Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Sem_ schreef:Wat leuk, reacties!
Ik studeer momenteel Culturele en Maatschappelijke Vorming, ook hele slechte werkgelegenheid op het moment.. De studie bevalt me niet echt, dus ik ben me voorzichtig een beetje aan het oriënteren op andere studies. Van wat ik heb begrepen is de werkgelegenheid voor afgestudeerde filosofen niet eens zo slecht, een beetje vergelijkbaar met andere sociale studies (mens en gedrag). Maar ik ben dus erg benieuwd naar ervaringen van anderen!

Sem_ schreef:Bedankt voor de verheldering!
Wat zijn dan voorbeelden van studies die wel goede baankansen bieden? Bij vrijwel alle studies waar
ik naar heb gekeken hoor ik dat de werkgelegenheid slecht is. Overigens is werkgelegenheid niet iets wat
voor mij op één staat, aangezien ik ondertussen wel geleerd heb dat het echt drie keer niks is om een
studie te doen waar je eigenlijk maar weinig interesse voor hebt.
Overigens zijn ervaringen met de studie filosofie nog steeds van harte welkom!
EDIT: ik kwam dit bestand tegen, wel interessant om te zien.
http://www.elsevier.nl/PageFiles/106874 ... SMARKT.pdf
Sem_ schreef:Bedankt voor de reacties!![]()
Waar zie ik mezelf? Dat is een goede vraag, maar ook moeilijk! Wat ik in ieder geval niet wil, zo is
gebleken uit mijn huidige studie, is werken in direct contact met cliënten. Ook het ontwerpen van
activiteiten is niet iets wat me echt ligt. Liever zou ik iets als adviseur of beleidsmedewerker worden,
maar dan wel op sociaal gebied. Waar anderen een kantoorbaan vaak niet zien zitten, lijkt dat me
helemaal niet zo verkeerd. Ik hou van schrijven en durf wel te zeggen dat ik goed ben in analyseren.
Ik was laatst op een proefstudeerdag van filosofie en daar was een oud studente die nu lobbyiste
en persvoorlichter is, ook dat klonk interessant. Maar ook docent worden lijkt me leuk, al zou ik daar
geen hele studie aan willen wijden (zoals een studie leraar Nederlands o.i.d.). Verder interesseer ik
me ook voor politiek en journalistiek.
Karmandi schreef:Ik studeer zelf filosofie.
Uitgaande van je laatste reactie lijkt die studie me voor jou ook helemaal niet verkeerd. Adviseur en beleidsmedewerker zijn inderdaad wel banen waar je aan kan denken met filosofie.
Je zal bij deze studie waarschijnlijk veel ethiek en politiek krijgen. Ethiek is juist op dit moment in de sociale sector van belang en dat zal alleen maar gaan groeien; daarmee is ook de kans op een baan best aan het toenemen.
Ook met politieke filosofie of rechtsfilosofie kan je best aan de bak. Je zal alleen inderdaad goed na moeten denken over welke richting je op wilt, en aansluitende minors en master moeten kiezen.
Shadow0 schreef:Mijn voorkeur zou uitgaan naar filosofie boven bestuurskunde, omdat ik bij de meeste sociale wetenschappen diepgang mis die filosofie wel biedt.
Rowdine schreef:Bestuurskunde is geen sociale wetenschapsstudie. Bestuurskunde zou wat mij betreft goed aansluiten bij hetgeen ts voor ogen heeft
Shadow0 schreef:Rowdine schreef:Bestuurskunde is geen sociale wetenschapsstudie. Bestuurskunde zou wat mij betreft goed aansluiten bij hetgeen ts voor ogen heeft
Hangt er blijkbaar vanaf waar je studeert. Om een beetje inzicht in het studieprogramma te krijgen kwam ik uit op http://www.eur.nl/fsw/bestuurskunde/ - Faculteit der Sociale Wetenschappen.
Misschien dat het programma elders ook inhoudelijk anders is, maar op het eerste gezicht denk ik dat je met een algemenere opleiding als filosofie meer leert om buiten de kaders te denken.
Rowdine schreef:Karmandi schreef:Ik studeer zelf filosofie.
Uitgaande van je laatste reactie lijkt die studie me voor jou ook helemaal niet verkeerd. Adviseur en beleidsmedewerker zijn inderdaad wel banen waar je aan kan denken met filosofie.
Je zal bij deze studie waarschijnlijk veel ethiek en politiek krijgen. Ethiek is juist op dit moment in de sociale sector van belang en dat zal alleen maar gaan groeien; daarmee is ook de kans op een baan best aan het toenemen.
Ook met politieke filosofie of rechtsfilosofie kan je best aan de bak. Je zal alleen inderdaad goed na moeten denken over welke richting je op wilt, en aansluitende minors en master moeten kiezen.
Even advocaat van de duivel: wat kan je in hemelsnaam met rechtsfilosofie doen? Ook bij politieke filosofie vraag ik me dat eigenlijk af?
) Zo kun je dus fijn beide combineren
Hiervoor heb je vakken van een andere faculteit, samen met vakken en een scriptie bij filosofie. Samen vormt dit een complete bachelor of master studie. De precieze eisen zijn afhankelijk van de opleiding (wetenschapsgebied + instituut). Voor een werkgever kan het interessant zijn om iemand met vak gerelateerde kennis, met een wijde doch kritische blik te hebben. Zelf heb ik zowel de bachelor wijsbegeerte van een wetenschapsgebied - levenswetenschappen- als de bachelor van mijn levenswetenschappelijke studie afgerond, en inmiddels op weg met beide masters. Ik vond het een ontzettend fijne studie. Makkelijk of zweverig zijn verkeerde termen. Zweverige filosofie is gewoon slecht, of er zijn een aantal stappen niet begrepen
. Ik vond het absoluut een aanvulling, ook al stond ik er aanvankelijk niet zo tegenover - uiteraard zijn ook bij mij de slechte filosofen grappen niet van de lucht gebleven
-. Over het algemeen vond ik de docenten inspirerend, met name omdat ze hele andere eigenschappen benadrukken dan ik in mijn beta-studie van docenten gewend ben. Het feit dat je een korter filosofisch pakket doet dan in een fulltime-filosofie studie, doet niet af aan de kwaliteit van het onderwijs. Je volgt dezelfde vakken, alleen met een voorkeur voor de vakken die relevant zijn voor jouw wetenschapsgebied. Voor enkelen kan dit als nadeel gezien worden, omdat je een relatief korte algemene intro krijgt, waardoor je misschien iets sneller in het diepe wordt gegooid. Zelf heb ik hier weinig problemen van ondervonden
Sem_ schreef:Bedankt voor de reacties!![]()
Waar zie ik mezelf? Dat is een goede vraag, maar ook moeilijk! Wat ik in ieder geval niet wil, zo is
gebleken uit mijn huidige studie, is werken in direct contact met cliënten. Ook het ontwerpen van
activiteiten is niet iets wat me echt ligt. Liever zou ik iets als adviseur of beleidsmedewerker worden,
maar dan wel op sociaal gebied. Waar anderen een kantoorbaan vaak niet zien zitten, lijkt dat me
helemaal niet zo verkeerd. Ik hou van schrijven en durf wel te zeggen dat ik goed ben in analyseren.
Ik was laatst op een proefstudeerdag van filosofie en daar was een oud studente die nu lobbyiste
en persvoorlichter is, ook dat klonk interessant. Maar ook docent worden lijkt me leuk, al zou ik daar
geen hele studie aan willen wijden (zoals een studie leraar Nederlands o.i.d.). Verder interesseer ik
me ook voor politiek en journalistiek.
Bestuurskunde ga ik ook naar kijken!