Wat doe jij als...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat doe jij als de docent jou (terecht) kleinerend aanspreekt op je gedrag?

a: je denkt; 'Oeps, ze heeft gelijk, wat stom, maar weer snel aan schoolwerk.' en zegt niks en gaat netjes aan je schoolwerk.
45 (16%)
b: je zegt; 'Sodemieter op, ik bepaal zelf wel wat ik doe!' en je gaat verder waar je mee bezig was.
2 (0%)
c: je wordt boos en denkt; 'wat een stom mens, echt belachelijk zoals ik aangesproken wordt,' maar het blijft bij denken en doet wat er van je gevraagd wordt.
119 (43%)
d: je wordt boos en gaat erover met de docent in discussie, waardoor de kans bestaat dat je uit de klas wordt gezet.
33 (12%)
e: je spreekt de docent op een rustige manier aan dat je het niet fijn vind dat je op deze manier wordt aangesproken.
66 (24%)
f: anders, namelijk...
8 (2%)

Totaal aantal stemmen: 273

Anoniem

Wat doe jij als...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:33

.. de docent jou op een kleinerende manier aanspreekt op je gedrag?
Voorbeeld, je zit te internetten op de computer binnen de klas, terwijl je aan je schoolwerk moet zitten. De docent zegt iets in de trant van 'wil je dat niet doen, jongedame?' maar doet dat op een kleinerende manier. Wat doe jij? Zit er nog een verschil tussen voelen en reageren?

Vanmorgen had ik een interessante discussie met iemand over hoe je nou reageert op zoiets? Je wordt aan de ene kant terecht aangesproken, maar de manier waarop had anders gekund. Accepteer je dat, of juist niet? Doe je wat er van je gevraagd wordt, en denk je ondertussen wat een stom mens?
Hoe werkt dat bij jou?

De reden dat ik dat vraag is, om te kijken wat er nu eigenlijk 'normaal' is. Hoe reageer je in zo'n situatie? Graag hoor ik je antwoord en waarom je daarvoor hebt gekozen :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-14 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:37

Ik heb c en d gekozen.

Ik zou het niet fijn vinden als een docent kleinerend tegen mij spreekt, zeker omdat ik met 17 geen kind of brugklasser meer ben.
Het ligt aan de docent hoe ik zou reageren. Met de ene docent zou ik in discussie gaan, bij de andere zou ik alleen in mijn gedachte even flink schelden :+. Mocht het meermalen gebeuren, ga ik klagen bij mijn mentor of een gesprek aan met de docent zelf.

Nou ben ik zelf niet heel brutaal, maar dat betekend niet dat ik alles accepteer. Mocht een docent doorgaan op een manier die ik niet fijn vind, wil ik dit veranderen op een manier die mij niet in de problemen brengt.
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 11-11-14 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Meraki

Re: Wat doe jij als...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:39

Poh.. tegenwoordig zou ik voor a) gaan.. niet echt handig..
Vroeger.. was ik absoluut een d) geweest.. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:40

Ik ga er vanuit dat er dus wel een opdracht is opgegeven en heb daarom 'Anders' gekozen.

Ik zou vragen waarom ik op zo'n vreemde manier word aangesproken en dat ik liever heb dat ik gewoon bij mijn naam word aangesproken, gezien ik de term 'jongedame' nogal denigrerend over vind komen. Ik zou zeggen dat ik het bijzonder vind dat ik op deze manier word aangesproken/behandeld en dat ik inderdaad beter aan mijn schoolwerk kan, maar dat dat geen reden is tot zo'n kleinerende toon omdat ik de lera(a)r(es) zo niet serieus neem.

Ik mis die optie in de poll, het moet dus of maar geslikt worden, of er moet meteen protest komen? Waar is de optie om het gewoon uit te spreken of je mening te delen?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:40

Nee dat pik ik niet hoor. 'Vroeger' ook niet trouwens.
Het is me redelijk vaak gebeurd. Maar heb mij ook iets te vaak misdragen :+
Heb d ingevuld.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:41

A.

Ik heb niet te internetten in de klas. En als ik dat toch doe en ik word betrapt dan krijg ik een rode kop en ga ik weer braaf aan het werk.

Daks

C
Maar ik zou ook zeggen dat iik niet op een kleinerende manier aangesproken wil worden.

Es_ther

Wij hadden een docent die dat deed..
Nouja, ze behandelde ons als 12 jarige zonder humor en waren te dom voor echte humor.

Bij 1 les afwezigheid ging er 1 punt af, dus 1x ziek en je kon al geen 10 meer halen.

Dus uuuh.. Melding bij studentcoördinator en die heeft haar ontslagen :+.

Wij waren de eerste 3 lessen beleefd, maar als je ons gaat behandelen als 12 jarige ipv 18/22 dan heb je het mooi mis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:42

Doanique schreef:
Ik ga er vanuit dat er dus wel een opdracht is opgegeven en heb daarom 'Anders' gekozen.

Ik zou vragen waarom ik op zo'n vreemde manier word aangesproken en dat ik liever heb dat ik gewoon bij mijn naam word aangesproken, gezien ik de term 'jongedame' nogal denigrerend over vind komen. Ik zou zeggen dat ik het bijzonder vind dat ik op deze manier word aangesproken/behandeld en dat ik inderdaad beter aan mijn schoolwerk kan, maar dat dat geen reden is tot zo'n kleinerende toon omdat ik de lera(a)r(es) zo niet serieus neem.

Ik mis die optie in de poll, het moet dus of maar geslikt worden, of er moet meteen protest komen? Waar is de optie om het gewoon uit te spreken of je mening te delen?

Bedankt voor de tip, ik heb het veranderd dus kun je dat kiezen ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:42

Right, een docent wordt echt niet zomaar ontslagen over 1 melding van leerlingen over haar gedrag hoor. :) Dat kan helemaal niet. En al helemaal niet door de studentencoördinator.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:43

ik zou C kiezen....doen wat er gezegt word maar inwendig koken...maar mijn mond houden.Omdat ik ergen natuurlijk weet dat de docent gelijk heeft.

Eskegirl@Ik vind iemand van 17 nog wel een kind hoor.Ik zou daar absoluut geen grote bek of zelfs maar tegenspraak van dulden.Maar goed,ik ben bejaard en geen kindervriend :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:44

Anders, ik vind dat wanneer iemand ouder is en een bepaalde macht over een jonger persoon heeft, dat diegene geen recht heeft om iemand op een kleinerende manier te behandelen.
Gewoon duidelijk zijn zonder kleineren kan ook, stukje onmacht van een onderwijzer om het zo te zeggen.
Ik weet niet wat ik zou doen, stam nog uit de tijd waar we in klas twee pas met een pen gingen schrijven ipv met de veer en inktpot en toen was de meester en juf heilig.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 11-11-14 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:45

Ik kan het me totaal niet indenken, maar ik zou waarschijnlijk doen wat ik altijd doe als mensen me irriteren: Extreem overdreven vriendelijk lachen en volledig instemmen met het voorgestelde.

Vroegâh had ik waarschijnlijk bijna huilend aan het werk gegaan :')

Es_ther

Iris82 schreef:
Right, een docent wordt echt niet zomaar ontslagen over 1 melding van leerlingen over haar gedrag hoor. :) Dat kan helemaal niet. En al helemaal niet door de studentencoördinator.

Het is wel hogerop gegaan hoor.. En de andere locatie heeft ook al een aantal jaar geklaagd.
Er zijn docenten geweest die een les hebben meegedaan, maar als ze ons gaat kleineren, zeggen dat wij dom zijn en ons behandelen als kleuters gaat het wel wat te ver..

Eske_B

geerke schreef:
ik zou C kiezen....doen wat er gezegt word maar inwendig koken...maar mijn mond houden.Omdat ik ergen natuurlijk weet dat de docent gelijk heeft.

Eskegirl@Ik vind iemand van 17 nog wel een kind hoor.Ik zou daar absoluut geen grote bek of zelfs maar tegenspraak van dulden.Maar goed,ik ben bejaard en geen kindervriend :+

Ik geef geen grote bek terug, zo ben ik namelijk niet (zou eerder zeggen: Meneer, ik vind het niet fijn als u me zo aanspreekt). Ik bedoel meer dat docenten, wat ze vaak ook doen, je wat meer als jongvolwassenen dan als kind kunnen behandelen.
Ik ben ook nog niet volwassen, maar ik ben ook geen echt kind meer. Jongvolwassen is het beste woord wat ik daarvoor kan vinden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:46

geerke schreef:
Maar goed,ik ben bejaard en geen kindervriend :+

RU kidding me? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:48

Ik zou niet boos worden, maar ik laat ook niemand op zo'n manier tegen mij praten.
Zal dus zeker zeggen dat hij gelijk heeft en dat hij me terecht aanspreekt, maar dat dat ook op een respectvolle toon kan gebeuren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:12

Ligt helemaal aan de situatie en de leraar denk ik. Als je gaat chatten tijdens een opdracht terwijl van je verwacht wordt dat je daar mee aan het werk gaat, dan zou ik de leraar gelijk geven en met de opdracht verder gaan. Zit je te internetten omdat je iets wil opzoeken bv, dan zou ik de leraar die reden vertellen, op een nette manier, eventueel met wat sarcasme er doorheen afhankelijk van hoe onredelijk die leraar heeft gereageerd :Y)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:17

Ik ben altijd zo beleefd en lief mogelijk, maar in dit soort situaties begin ik echt te koken en durf ik mij wel eens te antwoorden :o Ik ga conflicten altijd uit de weg, maar ik weet niet waarom, maar dergelijke misbruiken van gezag, daar reageer ik altijd zo heftig op. Mijn hart begint te bonzen en ik krijg een rode kop :o Ik zal wel altijd toegeven dat wat ik deed niet netjes is (vb. internetten in de klas), maar kan het dan toch niet laten om op te merken dat de persoon in kwestie dat ook op een beleefde manier had kunnen brengen.

Terwijl ik het typ zie ik zelf 101 redenen waarom ik dan beter gewoon mijn mond moet houden, aangezien ik diegene ben die iets 'verkeerds' heeft gedaan, maar een denigrerende of lompe toon werkt op mij als een rode lap op een stier :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:20

Ik ga in discussie.

Mijn leraar (ik ben 25, deze man is aan het werk terwijl hij met pensioen mag) DACHT laatst tegen mij te kunnen zeggen dat hij wel boven mij stond.
Wat een grapjas! Maar omdat ik er op in ging dat hij dit zei, en hem duidelijk maakte dat hij NIET boven mij staat ben ik respectloos, asociaal en heb ik geen normen en waarden van huis uit mee gekregen...
SAY WHAT??? op dat moment, kwam het vuur letterlijk uit mijn oren, neus, ogen, mond...waar het ook maar kon!
Wie is er in dit geval respectloos etc....????

Oeeeeh als ik er aan terug denk kan ik die vent nog steeds wat aan doen...

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:40

Toch een opluchting dat nog niemand voor b heeft gekozen _O-

Ik zou voor a gaan, heb niet zoveel problemen met autoriteit en het zou me hoogstwaarschijnlijk weinig doen als een leraar denigrerend zou doen tegen me. En al helemaal als ik echt fout zit. Gewoon weer aan het werk gaan en niet te lang bij stil staan :j

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:46

EskeGirl schreef:
Ik heb c en d gekozen.

Ik zou het niet fijn vinden als een docent kleinerend tegen mij spreekt, zeker omdat ik met 17 geen kind of brugklasser meer ben.
Het ligt aan de docent hoe ik zou reageren. Met de ene docent zou ik in discussie gaan, bij de andere zou ik alleen in mijn gedachte even flink schelden :+. Mocht het meermalen gebeuren, ga ik klagen bij mijn mentor of een gesprek aan met de docent zelf.

Nou ben ik zelf niet heel brutaal, maar dat betekend niet dat ik alles accepteer. Mocht een docent doorgaan op een manier die ik niet fijn vind, wil ik dit veranderen op een manier die mij niet in de problemen brengt.

Ik lees nu optie e pas, zou voor die gaan!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:48

Ik heb voor C gestemd. Denk niet dat ik de leraar gelijk zou geven, tenminste niet toen ik zo jong was, ook al wist ik donders goed dat deze wel gelijk had. En mbt de opmerkingen over leeftijd, stel dat je een jaar of 17 bent en je zit stiekem te internetten, dan gedraag je je toch ook als een kind?

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:53

Als het een keer gebeurd zou ik glimlachen, knikken en braaf verder gaan met wat er gedaan moet worden. Als het vaker gebeurd zou ik (proberen) diegene er op een nette manier op aan spreken. Uit ervaring weet ik dat dat vaak heel goed werkt. :)
Het ligt er ook aan hoe diegene het zegt, gewoon wat uit de hoogte of rond uit onbeleefd? In dat tweede geval ga ik de discussie nog wel eens aan, tegen beter weten in. :')
Laatst bijgewerkt door hannah41 op 11-11-14 16:09, in het totaal 2 keer bewerkt

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:03

Ik zeg het echt niet graag, maar ik ben eigenlijk een redelijk "brave" leerling.

Maar als ik dan bijvoorbeeld even naar buiten zit te staren of dromen, terwijl de docent iets aan het vertellen is, en als die docent je dan helemaal gaat uitfoeteren en gaat zeggen dat het niks met je wordt later en dat je het beter alvast kan opgeven als ik even niet kan herhalen wat de docent net heeft verteld dan vind ik het eerlijk gezegd wel weer mooi geweest om het maar even zacht uit te drukken.
Maar ik houd gewoon mijn mond.. Waar ik die zelfbeheersing dan vandaan haal is me ook een raadsel. >;)

Maargoed, hierin ben ik vergeleken met de mensen in mijn omgeving wel een uitzondering.