Computer verslaafd broertje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha1234

Computer verslaafd broertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 22:43

Hallo allemaal. Ik zit met een groot probleem.
Mijn broertje is al een tijdje computer verslaafd. Mijn broertje is 15 jaar en zit alleen maar achter zijn computer. Hij voert verder niks uit. Hij spreekt niet met vrienden af, werkt niet, zit niet op een sport en maakt zij. Huiswerk niet. Ik kan dit niet aanzien maar ik kan niks doen mijn ouders laten hem zijn gang gaan. Mijn broertje gaat tot 3 uur in de nacht door terwijl hij er de volgende dag om half 7 weer uit moet. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen want ik kan hem ook niet meenemen naar verslavingszorg omdat mijn ouders en broertje dit niet willen. Ik weet niet meer wat ik moet doen ik ben bang dat mijn broertje hier de rest van zijn leven in blijft hangen straks heeft hij helemaal geen vrienden meer. Met mijn ouders praten lukt ook niet. Dit heb ik al heel vaak geprobeerd en dit loopt alleen maar uit op ruzie. Zijn er mensen die dit ook meegemaakt hebben of heeft er iemand tips?

Froukje
Forever young

Re: Computer verslaafd broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:49

Je niet mee bemoeien? Het is de taak van je ouders om hier wat mee te doen en niet die van jou.

Als ik je broertje was geweest had ik ook m'n middelvinger opgestoken en gevraagd waar je je in hemelsnaam mee bemoeid.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:51

Zitten jullie op dezelfde school? Dan zou ik eens gaan praten met de vertrouwenspersoon op school. Er is ook een telefonische hulplijn voor verslavingsproblematiek. Helaas is het wel zo dat de verslaafde zelf hulp moet willen en zelf moet inzien dat het zo niet verderkan. Wel moet je zorgen dat je zelf niet onderdoor gaat aan de zorgen. Dus wel hulp zoeken. Gek trouwens dat je ouders niet in willen grijpen. Heel veel sterkte in ieder geval.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:55

Froukje1993 schreef:
Je niet mee bemoeien? Het is de taak van je ouders om hier wat mee te doen en niet die van jou.

Als ik je broertje was geweest had ik ook m'n middelvinger opgestoken en gevraagd waar je je in hemelsnaam mee bemoeid.

Sorry maar ik vind het juist goed dat ts wat wil doen. Computerverslaving kan echt een groot probleem worden, zonde om dat te laten en niets te doen. Ouders hebben ook niet alle wijsheid in pacht. Soms hebben mensen een duwtje in de goede richting nodig. Een 15 jarige die alleen maar achter de pc zit dat is niet normaal.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:56

Ts is zelf van dezelfde leeftijd als haar broertje, lijkt me dat zij daar niet verantwoordelijk voor is en ook niks mee kan.
Dus niet mee bemoeien en aan je ouders overlaten

Samantha1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 23:03

piezze schreef:
Froukje1993 schreef:

Sorry maar ik vind het juist goed dat ts wat wil doen. Computerverslaving kan echt een groot probleem worden, zonde om dat te laten en niets te doen. Ouders hebben ook niet alle wijsheid in pacht. Soms hebben mensen een duwtje in de goede richting nodig. Een 15 jarige die alleen maar achter de pc zit dat is niet normaal.

Ik ben op het moment 20 jaar. Ik zit niet op dezelfde school als mijn broertje. Bedankt voor de tip hierboven ik heb inderdaad van de zomer verslavingszorg gebeld en die kunnen inderdaad niks doen omdat mijn broertje niet wil. Dit komt vooral omdat mijn moeder niet wil dat hij naar verslavingszorg gaat. Mijn moeder denkt dat het normaal is voor zijn leeftijd en dat het wel overgaat maar dit is niet zo. Ik ben bang dat mijn broertje een grote sociale achterstand aan het oplopen is omdat hij al een aantal jaar aan zin. Computer vast zit. Mijn broertje is hierdoor ook vrienden kwijt geraakt. Ze komen hem ophalen maar hij komt nooit naar buigen omdat hij geen zin heeft en hij is ook gestopt met zijn sport. Bedankt dat je me serieus neemt

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 23:05

Ik snap je gevoel heel goed, mijn broertje was, en is in zekere zin is, ook zo. Dag en nacht computeren, 'ziek' thuis blijven omdat hij te laat op was om te computeren, hij wilde niets meer, niet op vakantie, geen leuke dingen doen, niets. Hij had nog wel sociaal contact, met zijn internetvrienden (ik heb zelf ook vrienden gemaakt via bokt en weet dat dat contact ook al is het meestal niet face to face heel waardevol is) maar bijna niet meer met andere vrienden. Dat gevoel komt, tenminste bij mij, niet vanuit bemoeienis, maar omdat je het idee hebt dat hij heel veel mist en dat jammer voor hem vindt.

Nu mijn broertje wat ouder is (18) gaat het beter, hij doet een ICT opleiding en is verder ook nog veel met computers bezig, maar hij doet daarnaast ook meer andere dingen.

Maar ja wat jij hieraan kan doen, dat vind ik lastig. Mijn ouders hebben best veel geprobeerd om ervoor te zorgen dat mijn broertje minder ging computeren, maar niets werkte echt. Belonen, straffen, de router uitzetten e.d. losten allemaal niets op. Verslavingszorg zou mij te ver gaan, stomme dingen doen en grenzen opzoeken hoort ook een beetje bij die leeftijd natuurlijk en hij zou niet de eerste anti sociale puber zijn ben ik bang.

Mijn advies laat het los, nodig je broertje uit, vrijblijvend, om leuke dingen te doen en probeer je er niet te veel mee te bemoeien.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 23:05

Ik ben het eens met Froukje1993. Het is niet de taak van TS om hier wat aan te doen.
Ze maakt zich vast en zeker terecht zorgen, maar dit is simpelweg niet haar verantwoordelijkheid, maar de verantwoordelijkheid van de ouders.
Heb je al eens met je ouders hierover gesproken?

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 23:07

Oei, wat een vervelende situatie.. Heb een vergelijkbaar broertje, maar sinds die naar het MBO (ICT opleiding) is gegaan lijkt die wat meer op te bloeien uit zichzelf. Verslavingszorg heb ik ook aangekaart hier, maar is nooit serieus genomen. In Eindhoven zat een goede kliniek, maar daar moest je voor intern en wat wilde mijn ouders niet omdat 'ie anders studie vertraging op zou lopen.

Misschien zou je op een of andere manier interesse kunnen tonen in hem of z'n gamen, dat heeft hier ook wel wat geholpen. Eerst zei die nooit niks en nu begint ie zo nu en dan eens over een spel te praten wat ie aan het spelen is. Het is een begin, het is nog altijd game gerelateerd maar het is een begin :)

Samantha1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 23:08

aardbeitje_ schreef:
Ik ben het eens met Froukje1993. Het is niet de taak van TS om hier wat aan te doen.
Ze maakt zich vast en zeker terecht zorgen, maar dit is simpelweg niet haar verantwoordelijkheid, maar de verantwoordelijkheid van de ouders.
Heb je al eens met je ouders hierover gesproken?

Ja ik heb er heel erg vaak met mijn ouders overgesprongen maar dit loopt uit op ruzie omdat m'n moeder het niet in wil zien en vind dat ik me teveel met de opvoeding bemoei

Samantha1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 23:10

Leverage schreef:
Oei, wat een vervelende situatie.. Heb een vergelijkbaar broertje, maar sinds die naar het MBO (ICT opleiding) is gegaan lijkt die wat meer op te bloeien uit zichzelf. Verslavingszorg heb ik ook aangekaart hier, maar is nooit serieus genomen. In Eindhoven zat een goede kliniek, maar daar moest je voor intern en wat wilde mijn ouders niet omdat 'ie anders studie vertraging op zou lopen.

Misschien zou je op een of andere manier interesse kunnen tonen in hem of z'n gamen, dat heeft hier ook wel wat geholpen. Eerst zei die nooit niks en nu begint ie zo nu en dan eens over een spel te praten wat ie aan het spelen is. Het is een begin, het is nog altijd game gerelateerd maar het is een begin :)

Ja dat is misschien wel een goeie op die manier voelt hij zich misschien meer gewaardeerd en kan ik een beter band met hem krijgen.

Samantha1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 23:11

Depende schreef:
Ik snap je gevoel heel goed, mijn broertje was, en is in zekere zin is, ook zo. Dag en nacht computeren, 'ziek' thuis blijven omdat hij te laat op was om te computeren, hij wilde niets meer, niet op vakantie, geen leuke dingen doen, niets. Hij had nog wel sociaal contact, met zijn internetvrienden (ik heb zelf ook vrienden gemaakt via bokt en weet dat dat contact ook al is het meestal niet face to face heel waardevol is) maar bijna niet meer met andere vrienden. Dat gevoel komt, tenminste bij mij, niet vanuit bemoeienis, maar omdat je het idee hebt dat hij heel veel mist en dat jammer voor hem vindt.

Nu mijn broertje wat ouder is (18) gaat het beter, hij doet een ICT opleiding en is verder ook nog veel met computers bezig, maar hij doet daarnaast ook meer andere dingen.

Maar ja wat jij hieraan kan doen, dat vind ik lastig. Mijn ouders hebben best veel geprobeerd om ervoor te zorgen dat mijn broertje minder ging computeren, maar niets werkte echt. Belonen, straffen, de router uitzetten e.d. losten allemaal niets op. Verslavingszorg zou mij te ver gaan, stomme dingen doen en grenzen opzoeken hoort ook een beetje bij die leeftijd natuurlijk en hij zou niet de eerste anti sociale puber zijn ben ik bang.

Mijn advies laat het los, nodig je broertje uit, vrijblijvend, om leuke dingen te doen en probeer je er niet te veel mee te bemoeien.
hier heb je gelijk in ik moet het loslaten maar dat vind ik zo moeilijk ik blijf vechten wat ik eigenlijk niet moet doen. Maar het blijft m'n kleine broertje waar ik alles voor doe. Ik begrijp ook niet hoe het zover heeft kunnen komen

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 23:12

Samantha1234 schreef:
Depende schreef:

hier heb je gelijk in ik moet het loslaten maar dat vind ik zo moeilijk ik blijf vechten wat ik eigenlijk niet moet doen. Maar het blijft m'n kleine broertje waar ik alles voor doe. Ik begrijp ook niet hoe het zover heeft kunnen komen

Ik begrijp je helemaal! Je wil toch dat je broertje goed terecht komt en ook een leuke jeugd kan hebben.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 23:13

Misschien kun je op je eigen school eens naar de vertrouwenspersoon hierover praten? Wellicht heeft die wel tips over wat je kunt doen / heen kunt stappen voor hulp.

Daarbij probeer je broertje zo subtiel mogelijk mee te nemen om iets te gaan doen. Al is het een dag naar een pretpark ofzo iets.
En toch een soort van band op te bouwen door interesse te tonen in wat voor games hij doet bijvb. Zodat hij in elk weer gaat praten tegen je

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:00

Samantha1234 schreef:
Mijn moeder denkt dat het normaal is voor zijn leeftijd en dat het wel overgaat maar dit is niet zo. Ik ben bang dat mijn broertje een grote sociale achterstand aan het oplopen is omdat hij al een aantal jaar aan zin. Computer vast zit. Mijn broertje is hierdoor ook vrienden kwijt geraakt.

Ik denk dat het ook wel vrij normaal is en dat hij later meer interesse krijgt in andere dingen. Vrienden kwijtraken; als hij het gamen leuker vindt, waarom zou hij dan z'n tijd doorbrengen met mensen waar hij zich minder mee vermaakt?

Ik zou me niet zo druk maken. Je hulp wordt zo te horen niet op prijs gesteld & ik denk eerlijk gezegd dat het misschien een beetje opgeblazen wordt (als in dat jij het een groot probleem vindt). Er zijn duizenden jongens zoals jouw broertje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:09

Je bent 20 zeg je, dus ten eerste; ik vind het knap dat je je al druk maakt om 'verslavingszorg' voor een jongetje van 15 die gewoon net als z'n vrienden veel achter de pc zal zitten.

Als hij om 3 uur 's nachts pas naar bed gaat, prima. Als hij om half 7 uit z'n bed komt, is er niks aan de hand. Komt ie z'n bed niet uit, dan is dat zaak voor je ouders en niet voor jou, en als ie te laat op school komt is het aan de school om een vierkant rooster uit te delen. Net als dat je ouders niet alle wijsheid in pacht hebben, heb jij dat ook zeer zeker niet; je komt zelf immers ook net om het hoekje kijken toch?

Kan je het echt niet aanzien, dan kan je altijd nog besluiten om op jezelf te gaan. Als ik dit namelijk bij mijn broertjes zou flikken, zou ik ook een flinke middelvinger krijgen, en terecht. Sterker nog, ik zat op m'n 17e nog steeds tot 3 uur 's nachts te chatten, hyven en gamen en ik ben er ook geen sociaal zwakkere van geworden, dus het zou nogal hypocriet zijn als ik me nou ineens met m'n broertjes zou bemoeien daarover. Mijn oudste broertje doet nu ook een ICT opleiding overigens en m'n jongste broertje wil dat ook, dus tja, dan zit je nou eenmaal achter een computertje.

Sommige mensen zijn bijna de god ganse dag op stal en kunnen het alleen maar over hun paard hebben. Die sleep je toch ook niet mee naar de verslavingszorg? :+

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:15

Ik was net als chelle_dora.

Mijn broertje was op zn 15e ook zo en is inmiddels 19, werkt en doet een opleiding aan het CIOS. Hij gamed nog steeds wel wat maar niet meer zo veel en vaak ook niet meer online zoals voorheen omdat ie daar geen tijd voor heeft.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:34

Mijn broertje heeft precies hetzelfde als die van jou TS.
Hij zit nu in zijn examenjaar, maar zoals het er nu uitziet vrees ik dat hij het gewoon niet gaat halen.
Alles is stom; school is stom, sporten is stom, werken is stom, buiten de deur komen is stom.
Leren doet hij nauwelijks, terwijl het een ontzette slimme jongen is! Wist hij dat zelf alleen maar.
Plannen voor een vervolgstudie zijn er niet, want 'alles is stom.'
Communiceren ging een tijdje echt nauwelijks, er kwamen alleen maar ruzies door en een gefrustreerd broertje die dan weer op zijn kamer ging zitten.
Mijn moeder zit af en toe met haar handen in het haar, en ik heb gewoon werkelijk géén idee hoe ik kan helpen.
Je voelt je zo machteloos. Hoe kan je iemand motiveren wanneer diegene niks positiefs in iets kan zien?

Dus bij deze lees ik even mee, wij hebben namelijk alles al geprobeerd.
Succes met je broertje TS! :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:36

Mijn broertjes waren ook allebei zo, maar op die leeftijd werkt het vaak alleen maar averechts wanneer je je ermee gaat bemoeien.
Beiden zijn ze er nu overheen :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:44

Hier een beetje hetzelfde verhaal maar mijn broertje doet nu een opleiding waar zijn passie ligt dus het gamen wordt minder.
Maar nog steeds (hij is 19) heeft hij op een paar dagen na nooit gewerkt en sport hij ook niet meer sinds de basisschool.
Zijn leven bestaat nu uit opleiding en gamen, hij heeft geen idee wat er in de wereld speelt.
Ergernis ten top maar ook mijn moeder denkt dat het wel over gaat.

Zolang ik na 11 uur s'avonds maar geen geschreeuw meer hoor (van het gamen) vind ik het best. Ik bemoei me er niet meer mee. Te vermoeiend. :')

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:33

Volgens mij is dat ook wel een beetje de leeftijd en de tijd nu ;) veel zitten veel op de computer.
Ik neem aan dat hij op school wel gewoon over gaat, anders zouden je ouders er wel meer een probleem van maken?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:45

Mijn broertje had dit ook, en nog steeds wel, echter heeft hij nu eindelijk een serieuze vriendin en dat lijkt hem achter de computer vandaan te hebben getrokken. Dat mag ook wel, want hij is nu 31 en woont nog thuis. En hij computert al sinds dat we uberhaubt een computer hadden thuis.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:47

Je zegt dat hij geen vrienden heeft, maar is dat ook echt zo? Heeft hij dan niet juist online vrienden waar hij mee omgaat? Dat contact kan ook echt heel waardevol zijn en kan juist moeilijk zijn kwijt te raken als hij bijvoorbeeld moeite zou hebben met in het echte leven vrienden maken. Ik ken jouw broertje natuurlijk niet en de situatie ook niet, maar ik vind "computerverslaving" altijd zo algemeen waardoor lastig te oordelen is wat wel/niet gezond is.

Puck94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:11

Mijn broertje was ook zo, nu hij wat ouders wordt lijkt het iets minder te worden. Op de computer spelen jongens vaak online games waar ze dan veel contact hebben met andere gamers. Dus die zien ze als hun vrienden. Zo heeft mijn broertje ook zijn vriendin ontmoet. Komt vast wel goed TS, maak je er niet te druk om.
Als dit is wat hij het liefst doet, heeft hij echt wel een leuke jeugd. En het hoort bij de leeftijd om grenzen op te zoek en zichzelf te leren kennen. Dus ook zo laat mogelijk opblijven en daar de volgende ochtend de gevolgen van voelen als hij naar school moet.

Bedenk ook dat als je de hele dag bij de paarden bent, of elke dag aan het schilderen bent, of wat dan ook, andere mensen dat ook niet snappen soms. Dan denken ze ook 'wat zonde van je tijd'. :) Zo werkt dat bij het computeren dus ook, gewoon een hobby.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:36

Ik denk dat iedereen met een jonger broertje hier wel wat in herkent.

Ik vind dat mijn broertjes ook veel gamen, maar dat is totaal hun eigen pakkie aan. Zolang zij ervoor zorgen dat ze mij niet uit mijn slaap houden bemoei ik mij er niet mee.
Ik snap dat je het vervelen vind TS, maar ik vrees dat je er niet veel mee kunt. Ik zal hem helemaal niet naar de verslavingszorg sturen, al verwacht ik dat hij dat ook niet nodig heeft.