HBO maatschappelijk werk en dienstverlening?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl_K

HBO maatschappelijk werk en dienstverlening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 20:54

Weet niet zo goed waar ik moet beginnen...

Laten we zeggen dat ik na een lange tijd stress van werk gehad te hebben, nu even thuis zit om mn accu weer op te laden. Ben te lang door gegaan, terwijl dit werk niet meer bij me paste.
Kon niet meer doorgroeien en werkte al aan de 'top'. Niet dat het echt een topbaan is, maar heb er wel veel geleerd.

Het thuis zitten heeft me aan het denken gezet.. Wat voor werk/studie wil ik hierna gaan doen? Ik weet dat ik de mensen kant op wil
In januari ga ik examen doen voor studie lifecoach en wil daarna graag een andere Hbo opleiding doen.
Ik zit te denken aan maatschappelijk werk en dienstverlening..

Wat is jullie ervaring met deze opleiding? Is er werk in te vinden?

Alvast bedankt!! :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 20:57

Ik ben een maand terug gestopt met Sociaal Pedagogische Hulpverlening, dat zit in het eerste jaar nog samen met MWD. Ik vond het dus niet leuk, teveel geleuter en teveel praktijk, daarbij werd er in mijn ogen een boel onzin verkondigt :+

En nee, er is totaal geen werk in te vinden. Maar laat dat je vooral niet tegenhouden als je denkt dat dit de juiste opleiding voor jou is!

Cowgirl_K

Re: HBO maatschappelijk werk en dienstverlening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 21:01

Jammer dat het niets voor jou was! Dan ben je iig wel op tijd gestopt. Weet je of je wel een andere studie wilt doen?

Hopelijk is er tegen die tijd wat meer werk in te vinden haha.. Positief denken! Bedankt voor je reactie :)

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:06

Ik heb de studie in 2006 afgerond en sindsdien is de werkgelegenheid alleen maar afgenomen.
Wat dat betreft is het echt geen aanrader.
Ik heb de deeltijdopleiding gedaan en echt wel veel geleerd, maar als ik het opnieuw moest doen weet ik niet of ik weer dezelfde studie zou kiezen. Omdat ik namelijk graag wil werken en niet thuis zitten.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:07

Cowgirl_K schreef:
Jammer dat het niets voor jou was! Dan ben je iig wel op tijd gestopt. Weet je of je wel een andere studie wilt doen?

Hopelijk is er tegen die tijd wat meer werk in te vinden haha.. Positief denken! Bedankt voor je reactie :)

Wil absoluut weer verder studeren maar wat weet ik nog niet! Moet wel zeggen dat achteraf MWD toch wel een stukje leuker leek dan SPH hoor, mocht dat troost bieden haha :D Werkgelegenheid is altijd moeilijk, eer je afgestudeerd bent is dat weer helemaal anders. Ligt er natuurlijk ook aan welke richting je kiest. Mensen vallen steeds sneller buiten de maatschappij en TBS, verslavingszorg, jeugdzorg, ouderenzorg zal toch altijd blijven bestaan. Ondanks dat er dus flink op bezuinigt wordt wat dus dat tekort aan banen veroorzaakt.

Cowgirl_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 21:55

@ emma_s_girl: Dat snap ik helemaal! Als je eindelijk je studie afgerond hebt, wil je daarna ervaring op doen.
Zit ook over deeltijd na te denken of anders een gehele thuisstudie.. Vind dat naar school gaan maar niks..

@ Baileymix; komt vanzelf wel iets wat je leuk vind!
Haha dat bied een beetje troost. Ik hoop eigenlijk dat het wel weer gaat aantrekken als het weer helemaal goed gaat met de economie.
Hetzelfde met de studie psychologie.. Die leek me ook leuk, maar ook weinig werk in te vinden. Denk dat wel met veel richtingen is..
Alleen met administratie zie ik veel voorbij komen aan vacatures, maar das niets voor mij haha

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:14

Inmiddels heb ik wel een vaste baan, maar met elk jaar weer bezuinigingsrondes krijg ik het af en toe wel een beetje benauwd.
De deeltijd opleiding vond ik op zich prima. Lekker veel praktijk en toepassing van het geleerde.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:42

Ik zou het niet doen. Zelf CMV gedaan, hbo niveau, en samen met SPH en MWD lessen gevolgd. Ik ben blij dat ik eerder gestopt ben, want niemand van de 3 opleidingen die ik kende heeft werk in de sector gevonden.

Cowgirl_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 10:16

@ emma_s_girl: ja die bezuinigen moeten onderhand wel stoppen. Vind het zo'n onzin! Maargoed. Fijn dat je iig wel een vaste baan hebt.

@ lovingtweety: hmm irritant zeg. Zo zonde. Heb je eindelijk een leuke opleiding gevonden, is er weinig werk in te vinden. Miss dat ik m alsnog ga doen voor erbii. Staat altijd wel goed op je cv een hbo opleiding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:23

Afgelopen jaar de sph afgerond. Kon na mijn 3e jaar bij mijn stage adres blijven werken tot eind van dit jaar en volgende week begin ik bij mijn nieuwe baan. Gewoon binnen mijn sector. En de banen liggen hier in het noorden nou niet voor het oprapen.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:26

Ik heb ook CMV gedaan en afgestudeerd en dus veel dezelfde vakken als MWD.
Had achteraf ook liever MWD gedaan.

Maar goed inderdaad weinig werk te vinden.
Zoewel in MWD als CMV..

Ik werk al weer jaren als kok inmiddels en de meeste van mijn klasgenoten doen nu iets anders. Ook die van MWD.

De opleiding zelf vond ik overigens wel leuk alleen weinig toekomstperspectief.

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:04

Weinig bemoedigend, het arbeidsperspectief. Ik zit in het vierde jaar van MWD. Heb via mijn stageplek een baan aangeboden gekregen. Ben er heel blij mee, want de banen liggen niet voor het oprapen. Ik vind het een leuke opleiding. Veel praktijk en leuke vakken. Als het je ligt en je kunt het doen, zou ik het zeker aanraden. Tegen de tijd dat je afgestudeerd bent kan de werkgelegenheid wel weer heel anders zijn.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:19

Ik zit nu in het 3e jaar van MWD. Ik vind het een ontzettend leuke opleiding, maar inderdaad met weinig baankans.. :n
Ik hoop natuurlijk ook dat ik nu bij deze stage kan blijven, wie weet..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:21

Ik heb HBO MWD 2 jaar geleden afgerond en diploma gehaald en de kans op een baan is echt heel minimaal. Ik heb er in ieder geval dik anderhalf jaar naar gezocht. Velen van mijn klasgenoten hebben helemaal geen werk in de sector gekregen. De opleiding is heel erg leuk, maar de arbeidsmarkt is op het moment bar en boos :\

Cowgirl_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 14:18

Sorry beetje laat antwoord, maar bedankt voor de reacties!

Jammer dat de werkgelegenheid er minder in is.. Misschien dat ik wel de opleiding ga doen en maar flink hopen dat de economie over een paar jaar weer aangetrokken is.
Zoals ik nu lees vind iedereen het wel een leuke opleiding en dat vind ik belangrijk! Ga liever iets doen wat me ligt

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 22:03

Ik ben dit jaar afgestudeerd (februari) en ben o.a. voor mezelf begonnen omdat ik niets kon vinden :) Veel mwd-opleidingen gaan nu ook meer aandacht besteden aan ondernemerschap in de zorg, wat m.i. een heel goed idee is :j De maatschappij verandert, je kunt als MWD'er niet meer verwachten dat er een baan op je wacht als je klaar bent..

Cowgirl_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 23:21

@ corelli; nog gefeliciteerd!! Loopt het een beetje nu je wat voor jezelf begonnen bent?
Na de opleiding die ik nu doe zat ik er ook aan te denken om iets kleins op te starten, liefst vanuit huis. Daarnaast nog een opleiding doen om op terug te kunnen vallen. Zit echt heel erg in een dubio wat ik nu wil en wat handig is..
Wil zekerheid maar moet ook accepteren dat dat in deze maatschappij niet haalbaar is

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 12:44

Cowgirl_K schreef:
@ corelli; nog gefeliciteerd!! Loopt het een beetje nu je wat voor jezelf begonnen bent?
Na de opleiding die ik nu doe zat ik er ook aan te denken om iets kleins op te starten, liefst vanuit huis. Daarnaast nog een opleiding doen om op terug te kunnen vallen. Zit echt heel erg in een dubio wat ik nu wil en wat handig is..
Wil zekerheid maar moet ook accepteren dat dat in deze maatschappij niet haalbaar is

Dankje :D
Ik begeleid momenteel 3 clienten en ben daar tussen de 10-15 uur per week aan kwijt. Ik richt me specifiek op cliënten met een PGB, want heb al gemerkt dat ik voor de mensen zonder indicatie niet interessant ben. En dat is logisch, want die kunnen gratis aankloppen bij een AMW :)
Ik doe dit ook allemaal vanuit huis, in de zin dat ik thuis de administratie etc. doe en de begeleiding bied ik bij cliënten thuis. Heel af en toe komt er ook een cliënt bij mij thuis, maar dat is eerder uitzondering dan regel.

Daarnaast solliciteer ik gewoon door, want mijn droom is toch een baan in loondienst en dan mijn bedrijfje ernaast. Ik vind het werk als ZZP'er leuk, maar wel erg alleen zonder collega's en ik heb ook wel graag wat zekerheid qua loon, vandaar dat ik dus nog door solliciteer.
Op dit moment werk ik naast mijn bedrijf nog in een verpleeghuis en op een woonvorm voor mensen met autisme. Dit zijn beiden 0-urencontracten dus goed te combineren met mijn ZZP-schap :)

Als je nog specifieke vragen over de opleiding of mijn werkzaamheden hebt, stel ze gerust hoor! Ik heb de opleiding trouwens op de HAN in Nijmegen gedaan

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:26

Ik heb ook SPH gedaan, en ben zelfs tijdens mijn studie al aan een baan gekomen.
Sinds drie jaar ben ik ZZP'er en werk 6 dagen in de week voor mijzelf. Ook zonder PGB's etc kun je prima werken, het is maar net wat je aanbied, en wat mensen zoeken, en of je hier een combinatie van kunt maken.
Ik blijf in ieder geval bewust zelfstandig, eigen baas,eigen visie, en geen stress en moedeloosheid dat de kwaliteit van je gegeven zorg door bezuinigingen minder wordt.
Ik beslis, en dat is echt superfijn :j

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:32

Lowara schreef:
Ik heb ook SPH gedaan, en ben zelfs tijdens mijn studie al aan een baan gekomen.
Sinds drie jaar ben ik ZZP'er en werk 6 dagen in de week voor mijzelf. Ook zonder PGB's etc kun je prima werken, het is maar net wat je aanbied, en wat mensen zoeken, en of je hier een combinatie van kunt maken.
Ik blijf in ieder geval bewust zelfstandig, eigen baas,eigen visie, en geen stress en moedeloosheid dat de kwaliteit van je gegeven zorg door bezuinigingen minder wordt.
Ik beslis, en dat is echt superfijn :j

Wat leuk! Wat doe je precies voor ZZP werk? Wat bied je aan?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 16:02

Ik geef therapie, coaching en rijlessen. Waarvan een groot deel van de rijlessen speciaal onderwijs kinderen zijn en volwassen mensen met verschillende ( angst) stoornissen of burn outs :j.
Ook een deel regulier hoor, is ook beter voor de paarden en voor mijn eigen 'les niveau', maar mijn grootste doelgroep valt toch wel onder 'speciaal' :)

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 14:27

@ Lowara: Gaaf! Mooi om zo hobby en werk te kunnen combineren.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 14:30

Ik heb tijdens mijn opleiding de minor "hulpverlening en paarden" gedaan, ook super interessant! :j

LHS13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 14:35

Ook ik wil graag een HBO opleiding gaan volgen in deze sector. Ik ben heel erg benieuwd of er werk in te vinden is!
Daar waar ik eerst een 21+ toets moet doen ben ik wel benieuwd of het de moeite waard is.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 14:40

Als dit echt is wat je leuk vind om te doen zou ik wel voor de studie kiezen ook al is de werkgelegenheid minder. Op vele functies vragen de HBO werk/denk niveau. Dat heb je wel als je de diploma op zak hebt. Ook al vind je (niet direct) iets in de richting is het hebben van het HBO papiertje wel een echte pre in ieder werk wat je gaat zoeken.

Mocht je interesse breder zijn dan alleen deze studie is het misschien wel verstandiger voor je 2e keus te gaan. Als je jezelf daar ook echt in ziet werken en daar wel meer werkgelegenheid is.
Maarja, in welke sector is dit er nog veel? Het is overal moeilijk dan een aantal jaar geleden.