Wie gaat dit jaar ook een profiel kiezen? (havo/vwo)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Welk profiel ga jij kiezen?

Cultuur en Maatschappij
2 (11%)
Economie en Maatschappij
4 (23%)
Natuur en Gezondheid
5 (29%)
Natuur en Techniek
Geen stemmen
Meerdere profielen
3 (17%)
Ik weet het nog niet
3 (17%)

Totaal aantal stemmen: 17

Erin

Wie gaat dit jaar ook een profiel kiezen? (havo/vwo)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 10:04

Hoi Bokkers,

Ik zit nu in de derde klas van het Gymnasium. Het jaar van de profielkeuze dus. Het probleem is, dat ik dus echt geen flauw idee heb wat ik moet kiezen. Wat ik later wil worden weet ik ook nog niet...
De eerste vraag waar ik mee zit, is: wil ik doorgaan met Gymnasium? Ik vind Grieks en Latijn namelijk ont-zet-tend saai, maar ik heb de helft er al op zitten aan het eind van dit jaar, en een Gymnasium-diploma is toch net ietsjes 'beter' dan een vwo diploma (of niet?).
En dan nog: welk profiel wil ik? Cultuur en Maatschappij zou mij het beste liggen, maar ik ben bang dat het 'saai' wordt, met al die talen en geschiedenis. Pluspunt is wel dat je een kunstvak hebt, zonder extra uren te hoeven maken ;).
Economie en Maatschappij is voor mij sowieso al afgevallen, ik heb gewoon niks met Economie. Natuur en Gezondheid lijkt mij ook leuk, helaas moet je dan een keuze maken tussen Natuur- en Aardrijkskunde, vakken die ik allebei niet leuk vind. Natuurkunde heb je dan meer aan, dus die zou ik dan nemen. Als ik dan ook nog wiskunde B neem ipv A, heb ik meteen ook Natuur en Techniek. Dan doe ik dus twee profielen... Maar ik ben bang dat ik dat niet ga redden, vooral door wiskunde B...
Het is zo lastig! :o

Dit topic is voor alle derdeklassers van havo of vwo. Praat hier mee over jouw mening over de profielen, vertel welk profiel jij gaat kiezen en waarom, geef elkaar tips etc. *\o/*

fenijro_tani

Re: Wie gaat dit jaar ook een profiel kiezen? (havo/vwo)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 10:14

Ik ga waarschijnlijk voor Economie en Maatschapij.
Want ik wil graag (basisschool) lerares worden :)
En in mijn topic heb ik gevraagt welk pakket ik moet kiezen en daar is deze uitgerold :)

_Ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 10:16

Ik ga dit jaar ook kiezen! Zit nu in 3 VWO :D
Ben er al wel een beetje uit, denk dat ik voor Natuur & Gezondheid ga omdat biologie en scheikunde erg leuk vindt, en die kant zeker later ook op wil. Dan heb ik inderdaad ook die keuze tussen aardrijkskunde en natuurkunde, natuurkunde vind ik heel moeilijk maar ik denk dat ik het toch maar kies. Als ik dat kies heb ik later zoveel meer mogelijkheden :). Bij wiskunde zou ik het liefst ook voor A kiezen, maar hetzelfde geldt hier, met B kan je zoveel meer! :D

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 10:19

Oh en ik zit in 3 havo

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 10:21

_Ijslander schreef:
natuurkunde vind ik heel moeilijk maar ik denk dat ik het toch maar kies. Als ik dat kies heb ik later zoveel meer mogelijkheden :). Bij wiskunde zou ik het liefst ook voor A kiezen, maar hetzelfde geldt hier, met B kan je zoveel meer! :D

Precies dit... Als je NTG hebt, kun je zoveel meer later. Het ziet er ook heel goed uit als je twee profielen hebt gedaan, en op deze manier hoef je niet eens extra uren te maken :D

meggiesannie, fijn dat jij al weet wat je wil +:)+

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 10:25

Wat zegt je docent wiskunde ervan? Denkt hij/zij dat je wiskunde B aankan?
Zo ja, doen! Het is misschien iets meer werk maar het is het zo waard.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 10:27

Ik zou niet zo snel voor C&M kiezen gezien je nog niet weet wat je wil gaan studeren. Met de andere profielen heb je veel meer mogelijkheden.

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 10:29

xEmily schreef:
Wat zegt je docent wiskunde ervan? Denkt hij/zij dat je wiskunde B aankan?
Zo ja, doen! Het is misschien iets meer werk maar het is het zo waard.

Ze denkt dat ik het misschien wel aankan, maar dan wel serieuze bijles moet zoeken. Wiskunde B is volgens haar voornamelijk algebra. Bij mij is er een duidelijk verschil tussen algebra en meetkunde. Voor algebra haal ik continu vieren, voor meetkunde haal ik dan nog net voldoendes. Mijn gemiddelde zit rond de vijf, meestal...

Ik heb me nu aangemeld voor wiskunde tutorles op school, en mijn docente zegt, dat als dit goed uitpakt, ik best wiskunde B zou kunnen doen :D

Iris82 schreef:
Ik zou niet zo snel voor C&M kiezen gezien je nog niet weet wat je wil gaan studeren. Met de andere profielen heb je veel meer mogelijkheden.

Klopt... Imo is CM ook een beetje het profiel waar je het minst mee kan. Misschien moet ik CM ook maar laten afvallen :') Dan wordt de keuze wat makkelijker

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 10:32

Erin_xx schreef:
_Ijslander schreef:
natuurkunde vind ik heel moeilijk maar ik denk dat ik het toch maar kies. Als ik dat kies heb ik later zoveel meer mogelijkheden :). Bij wiskunde zou ik het liefst ook voor A kiezen, maar hetzelfde geldt hier, met B kan je zoveel meer! :D

Precies dit... Als je NTG hebt, kun je zoveel meer later. Het ziet er ook heel goed uit als je twee profielen hebt gedaan, en op deze manier hoef je niet eens extra uren te maken :D

meggiesannie, fijn dat jij al weet wat je wil +:)+

Hier wil ik even op reageren. Het is echt niet zo dat je met Natuurkunde of Wiskunde B 'zoveel meer' mogelijkheden krijgt. Met Wiskunde B ga je meer de dokters/wetenschappelijke kant op, terwijl wiskunde A toch meer economisch gericht is. Het is maar net wat je wil en leuk vindt, maar ik wil echt benadrukken dat je met het een niet veel meer 'kan' dan het ander..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 10:33

Nou. Dan heb je dus nog maar keuze uit 2. Schiet al op! :+ Zoals ik het nu lees zou je niet enkel voor N+T gaan of lees ik dat verkeerd?

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 10:39

Iris82 schreef:

Dit dus _/-\o_
Ik weet al wat ik wil worden, dan is het veel makkelijker!
Ik wou eerst of lerares (op de middelbare) lerares (op de lagere (wel minimaal groep 5)) of psycholoog worden.
Nu is psycholoog afgevallen.
En toen heb ik research gedaan om zo maar te zeggen (want ik hou van mensen helpen) en heb ik toch de keuze voor de basisschool gemaakt, want ik heb altijd zo veel meer aan mijn "juf" gehad :)
Zulke fijne herinneringen aan haar over gehouden!
Maar voor iedereen die nog niet weet wat je wilt worden: veel navragen!
Misschien hier op bokt topics doorzoeken?

Sylvia_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 10:47

Ik ga waarschijnlijk natuur en gezondheid met wiskunde B kiezen, dan krijg ik n&g en n&t op mijn diploma.
(bij ons op school is het enige verschil tussen n&g en n&t de wiskunde, maar als je dan bij n&g wiskunde B kiest, doe je eigenlijk hetzelfde als n&t :+ )

edit: ik doe vwo (atheneum) en ik wil dan graag Duits als extra vak, zodat ik Frans en Duits heb.
Laatst bijgewerkt door Sylvia_S op 09-11-14 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 10:52

Ik zit ook in de derde klas van het gymnasium en ik ben er vrij zeker van dat ik daarmee door ga. Bij ons is het zo (misschien ook op andere scholen maar dat weet ik niet zeker) dat je 1 van de 2 moet laten vallen, in mijn geval Grieks.
Ik ga het profiel Natuur en Gezondheid kiezen, omdat ik echt heel graag veearts wil worden. Aardrijkskunde laat ik vallen, ik vind het echt een rotvak en met natuurkunde kun je veel meer doen. Ik hoop dat ik volgend jaar ook wiskunde B kan pakken, nu nog hopen dat het ook lukt..
Ik wil niet te veel vakken erbij die niet nodig zijn, gewoon lekker simpel houden (als dat überhaupt kan op het vwo :') ).
Dus ja, dit is een beetje mijn plan, ik moet me er nog wel wat verder in verdiepen, maar ik denk dat ik al aardig op weg ben :o

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 10:58

DxFellow schreef:
Ik zit ook in de derde klas van het gymnasium en ik ben er vrij zeker van dat ik daarmee door ga. Bij ons is het zo (misschien ook op andere scholen maar dat weet ik niet zeker) dat je 1 van de 2 moet laten vallen, in mijn geval Grieks.
Ik ga het profiel Natuur en Gezondheid kiezen, omdat ik echt heel graag veearts wil worden. Aardrijkskunde laat ik vallen, ik vind het echt een rotvak en met natuurkunde kun je veel meer doen. Ik hoop dat ik volgend jaar ook wiskunde B kan pakken, nu nog hopen dat het ook lukt..
Ik wil niet te veel vakken erbij die niet nodig zijn, gewoon lekker simpel houden (als dat überhaupt kan op het vwo :') ).
Dus ja, dit is een beetje mijn plan, ik moet me er nog wel wat verder in verdiepen, maar ik denk dat ik al aardig op weg ben :o

Word je veearts met of zonder paarden erbij?
Wel heel leuk!
Het lijkt mij een erg zielig vak: al die zieke beestjes en soms redden ze het niet eens :'( maar opzich kijk ik wel altijd op naar de mensen die het lef en de kracht hebben om het te zijn, want ik denk dat je in dat vak echt veel waardering krijgt!

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:02

meggiesannie schreef:
DxFellow schreef:

Wel heel leuk!
Het lijkt mij een erg zielig vak: al die zieke beestjes en soms redden ze het niet eens :'( maar opzich kijk ik wel altijd op naar de mensen die het lef en de kracht hebben om het te zijn, want ik denk dat je in dat vak echt veel waardering krijgt!

Met paarden natuurlijk ;)
En ik snap wel wat je bedoelt, al die zieke diertjes, maar daarom wil ik ze ook heel graag helpen! En ja, soms kun je er niks meer aan doen, maar weetje, ik ben ook maar een mens, en ik zal doen wat ik kan doen en soms is het het beste om er een eind aan te maken..

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:02

Ik ga voor NG, met aardrijkskunde. Wellicht ook natuurkunde er nog bij, dan heb ik ook NT, maar daar ben ik nog niet helemaal over uit.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:09

DxFellow schreef:
DxFellow schreef:
Wel heel leuk!

Met paarden natuurlijk ;)
En ik snap wel wat je bedoelt, al die zieke diertjes, maar daarom wil ik ze ook heel graag helpen! En ja, soms kun je er niks meer aan doen, maar weetje, ik ben ook maar een mens, en ik zal doen wat ik kan doen en soms is het het beste om er een eind aan te maken..

Dat is wel heel mooi!
Zullen we een deal maken <<)
Jouw kinderen later vip behandeling ;) en mijn paardje vip behandeling ;)
(Grapje hoor :D )

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:10

Hoi,

Ik heb vorig jaar cultuur en maatschappij zonder wiskunde gekozen. (Ik zit nu in 4 havo)
Mijn vraag is, kunnen jullie ook nog voor deze optie gaan of is wiskunde nu verplicht om te kiezen, ook bij CM?
Want stel je voor dat ik blijf zitten, zou ik dan als nog wiskunde moeten kiezen?
Mijn leraren, decaan en mentor konden mij daar nog geen antwoord op geven.
Dus, kan je nog een pakket zonder wiskunde kiezen op de havo dit jaar?
Alvast bedankt! :)

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:10

Pacific schreef:
Ik ga voor NG, met aardrijkskunde. Wellicht ook natuurkunde er nog bij, dan heb ik ook NT, maar daar ben ik nog niet helemaal over uit.

Leuk! Welk niveau doe je? En heb je al een idee wat je later wilt worden?

Sylvia_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:15

yellowtje8 schreef:
Hoi,

Ik heb vorig jaar cultuur en maatschappij zonder wiskunde gekozen. (Ik zit nu in 4 havo)
Mijn vraag is, kunnen jullie ook nog voor deze optie gaan of is wiskunde nu verplicht om te kiezen, ook bij CM?
Want stel je voor dat ik blijf zitten, zou ik dan als nog wiskunde moeten kiezen?

Volgens mij kan het dit jaar nog en volgend jaar niet meer, maar ik weet het niet zeker.
Bij vwo zit er wel sowieso wiskunde in
Laatst bijgewerkt door Sylvia_S op 09-11-14 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:19

@meggiesannie Hahahaa, misschien neem ik later wel helemaal geen kinderen en word ik een zwerver :')

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:21

Sylvia_S schreef:
yellowtje8 schreef:
Hoi,

Volgens mij kan het dit jaar nog en volgend jaar niet meer, maar ik weet het niet zeker.
Bij vwo zit er wel sowieso wiskunde in

Dat zeiden ze vorig jaar ook tegen mij, dat mijn keuze jaar het laatste was. Ik hoop dat het klopt dat jullie jaar het laatste is, want stel dat ik dan blijf zitten is de schade nog beperkt. :')

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:23

Hoihoi :wave:
Mag ik me hier melden?
Ik moet ook dit jaar profiel kiezen, denk dat ik ga voor EM.
Maar weten jullie of je dit jaar nog alle talen behalve engels kan laten vallen? De ene zegt van wel, de ander zegt van niet. En ben namelijk slecht in duits en frans :o

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:24

galopje2000 schreef:
Mag ik me hier melden?
Maar weten jullie of je dit jaar nog alle talen behalve engels kan laten vallen? De ene zegt van wel, de ander zegt van niet. En ben namelijk slecht in duits en frans :o

Volgensmij kan je er maar een laten vallen maar dat weet ik niet zeker

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:25

galopje2000 schreef:
Mag ik me hier melden?

Het kan wel, maar ik weet niet zeker of het met EM kan, met CM kan het sowieso niet.
Met de N profielen kan je ze wel laten vallen. (Op havo)
Maar ik weet dit niet helemaal zeker hoor!
Je kan er sowieso 1 laten vallen ,dat wel.
Laatst bijgewerkt door Jellybeans op 09-11-14 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt