Altijd die negativiteit...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Altijd die negativiteit...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 15:59

Heyhoi bokkers,
Spoiler:
Zeurtopic ahead!

Hebben anderen hier ook wel eens last van? Iedere keer als ik iets vertel krijg ik, voor mijn gevoel, altijd meteen van die 'doemdenk' reacties. Dit is vooral op het paardengebied en vooral bij mijn ouders, maar ook bij andere topics en mensen.

Even een voorbeeld: "Goh mam, ik was vandaag met Bayron (verzorgpaard, schimmel) gaan wandelen en een meisje riep "Oh wat leuk, Amerigo!" Dus toen heb ik Bayron laten grazen en haar hem laten aaien." Reactie: "Oh maar dat is levensgevaarlijk, wat nou als het paard opeens zijn hoofd omhoog gooit en haar omgooit of hij schrikt?!"

"Oh pap, vandaag was een ander meisje in de bak aan het rijden toen ik ook aan het rijden was, en ze vroeg of ik haar een tip kon geven want haar paard liep niet door. Toen gaf ik haar de tip om te focussen op haar zit en niet alleen maar been te geven. De staleigenaresse zei daarna dat ze gehoord had dat ik een goed advies gegeven had." Reactie: "Houdt toch eens op! Je weet geen snars van paarden en gaat daar dan de wijsneus uithangen! Gooi je eigen ruiten nou niet in en houdt je rustig!"

Ik snap de redenatie zeker wel en ja het kan fout gaan, maar alles kan fout gaan. En ik word er soms zo ziek van altijd alleen maar die negatieve dingen te horen... Ik vind het niet erg om gewaarschuwd te worden maar alleen maar negatief? En dan ook nog doodleuk mensen die zich afvragen waarom ik altijd zo onzeker ben als ik iets moet beslissen :+ . Zucht... herkent iemand anders dit ook in zijn/haar leven?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 16:01

MorganeR schreef:
... herkent iemand anders dit ook in zijn/haar leven?

Nope

Anoniem

Re: Altijd die negativiteit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 16:04

Jep, mijn vader was heel erg zo. Ik weet hoe vervelend dat is, tips kan ik je neit echt geven want ik hetb er zelf ook altijd moeite mee gehad. Misschien het eens vragen waarom ze zo negatief zijn?

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 16:06

Mwah, ik hoor wel eens iets negatiefs, maar niet zoals jij het beschrijft. Lijkt me helemaal niet leuk, TS :n

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 16:13

Niet heel herkenbaar, omdat ik van jongs af aan altijd ben gewaarschuwd voor de gevaren. En anders ze al wel heb ondervonden :P

Maar niet op die manier, klinkt echt niet leuk! Dus in die zin herken ik het niet... Op Bokt ook niet echt, maar misschien lees ik de verkeerde topics :P
Ik zou eens vragen aan je ouders waarom ze op die manier reageren? Het kan natuurlijk ook zijn dat je door hun reacties andere reacties hier op Bokt ook onjuist interpreteert...

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 16:23

Ik weet waarom ze zo zijn, om mij te beschermen. Er is iets niet helemaal soepel verlopen op de manege waar ik vroeger reed. (je hebt pb met de precieze uitleg).

Het is gewoon niet leuk meer dat ik bij alles waar ik blij/trots/vrolijk om ben meteen voor mijn gevoel uitgemaakt wordt voor onverantwoordelijke idioot. Even heel kort door de bocht.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 16:25

Oké, ik wacht even je PB af (heb nog niets namelijk) en dan reageer ik daar even op via PB :)
Maar heb je al eens tegen je ouders gezegd dat je je zo voelt als je weer eens dergelijk commentaar krijgt op iets waar jij trots op bent?
Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat jij reacties op internet daardoor ook zo interpreteert, omdat je je het gevoel er meteen bij krijgt.

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 16:25

Kan me voorstellen dat het zo gaat inderdaad.
Het kan bezorgdheid zijn van die mensen, maar zoals je het omschrijft komt het niet leuk over.

Jouw les is misschien wat eigenwijzer te zijn.
Dat hoeft niet per se actief te zijn, het kan ook door voor jezelf te weten dat je het beste deed wat je kon doen.
Scrhijf de stomme racties van je af.

Tip: maak 's avonds een lijstje met leuke dingen.
Bv:
1. was vandaag met Bayron buiten. Kwam een meisje en dat zei: "Leuk, Amerigo!"
2. heb vandaag goede tip gegeven, die werd goed ontvangen.

En dat is het dan, de kritiek laat je er buiten.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 16:26

Negatieve reacties ken ik wel, maar niet zoals jij het hier beschrijft, dat is niet leuk nee :n

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 16:27

Weer een topic? Wil je in de nieuwe statjes belandden? :P

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 16:30

Het is ook zeker bezorgdheid, en als ik er wat van zeg is het meteen"Goed dan! Dan zorgen we toch niet meer dat je niet de fout in gaat! Maar wij kunnen je geen paard kopen en als je het daar voor jezelf verknalt is het gedaan, zo snel vindt je niks nieuws."

Nutter, ik heb al een bakje vol met "happy memory" notes, maarja...zoals iedereen wel weet weegt een keer kritiek zwaarder dan 1000 positieve reacties, zo zit mijn brein nou eenmaal in elkaar. Nog eigenwijzer zijn, mwa... ik krijg nu al naar mijn hoofd geslingerd dat ik stronteigenwijs ben en nooit naar iemand luister. (Het is óf ik ben te twijfelachtig en moet mezelf sterker opstellen óf ik ben een vieze eigenwijze ***** die respect moet tonen)

Hahaha KimD, ja ik open veel topics, geldt dat ook als verslaving? :') De laatste tijd vraag ik me gewoon heel veel af okay? :Y)

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 16:48

Luister je dan ook nooit naar iemand? Of vinden die anderen dat, omdat je niet doet wat zij zeggen?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 16:51

Ik luister eigenlijk 90% van de tijd, maar alleen als ik weet dat diegene er verstand van heeft. Zo ga ik eerder in de mening van mijn staleigenaresse mee qua wat een paard aan kan en wat niet, dan die van mijn ouders die vrijwel niks van paarden weten. Ook ben ik gewoon koppig dus komt het wel eens voor dat iemand zegt "doe het nou niet..." of "doe het nou zo en zo..." En dat ik het toch wel/op mijn manier doe. En ja daarmee kom ik mezelf ook wel eens tegen als het fout gaat.

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 17:35

Laat me het zo stellen: ik denk dat jij beter af bent.
Je leert nu om er doorheen te zien.
Het is natuurlijk een vorm van manipuleren, van spelletjes spelen.
Zeker als er daarna nog gezegd wordt van, als je niet naar ons luistert gaat je paard stuk.
Maar, familie is altijd het moeilijkst om mee on te gaan in zulke dingen.
Zelfs al doen ze het niet expres.

Het doorzien is het beste wat je kunt leren nu.

Je schrijft dat je je veel dingen afvraagt de laatste tijd.
Als ik mag citeren: twijfel is het begin van wijsheid, niet het einde.

En topics tellen snap ik niet, maar dat zal ik wel nooit begrijpen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 17:47

Hoe bedoel je topics tellen snap je niet? Ik tel mijn topics niet en het is geen kick om er zoveel mogelijk te hebben hoor, ik ben gewoon heel nieuwsgierig en wil graag antwoorden op dingen die ik (nog) niet weet/snap. Het twijfelen uit de OP wordt bedoeld als dat ik niet kan kiezen of ik nou het een of het ander wil, of dat ik iets wel of niet zal doen. Meer onzekerheid dus, dit komt ook door de negativiteit op de keuzes die ik dan weer wel 'durf' te maken.

Misschien word ik er, heel afgezaagd gezegd, ook "alleen maar sterker door" dat ik zo'n reacties krijg. Ik hoop het haha. Ze zijn heus niet de ergste van de wereld hoor, ik ken mensen die echt 'helicopterouders' hebben en bijvoorbeeld zelfs al een studie voor hun kind gekozen hebben.

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 09:06

Haha nee ik bedoel: soms als je een paar topics start is er iemand die zeurt "nou zeg, jij hebt veel topics gestart."
Die persoon zit dan topics te tellen.
Wahnsinn.
Start zelf een leuk topic, denk ik dan.

Ik was zwart/wit in mijn post. Iedereen speelt soms spelletjes, soms zelfs onbewust.
De een doet het wart meer dan de ander.
Het zegt niets over je ouders verder.

Het kan wel helpen om te zien wat er gebeurt, zodat je het beter kunt plaatsen.

'helicopterouders' zou dan wel weer mijn woord van het jaar zijn :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 09:13

Ik heb geen topics geteld, maar het valt op. Ze heeft nogal een herkenbare avatar en doordat ze vaak over haar verzorg paarden gaan, herken je hun ook.

Het was meer als een grapje naar TS toe, "al die negatieviteit". Vandaar de :P erachter.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 09:32

KimD schreef:
Weer een topic? Wil je in de nieuwe statjes belandden? :P

haha, gelukkig positief bedoeld?

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 09:44

KimD schreef:
Ik heb geen topics geteld, maar het valt op. Ze heeft nogal een herkenbare avatar en doordat ze vaak over haar verzorg paarden gaan, herken je hun ook.

Het was meer als een grapje naar TS toe, "al die negatieviteit". Vandaar de :P erachter.

Sorry, ik was weer te kort door de bocht.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 10:57

Nutter schreef:
KimD schreef:

Ja behoorlijk, over negatieviteit gesproken.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:12

Niet op de manier waarop jij het meemaakt, maar ik heb iemand in mijn omgeving die alles bagataliseert.
Voorbeeld : ik was 35 jr en had een 2 jarige moeilijke studie gedaan en mijn laatste cijfer kwam binnen.
Ik was dolblij had een 9 gescoord. Dus meteen vertellen aan die persoon krijg ik als antwoord dat het dan wel niet zo moeilijk zal zijn geweest
Laatst mijn been gebroken, plaat en schroeven en 4 maanden op de bank zitten. Traumachirurg erg tevreden dat het zware letsel zo goed en snel genezen is.
En ja hoor die persoon durft zelfs tegen die arts te zeggen dat het dan wel niet zo erg zal zijn geweest
Zo kan ik wel doorgaan, vermoeiend en krenkend dat soort personen .
Het enige wat je kan doen is schouders ophalen en denken, die persoon weet niet beter.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:31

Mijn vader was (en is) ook vrij negatief.

Als het slecht ging op school stond dat in de spotlight, maar als het goed ging was dat niet van belang en draaide het allemaal om mijn rommelige kamer. Waar ik achteraf gezien vooral moeite mee had was dat alles en iedereen om ons heen afgekraakt werd. De buurman waste elke zaterdag in kaplaarzen zijn auto, wat een banketstaaf was dat. Al mijn docenten waren dom; those who can't, teach.. en ga zo maar door. Toen ik jonger was ging ik daar heel erg in mee. Nu ik ouder ben begrijp ik mijn vader beter, maar merk ik ook dat ik die negativiteit meer heb overgenomen dan me lief is. Wat helpt is denk ik goed luisteren en zo objectief mogelijk bepalen of de kritiek terecht is en of je het toe kunt passen. Als dat niet zo is probeer je het van je af te zetten en je eigen plan te trekken.

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 12:08

KimD schreef:
Nutter schreef:

Ja behoorlijk, over negatieviteit gesproken.

Ik dacht laat ik even een voorbeeld geven, hoe van positief (jouw post) naar negatief te werken.
Maar, zoals gezegd: sorry.

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:01

proudmama:
Sjonge zeg, je moet er maar op komen...
Kennelijk heeft die persoon niet genoeg kracht om zich door zulke situaties heen te slaan.
Als het jou wel lukt zal het dus wel meegevallen zijn. Anders zou het niet gelukt zijn, ik kan het immers ook niet?

lufhorses:
Hm, herkenbaar wel wat je schrijft.
Ik heb wel eens zo'n bui.
Bij mij helpt het om opeens "wakker te schrikken" uit die negativiteit.
Maar het is wel iets wat zich af en toe weer aandient.
Gelukkig gaat het vrij snel weer over.

Stuur jij jezelf een andere richting op (om het zomaar te stellen) als je merkt dat je negatief bent?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:05

Herkenbaar!
Ik doe er niets meer mee. Het is zo makkelijk om mee te gaan in geklaag en gezeur. Lekker langs je af laten gaan & zelf meegaan met de positieve flow. Ik heb ook wel mensen in mijn omgeving die het altijd donker in zien, die opmerkingen sla ik gewoon niet meer op.