Helpen jullie mee met Dorcas dit weekeind of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Alwiene

Helpen jullie mee met Dorcas dit weekeind of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 18:32

Vanmiddag in de supermarkt stonden ze er weer, en morgen en overmorgen zullen ze ook weer in veel supermarkten aanwezig zijn, de vrijwilligers die staan in te zamelen voor Dorcas voedselhulp.

Dorcas is een Christelijke organisatie die mensen helpt in Afrika en Oost-Europa. Onder andere zamelen ze voedsel in om de allerarmsten te kunnen helpen aan eten. Elk jaar staan ze daarvoor bij supermarkten om mensen te vragen of ze misschien wat extra boodschappen willen halen om hieraan te doneren.

Ze delen een boodschappenlijstje uit met wat ze kunnen gebruiken en je kan dan zelf kiezen wat je ervan wilt kopen en geeft dit na het boodschappen doen meteen aan hen af. Het leuke hieraan vind ik dat je echt zelf kiest wat je met je geld voor hen doet, en dat iedereen kan helpen, al koop je maar voor 35 cent een pakje soep, als iedereen iets doet krijgen ze super veel binnen.

Ik vroeg me af welke Bokkers er nog meer mee helpen? Gelukkig zie ik dat ze veel binnen krijgen, maar ik zie ook veel mensen het boodschappenbriefje meteen afwijzen. Naar mijn idee komt dat deels doordat ze niet begrijpen wat de bedoeling is en hoe weinig moeite het kost om mee te helpen.

Als er door dit topic morgen misschien 1 bokker is die toch wat voor ze koopt terwijl je dat anders niet gedaan zou hebben, dan ben ik al super blij, want alle beetjes helpen :D

Suusie22

Re: Helpen jullie mee met Dorcas dit weekeind of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:34

Als ze morgen ook bij onze supermarkt staan, doe ik er zeker aan mee!
Alle kleine beetjes helpen inderdaad +:)+

Selena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:35

Wij doen er altijd aan mee. Het kost minder dan een euro en dan hebben de mensen ook wat :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:36

Het klinkt misschien hard, maar ik zou dit niet doen, omdat ik persoonlijk niet geloof dat het ook echt bij die mensen aankomt net als al die andere collectes en acties. :o
Als ik de kans had (en het geld), zou ik persoonlijk naar zo'n land willen gaan en het zelf afgeven.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:37

KoudbloedKim schreef:
Het klinkt misschien hard, maar ik zou dit niet doen, omdat ik persoonlijk niet geloof dat het ook echt bij die mensen aankomt net als al die andere collectes en acties. :o
Als ik de kans had (en het geld), zou ik persoonlijk naar zo'n land willen gaan en het zelf afgeven.

Das mooi makkelijk, een ander niet vertrouwen, maar zelf ook niks doen. Als ik ze tegenkom doe ik zeker mee

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 18:38

KoudbloedKim schreef:

Die gedachte begrijp ik met geld heel goed. Maar gewoon even uit nieuwsgierigheid, wat denk je dat er dan wél met al deze dozen met eten gebeurd? Het zijn allemaal basis spullen, niet iets waar de directeur op zit te wachten voor zijn eigen voorraadkast ofzo :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:38

Nee, al vind ik het wel een goed doel. Ik kan mijn geld maar 1 keer uitgeven en geef nooit aan mensendoelen. Ook die 'slechts' 35 cent voor een pakje soep zie ik liever naar een goed doel voor dieren gaan, daarom doe ik niet mee.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:38

Ik koop altijd wel iets, maar ik moet bekennen dat ik minder koop dan als ze van de plaatselijke voedselbank staan :o Dan staan er vaak bekenden en dat vertrouw ik toch wat meer. Dan koop ik vaak wel voor ongeveer 5 euro aan boodschappen voor ze. Bij Dorcas doe ik vaak gewoon het goedkoopste :=
Krom eigenlijk, kan ook niet echt een goede reden bedenken waarom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:41

Billy schreef:
[naam] schreef:

Das mooi makkelijk, een ander niet vertrouwen, maar zelf ook niks doen. Als ik ze tegenkom doe ik zeker mee
Je praat wel anders als je elk jaar trouw aan een bepaalde stichting geeft en het uiteindelijk allemaal naar de hoge mannetjes blijkt te gaan.
Mag je makkelijk vinden, is het niet.

Alwiene schreef:
[naam] schreef:

Die gedachte begrijp ik met geld heel goed. Maar gewoon even uit nieuwsgierigheid, wat denk je dat er dan wél met al deze dozen met eten gebeurd? Het zijn allemaal basis spullen, niet iets waar de directeur op zit te wachten voor zijn eigen voorraadkast ofzo :)
Dat weet ik niet, maar ik zou het heel graag willen weten.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 18:43

@Redpassion, prima toch? Een gemotiveerde keuze kan ik absoluut waarderen. In principe geef ik zelf helemaal NIET aan buitenlandse doelen, omdat ik van mening ben dat er hier genoeg mensen zijn die het ook hard nodig hebben. Dorcas is mijn jaarlijkse uitzondering, gewoon omdat ik de manier van inzamelen in plaats van gewoon geld geven heel prettig vind.

@Davina, hier staan ze helaas nooit voor de plaatselijke voedselbank. Zoals ik hierboven al zei geef ik doorgaans alleen aan binnenlandse doelen en ik zou dan ook graag op dezelfde manier een bijdrage doen voor de voedselbank, maar die ben ik hier nog nooit tegen gekomen.
Ik vind het al super dat je in ieder geval íets doet voor Dorcas! Al ben ik ook in jouw geval wel benieuwd wat je denkt dat er met al dat eten wel zou gebeuren als het níet goed terecht komt :)

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:50

Alwiene, ik heb geen idee.. Misschien is het niet het vertrouwen, maar komt het meer doordat ze ook 2 keer per jaar voor de voedselbank van de gemeente staan en dat ik dat wat meer dichterbij vind. En daarom daar meer aan geef, dan aan zo'n landelijk massaal iets. Maar geven doe ik sowieso, geeft mij ook altijd een goed gevoel :)

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:53

Net als Red passion geef ik alleen aan dieren doelen, een dan ook nog eens alleen plaatselijke waar ik zelf ervaring mee heb of waarvan ik mensen in het bestuur ken.

Een uitzondering daarvoor is trouwens de voedselbank, als zij er staan koop ik wel altijd wat en ook ondersteun ik iemand die afhankelijk is van de voedselbank door zo af en toe iets lekkers te geven (iets wat ze missen in het voedselbank pakket). Met deze actie zal ik waarschijnlijk niet mee doen omdat het om het buitenland gaat.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:07

Voedsel versturen? Duur geintje!

Waar halen ze het geld vandaan want voor 10.000 ben je niet klaar.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:17

Ze brengen het zelf weg en dat wordt gedaan met het geld van giften die ze krijgen, er staat namelijk naast al die dozen ook een collectebus voor het vervoer. Plus, Dorcas heeft een trouwe vaste kring donateurs, die in deze maand bijna allemaal wat extra's geven voor het vervoer naar de landen waar het dit jaar heen gaat.
Als ik nou van een goed doel zeker weet dat de spullen aankomen waar ze moeten aankomen, dan is het van dit doel, waar ik veel vrijwilligerswerk voor verzet heb.

Goed topic Alwiene! +:)+

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:27

Zojuist even gauw naar de supermarkt geweest. En daar stonden ze inderdaad ook.
dus even samen met mijn dochtertjes wat uitgezocht en gedoneerd.

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:28

Ik heb ze bij ons nog nooit zien staan maar als ze er wel zouden staan doe ik niet nee. Ik vind dat er genoeg mensen in Nederland wonen die wat extra hulp kunnen gebruiken en die zou ik dus eerst helpen voordat ik aan een derde wereldland zou geven.

Als er dus mensen van de voedselbank zouden staan zou ik best wat dingen van een lijstje kopen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:57

Ik geef niet.
Ik help vrienden die naar de voedselbank gaan met spullen.
Ook regel ik spulletjes voor de clienten van mijn zusje zij werkt in een psychiatrisch ziekenhuis.

Kimmm_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:59

Ja, vaak als we ze tegen komen dan halen we wel wat extra's.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 20:06

Ik ben er net weer van een middag/avondje mensen lastigvallen met boodschappenbriefjes. :P

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 20:08

KoudbloedKim schreef:

Mijn moeder is vorig jaar zelf heen geweest om het zelf af te geven! Icm met de kleding paketen. :j
En het komt ECHT bij de mensen terecht.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 20:20

MarlindeRooz schreef:
Ik ben er net weer van een middag/avondje mensen lastigvallen met boodschappenbriefjes. :P

Hey wat leuk om een vrijwilliger te treffen hier!!

Ik heb me een paar jaar geleden ook opgegeven om vrijwilliger te zijn, maar ben helaas nooit meer gevraagd.

@ Blue_Eyes, wat fijn, die aanvullende informatie!! Hopelijk raken hiermee weer wat meer mensen overtuigd van de goede bedoelingen van deze organisatie :D

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:05

Ik ben ook vrijwilliger geweest een aantal jaar geleden, en echt het komt wel aan :)
Helaas zit ik dit jaar gewoon zelf achter de kassa, ben benieuwd of er veel mensen meedoen bij ons in de winkel :)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 17:42

Ik doe het ook, kleine moeite en als je het kan missen.. Waarom niet. :)
Bij ons staan ze vaak van een plaatselijke organisatie voor uitgeprocedeerde asielzoekers.

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 17:48

Ik ben ze net ook tegengekomen maar ik wist dus niet wat de bedoeling was en heb het afgeslagen. Nou had ik best iets van 1 euro willen kopen maar meer ook niet. Ik probeer zelf rond te komen :-P

ijslandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:08

Wat een leuk topic!
Volgende week sta ik als coordinator in een supermarkt in mijn woonplaats!
Dorcas brengt idd zelf de spullen weg.
En ja, jullie gegeven kilo suiker komt echt als een kilo suiker daar aan. De dikkedeur schept er tussendoor niet een schepje uit :P
Veel mensen zijn razend enthousiast over dergelijke acties,omdat er niets aan de strijkstok kan blijven hangen!
Wanneer je op de site van Dorcas kijkt, kan je foto's vinden de dozen waarin in NL het voedsel wordt verzameld!

Dus: samen in actie voor de allerarmsten!

Concreter kan je bijna niet helpen!