Meer mensen die dialect spreken tegen hun kinderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

W_Empress

Meer mensen die dialect spreken tegen hun kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 12:48

Ik heb een zoontje van 2 en half jaar. Ik spreek al meteen vanaf het begin dialect tegen hem, papa ook. Ik had verwacht dat het consultatiebureau daar wel over zou vallen, maar die vonden het prima. :D Kennisen van mij doen hetzelfde en die zeiden al dat hun zoontje ze prima begrijpt, maar gewoon nederlands spreekt. Ik begin nu te merken dat mijn zoontje steeds meer nederlands en minder dialect gaat spreken. Op zich ook helenaal goed, als dat zijn voorkeur heeft. Wat voor ervaringen hebben jullie met kinderen en dialect? :)

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:49

Mijn vader sprak altijd dialect, mn moeder abn.
Als ik nu boos ben gaat dat in dialect, de rest ook in abn. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:49

Waarom wil je hem dialect aanleren?

Anoniem

Re: Meer mensen die dialect spreken tegen hun kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:51

Kinderen in Friesland spreken toch ook Fries? , mijn neefjes spreken 2 talen Fries en Nderlands.

Anoniem

Mijn (half)broertje word dus 3 talig opgevoed. (Ik ben 22 jaar ouder)
Nederlands
Frans
Engels.
Dit omdat mijn vader's nieuwe vrouw half Frans en half Amerikaans is.
Nu loopt hij een kleine achterstand op in spraak. En nog spreekt hij zelf alleen maar Nederlands.

Ik begrijp niet waarom mensen dit nodig vinden?

Meraki

Ik ben gelukkig opgevoed met een combinatie, en daar ben ik mijn ouders zó dankbaar voor. Dat ik niet alleen maar Twents spreek maar buiten de stadsgrens ook gewoon fatsoenlijk ABN spreek. Zonder dat mensen me roestig aan staat te kijken wanneer ik wat vertel.

Fitii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:52

Ik denk dat het meer in zijn voordeel is om abn te praten. In verband met werk enzo later...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:56

Tegen onze ouders mochten wij geen dialect praten.
Wel met vriendjes en vriendinnetjes.
Zo is het nog altijd. Maar mijn broers spreken geen dialect (verstaan wel), alleen ik spreek het ook.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:56

Ik ben zelf Nederlands opgevoed, mijn ouders spreken onderling dialect. Daardoor versta ik het wel, spreek het een beetje. En nog heb ik bepaalde uitdrukkingen of versprekingen, waar ik best last ban heb gehad toen ik in de randstad ging wonen. Zo had ik het bijvoorbeeld over "aanrijden" als we ergens heen gingen, wat vaak verwarring opleverde.
Als ik dialect was opgevoed was de kans groot geweest dat dit bog erger was geweest. Ik had klasgenootjes die dialect spraken rn voor wie het Nederlands erg pittig was...

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:57

Mijn ouders hebben mij met ABN opgevoed en spraken vroeger bewust geen dialect tegen mij.
Alleen als familie over de vloer kwam, ging het gesprek over in dialect.

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 12:58

NikkiTazz schreef:
Waarom wil je hem dialect aanleren?

Omdat zowel ik als mijn vriend altijd dialect hebben gesproken, en ik dat ook gewoon tegen mijn kind wil doen. En omdat ik het enorm jammer zou vinden als het dialect verdwijnt. Opa's en oma's spreken ook dialect. Nederlands spreekt hij daarnaast met zijn halfbroertje, die ook alleen nederlands wil spreken. :+ Maar die wordt ook zo opgevoed door moeders.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:59

Ik kom uit volendam, en wij spraken thuis altijd in ons dialect "Volendams" dat heeft me nooit tegengewerkt, en persoonlijk vind ik het ook een mooi iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:59

Ik merk bij mij op school ook dat mensen die in dialect spreken, meer moeite hebben met Nederlands (grammatica vooral) als vak.
Ikzelf heb geen dialect en daar ben ik heel blij mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:00

NikkiTazz schreef:
Mijn (half)broertje word dus 3 talig opgevoed. (Ik ben 22 jaar ouder)
Nederlands
Frans
Engels.
Dit omdat mijn vader's nieuwe vrouw half Frans en half Amerikaans is.
Nu loopt hij een kleine achterstand op in spraak. En nog spreekt hij zelf alleen maar Nederlands.

Ik begrijp niet waarom mensen dit nodig vinden?

Maar nu heb je het over talen in het algemeen, niet over dialect. Als er thuis dagelijks dialect gesproken wordt, of als je uit een streek komt waar dialect gesproken wordt lijkt het me niet dat je dan direct een achterstand in spraak oploopt en dat dat voor iedereen dan wel zo moet zijn. Sommige mensen hebben immers ook een talenknobbel, anderen niet. Als je 3 talen door elkaar praat en je maakt er een eigen taaltje van, dan snap ik dat het voor zo'n kind verwarrend is.
Er zijn ook genoeg scholen met tweetalig onderwijs, die lopen echt niet allemaal een achterstand op maar die zijn ook echt niet allemaal hoogbegaafd :+

TS, ik denk persoonlijk niet dat het kwaad kan om "dialect" aan of af te leren hoor. Zolang jij ervaart dat hij gewoon normaal functioneert en hij er dalijk op school geen last mee krijgt, is daar niks mis mee dacht ik zo..

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:02

Ik spreek abn, mijn man dialect. Hij kan ook alleen maar in dialect praten en doet dat dus ook tegen de kinderen. Ze spreken alle drie (buiten de Duitse taal die ze spreken, aangezien we in Duitsland wonen) abn. Nooit dialect. Ze verstaan het prima, maar kunnen het zelf niet spreken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:03

Mijn man is opgegroeid met dialect en het is (ondanks dat hij nu "goed" ABN spreekt) goed te horen.
Dit heeft voor hem wel nadelen gehad in zijn carrière.

Ik mocht thuis geen dialect spreken, wel kan ik het perfect verstaan (en ook wel wat spreken).
Mijn moeder (en haar familie) komt uit Brabant, mijn vader (en zijn familie) van de Veluwe.
Ik kan ze zonder problemen verstaan als ze plat praten, en ik ben blij dat ik vanaf jong goed ABN heb leren praten.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:04

Goed.. ken veel Zeeuwen en sommige kunnen amper normaal ABN praten. Vind dat eerlijk gezegd gewoon asociaal.
Vriendin van me woont in Twente. Daar ook maar zat mensen die geen ABN praten. Als ik met iemand sta te praten moet ik 100 x vragen, He? Wat zeg je nou? Of wat bedoeld ie nou?

Prima dat je je kind dialect wil leren. Ik vind het zelf ook jammer dat ik het dialect uit mijn stad niet spreek. Maar gewoon ABN vind ik toch wel een must.

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 13:05

Ik ben zelf ook zo opgevoed en heb nooit problemen met nederlands gehad. Mijn moeder evenmin. Ik weet zeker dat mijn nederlands goed genoeg is om het mijn zoontje goed aan te leren. Daarnaast gaat hij natuurlijk ook naar school, en zal ikzelf hem ook onmiddelijk corrigeren als ik een fout hoor. Ik weet waar de valkuilen zitten qua verschil tussen dialect en abn :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:05

Ik ben met Limburgs dialect opgegroeid. Mijn vader praat wel alleen abn. Dus "tweetalig" :')

essiedepessie

Het aanleren van correct Nederlands heeft imo niets te maken met het thuis spreken van een dialect.

FriesWytske

Rebeccaa schreef:
Ik merk bij mij op school ook dat mensen die in dialect spreken, meer moeite hebben met Nederlands (grammatica vooral) als vak.
Ikzelf heb geen dialect en daar ben ik heel blij mee.

Dat heeft niks met dialect praten te maken, maar met taalgevoel.

Ik ben thuis altijd in het Fries opgevoed. En heb nooit moeite gehad met Nederlands.
Mijn zusje spreekt ook Fries tegen haar 2 dochters. Haar man is Nederlands en spreekt gewoon Nederlands. Oudste dochter spreekt ook Nederlands. Maar verstaat wel Fries.

En als ik het goed heb is juist uit onderzoek gebleken, dat kinderen die meertalig opgevoed worden. Later beter de talen kunnen doen. Het is niet voor niks dat er nu al op de basisscholen al Engels wordt gegeven.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:06

Mijn ouders praten eerder Nederlands tegen mij en mijn zusje en Drents onderling en tegen anderen. Praat zelf ook altijd Nederlands. Maar op HBO kwam ik er pas achter dat mijn Nederlands heel erg verdrentst is (jaja dat woord heb ik zelf even bedacht), heel veel uitdrukkingen en zinsopbouwen die ik gebruik zijn typisch Drents, wat ik pas merk nu ik tussen mensen uit andere provincies zit.

Ik vind het wel erg prettig om Drents te kunnen verstaan, aangezien dat hier overwegend wordt gesproken. Ik kan ook de oudere binnensmonds pratende mensen verstaan hierdoor.

Je kan als ouder dus wel ABN proberen te praten tegen je kinderen, maar denk dat alsnog snel de invloeden van dialect er doorheen komen. Ik vind dit zelf juist wel leuk, die kleine verschillen in taal.

VivianHesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:07

Bij ons spreekt iedereen dialect, maar mijn Nederlands is daardoor echt niet slecht. Ik ben zelf een grote voorstander van goed Nederlands spreken en schrijven. Zelfs met het gebruik van WhatsApp of Facebook zal ik netjes schrijven (dus geen 'me pony' ipv mijn pony).
Ik ben zelf een grote voorstander van dialect aanleren bij kleine kinderen, dialect is iets moois van vroeger uit, iets om trots op te zijn!

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:08

Ik praat zelf redelijk Nederlands maar er zitten ook Nederlandse zinnen in die echt Brabants zijn.

Zoals ik rij nu aan en ik ben afgewerkt (klaar met werken dus)

Vriend praat echt Brabants en als we kinderen krijgen zullen die toch wel wat Brabantse invloeden krijgen, je hoeft je toch niet te schamen voor je afkomst.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:10

friesam schreef:
Ik praat zelf redelijk Nederlands maar er zitten ook Nederlandse zinnen in die echt Brabants zijn.

Zoals ik rij nu aan en ik ben afgewerkt (klaar met werken dus)

Vriend praat echt Brabants en als we kinderen krijgen zullen die toch wel wat Brabantse invloeden krijgen, je hoeft je toch niet te schamen voor je afkomst.

Inderdaad.

Hier ook wel eens wat zinnen of woorden er tussen, die niet echt Nederlands zijn.