Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
ik zou ze gezellig uitnodigen, al is het niet voor kerst zelf, het is een mooie gelegenheid om weer even samen te zijn.
Blue_Eyes schreef:Voor gelovigen (zoals ik) is Kerst een christelijk feest, maar voor de rest van de wereld is het toch allang een commercieel familiefeest geworden? Ieder viert die op zijn eigen manier. Ik zou gewoon met je ouders overleggen of ze het op prijs stellen om uitgenodigd te worden. Zo ja, dan kun je voor het hele gezelschap koken. Zo niet, dan nodig je alleen je schoonouders uit. Dat lijkt mij het handigst
benangelique schreef:Ik weet nog niet of ik geloof. En zolang er twijfel is, is er geen sprake van geloven. ..

als je het leuk vindt nodig je je ouders uit, en anders niet
Zeker kerst met mijn familie is soms echt verschrikkelijk. Met mijn ouders gaat het nog wel, maar stiefoma is zo gelovig als de pest. En vroeger was het ook altijd gezeur als ik dan mee moest naar de kerk met kerst.
Roosch schreef:Van oorsprong is het natuurlijk een feest voor gelovigen
Kerst is oorspronkelijk de zonnewende. De katholieken (of een voorloper daarvan) wilden de mensen niet hun feesten afpakken (dat had wrs teveel afgeschrokken) en hebben dus de geboorte van Jezus daar aangekoppeld. Was sowieso wel handig. Jezus brenger van het licht geboren na de kortste nacht en het weer langer worden van de dagen. "De herdertjes lagen bij nachten, bij nacht in het veld". Klinkt eerder als het voorjaar en niet als het koud en nat is.
. Ik ken in mijn hele weide omgeving om misschien een enkeling na echt niemand die nog (praktiserend) gelovig is en waarvoor Kerstmis een katholiek feest is. Voor ons is het dat ook nooit geweest. Maar het is wel dé dag om met de familie samen aan tafel te zitten, voor sommige de hele dag, voor anderen de halve dag bij de eigen familie en de andere bij de schoonfamilie. Wij zetten een kerstboom voor gezelligheid, in de donkere dagen. En het eten, daar doen we het natuurlijk allemaal voor
.