stage vinden maar faalangst..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lilydj

stage vinden maar faalangst..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 18:18

hey allemaal, ik heb een nogal vervelend probleempje..
ik moet binnen 2 weken een stage hebben gevonden, maar ik ben doods bang om zomaar ergens naar binnen te lopen en te vragen of daar stage kan lopen..
en ik loop nu al een week te bedenken dat ik ergens langs moet gaan, maar ik durf echt niet.

ik zou graag wat advies krijgen van jullie, want dit schiet niet op zo -O-

groetjes

Leffroi

Re: stage vinden maar faalangst..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:21

Gewoon doen. Dat is het beste wat je kan doen. Er tegenaan zien is het ergste. En wat kunnen ze zeggen? Op zijn hoogst nee. Nou, dan ga je lekker naar het volgende adres. Neem desnoods een vriendin mee die buiten even (uit het zicht) staat te wachten.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:21

Helpt het je als ik zeg dat je bij de meeste bedrijven een streepje voor hebt als je daadwerkelijk fysiek langs komt de eerste keer? Want dat wordt vaak wel erg prettig gevonden.

In welke sector zoek je een stageplek?

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:22

Je zit in 3 vmbo lees ik in je profiel, is het een maatschappelijk stage?
In ieder geval, misschien kun je school om hulp vragen.. Of vrienden/familie, misschien is het minder eng om ergens te proberen als je er al iemand kent.

Ik kan je wel adviseren om er met iemand over te praten en er iets aan te doen, hoe moeilijk dat ook is. Want dit zul je nog heel vaak moeten doen en het zou zonde zijn als dat niet lukt door faalangst!

Succes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:23

Je kan ook beginnen door gewoon erg veel potentiële stageplekken te mailen, en vragen of je eventueel eens langs mag komen. Zo is de eerste stap gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:23

Leffroi schreef:
Gewoon doen. Dat is het beste wat je kan doen. Er tegenaan zien is het ergste. En wat kunnen ze zeggen? Op zijn hoogst nee. Nou, dan ga je lekker naar het volgende adres. Neem desnoods een vriendin mee die buiten even (uit het zicht) staat te wachten.

Gewoon doen is makkelijker gezegd dan gedaan hoor..

Ik zou als je echt niet durft gewoon even bellen, hallo nemen jullie ook mensen aan voor stage? Bellen werkt vaak ook goed genoeg, welke sector zoek je iets?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:24

In welke sector zoek je een stage en hoelang duurt de stage?
weet je pas 3 weken dat je op stage moet?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:27

Ik ben nooit langs gegaan (ja alleen voor een snuffelstage op het vmbo) anders ben ik veel te lang bezig. Bellen werkt het beste. Maak voor jezelf een lijstje en bel ze direct allemaal af, zo heb je veel kans dat er een bedrijf is die nog een plekje heeft en dan ben je er meteen vanaf. :) Dan moet je nog op kennismakingsgesprek maar dat levert meestal geen problemen op. (Bij alle bedrijven waar ik langs ben gegaan heb zo'n 8 stages gelopen nooit afgewezen)

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 19:24

NAIWHL schreef:
Helpt het je als ik zeg dat je bij de meeste bedrijven een streepje voor hebt als je daadwerkelijk fysiek langs komt de eerste keer? Want dat wordt vaak wel erg prettig gevonden.

ja dat had ik me ook al bedacht haha, ik weet niet precies wat ik zoek, ik kan en mag bij alles stage lopen, maar ik dacht aan iets in de horeca

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 19:27

Wat wil je gaan doen later?

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 19:28

oh, ik zit trouwens in mavo 3 en dit wordt mijn eerste stage, ik wou graag een stage in de horeca in de hoop dat ik savond kon werken maar ik heb geen flauw idee of dit mag

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 19:28

Ik zie dat TS nog op het vmbo zit ik neem aan dat het om een snuffelstage van een week gaat ofzo?

Zerline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 19:28

lilydj schreef:
NAIWHL schreef:

ja dat had ik me ook al bedacht haha, ik weet niet precies wat ik zoek, ik kan en mag bij alles stage lopen, maar ik dacht aan iets in de horeca

In verpleeghuizen, zoeken ze vaak nog "stagiaires" als je een maatschappelijke stage loopt, zien zij dat meer als vrijwilliger. Mijn vriendin had een stage plaats in de keuken van een verzorgingstehuis, hartstikke gezellig en in de horeca.

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 19:31

Ineke2 schreef:
Wat wil je gaan doen later?

ik wil iets in de zorg gaan doen, ik weet nog niet wat precies.
ik heb het ziekenhuis al gemaild of ik daar stage kon lopen maar dat kan pas vanaf verzorgende niveau 2 dus dat gaat niet.
verder kan ik bij bejaardentehuizen gaan kijken, maar daar durf ik dus niet zomaar binnen te lopen :+

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 19:40

Ze bijten echt niet hoor ;)
Maar ik denk niet dat je s'avonds mag stage lopen door alleen al je leeftijd.
Als je in de zorg wil dan zou ik daar een stage in proberen te vinden.

Zoek op google naar verzorgingstehuizen in de buurt. Kijk of er een telefoonnummer te vinden is. Schrijf op wat je wil vragen om het gemakkelijker te maken en bel ze op.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 19:42

Als horeca je leuk lijkt, loop dan gewoon eens ergens naar binnen, neem een drankje, laat het even bezinken en vraag dan als je op je gemak bent of je een weekje mee zou komen mogen helpen.
Er is zat horeca ook overdag open natuurlijk, dus dat moet geen probleem zijn.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 19:50

Als eerste de vraag: waarom in. De horeca als je dat niet als je toekomstige baan ziet?

Ik zou iets kiezen waar je echt wat aan hebt. Dus stap het bejaardenhuis binnen en vraag of je mee mag lopen!

Wanneer moet je precies en voor hoelang?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 19:52

In bejaardentehuizen en verzorgingstehuizen zijn ze misschien wel erg blij met iemand die wil wandelen, koffie schenken of spelletjes wil doen met de bewoners, gewoon gaan, nee heb je , ja kun je krijgen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 19:55

bigone schreef:
In bejaardentehuizen en verzorgingstehuizen zijn ze misschien wel erg blij met iemand die wil wandelen, koffie schenken of spelletjes wil doen met de bewoners, gewoon gaan, nee heb je , ja kun je krijgen.

Precies dit idd. Vaak is het ook nog heel gezellig en je kunt direct voor jezelf besluiten of een bejaardenhuis wel of niet wat voor je is.
Daarbij zijn de oude van dagen vaak eenzaam. Ze vinden het vaak heel leuk als er een jong iemand komt.
En zuurpruimen heb je overal ;)

Go for it, hoe langer je wacht hoe hoger die drempel wordt.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 19:58

Heb je geen opa of oma die in een bejaardentehuis zit? Of misschien via buren?
Dan heb je al wat makkelijker een ingang. Verder zou je kunnen bellen als je niet durft langs te gaan.

Mailen kan ook, maar aangezien je binnen twee weken een plek moet hebben is dat misschien niet aan te raden. Vaak duurt het bij een bedrijf wel eventjes voor de mail op de juiste plek is beland.

Heb je nog klasgenoten die ook iets zoeken in die richting? Misschien kunnen jullie dan samen gaan? Zo is het wat minder eng en kan je oefenen met dit soort dingen.

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 21:39

bedankt allemaal! ik ga van de week even langs wat bejaardentehuizen, even kijken of ik daar wat kan vinden.
er zit vlakbij wel een bejaardentehuis voor geestelijk gehandicapte mensen en dat lijkt me ook interessant, alleen ik weet niet of dat te doen is, dat lijkt me wel erg zwaar.. maarjah, ik zal dus even wat tehuizen opzoeken :)

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 21:46

Gewoon ergens binnen lopen en vragen dat je hier mag stage lopen. Zie mijn verhaal.

Toen ik nog op school zat moest ik ook een stage plaats zoeken en ik durfde ook niet naar een paardenstal te gaan ( deed toen de m.a.s paardenhouderij) Niet ver van mijn dorp waar ik toen woonde was er een dravers stal waar ik eigenlijk wel heen wilde. Op een dag mijn brommetje gestart en er heen gereden en troef daar de eigenaar van de stal buiten bij de hek aan. Ik mezelf voorgestel en vroeg dat ik hier mocht stage lopen. Binnen 10 minuten zaten we aan de koffie en ik heb een super leuke stage periode gehad en waar ik ook erg veel van heb geleerd. Het is wel 20 jaar geleden en kom er nog steeds !

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 21:57

Er zijn wel ziekenhuizen waar je een maatschappelijke stage kan lopen dus als je dit graag wilt gewoon nog een ander ziekenhuis mailen. Je zal waarschijnlijk niet echt in de zorg mee mogen lopen maar bv wel met de mensen die het eten/drinken uitdelen. En wij hebben in de apotheek van een ziekenhuis ook al eens stagiaires hiervoor gehad.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 22:02

Via via een stage plek zoeken, misschien via je ouders? Vrienden?
Het is makkelijker bellen / heen gaan als je weet wie ervan weet..

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 22:12

lilydj schreef:
oh, ik zit trouwens in mavo 3 en dit wordt mijn eerste stage, ik wou graag een stage in de horeca in de hoop dat ik savond kon werken maar ik heb geen flauw idee of dit mag

Dus dat is maatschappelijke stage? Dan moet het wel vrijwillerswerk zijn en dan word niet alles goedgekeurd!

Maar kijk eens op mas4jou.nl daar hebben onze mavo3 klassem vorig jaar hun stage vandaan gehaald.