De mens is ook een dier?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

De mens is ook een dier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 15:56

Ik weet niet of het hier goed staat
Naar aanleiding van een discussie die ik laatst had:

De mens, superieur, aparte soort naast de dieren en de planten. Ik denk eigenlijk van niet.
In mijn ogen is de mens een diersoort, niks apart wezen.

We geven leven aan onze kinderen op dezelfde manier als zoveel andere zoogdieren.
We geven melk uit melkklieren uit onze borsten, zoals zoveel andere zoogdieren.
We communiceren met lichaamstaal en geluiden, zoals veel andere diersoorten (apen, dolfijnen e.d.).
We zijn kuddedieren met grote sociale behoefte, zoals veel andere diersoorten.

Wat Wikipedia zegt:

Rijk: Animalia (Dieren)
Stam: Chordata (Chordadieren)
Klasse: Mammalia (Zoogdieren)
Orde: Primates (Primaten)
Familie: Hominidae (Mensachtigen)
Geslacht: Homo (Mensen)

Wat denken anderen hier? In mijn ogen is de mens niet superieur, we zullen altijd minder zijn dan de natuur. De mens is de dominante soort, maar geen apart wezen, hoewel hersens wel anders zijn ontwikkeld, maar hersenniveaus wisselen per diersoort erg veel met elkaar.

PS: Ik laat zelf geloof expres even buiten beschouwing, omdat dat een iets andere discussie is.

Anoniem

Re: De mens is ook een dier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 15:58

Mee eens. :j
En sommige van ons zijn beesten! :D

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:01

Natuurlijk zijn we dieren, we zijn ook niet zomaar poef op aarde verschenen. En door onze hersenen en onze lichaamsbouw kunnen we gewoon veel meer denken en doen dan andere soorten. Of we daarom altijd zoveel beter zijn, is een ander verhaal :)) .

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:02

Wij zijn gewoon zoogdieren. Niet meer niet minder.

Wij hebben wel een heel specifiek kenmerk en dat is onze hoge (abstracte)intelligentie.
En daarom wel heel veel invloed op de omgeving om ons heen.

Sommige zullen dat wel superieur vinden.

ElineR

Nu je het zo bekijkt heb je nog gelijk ook :).
Later wil ik twee huisdieren kinderen :').

We zijn wel superieur maar dat komt omdat we gewoon meer ontwikkeld zijn omdat we langer hier rondlopen dan de meeste diersoorten. Denk alleen niet dat er ooit dieren zullen zijn die hetzelfde kunnen als wij.

kimmysan

Maar je kunt toch superieur zijn en een dier (noem het liever organisme overigens). We zijn in mijn ogen gewoon organismes (net als planten en andere dieren), maar we staan wel redelijk bovenin de voedselpiramide, dus in die zin toch superieur tov andere dieren. :+ goed verhaal weer haha als ik het teruglees

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:05

KoudbloedKim schreef:

Absoluut!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:07

Wij leven dus wij vallen onder het kopje dieren. Bij dieren kijk je op celniveau, in die categorie zijn wij dus dieren. Qua cellen verschillen wij niet van dieren en dat zijn de basisvoorwaarden om te kijken of je onder de categorie dieren, planten, bacteriën of schimmels valt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:08

KoudbloedKim schreef:

Ik las de titel en wou precies hetzelfde zeggen en dan met nadruk op het laatste :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:18

Mensen zijn ook gewoon dieren. Dat heeft de indeling die je plaatst al aan. :j De mens is een zoogdier

Einde discussie :D

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:21

Tsja het is maar hoe je het bekijkt, als je een mens zonder ervaring met overleven in de jungle of op de savanne dropt voelt ie zich ineens een stuk minder superieur denk ik. :P

Ik zie mensen gewoon als zoogdier, en wel één die de neiging heeft zijn eigen leefomgeving te vernietigen, das dan weer iets minder intelligent als je het mij vraagt.
Laatst bijgewerkt door Lepeltje op 15-11-14 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:21

Ik zie geen eens kans tot discussie, is gewoon een feit :+

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:22

Sammie schreef:
Mensen zijn ook gewoon dieren. Dat heeft de indeling die je plaatst al aan. :j De mens is een zoogdier

Wel het enige zoogdier dat na afspenen nog melk drinkt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:22

Ik denk dat de mens veruit het meest gevaarlijke dier is dat er op de aarde rond loopt. :)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:24

Sommige dieren hebben een beter ontwikkelde huid, sommige betere ogen en sommige betere hersenen. Maar dat maakt ze toch niet een ander iets dan dieren?

Ik had dezelfde discussie laatst, 't mens (of dier, haha) bleef toch stug volhouden dat we écht geen dieren zijn. Gelukkig heeft iedereen een andere mening :)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:26

Danique_G schreef:

Dat wilde ik zeggen, degene die met jou de discussie aan ging, heeft biologieles gemist.

De mens is een diersoort. Elk diersoort ontwikkeld zich en vroeger of later is er een soort dat zich zo goed kan aanpassen, dat ze gaan overheersen. Kijk maar naar omstandigheden waarin mensen kunnen overleven. Van noordpool tot Afrika. Een andere succesvol zoogdier is bijvoorbeeld de rat die zich ook bijna overal kan aanpassen. Maar die zijn weer een stuk kleiner :-)

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:31

Ayasha schreef:
Ik denk dat de mens veruit het meest gevaarlijke dier is dat er op de aarde rond loopt. :)

Dat is zo waar. Denk dat zonder ons de aarde veel gezonder zou zijn.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:34

Elinex304 schreef:
Ayasha schreef:

Dan zou er wel een ander diersoort zijn wat die plek inneemt. De mens is het probleem niet, maar wel de mate en tempo waarin we ons voorgepland hebben. Elk diersoort heeft een plekje en wij zijn veredelde apen :-). Alleen is ons aantal niet meer in evenwicht.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:36

Danique_G schreef:

Mwa voor mij ook, maar er zijn ook mensen die geloven dat (een) God hun boembaf kant-en-klaar op deze planeet heeft gezet en dat we daarom niet zomaar dieren zijn. Of er zijn ook die geloven dat wij door Aliens hier gezet zijn. Mensen kunnen vrij creatief over hun ontstaan nadenken :+ .

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:38

Haha we lijken enorm op dieren hoor XD Zal niet iedereen toegeven. Ook zoiets: Wij vinden mensen meer waard dan dieren, tenminste de meeste mensen. Wij vinden dat, maar dat is geen feit. Waarom we dat vinden? Omdat wij er het meest last van hebben als een mens dood gaat, maar het is en blijft subjectief. Dit heeft namelijk ook te maken met instinctief je eigen soort beschermen/meer waard vinden. Kijk eens naar groepsdieren, kan hun het wat schelen als er een ander soort dood gaat, maar ze willen liever geen groepsgenoot/soortgenoot kwijt raken.

Onze hersenen zijn veel verder ontwikkeld en het is jammer dat we daar soms niet wat meer mee doen :D Bij bepaalde zaken die eigenlijk niet helemaal door de beugel kunnen wordt nog weleens het argument gebruikt: Dat is natuurlijk, want dat gaat bij dieren net zo. Lekker instinctief en eigenlijk gewoon dom want als wij zo superieur waren zouden wij met onze hersenen keuzes kunnen maken. Dan zouden we daarboven moeten staan. Dat wij dieren opeten kun je natuurlijk noemen, want roofdieren eten prooidieren, hoezo zijn we superieur? We gedragen ons gewoon als beesten. :+

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:40

beert schreef:
Elinex304 schreef:

Dan zou er wel een ander diersoort zijn wat die plek inneemt. De mens is het probleem niet, maar wel de mate en tempo waarin we ons voorgepland hebben. Elk diersoort heeft een plekje en wij zijn veredelde apen :-). Alleen is ons aantal niet meer in evenwicht.

Sorry maar ik vind dat dat niet klopt :o. Een ander dier zou nooit zoveel rotzooi leveren. Al dat plastic in de zee. Allemaal ongezonde stof de lucht in. Denk niet dat andere dieren een bos kunnen ombouwen tot een stad :+.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:44

gabyfedde schreef:

Alleen maar omdat we dat tegen onszelf zeggen, niet van nature.

Verder snap ik niet heel goed wat je er mee wil zeggen als reactie op mijn opmerking :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 17:10

Een mens is een dier, met dezelfde instincten als een dier, en we proberen dat te verdoezeling met een laagje "beschaving", of wat daarvoor door moet gaan.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 17:19

gabyfedde schreef:
Sammie schreef:

nee hoor :j ik lust geen melk ;)

( oke wel chocomelk maar dat is anders :P )

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 17:22

Een mens is een dier en helaas wel de slechtste wat er is dat er bestaat op de aardbol.

Zeker met al die ellende en problemen tegenwoordig en de natuur in de vernieling...............

Maar superieur? hangt ervanaf..........van wat men ervan vind en hoe men het ziet......

Een dier kan zich redden in hun eigen habitat, een mens niet, want het heeft een vacht nodig van een ander dier om zich warm te kunnen houden en het heeft wapens nodig om zich te kunnen verdedigen/ beschermen en om te kunnen jagen en vangen/ doden om aan vlees te komen en het moet een warm en droog onderkomen hebben om in te slapen en ze kunnen geen winterslaap houden anders zouden ze verhongeren en sterven in een ijzige en besneeuwde tijden/ habitat.

Een mens in hun niksie en zonder wapen en qua spierkracht stelt niets voor tegenover de dieren.

Natuurvolkeren die netjes met de natuur omgaan en alleen gebruiken wat ze zelf nodig hebben, dat is een prachtig iets, ze brengen geen grote onherstelbare schade aan dier en natuur.

Maar gewone mensen/ burgers...................
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 15-11-14 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt