Bloginspiratie gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Foaly

Bloginspiratie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 12:58

Hoi allemaal,

Voor mijn opleiding moet ik de komende zes weken elke week een blog produceren over 'De Nederlandse Taal'. Dit mag erg ruim opgevat worden, vandaar dat ik nu alvast een beetje aan het brainstormen ben over zes geschikte onderwerpen. Ik zat al te denken aan de ongelooflijk kritische houding van Nederlanders tegenover boekvertalingen en ondertitels bij films en series (die nooit goed genoeg zijn, volgens de meesten), Nederlands-Engels (Dunglish) n.a.v. 'I always get my sin' en 'Make that the cat wise' en het vertalen van (Disney)liedjes naar het Nederlands.

Nu aan jullie de vraag: zijn deze onderwerpen interessant en aansprekend genoeg (oftewel: zouden jullie hier een blog over willen lezen) en hebben jullie nog briljante ideeën? Ik ben namelijk nog op zoek naar meer inspiratie :D

Imre

Re: Bloginspiratie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:00

Kan je niet een stuk schrijven over de taalverloedering op sociale media en forums als bokt en hoe anderen daarop reageren? :))

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:02

- Veel gemaakte fouten
- Geschiedenis van de Nederlandse taal
- Straattaal en de herkomst er van
- Dialecten
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 17-11-14 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:03

Ik vind de onderwerpen die je al hebt al heel leuk klinken en zou ze zeker willen lezen! :j verder is naar aanleiding van een over dunglish het ook wel leuk Om er een Te schrijven over wat de nederlandse taal nou zo lastig maakt voor buiteblanders en grappige versprekingen :D en misschien iets over Oude spreekwoorden die bijna niemand Meer Kent en waar die nou vandaan Komen? (vind ik zelf altijd erg interessant) en Dan misschien iets over dialecten?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:06

Wat ik ook meestal wel leuk vind zijn de 'mamma appelsap' liedjes, ik weet er eigenlijk geen beter woord voor. Ik denk dat een voorbeeld makkelijker is dan wanneer ik ga proberen om het uit te leggen:
http://m.youtube.com/watch?v=XWco7oZ9XYQ

Edit: hiermee bedoel ik 'horen' en meezingen van nederlandse tekst in anderstalige nummers.
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 17-11-14 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:08

Over leenwoorden kun je 3 topics maken

1. Leenwoorden uit buitenlandse talen (moderne.. dus niet latijn).
2. 'Uitgeleende' woorden in buitenlandse talen (Engels/Amerikaans heeft behoorlijk woorden uit het Nederlands, maar ook het Behassa Indonesië staat er nog vol mee

3. uitdrukkingen die uit andere talen komen en 'vernederlands' zijn.. Hier ben ik zelf minder van op de hoogte, maar voorbeelden zijn: Geen cent te makken hebben (geen cent te 'makan'(eten indonesisch) hebben).. op je blote kakkies lopen (kaki indonesisch voor voet).

leenwoorden uit andere talen is wel behoorlijk wat informatie over.. Nederlands in andere talen eigenlijk niet.. dus best wel eens interessant om na te gaan hoever onze taal door de eeuwen heen gereikt heeft.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:08

Telpeva schreef:
Wat ik ook meestal wel leuk vind zijn de 'mamma appelsap' liedjes, ik weet er eigenlijk geen beter woord voor. Ik denk dat een voorbeeld makkelijker is dan wanneer ik ga proberen om het uit te leggen:
http://m.youtube.com/watch?v=XWco7oZ9XYQ

absoluut het fenomeen mondegreen is ook erg leuk (daar heb je je andere woord ;) )

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:09

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:11

MarlindeRooz schreef:
Hier zijn veel appelsapjes!
http://openradio.bnn.nl/mama-appelsap

mijn favo's zijn:
'zomer in zaandam' (wel veel vergezocht0
'en ik heb spillebenen' (Tina Turner zingt echt accentloos Nederlands daar!.. heb er een maand over gedaan om te achterhalen wat het nu wel moest zijn lol.. 'and it gets bigger baby')
en
'elke dag doe ik mijn benen wijd' (maar dat komt vooral door de dans erbij lol)

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 13:13

Wow, wat een reacties al! Superbedankt!

Oude (spreek)woorden vind ik zelf ook interessant, net als de leenwoorden. Ik ga kijken of ik daar wat mee kan, appelsapjes zijn ook erg leuk :j

Keep it comin' y'all :D

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:14

Er loopt ook een heel discussietopic over dialecten en de wenselijkheid daarvan, dat is wellicht iets wat je kunt behandelen in een van je blogs?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:17

Foaly schreef:
Wow, wat een reacties al! Superbedankt!

Oude (spreek)woorden vind ik zelf ook interessant, net als de leenwoorden. Ik ga kijken of ik daar wat mee kan, appelsapjes zijn ook erg leuk :j

Keep it comin' y'all :D

om het actueel te houden,
er worden momenteel 'zwarte piet' mama appelsapjes gevonden ;)

http://www.3fm.nl/gemist#/ajax/overlay/ ... ment/22956

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:34

Een artikel over de niet kloppende ondertiteling is wel leuk ja! Ook een artikel over de verschillende dialecten (vergelijkingen van bepaalde woorden bijv.) zou ik wel interessant vinden. Plaats je ook de link als je hem begint? :)

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 13:36

Verschillende dialecten kan ik ook wel doen, ben vanuit het Groningse platteland naar Maastricht verhuisd dus ervaring met onverstaanbaar dialect heb ik wel :+

Tuurlijk plaats ik de link, moet toch ook nog lezers werven <<)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:10

Besteed een hele blog over het 'me paard' fenomeen.. Misschien gaat er bij iemand een lampje branden dat die manier écht niet kan.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:45

WiancaR schreef:
Besteed een hele blog over het 'me paard' fenomeen.. Misschien gaat er bij iemand een lampje branden dat die manier écht niet kan.

Dat is nou een hele goede _O_
Me is wel zo storend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:49

Destination schreef:
[paard] schreef:

Dat is nou een hele goede _O_
Me is wel zo storend!

Heel erg ja. Ik maak zelf ook taal- en stijlfouten genoeg, maar bij het lezen van 'me paard' daalt iemand qua niveau heel erg voor mij :o . Terwijl dat vreselijk bevooroordeeld is.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 16:03

Ik had al 'de meest ergerlijke taalfouten' op mn lijstje staan inderdaad :+

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:06

Zet 'me paard' en het onjuiste gebruik van mits en tenzij (gebruik het dan gewoon niet!) maar hoog op dat lijstje :P

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 22:40

imd schreef:
Zet 'me paard' en het onjuiste gebruik van mits en tenzij (gebruik het dan gewoon niet!) maar hoog op dat lijstje :P

bovenaan graag..

of behandel het virus 'dyslexie'.
tegenwoordig schijnt iedereen dat te gebruiken voor het niet meer nalezen van berichten voor ze het wegdrukken..

dyslexie of niet, rode lijntjes onder je tekst betekent 'spelfout' rechter muistoets kies voor het woord dat wel juist is en die smoes is niet meer nodig over het algemeen.

tegenwoordig lijkt dyslexie een excuus te mogen zijn voor het vermoorden van schrijfwerk.. In mijn tijd gaf het je een excuus om langer over je werk te mogen doen en wat extra hulpmiddelen te gebruiken wanneer anderen dat niet mochten, echter je moest het net zo foutloos inleveren als anderen.. Waar is de tijd gebleven van eigen trots, dat je zorg droeg voor hetgeen je af,- of opleverde.

Dyslexie als mode-excuus online.... ook een mooi blogtopic.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 22:43

Ik heb tijdens mijn studie een essay over 'de torrie van mattie' geschreven. Dat is het evangelie van Mattheüs in straattaal. Heel interessant en het sloeg enorm aan.:j

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 12:42

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:46

elenaMM77 schreef:
imd schreef:

bovenaan graag..

of behandel het virus 'dyslexie'.
tegenwoordig schijnt iedereen dat te gebruiken voor het niet meer nalezen van berichten voor ze het wegdrukken..

dyslexie of niet, rode lijntjes onder je tekst betekent 'spelfout' rechter muistoets kies voor het woord dat wel juist is en die smoes is niet meer nodig over het algemeen.

tegenwoordig lijkt dyslexie een excuus te mogen zijn voor het vermoorden van schrijfwerk.. In mijn tijd gaf het je een excuus om langer over je werk te mogen doen en wat extra hulpmiddelen te gebruiken wanneer anderen dat niet mochten, echter je moest het net zo foutloos inleveren als anderen.. Waar is de tijd gebleven van eigen trots, dat je zorg droeg voor hetgeen je af,- of opleverde.

Dyslexie als mode-excuus online.... ook een mooi blogtopic.

hahahahahaha als beroepsdyslext erger ik mezelf er ook vreselijk aan!!!

Wat misschien ook een leuke is: woorden die hetzelfde klinken maar die je anders schrijft. BV: Zei en Zij, Woorden en Worden of bied en Biet. Ik krijg nog wel eens mailtjes met mensen die hun waarbij "Jan zij" dat iets "mogelijkheden biet" :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:55

Ik vind het zelf altijd leuk als ik dingen over 'mijn' woonplaats zie. Ik kom uit de omgeving van Rotterdam en vind het erg leuk om 'typisch Rotterdamse woorden' te zien en hoe anderen die gebruiken (of juist niet!)

Ik gebruik het woord 'gers' erg vaak, anderen zullen denken dat ik het over Gers Pardoel heb, maar ik bedoel 'cool' of 'tof'!

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:04

Foaly schreef:

Leuk!! :j
ik weet zelf niet zo heel veel van dat onderwerp want ik heb eigenlijk in mijn hele Leven zelden een nederlandse vertaling van een boek gelezen, maar ik vind je schrijfstijl erg prettig :j
wel wil ik je als tip meegeven dat ik het einde van je stukje erg abrupt vond als je begrijpt wat ik bedoel. Het lijkt net alsof je midden in je verhaal hebt bedacht 'zo, klaar hier is je conclusie'.

maar over het algemeen , erg leuk +:)+