Kan mijn baas dit maken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Limitless

Kan mijn baas dit maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 12:59

Hallo bokkers,

Ik heb sinds 6 weken (ofja, had) een bijbaantje voor de weekenden. Nu ben ik dus goed ziek op het moment en niet in staat om te werken vandaag (wilde vandaag een dag extra werken, vrij van school) en heb mij hiervoor netjes ziekgemeld. Nog geen uur later werd ik gebeld met de mededeling dat de baas mij niet meer 'wil' en dat ik bij deze dus ontslagen ben. Ik moet volgende week mijn kleding inleveren, en dat is het. Kan mijn baas dit zomaar maken?

Nu, ik heb een 0 uren contract dat officieel tot mei loopt (+loonheffingskorting) dus ik heb weinig poot om op te staan geloof ik. Daarnaast, ik ben heel bang dat als ik straks een ander baantje heb, ik dan tevens geen loonheffingskorting meer zal kunnen krijgen?

Als iemand mij hier antwoord op kan geven, dan ben ik je heel dankbaar :)

LovingTweety

Re: Kan mijn baas dit maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:00

Officieel mag je iemand die ziek is niet ontslaan. Hoe dat zit met een 0-uren contract weet ik niet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:02

Ij mag je volgens mij idd niet ontslaan omdat je ziek bent, maar hij mag je wel niet meer inplannen, dat komt dus op hetzelfde neer... Je werkt er ook nog maar kort, dus je kunt je ook niet beroepen op de 3maanden regel... Ik vrees dat je weinig hebt om op te staan.
Wel zou ik vragen om een officiële einde contract brief, ivm je loonheffingskorting.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:02

Je mag met de reden van 1 keer ziek niet iemand ontslaan.
Ook met een 0 uren contract is dat het zelfde als ik het goed heb.

Anders even schriftelijk vragen wat de reden is van je ontslag.

Dan heb je zowiezo meer poot om op te staan als hij dit meld ivm ziekte.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:04

Neem aan dat je nog in de proefperiode zat?
Bij ziekmelden mag je niet zomaar zonder opgaaf van rede ontslagen worden ook niet in de proefperiode!
Zorg dat je alles zwart op wit krijgt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:04

Wat je baas doet is dat hij je gewoon niet meer oproept.. Dat hoeft hij ook niet met een 0 uren contract, hij moet je alleen betalen voor de uren die je hebt gewerkt.

Dus ja, dit mag gewoon... Als je voor vandaag ingepland stond, dan is er nog kans dat je ziekmelding zorgt voor doorbetaling.

Loonheffingskorting krijg je inderdaad niet als je dit jaar nog een nieuw baantje hebt. En waarschijnlijk ook niet voor mei als je werkgever het contract niet beëindigd (mag maar bij één werkgever tegelijk) Dus zorgen voor een contractbeëindiging met wederzijds goedbevinden oid. En dan pas een nieuw baantje zoeken.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 13:06

Ik weet niet eens of er een proefperiode inzat. Het betreft een bakker. Volgens het Cao van de bakker kan volgensmij een oproep contract niet zomaar ontbonden worden. Ik ga vanmiddag even degene mailen die over personeelszaken gaat dan, over een contractonbinding. Had net gebeld maar er nam niemand op.
Heb het idee dat dit gewoon als excuus werd gebruikt, maar apart is het wel. Heb dit nog nooit meegemaakt.

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:06

als ik het goed snap werk je daar 6 weken en ben je ziek geworden?

dan zit je toch nog in je proeftijd? dus volgens mij mag je baas je dan nu nog niet ontslaan maar moet hij wachten tot je proeftijd afgelopen is. dat is dacht ik in totaal 2 maanden, dus ongeveer 8 weken.

maar meestal zijn leidinggevende idd niet zo gecharmeerd van ziek worden of zijn in je proeftijd.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:06

Ontslag en niet inplannen is wel een verschil toch? Ontslagen is dat het klaar is, je kan ophoepelen zeg maar, niet in plannen kan ook voor een maand zijn maar ben je nog wel in dienst?

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:07

Limitless schreef:
Ik weet niet eens of er een proefperiode inzat. Het betreft een bakker. Volgens het Cao van de bakker kan volgensmij een oproep contract niet zomaar ontbonden worden. Ik ga vanmiddag even degene mailen die over personeelszaken gaat dan, over een contractonbinding. Had net gebeld maar er nam niemand op.
Heb het idee dat dit gewoon als excuus werd gebruikt, maar apart is het wel. Heb dit nog nooit meegemaakt.

maar als ze zo met je om gaan wil je daar dan nog blijven werken? soms klikt het toch gewoon niet...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:08

hannatjuh schreef:

dan zit je toch nog in je proeftijd? dus volgens mij mag je baas je dan nu nog niet ontslaan maar moet hij wachten tot je proeftijd afgelopen is. dat is dacht ik in totaal 2 maanden, dus ongeveer 8 weken.

maar meestal zijn leidinggevende idd niet zo gecharmeerd van ziek worden of zijn in je proeftijd.

Alleen kan je zelf er niks aan doen als je echt ziek bent toch? Dat gebeurd iedereen wel eens...

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 13:09

Ja, ik denk dat het in dit geval dus ook niet inplannen meer word, indien er geen contract einde komt voor mei. Waar ik dan bang voor ben is dat ze, als ze straks niemand hebben, ik alsnog kan opdraven, gezien je in een oproep contract staat dat je moet werken als ze het van je verlangen. Al moet ik wel mijn kleding inleveren ASAP.

Nee, ik wil inderdaad niet ergens blijven werken waar zo gereageerd word op een ziek persoon. Vond het nogal schandalig, eigenlijk. Mij gaat het meer om de gevolgen voor m'n volgende baantje, of het uberhaupt wel mag wat hij doet.
Laatst bijgewerkt door Limitless op 14-11-14 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:10

Mioux schreef:
hannatjuh schreef:

Alleen kan je zelf er niks aan doen als je echt ziek bent toch? Dat gebeurd iedereen wel eens...

ja klopt ik zeg toch ook niet dat ik het er mee eens ben.
ik ken ts verder ook niet qua hoe hard ze werkt en of ze alleen hoofdpijn had ofzo en dr baas ken ik al helemaal niet. dit is gewoon wat mijn ervaring is met leidinggevende in winkels.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:11

hannatjuh schreef:
Limitless schreef:

maar als ze zo met je om gaan wil je daar dan nog blijven werken? soms klikt het toch gewoon niet...

Verplaats je eens in de werkgever... Je neemt nieuw iemand aan en deze persoon is meteen vrij regelmatig ziek. Daar heb je toch niets aan? Ik geef de werkgever groot gelijk...

Ik ken TS niet, ik ken de werkgever niet... Maar hij geeft keurig aan haar niet meer in te gaan plannen. Dus is daar in mijn ogen niets mis mee. Kennelijk heeft hij er geen goed gevoel bij. Een bedrijf moet wel vooruit, achteruit gaat óók ten koste van de medewerkers ;)

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 13:12

Ik werk best hard. Vorig weekend 3 dagen op 10 minuten pauze gewerkt, zonder beklag. En heb me ziek gemeld nav het feit dat ik gisteren ziek op de eerste hulp zat, en mezelf vandaag echt niet zag werken.

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:14

Janine1990: misschien moet je even lezen wat ik daarvoor allemaal al zei. ik snap idd de leidinggevende en ondertussen wou ik gewoon ts erop wijzen dat dat iets is waar ze over na kan denken

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:15

Je loonheffingskorting krijg je gewoon op een nieuw baantje als je bij deze werkgever weg bent.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 13:16

Dat snap ik, maar hoe zit het als ze mijn contract niet kunnen ontbinden en dit tot mei blijft lopen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:17

hannatjuh schreef:
Janine1990: misschien moet je even lezen wat ik daarvoor allemaal al zei. ik snap idd de leidinggevende en ondertussen wou ik gewoon ts erop wijzen dat dat iets is waar ze over na kan denken

In mijn ogen moet je als 20'er gewoon blij zijn met elk bijbaantje dat je krijgt en je er volledig voor inzetten. Een klik heb je niet altijd meteen binnen een paar weken.

TS hoeft er ook niet meer over na te denken, volgens mij is ze daar ook niet eens mee bezig. Juist heel erg verstandig bezig met het denken over volgende stappen! Waaronder contractontbinding. Dat vind ik echt top van d'r!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:17

Tot mei zal t niet lopen, ze mogen je eerder ontslaan na je proeftijd al, dus over 2 weken bij wijze van. Dan kunnen ze t gooien op niet tevreden met je werk, als omleiding omdat ivm ziek niet mag.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:19

Limitless schreef:
Dat snap ik, maar hoe zit het als ze mijn contract niet kunnen ontbinden en dit tot mei blijft lopen?

Lijkt me sterk als ze dat niet willen hoor...
Je baas heeft gezegd dat hij je niet meer wil inplannen. Dat is prima, jij vraagt met die reden om contractontbinding. Je kan namelijk je contract voor de eindtijd (was je proeftijd 1 maand, zit je daar nog in, dan kan je gewoon opzeggen) ontbinden met wederzijds goedvinden. Dus ik ga er vanuit dat je baas daar wel mee gaat instemmen.

Probeer het eerst maar :) Als het dan echt niet lukt, kan je na gaan denken over het 'volgende' probleem ;)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:21

Bovendien, wanneer je nog student bent en niet al te veel verdient, doet de belastingdienst niet zomaar moeilijk als je loonheffing hebt toegepast bij twee werkgevers. Ik had ook een werkgever die mijn contract maar niet wilde ontbinden, maar waar ik niet meer werkte. Heb toen bij mijn nieuwe werk ook loonheffing aangezet, dat was geen probleem.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:23

Per 1 januari zijn 0-uren contracten verboden. Dan moet het - volgens mij - minimaal een 3-urig contract worden.
Als je in je proeftijd zit, mag een werkgever het contract ontbinden.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 13:24

Janine1990 schreef:
hannatjuh schreef:

In mijn ogen moet je als 20'er gewoon blij zijn met elk bijbaantje dat je krijgt en je er volledig voor inzetten. Een klik heb je niet altijd meteen binnen een paar weken.

TS hoeft er ook niet meer over na te denken, volgens mij is ze daar ook niet eens mee bezig. Juist heel erg verstandig bezig met het denken over volgende stappen! Waaronder contractontbinding. Dat vind ik echt top van d'r!

Het boeit me ook heel weinig dat ze me niet meer hoeven, om eerlijk te zijn. Klik was, zeker op de nieuwe vestiging waar ik sinds vorige week dan werkte, ver te zoeken. Maar ik wil de gevolgen gewoon op een rijtje hebben, ik doe een juridische opleiding zelf, dus weet wel een en ander, maar hierover weet ik nagenoeg niks :) Bedankt voor het compliment :D

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:24

Voor iedereen die nu roept dat ts nog in haar proeftijd zit:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ftijd.html

Proeftijd is dus max 1 maand bij dit contract.
tevens is ziekte geen reden voor ontslag!

Ts,over je loonheffing hoef je je teen zorgen te maken, ook niet als dit contract nog loopt tot mei. Je kunt bij een nieuwe baan of tweede baan evengoed de loonheffingskorting laten toepassen!