Agressieve collectanten/verkopers/donateurwervers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Agressieve collectanten/verkopers/donateurwervers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 11:44

Ja, er zijn al vaker topics over geweest, maar het lijkt wel of ze steeds erger worden :?
Ik kom uit een klein dorpje in Noord Holland en daar hadden we in deze tijd (donkere dagen voor kerst) ook altijd veel huis-aan-huis verkopers, collectanten en donateurwerving, maar nu ik bij mijn vriend in Den Bosch woon... :7
Gisteren stond er één voor Amnesty International aan de deur. Daar heb ik een tijdlang iedere maand automatisch 10 euro voor laten afschrijven, maar na al het gedoe over directeuren die voornamelijk hun eigen bankrekening spekken, ben ik daarmee gestopt.
De jongeman van gisteren wilde alleen geen 'nee, bedankt' horen. Ik kreeg een tirade over me heen dat 'mensen als u die nee zeggen zijn verantwoordelijk voor het sterven van kansarme kinderen'. Ik stond met m'n mond vol tanden, maar ben dan weer te laf om de deur dicht te gooien. ' Toen ik stamelde dat ik die vergelijking wel heel ver vond gaan kwam hij erop terug 'maar denkt u zich dan eens in dat zonder uw gift wij niets kunnen doen voor een onderdrukte vrouw in Pakistan die 100 stokslagen krijgt. Hoe zou u zich voelen als u in haar schoenen stond?'.
-O- Zo ging het even door. Heb echt op allerlei mogelijke manieren geprobeerd om de man vriendelijk te verzoeken zijn weg te vervolgen. 'Eten staat op, Ik ben donateur geweest' etc etc. Het hielp echt niet. Hij had gewoon nog net geen voet tussen de deur staan (had hem ertoe in staat geacht).
Uiteindelijk was mijn vriend (die ziek op bed lag) het zat en heeft het overgenomen, waarna de beste man binnen een paar seconden afdroop. Maar jeetje, wat een figuren zeg := Ik ben benieuwd of er nog meer mensen zijn met dit soort ervaringen?

Er komt in ieder geval een briefje op de deur dat we geen collectanten etc meer hoeven en de volgende keer moet ik gewoon harder zijn, dat is wel duidelijk :+

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:46

Als er in de avond een onbekende staat doe ik niet eens open, vorige week sto0nd er een clown voor de deur. Oh gaan ze het op die manier proberen dacht ik nog, ja dag ik liet hem gewoon staan. Ik heb nu ook een briefje op de deur.

Cayenne

Re: Agressieve collectanten/verkopers/donateurwervers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 11:47

Het probleem is dat je bij ons niet goed kunt zien wie er voor je deur staat. Onze buurman komt ook weleens 's avonds wat vragen, dus die wil ik dan ook niet voor de deur laten staan. Er zit van dat gemarmerde glas in de deur waardoor je er helaas ook niet doorheen kunt kijken.

Een clown? Was het geen Halloween? :+

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:53

Nee het was geen Halloween.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:53

Gewoon nee, succes, deur dicht doen.
Ga niet in gesprek geef geen reactie gewoon nee, prettige avond, doei : :wave: :evaw:

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:54

Ik zou in elk geval Amnesty International Nederland een mail sturen met wat informatie over dit figuur en jou gegevens (straatnaam bijv.) zodat deze collectant aangesproken kan worden en voor volgend jaar van de lijst gehaald kan worden.

Verder ben ik heel slecht in het afwimpelen van verkopers, als ik niemand verwacht doe ik meestal niet open of mijn man doet open.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:54

Ik had een paar jaar geleden (ik was toen 11) een collectant voor de ms stichting, mijn ouders waren niet thuis en ik mag niets geven zonder de toestemming van mijn ouders.
Ik heb vriendelijk uitgelegd dat ik niets kon geven en dat mijn ouders niet thuis waren.
ik kreeg te horen dat "Als je MS krijgt moet je het maar niet bij de stichting gaan halen want ik zorg ervoor dat je geen hulp krijgt!". Tegen een kind van 11!

Wij doen nu ook niet meer open als het donker is, je loopt maar overdag je collecte of niet bij ons....

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:56

Een paar maanden geleden was er iemand van stroomleverancier die zich zowat langs me heen naar binnen wilde dringen zodat we samen het contract door konden gaan nemen.....terwijl ik al minstens 4 keer had gezegd echt geen interesse te hebben := . Heb hem toen maar gevraagd of het nu echt de bedoeling was dat ik extreem onbeleefd en boos zou moeten worden voordat het kwartje ging vallen dat ik geen interesse had en heb de deur dicht gegooid _-:(

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:56

Ik heb een grote Duitse Herder die nogal tekeer gaat als er gebeld wordt. Als ik het niet vertrouw, houd ik haar heel demonstratief aan haar nekvel vast naast me. Als het goed is, zit ze een meter achter me te wachten tot ik klaar ben.

Gelukkig zijn de collectanten hier niet zo agressief, maar ik ben ook heel gemakkelijk in zeggen dat ik al doneer of geen geld in huis heb. Als ze dan doorgaan, dan is "Nee, bedankt" en gaat de deur dicht. Mochten ze zo brutaal zijn dat ze nogmaals aanbellen, tja... Duitse Herder...

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:57

Jeetje wat een lef zeg! Ik was heel boos geworden denk ik :+
Je kunt ook zeggen dat je liever Amnesty zelf spekt, in plaats van de bankrekening van de verkoper, want reken maar dat ze provisie krijgen en het eerste deel van jouw gift dus eigenlijk gewoon naar de verkoper gaat. Die staat daar echt geen vrijwilligerswerk te doen.

Met van die mensen van nutsbedrijven zeg ik altijd dat ik er niet over ga, dan zijn ze ook zo weer weg :D

Collecte krijgt wel altijd geld, die mensen lopen wel vrijwillig en dat vind ik echt een kleine moeite.
Laatst bijgewerkt door miccamaaike op 13-11-14 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:58

marleen_usar schreef:
Als er in de avond een onbekende staat doe ik niet eens open, vorige week sto0nd er een clown voor de deur. Oh gaan ze het op die manier proberen dacht ik nog, ja dag ik liet hem gewoon staan. Ik heb nu ook een briefje op de deur.

Even offtopic, het is een of andere gekte dat zogenaamde horrorclowns random mensen angst aan willen jagen én er zijn nog meer gestoorde mensen die verkleed als clown mensen neersteken of aanvallen. Geen idee wat deze 'clown' wilde maar ik had per direct de politie gebeld..

Ontopic, jeetje dat is ook erg! Hij praat jou gewoon een schuldgevoel aan over iets waar jij niets aan kan doen en een paar centen ook niks aan kunnen doen -O- Volgende keer idd gewoon duidelijk zijn en dan de deur dichtdoen.. wat een rare mensen zijn er op de wereld

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:59

Hier zitten 3 Duitse herders in huis en sindsdien gaan ze onze deur voorbij......

Mjetterd

miccamaaike schreef:
Je kunt ook zeggen dat je liever Amnesty zelf spekt, in plaats van de bankrekening van de verkoper, want reken maar dat ze provisie krijgen en het eerste deel van jouw gift dus eigenlijk gewoon naar de verkoper gaat. Die staat daar echt geen vrijwilligerswerk te doen.

Met van die mensen van nutsbedrijven zeg ik altijd dat ik er niet over ga, dan zijn ze ook zo weer weg :D

Waar haal je die informatie vandaan? De meeste collectanten aan de deur doen wel degelijk vrijwilligers werk en krijgen daar niets voor.
Mensen die leden werven voor een goed doel midden in de stad is een ander verhaal.

Tja, verkopers/collectanten aan de deur, ik heb er een gruwelijke hekel aan. Als ik een goed doel wil steunen doe ik dat wel. Daar hoeft niet iemand voor aan te bellen.

AngeliqueB

Het scheelt bij ons huis, dat je 2 treetjes op moet tot aan de deur. Dus ik sta in de deuropening en kan makkelijk de deur sluiten. Scheelt ook wel dat je hoger staat dan de colporteur, binnen issie niet makkelijk!
Ik wimpel vriendelijk af en sluit dus heel eenvoudig de deur!

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:02

Oh, daar ben ik echt heel makkelijk in. Als ik nee heb gezegd en ze beginnen met dat soort opmerkingen, smijt ik gewoon de deur dicht. :evaw:
Er komt trouwens ook al helemaal geen voet tussen de deur, ik denk dat m'n blik op zo'n moment al duidelijk genoeg is. :D

Ik zou er wel wat harder in worden als ik jou was, gewoon 1 keer nee en daarna is het gewoon klaar.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:03

Ik zeg al meteen als ik de deur open doe dat ik geen interesse heb en ze een fijne avond wens. Ze zijn dan te beduust om hun praatje te gaan houden.
Nee meteen korte metten met ze en gewoon de deur dicht hier

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 12:03

Ik dacht ook dat collectanten etc gewoon vrijwilligerswerk deden (heb zelf in het verleden voor de nierstichting gelopen).

Maar jeetje, er zijn dus meer van dit soort figuren := Tegen een kind van elf? Wat asociaal!
Even contact opnemen met Amnesty Nederland is inderdaad een goed idee. En meer ruggegraat kweken en de volgende keer de deur dichtgooien :Y)
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 13-11-14 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:05

Oh oh, ik ben zo'n vervelend donateurwervertje, zowel op straat als aan de deur :+ Even voor de duidelijkheid, wij doen het ook niet omdat we het zo leuk vinden om 's avonds mensen lastig te vallen hoor. Mensen die de deur in je gezicht dichtgooien, boos worden of je uit gaan schelden... Dat is echt niet leuk.

Daarentegen is een "Nee dank je" ook genoeg en dan ben ik weg ook. En tja, het levert de goede doelen toch flink wat op dus ze zullen er altijd mee door blijven gaan.

Het is overigens geen vrijwilligerswerk, alleen de echte collectanten. De 'lid worden' acties zijn niet vrijwillig.

Cayenne

Re: Agressieve collectanten/verkopers/donateurwervers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 12:07

BaileyMix Krijgen jullie dan een bepaald procent provisie voor ieder geworven lid? Dat zou die agressie dan wel verklaren :')

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:08

Gewoon een sticker bij de deur plakken:

Afbeelding

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:08

Ik heb er gelukkig (nog) geen ervaring mee, maar wat een aso zeg!

Maar als ze doorgaan zeuren en ik wil de deur dichtsmijten en ze gooien hun voet er tussen, dan is het jammer voet :evaw: Eigenlijk entert zo'n persoon dan ongewillig jou huis, daar zou ik heel gauw klaar mee zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:10

KirstenHorse schreef:
marleen_usar schreef:

Even offtopic, het is een of andere gekte dat zogenaamde horrorclowns random mensen angst aan willen jagen én er zijn nog meer gestoorde mensen die verkleed als clown mensen neersteken of aanvallen. Geen idee wat deze 'clown' wilde maar ik had per direct de politie gebeld..

Ontopic, jeetje dat is ook erg! Hij praat jou gewoon een schuldgevoel aan over iets waar jij niets aan kan doen en een paar centen ook niks aan kunnen doen -O- Volgende keer idd gewoon duidelijk zijn en dan de deur dichtdoen.. wat een rare mensen zijn er op de wereld

Ehm, een schuldgevoel praat je jezelf aan... JIJ bepaalt of je je aangesproken voelt door zo'n malloot :)*
Ik bepaal aan welke organisaties ik doneer en ondanks dat ik een aardig salaris heb, kan ik het toch echt niet betalen om ALLE organisaties te steunen. Als die sukkels van een collectanten dat niet snappen, is die organisatie wat mij betreft afgeserveerd.
Blijkbaar woon ik echter in een omgeving met begripvolle en intelligente mensen want 99,9% snapt en respecteerd dat.
Laatst bijgewerkt door ikke op 13-11-14 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:11

Daarvoor heb ik nu dus een prachtig briefje aan de deur hangen....heerlijk rustig 's avonds :D Ze staan voortaan voor elk hondsgezeik aan de deur te rammelen met zo'n centenbak of hoe geweldig ze wel niet zijn dus je zou wel dom zijn om niet over te stappen van energieleverancier.
Daar had ik dus geen zin meer in, en dat briefje werkt tot nu toe prima :)
Laatst bijgewerkt door marlies85 op 13-11-14 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:11

Dat verschilt per bedrijf van waaruit je werkt. Wij krijgen vanaf 2 leden €0,50 meer :+ Maar er zijn inderdaad bedrijven die dan dikke bonussen geven. Wij werken echter ook met kleinere stichtingen die het eigenlijk sowieso al zonde van het geld vinden dat ze ons in moeten schakelen, dus als wij grote bonussen zouden krijgen zouden de stichtingen hier niet akkoord mee gaan.

Aan de ene kant heel zonde van het geld, maar aan de andere kant heeft ieder goed doel een bepaald budget voor werving/reclame en dat is dus geld dat sowieso niet naar het goede doel zelf gaat. + dat de loon van de werver in het niet valt bij het geld dat hij/zij binnenhaalt via de verworven donateurs.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:12

Mjetterd schreef:
miccamaaike schreef:

Waar haal je die informatie vandaan? De meeste collectanten aan de deur doen wel degelijk vrijwilligers werk en krijgen daar niets voor.
Mensen die leden werven voor een goed doel midden in de stad is een ander verhaal.

Tja, verkopers/collectanten aan de deur, ik heb er een gruwelijke hekel aan. Als ik een goed doel wil steunen doe ik dat wel. Daar hoeft niet iemand voor aan te bellen.

Ik heb het over verkopers, niet over collectanten ;)
Dat had ik er ook nog onder gezet in een edit.

Heb zelf ook wel collectes gelopen, dan krijg je ook zelden een deur in je gezicht. Voor verkopers is dat wel wat anders.