Overstap HBO-Universiteit, iemand ervaringen en tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

debbbie

Overstap HBO-Universiteit, iemand ervaringen en tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 18:03

Hallo allemaal,

Ik studeer sinds kort accountancy aan de hogeschool. Nu gaat dit mij erg goed af en vind ik alles erg simpel, ik haal dan ook aardig hoge cijfers (tussen de 7,5 en de 9). Aangezien dit allemaal erg goed gaat en er (tot nu toe) weinig uitdaging in zit, ben ik gaan nadenken over de universiteit. Ik weet dat het nog erg vroeg is om te beslissen of het zo blijft gaan, maar als ik definitief naar de universiteit wil, moet ik op tijd gaan kijken naar de studie, open dagen etc.
Hiervoor moet ik mijn P in een jaar halen met een gemiddelde van een 7,5 voor de universiteit waar ik dan naar toe zou willen.

Uiteindelijk wil ik registeraccountant worden. Ik heb gekeken naar de duur van de studies in totaal, maar ik ben even lang bezig. Het maakt geen verschil of ik deze 4 jaar hbo af maak of dat ik na dit jaar naar de universiteit zou gaan. Ik zou dan namelijk daar eerst bedrijfseconomie studeren.

Ik overweeg om naar de uni te gaan ivm uitdaging. Aan de andere kant ben ik bang dat de universiteit weer te moeilijk is en een tegenvaller vind ik ook dat ik bedrijfseconomie moet studeren op de uni terwijl ik nu echt accountancy studeer.

Heeft iemand van jullie ervaring met de overstap van het hbo naar de universiteit? Wat zouden jullie doen als jullie in mijn schoenen zouden staan? Hopelijk kunnen jullie mij een helder beeld geven van de overstap en of het tegen viel etc.

Alvast erg bedankt! :D

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 18:37

Ik heb eerst mijn HBO-diploma bedrijfskunde gedaan en ben daarna een pre-master aan de RUG gaan doen. Via de pre-master, welke 1 jaar duurt, krijg je rechtstreeks toegang tot de master die eraan gekoppeld is (in mijn geval marketing). Helaas moet je hiervoor wel tijdens je eerste halfjaar een wiskundetoets halen (en een statistiektoets, maar die was geen probleem). Dit is mij niet gelukt en daarom ben ik overgestapt op de bachelor bedrijfskunde. Hiermee ben ik nu bijna klaar en dan kan ik iedere master aan de economische faculteit gaan doen. Ik ben nog even aan het uitzoeken welke precies :P

De overstap van HBO naar uni heb ik het wel even lastig mee gehad. Ik heb op het HBO nooit erg veel hoeven leren, en nu op de uni wel. Ik moest echt weer een beetje leren leren, zeg maar. Dat gaat me steeds beter af nu gelukkig :)) Verder vind ik de stof en projecten niet heel moeilijk, het is puur stampwerk wat mij niet zo ligt (ben eigenlijk meer een HBO-er als je 't zo bekijkt..). Overigens had ik op het HBO niet eens erg hoge cijfers of geen herkansingen hoor..
Persoonlijk bevalt het mij op de uni erg goed, voel me erg op m'n plek en ik merk dat ik hier weer hele andere dingen leer. Ik ben erg blij dat ik eerst mijn HBO heb afgemaakt, zo had ik in ieder geval een diploma op zak waar ik wat mee kon - voor als dit niets werd. Ook was mijn HBO gericht op de agrarische sector en ben ik in het kader van die opleiding een half jaar naar Nieuw-Zeeland geweest. Beide dingen die ik absoluut niet had willen missen. En nu, via deze weg, kan ik alsnog mijn master halen en kom ik beter beslagen ten ijs. Heb qua persoonlijke ontwikkeling ook een hoop bijgeleerd voor mijn gevoel, maar dat verschilt pp natuurlijk.

Let wel op dat als je eerst bachelor 1 afrondt en dan bachelor 2 gaat doen, je instellingscollegegeld betaald (afhankelijk van de uni & opleiding zo'n 7.500-10.000). Voor de pre-master gold dit bij mij overigens niet. Ook heb je geen recht meer op OV en na een X aantal maanden stopt je leenrecht. Leen je dus al je hele HBO dan kan het zijn dat je een deel van je 2e Bsc of Msc geen lening meer kunt krijgen van de DUO. Op de bank hoef je dan natuurlijk ook niet te rekenen, dus houd hier rekening mee. Ik werk veel en heb gelukkig tussen HBO en uni al een jaar full-time gewerkt, en heb hele lieve ouders. Maar anders had ik dit traject niet kunnen volgen..

Maak anders eens een afspraak met de studieadviseur op de uni van je keuze, of op je eigen HBO. Ze helpen je graag! :)

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:38

Doorstromen met een p gaan ze afschaffen omdat het slagingspercentage heel erg laag is. Veel minder als de helft kan de overgang aan. Maar het heeft voor een groot deel met je eigen instelling te maken en wat je leuk vind. Wil je vooral stampen en niet praktisch bezig zijn, dan is de uni iets voor jou. Als je het toepassen leuk vind zou ik op het hbo blijven.

Ik heb zelf weinig problemen ervaren met de overgang maar houd er wel rekening mee dat je het eerste half er flink aan moet trekken. Voor meer info kan je een pb sturen;)

upendo

Re: Overstap HBO-Universiteit, iemand ervaringen en tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:48

Ik ben een "andersommer", ik ben van de uni afgestroomd naar HBO.
Het is qua niveau op de uni écht een stuk meer. Je moet echt flink aanpoten qua leerwerk.
Ik doe het HBO nu met twee vingertjes in m'n neus qua leerwerk terwijl ik op de uni echt flink veel moest leren..

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:54

Ik doe op dit moment een premaster Bestuurskunde aan de VU, ik moet zeggen dat ik het verschil tussen HBO en Uni wel merk, maar dan vooral in de hoeveelheid stof die je voor je kiezen krijgt.

Ik heb mijn HBO wel afgemaakt en ik moet zeggen dat het daardoor makkelijker is om te begrijpen waar de stof over gaat en wat ik wel en niet moet leren. Ik merk dat ik daarmee een voorsprong heb op mijn klasgenoten die over het algemeen al een tijd uit de schoolbanken zijn.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:03

Ik ben ook van hbo naar uni gegaan en hoewel de uni echt veel meer Is (als in op het hbo moest je twee hoofdstukken kennen voor een toets en op de uni moest je twee boeken helemaal kennen) vond ik het echt veel fijner qua onderwijs. Veel theoretischer en voor mij daarom juist zinvoller. Ik had veel meer het idee echt iets te leren en er ook diep op in te gaan.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 09:01

Verschil HBO en uni is inderdaad erg groot. Ik doe momenteel een pre-master (na m'n HBO). Wat ik vroeger op het HBO in acht weken moest doen, moet nu op de uni in één week. :) Máár, ik raad het wel aan :D Je leert super veel :)

debbbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 14:59

Heel erg bedankt iedereen! Ja ik hou er meer van om theoretisch bezig te zijn dan praktisch. Nou wil ik sowieso uiteindelijk naar de uni aangezien ik registeraccountant wil worden. Ik twijfel dan nu vooral tussen eerst HBO afmaken of me P in een jaar halen en dan naar de uni. Vind het echt lastig aangezien ik denk dat de uni wat meer voor mij is, maar aan de andere kant ben ik bang dat het te moeilijk is en dan heb ik helemaal geen diploma..

Qua studieduur maakt het ook geen verschil:
Ik zou eerst 4 jaar HBO Accountancy moeten studeren, dan een pre-master van 0,5-1 jaar, dan 2 jaar Msc en dan 1 jaar post-master.
Als ik naar de uni na me eerste jaar HBO willen zou mijn studietraject er zo uit zien:
1 jaar HBO Accountancy, 3 jaar WO Bedrijfseconomie, dan een pre-master, Msc en post-master.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 15:59

Weet je zeker dat je na je WO bedrijfseconomie nog een pre-master moet doen? Na de bachelor bedrijfskunde heb je aan de RUG rechtstreeks toegang tot (volgensmij) alle masters namelijk. Zou het erg vreemd vinden als dat niet direct aansluit wanneer het binnen dezelfde uni is.

Als het niet uitmaakt zou ik persoonlijk voor HBO afmaken gaan, omdat je dan inderdaad iig een goed diploma op zak hebt.

debbbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 16:08

Ik heb op de site van Nyenrode gekeken en daar stond dat WO bedrijfseconomie zelfs 1-2 jaar als pre-master heeft en HBO accountancy 0,5 jaar. Misschien dat het inderdaad bij een andere universiteit weer anders is, maar deze kon even snel vinden waar het duidelijk stond. En al is er dan wel een aansluiting, dan scheelt het dus alsnog maar 0,5 jaar dus voor de duur van de studie maakt het dan weinig uit.

Bedankt voor je tip, vind het fijn om te horen wat jullie zouden doen aangezien jullie er ervaring mee hebben!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:13

Ik heb zo'n 50-75% van de hbo'ers die de overstap naar de uni maakte voor mijn studie zien stranden in 't eerste jaar, er is echt duidelijk een niveauverschil. Als je 't hbo te simpel vindt (of te schools) dan denk ik dat de uni je idd beter zal passen!

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:18

Ik studeer rechten aan de uni en ik heb de meeste overstappers van het HBO zien stranden in het eerste jaar. Het verschil is echt heel fors.

debbbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 16:21

Ja idd, maar op het HBO heb ik nu ook al dat ik met 30 mensen zat in het begin en nu na 8 weken nog maar met 12. De universiteit waar ik naar toe zou willen laten ook alleen HBO'ers toe met een 7,5 gemiddeld voor hun p.

Vind het erg lastig kiezen, ik ga idd ook nog praten met het studiekeuze adviescentrum bij mij op school.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:23

Ik had mensen in de groep die gemiddeld met een 9 hun P hadden gehaald en toch strandde in het eerste jaar. Het is een heel andere manier van studeren en als die je niet ligt kun je met een 10 van het HBO afkomen maar dan ga je het nog niet redden.

Cijfers zeggen mij niet zoveel in dit geval. Een vriendinnetje heeft haar HBO P niet gehaald en stond gemiddeld een 3. Omdat ze een VWO diploma had kon ze toch rechten aan de uni gaan studeren. Ze staat op het punt om cum laude haar master af te ronden. HBO lag haar niet, te praktisch.

debbbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 16:25

Nee dat is ook wel zo. Daarom vind ik het juist lastig. Ik denk dat de uni wat voor mij is, maar zeker weten doe je het natuurlijk pas als je echt studeert aan de uni. En stel het valt dan toch tegen, dan heb ik niks.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:26

Kun je geen dag gaan proef studeren?

Niet op je af te zeiken maar taalfouten als "me" i.p.v. "mijn" of "m'n" is niet handig als je naar de uni wilt ;)

debbbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 16:32

Ja dat wel, dat heb ik ook bij het HBO gedaan. En dat ben ik ook nog van plan om te gaan doen, maar vond het bij het HBO uiteindelijk wel anders.
In dit topic wilde ik wat meer persoonlijke ervaringen etc horen, of net als bij jou van je vriendin enz. Dat schept ook al een beeld voor mij!

Ik heb gewoon mijn taaltoets gehaald hoor op het hbo als een van de drie van mijn klas dus ik kan wel normaal Nederlands schrijven. Iedereen heeft weleens een vergissing.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:44

Ik herken me wel een beetje in jou wat betreft het gevoel op het HBO.. ik vond het HBO ook makkelijk en weinig diepgang hebben.. heb toen besloten om na mijn P sph, pedagogiek te gaan studeren aan de universiteit.. mijn beste keuze ooit! Voel me hier veel meer op mijn plek qua manier van studeren en les krijgen.. heb mijn P op de uni ook gewoon in 1 jaar gehaald (dus die overstap kan zeker ook goed gaan).. mijn opleiding heeft gelukkig ook wel redelijk wat praktijk, hoewel niet te vergelijken met het HBO natuurlijk en dat zal ook wel per studie verschillen..

Ik kan het je iig van harte adviseren! 4 jaar studeren op niveau/school wat je niet zo goed ligt is ook vervelend en mocht de universiteit echt erg tegenvallen kun je altijd nog terug naar het HBO al is het dan wel jammer dat je half jaar/jaar hebt weggegooid

Wat betreft die pre-master na een bachelor op de uni heb ik nog nooit van gehoord.. normaal is een pre-master alleen nodig als je vanaf het HBO of een totaal andere studierichting komt.. en dat de pre-master voor hbo nog korter zou zijn als voor de bachelor vind ik ook raar.. maar ik zit niet in jou sector dus dat durf ik niet te zeggen

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:47

Als je uni bachelor niet volledig aansluit is het soms nodig om een pre-master te volgen.

debbbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 16:51

Bedankt! Stel ik zou naar de uni gaan en deze niet halen, mag ik dan gewoon terug naar het HBO en dan naar jaar 2? Of zou ik dan weer helemaal opnieuw moeten beginnen met de HBO studie?

Ik dacht inderdaad ook dat ik na de bachelor op de uni door zou mogen stromen, maar op de site van Nyenrode stond dus blijkbaar van niet.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:59

debbbie schreef:
Bedankt! Stel ik zou naar de uni gaan en deze niet halen, mag ik dan gewoon terug naar het HBO en dan naar jaar 2? Of zou ik dan weer helemaal opnieuw moeten beginnen met de HBO studie?

Ik dacht inderdaad ook dat ik na de bachelor op de uni door zou mogen stromen, maar op de site van Nyenrode stond dus blijkbaar van niet.
Nee, je hebt dan je P, dus je mag gewoon instromen in het tweede jaar in principe. :)

Ik heb ook de meeste mensen die van hbo komen zien stranden, maar daardoor zou ik me niet laten tegenhouden om de sprong te wagen als dat is wat je wilt. Niet geschoten is altijd mis en je kunt het beter wel proberen dan de kans aan je neus voorbij laten gaan en altijd te denken: had ik maar... en wat als ik toch...

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 17:03

Ik ben nu mijn (HBO) scriptie aan het schrijven en ook begonnen met een vak uit de pre-master.
Ben benieuwd of ik verschil ervaar in het niveau.
Momenteel kan ik daar eigenlijk nog geen mening over geven (net 1e collegeweek gehad :') )
Stof volgt elkaar wel sneller op.
Voordeel dat ik bij bepaalde onderwerpen niet 'blind' in stap omdat ik de basis al op het HBO heb geleerd.

debbbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 16:18

Bedankt voor alle reacties en ervaringen.

Idd, niet geschoten is altijd mis!

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 16:20

Jij bent de enige die een inschatting kan maken. Als je het wilt dan moet je het zeker doen. Motivatie is al een groot deel van je slagingskans!

Laat je hier nog weten wat je besloten hebt?

debbbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 16:41

Zal ik doen! Ik ga van de week nog praten met het studiekeuze adviescentrum en besluit dan of ik het ga doen. Jullie horen het nog! :)