verhuizen, het roer om...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ydnew

verhuizen, het roer om...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 01:22

Wj wonen al geruime tijd in Portugal, maar hebben besloten om toch weer naar nl te gaan.

Mede omdat wij denken/vinden dat scholing voor onze kinderen in NL beter is dan hier, iig meer mogelijkheden en op niveau aangepast. (kinderen zijn bijna 3,5 en 5) en ook meer kansen op de arbeidsmarkt. Nu hebben wij het qua inkomen goed hier, maar mijn man doet hier lichamelijk heel zwaar werk, en dikke kans dat hij dit over 10 jaar niet meer kan, en dan hebben we een probleem. Nu kunnen wij qua leeftijd nog wat opbouwen in Nl, en ook voor onze kinderen is het leuker qua vrijheid.

Maar de stap is toch lastig. Ik heb werk gekregen waar ik heel blij mee ben en begin per december. Nu ga ik einde deze maand al naar Nederland met de kinderen en blijf eerst bij mijn ouders. Manlief komt een dikke week mee, maar gaat weer naar Portugal terug voor werk, de quinta en de dieren. Het is wel heel lastig om de vader van de kinderen een eind weg te hebben, ik ben wel eerder bij mijn ouders geweest voor vakantie van een aantal week, maar dan is er een eind datum waar je toch naartoe leeft om elkaar weer te zien, deze is er nu niet. we kunnen bellen e.d. maar daar vervangt het samen zijn als gezin natuurlijk niet. De quinta staat te koop, maar wanneer de koper komt is natuurlijk koffiedik kijken. Mijn man gaat hier niet eerder weg tot wij vervangende woonruimte hebben in NL en daarbij een goede betrouwbare oppas hier in Portugal . De boel leeg laten is geen optie. Ook laat ik de dieren eerst achter die pas overkomen bij vervangende woonruimte.... onze honden, katten en 2 paarden moeten we ook even missen. Allemaal wel even lastig... maar het is voor een goed doel....

wat ik er nu mee wil met dit topic weet ik niet, maar moet het gewoon even kwijt.... het is allemaal wat onwerkelijk om mijn thuis achter te laten samen met de kinderen en man met dieren achter te laten. De kinderen kunnen zich echt niet voorstellen wat ze te wachten staat hoewel we ons best doen dit uit te leggen... ze gaan volgende week weg hier, maar komen hoogstwaarschijnlijk nooit meer terug op deze plek. Als het echte verhuizen er aan zit te komen zijn ze bij opa en oma.... ook heel onwerkelijk voor hen!

al met al...spannende tijd....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 01:32

Succes gewenst. Zulke grote veranderingen, moet inderdaad erg spannend zijn.
Ik kan me niet voorstellen ooit weer terug te gaan naar Nederland (maar je weet het nooit, voorspellen is moeilijk, vooral als het de toekomst gaat ;) ).
Onze kinderen zijn iets ouder dan die van jou; negen en zeven.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 01:36

Tjeetje wat een spannende tijd komt er voor jullie aan, ik woon zelf al jaren in spanje en zou er niet aan moeten denken weer naar nederland te gaan.
Daar het toch een heel ander leven is met name de stress waar ik nooit meer aan zou kunnen wennen.
Maar ik snap heel goed je besluit en je onzekerheid.
Ik wil je heel veel sterkte met de verhuizing wensen en een hele goede en voorspoedige tijd in Nederland.

Kuggur

Re: verhuizen, het roer om...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 01:37

Hoe lang wonen jullie eigenlijk daar?

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 01:39

Ik ruim 6 jaar, mijn man bijna 10 jaar...(we hebben hier een relatie gekregen)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 01:47

Dat is inderdaad vrij lang. Ik woon inmiddels 18 jaar in IJsland (wel verschillende plekken, bijna 10 jaar op huidige plaats). Mijn vrouiw ruim 12 (ook hier een relatie gekregen).

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 01:48

Heb net even je site en advertentie bekeken, zijn jullie niet bang dat je in de toekomst ontzettend veel spijt gaat krijgen?

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 01:49

blensink schreef:
Tjeetje wat een spannende tijd komt er voor jullie aan, ik woon zelf al jaren in spanje en zou er niet aan moeten denken weer naar nederland te gaan.
Daar het toch een heel ander leven is met name de stress waar ik nooit meer aan zou kunnen wennen.
Maar ik snap heel goed je besluit en je onzekerheid.
Ik wil je heel veel sterkte met de verhuizing wensen en een hele goede en voorspoedige tijd in Nederland.

Tja stress...in Nl op een andere manier... hier elke keer weer...komt er genoeg werk binnen? redden we het deze maand? inmiddels hebben we het goed aan de rol. Maar de weg ernaar toe was niet makkelijk... In NL is er andere stress.... maar voor ons meer zekerheid. al helemaal omdat ik al een baan heb en het werk hier in PT nog even door gaat... ook al wonen we met z'n 4tjes in NL... de meesten werken in NL en wonen hier, maar wij doen het dan even andersom :-) wat dat betreft doen we het goed, maar ik wil niet altijd alles op mijn man laten aankomen. Werk voor mij hier is erg lastig, ik heb wel wat dingen, maar daar kunnen we echt niet van leven als mijn man (tijdelijk) niet kan werken. Met de uitkering die we dan krijgen via de verzekering kunnen wij niet rond komen....

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 01:50

blensink schreef:
Heb net even je site en advertentie bekeken, zijn jullie niet bang dat je in de toekomst ontzettend veel spijt gaat krijgen?

nee, dat denk ik niet...en als het allemaal aan de rol is in nl, dan willen we wel weer een vakantiehuisje hier..(we weten nu de weg).. en eens een keer vakantie in Portugal is ook wel leuk!! nu geen tijd en geld voor ...haha
We kijken nu naar een klein/ middelmatig huisje waar we nog wat aan moeten doen zonder hypotheek..(die krijgen we nu toch niet) met een beetje grond waar de paardjes aan huis kunnen staan met in de buurt nog een weilandje te huur.... gelukkig is dat nog wel betaalbaar in de regio waar wij gaan zitten...drenthe/groningen....

Ik ga alleen de uitrij mogelijkheden heel erg missen.. ik ben geen dressuur/bak mens...en hou van bos krossen... dat wordt lastig met de uitgestrekte weilanden.. maar een trailertje aanschaffen en mijn E rijbewijs halen... gelukkig heeft mijn man dat rijbewijs al wel...

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 02:04

Poeh spannend hoor, krijg kippevel.
Ik begrijp wat je bedoelt, de wergelegenheid is slecht in portugal evenals spanje.
En de stress of je maandelijks wel doorkomt is inderdaad niet makkelijk zeker niet met kleine kinderen.
Het voordeel is denk ik wel dat je naar het noorden van nederland gaat.
En je klinkt behoorlijk optimistisch en met toekomst plannen dat is positief.
Nogmaals heel veel geluk met jullie nieuwe start.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 02:09

Wauw wat een keuze zeg die je moet maken!
Vind het heel knap dat je aan je kinderen denkt hoe die zich later gaan ontwikkelen en dat ze goede scholling krijgen.
Maar het blijft wel heel moeilijk dat je man daar zit en jij hier.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 02:21

Ik hoop dat we snel iets vinden waar we met z'n 4tjes kunnen gaan wonen met de dieren... we hopen iets te vinden wat te koop is, maar eest even te huur...dan hoeven we niet nog een keer binnen NL te verhuizen. Dat geeft zo veel onrust bij de kinderen... Tot die tijd dus eerst bij mijn ouders en man en vader in Portugal. Ook geen pretje voor hem zonder ons.

PollyJarig
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 06:59

Een hele stap..
Mijn vriend is 10 jaar geleden ook na 6 jaar weer naar Nederland gekomen en heeft er veel moeite mee gehad en soms nog steeds weleens maar hij ziet ook in dat de toekomst daar en hier niet te vergelijken zijn.

Heel veel succes en duimen dat jullie snel een eigen plekje hebben!

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 09:55

Wauw dat is een grote stap TS! Heel veel succes, maar toch ook een beetje plezier. Het komt vast allemaal goed :)!

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 10:09

Poeh TS, inderdaad een hele stap.

Wat ik me af vroeg, ik las in een ander topic dat je man nog kinderen heeft uit een vorige relatie. Wonen die in Portugal of in Nederland?

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 10:31

die wonen in Nederland. Dus dat is ook al een reden. Na de scheiding is zijn ex meteen naar Nederland vertrokken.

pennie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 10:50

Dat is een heftige beslissing maar zo te horen heb je er goed over na gedacht. Ik heb die stap lang geleden ook gemaakt. Ik heb er geen spijt van maar ga over een aantal jaren wel weer terug (naar Spanje).
Als ik mijn pensioen heb:-)
Waar zoek je een huis in Nederland? Misschien kunnen we je helpen.
Ik weet hoe moeilijk het voor mij was toen ik terug kwam (met twee kleine kinderen en zonder man) ik wil je graag helpen.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 12:09

Wij zoeken iets in de omgeving van Assen gezien ik daar werk heb.
Er staat best wel wat te koop in onze prijsklasse ( moeten het met eigen middelen doen gezien een hypotheek nu echt niet haalbaar is), maar een gigantisch renovatie project zien wij niet meer zitten. Het hoeft niet luxe te zijn, maar wel zo dat we er eerst gewoon in kunnen wonen. Wat we nu zien is veelal verouderd, opa en oma zijn er net uit zeg maar, met gaskachels als verwarming en een zeer ouderwetse keuken en badkamer, maar dat maakt ons eerst niet uit, als we maar kunnen koken en douchen. De rest komt later wel... en..... de 2 honden, 3 katten en 2 paarden moeten ook een plekje! dus een perceel van rond de de 2000m2 of meer is wel een must in een landelijke omgeving zodat de kans groot is op niet al te grote afstand een weide te kunnen huren voor de paarden, die moeten hun benen ook kunnen strekken.

Het is er vast! alleen nog niet helemaal gevonden.......

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:20

Dappere beslissing om zo het roer (weer) om te gooien.

Is het niet een idee om eerst iets te gaan huren en dan van daaruit rond te kijken om evt iets te kopen? Paarden zou je natuurlijk eerst ook in de omgeving kunnen stallen eerst.

Kwam op funda dit huisje tegen. T is niet zo groot, maar wel met ruimte voor paarden erbij (geloof dat de paarden meer ruimte hebben dan de mensen :+ )
http://www.funda.nl/koop/hoogersmilde/h ... ekanaal-5/

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 12:27

Is een leuk huisje, maar te duur :-) We kunnen nog geen hypotheek krijgen gezien we geen werk verleden hebben... niet noemenswaardig op papier en in het buitenland wat dus zo goed als weg valt... daar trapt een bank niet in :-) Ik krijg wel een contract maar nog niet heel veel uren, dat komt er wel aan, maar is nu dus nog niet aan de orde.. mijn man heeft nog niks, die begint wel weer voor zich zelf, en heeft al weer uitzicht op wat klussen in NL, maar ook dat geeft geen enkele zekerheid bij een bank. Dus een 125.000,- dan houdt het wel op.....

Huren zou kunnen maar dat vinden we zo zonde van het geld je bent al snel 700,- of meer per maand kwijt..... we hopen iets te vinden wat al leeg staat en dat huurkoop mogelijk is. een aanbetaling, dan maandelijks huren, en kopen bij verkoop van onze quinta hier in Portugal. Anders moeten de kinderen zo vaak verhuizen en misschien onnodig vaak van school wisselen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:49

Dat zou wel ideaal zijn dan ja.
Voor 125000 wordt t wel moeilijk (of onmogelijk) om iets te vinden waar je de paarden ook bij kunt houden. Maar voor dat bedrag heb je wel een dusdanig lage hypotheek dat dan idd loont om iets te kopen ipv te huren.
Ik ben een beetje funda verslaafd dus als ik iets leuks voorbij zie komen wil ik t best melden!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:52

TS, heel erg veel succes de komende periode. Ik heb jouw topic met je meisje met selectief mutisme gevolgd. Ik hoop dat ze de oren van je kop kletst zodra ze weer in NL op school zit.

Hoop ook dat je iets kan vinden waar je ook je paardjes mee kan nemen. Lijkt me dat je anders best in een gat valt. Het zal lastig worden omdat de grond heel erg duur is hier natuurlijk.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:56

En over de grens in Duitsland? Heb je wel wat meer reistijd naar je werk, maar daar kun je vaak goedkopere huizen met grond vinden.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:58

Ik gok dat ze haar kids graag naar een Nederlandse school wil laten gaan?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 13:00

miccamaaike schreef:
Ik gok dat ze haar kids graag naar een Nederlandse school wil laten gaan?

Klopt, maar je kunt ze ook in Nederland naar school laten gaan als je dichtbij de grens woont. Weet niet of ze het wil, maar het geeft wel mogelijkheden om de paarden te stallen. ;)

http://www.huisinduitsland.com/de/0__89 ... nmoor.html