dan ik om dan iets op te ruimen of schoon te gaan maken met als gevolg dat zij het gevoel had alles te moeten doen. We hebben toen een schoonmaakschema opgesteld. Misschien kinderachtig, maar dat heeft wel geholpen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:09

Jolien87 schreef:
Goof schreef:

Dat heb ik regelmatig al gedaan, met als resultaat dat de vouwwas dan 3 weken op de stoel ligt en er 2 weken niet gezogen wordt tot ik het uiteindelijk maar doe. We hebben een bouvier dus er zou eigenlijk dagelijks gezogen moeten worden. Je kunt je dus wel voorstellen hoe het er na 2 weken uitziet. ;)
Afwas blijft zo 1,5 week staan, waarbij de schimmel op een gegeven moment in de kommetjes staat.

Alleen je eigen was doen. }> Afwassen kan gewoon om en om gedaan worden lijkt me? Of hij wast elke dag af en jij doet het dagelijkse stofzuigen (op de benedenverdieping).

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 19:11

xManon_ kun je dan ook misschien een beetje vertellen wat werkt qua manier van aanspreken/handelen? Het idee van een schema is opzich niet verkeerd maar ik denk dat mijn vriend daar niet echt op zit te wachten, die wil zich niet verplicht voelen om op een vaste dag, vaste dingen te doen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:12

Per week de handelingen opschrijven, wat moet dagelijks en wat wekelijks ( en wat maandelijks).
Wie kookt en wie wast af (of in ons geval samen), boodschappenlijstje (na aanleiding: wat is op? )

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:16

Positief belonen :+ Nee echt, ik steek geen hand meer uit als er 'gezeurd' wordt over het huishouden. :P En soms ruim ik echt wel eens op uit mezelf en het is fijn als je dan gewoon een dankjewel of wat dan ook krijgt.
Bij mijn vriend weet ik dat hij het waardeert als ik even de boel aan kant maak en andersom ook en dat werkt voor ons goed. Maar wij zitten wel redelijk op één lijn wat dit betreft.
Situatie met mijn ex is al even geleden.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 19:17

Boodschappen doen we dagelijks samen, we bekijken per dag wat we eten.
We wonen in een appartement waarbij de hond gewoon overal kan komen, dus de hele woning moet dan gezogen worden. Het is nog steeds maar een klusje van 10 minuten. ;)

Mijn vriend heeft weleens gezegd dat ik hem erop moet wijzen, maar op de momenten dat ik dit doe, dan begint hij diep te zuchten en in het ergste geval flink te mopperen, waardoor ik me weer bezwaard voel om het te vragen, waardoor ik het de volgende keer maar weer zelf doe met tegenzin. Dit merkt mijn vriend dan weer aan mij waardoor er weer ruzie komt. Dan hebben we het er -voor de zoveelste keer- over waarna hij belooft zijn "leven te beteren". Dat gaat dan een week of 2 goed tot het weer afzakt. -O-

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:19

Zo was het bij ons ook zo ongeveer ja.. als hij zo'n moment van verstandsverbijstering heeft dat hij z'n leven wil beteren meteen een schema maken en drie keer laten ondertekenen! ;)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 19:20

Dat soort contracten maak ik altijd met mijn leerlingen als we aan het begin van het schooljaar de klassenregels opstellen. :(:) Ik denk niet dat mijn 34-jarige vriend daar op zit te wachten.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:24

Welkom in de wonderlijke wereld dat MANNEN heet :') :') :')
Ik probeer het hier al 12 jaar. Helaas zonder succes.

Heel af en toe (zo 1 keer in de maand) kom ik thuis en dan heeft hij gestofzuigd. (Een soort van, want wat je niet ziet is er niet :P )
En dat met 4 honden waarbij ik minimaal 1 keer per dag stofzuig.

Het lukt hem nu ook om zelf de wasmand weer dicht te doen als hij er iets in gegooid heeft. En heeeeeel af en toe, als ik geluk heb, kom ik thuis en heeft hij de tafel met een doekje afgedaan. :') :') :')

Maar ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat hij hartstikke lief en ontzettend zijn best doet. :D
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 16-12-14 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:25

Om precies deze redenen hebben wij een schoonmaakster aangenomen. Die komt een halve dag per week. We hebben afgesproken met elkaar dat we dan alle rommel hebben opgeruimd zodat zij kan schoonmaken. Als het nodig is blijft ze 1 of 2 uur langer en werkt ze de strijk weg. Maar dit is afhankelijk van hoe druk we het hebben. Wassen doe ik zelf maar doe ik alleen nog in het weekend. Als vriend lief door de week iets schoon wil, moet hij dat zelf wassen.
Werkt perfect! Het geld wat we kwijt zijn aan de schoonmaakster is het gezeur wat we dan niet hebben dubbel en dwars waard.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:27

Ik lees mee!! Gedeelde leed. Mijn vriend kan goed klagen. Maar zelf doet hij weinig. Hier is het huishouden ook de grootste irritatie factor.
Ergste is nog dat het noooooit aan hem ligt. Bij geen sokken draagt hij zelfs mijn sokken!!!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 19:27

HorseTopShop schreef:
Welkom in de wonderlijke wereld dat MANNEN heet :') :') :')
Ik probeer het hier al 12 jaar. Helaas zonder succes.

Heel af en toe (zo 1 keer in de maand) kom ik thuis en dan heeft hij gestofzuigd. (Een soort van, want wat je niet ziet is er niet :P )
En dat met 4 honden waarbij ik minimaal 1 keer per dag stofzuig.

Het lukt hem nu ook om zelf de wasmand weer dicht te doen als hij er iets in gegooid heeft. En heeeeeel af en toe, als ik geluk heb, kom ik thuis en heeft hij de tafel met een doekje afgedaan. :') :') :')

Maar ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat hij hartstikke lief en ontzettend zijn best doet. :D

_/-\o_

En nu gaat hij de was vouwen, wel heel demonstratief kribbig met een boel gezucht. :=

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 19:28

Nicje87 schreef:
Ik lees mee!! Gedeelde leed. Mijn vriend kan goed klagen. Maar zelf doet hij weinig. Hier is het huishouden ook de grootste irritatie factor.
Ergste is nog dat het noooooit aan hem ligt. Bij geen sokken draagt hij zelfs mijn sokken!!!

Mijn vriend gaat de was doen zodra hij geen sokken, onderbroeken en/of broeken te dragen heeft. :(:)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:29

Mijn vriend is precies zo hoor. Hij ziet het gewoon niet zo of maakt zich minder snel druk om wat rommel dan ik. En ik hou het toch al meer dan tien jaar met hem uit. In de meeste gevallen moet ik hem echt vragen om iets te doen. Als hij langs een vol rek droge was loopt,komt er niet bij hem op om het op te ruimen bijvoorbeeld.
Ik kan er redelijk goed tegen, behalve als ik last van stress heb, dan wil ik wel eens flink uit vallen. Zijn standaard antwoord is dan dat hij zegt: volgens jou doe ik nooooit wat. En dan stormt hij boos weg. Dan zucht ik maar weer eens diep en tel tot 100.
Het is wel zo dat ik 4 dagen werk en hij 5, dus ik vind wel dat ik ook meer moet doen, maar ik doe nu denk ik 80 procent van het huishouden inclusief alle boodschappen.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:31

Jolien87 schreef:
Nicje87 schreef:

Mijn vriend gaat de was doen zodra hij geen sokken, onderbroeken en/of broeken te dragen heeft. :(:)

Dan bof je nog een beetje!!!! Wij hebben een schonewaston. Als ik dat niet op vouw, dan wordt het niet gedaan. Daar haalt hij mijn schone sokken uit omdat die makkelijker te vinden zijn. Ik denk dat ik hem maar voor kerst 20 paar sokken geef ofzo.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:32

Alles naar z'n kamer/kant van de slaapkamer brengen en daar dumpen, dat hij doorheeft dat dit niet oke is. Ik zou dat echt niet pikken. Luie mannen mogen van mij wel eens van hun gat afkomen ;) ik vind je geen zeurpiet hoor!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:34

:') Heeft hij dan echt niet door dat al die dingen waar hij zooo over steunt en kreunt normaal gesproken altijd en zonder morren door jou worden gedaan?

Je bent zijn moeder niet :D Een huishouden run je met z'n tweeën.

Ik snap je irritatie heel erg goed hoor Jolien -O-