Nieuwe laptop kopen: advies gevraagd!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Abracadabra9

Nieuwe laptop kopen: advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 15:04

Ik kon geen [Centraal] topic vinden dus vandaar en nieuw topic.

Ik heb een nieuwe laptop nodig, welke ik voornamelijk voor school zal gaan gebruiken (word, excel, powerpoint, internet).
Eisen:
- Licht
- 14 of 15.6 inch
- Redelijk snel (switchen tussen internet/word etc.)
- Budget €350 tot €400 euro, liefst rond de 350

Ik zelf heb deze op het oog, de HP Stream 14
http://store.hp.com/NetherlandsStore/Me ... tAodNRIAIw

Wat is jullie advies? Van processors en dergelijke heb ik totaal geen verstand, maar deze ziet er m.i. prima uit voor wat ik ermee wil doen.
Zijn er nog andere leuke modellen die jullie kunnen aanraden?

En wat zijn jullie ervaringen met een 14" scherm? Ik heb ook al wel op internet gezocht natuurlijk, maar hoor graag de mening van bokkers!

Alvast bedankt :D

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 15:18

Ik heb de Acer switch 10. Ik heb er ook office op, werkt mooi en ideaal om mee te nemen! Bovendien kan ik het beeldscherm als tablet gebruiken; super handig!
Ik gebruik hem voor mijn werk, dus zakelijk, maar ook graag privé.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 15:20

Wat ik kan zien is degene die jij op het oog hebt prima geschikt voor wat je wil. Hp is sowieso een goed merk.

BartVB
Eigenaar

Re: Nieuwe laptop kopen: advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:21

Grootste nadeel van de laptop die je noemt is dat deze maar 32GB lokale opslag heeft. Da's best erg weinig.

Ik zit niet heel erg in de Windows laptops, heb zo geen briljant alternatief voor je. Je zou hier eens kunnen kijken:
http://tweakers.net/categorie/496/lapto ... M_OUrAxqAQ

Op het moment dat de laptop te traag wordt (over een jaar, twee jaar) kan je voor minder dan 100 euro de harddisk vervangen door een SSD van 256GB waardoor de laptop weer een factor veel sneller wordt. Wel handig als je dat klusje kan uitbesteden aan een handige nerd :)

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 00:10

Bedankt voor het advies! Wist niet dat 32 GB zo weinig was.. Betekent dat ook dat als ik bijvoorbeeld meerdere programma's naast elkaar draai (windows, excel, internet) hij dan traag word (door het weinige interne geheugen/opslag)? Ik ga morgen eens uitgebeid naar je link kijken Bart, thanks, dat is inderdaad de prijsklasse waar ik naar op zoek ben.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 00:18

Je moet ook kiezen tussen een SSD en een HDD, waarvan de een veel sneller is (SSD start de hele laptop in plusminus 10 seconden op) maar de ander meer opslagcapaciteit heeft en zwaardere dingen kan draaien.
Daarnaast is een Intel processor bijvoorbeeld "beter" als een AMD processor, en maakt het qua snelheid ook uit hoeveel Herz de computer aankan (ik weet niet of ik de goede termen gebruik)

Als je bijvoorbeeld alles in een cloud wilt doen, kun je misschien kijken naar een Chromebook. Mijn moeder heeft er 1 en ze vindt hem perfect werken.

Zelf heb ik net gisteren een Acer Travelmate Touch besteld. Die is wel kleiner, maar lekker licht om mee te werken. 128 GB SSD waardoor ik ook genoeg ruimte heb iets op te zetten. Wel wat duurder :)

Ik heb nu een HP Pavilion g6, die is een stuk groter en gebruik ik voor games. Zelf vind ik Acer of MSI een beter merk, die stoppen meer geld in de belangrijke dingen zoals een goede processor.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:43

@Amber; Er is een groot verschil tussen intern geheugen en opslag.

De hoeveelheid intern geheugen (RAM) bepaalt of je computer traag wordt als je meer programma's tegelijkertijd gebruikt. In de laptop die je aangeeft zit 2GB en dat is niet heel erg veel. Tegenwoordig zou ik eigenlijk een minimum van 4GB aanhouden, tenzij je echt heel weinig met je computer doet. RAM is bloedsnel (en erg duur per GB) en alles dat in het RAM staat is weg als je de laptop uit zet. Dit geheugen wordt alleen als tijdelijk werkgeheugen gebruikt voor de zaken waar je op dat moment mee bezig bent.

De opslag (SSD of harddisk) is waar je documenten, programma's, etc, etc op staan. Dit is een stuk trager dan RAM maar ook een heel stuk goedkoper. SSD is weer een stuk sneller (en duurder) dan een harddisk. De hoeveelheid ruimte die je hier hebt bepaalt hoeveel programma's je kan installeren, niet hoeveel je tegelijkertijd kan gebruiken. Het bepaalt ook hoeveel documenten, foto's, muziek en video's je kwijt kan.

SSDs zijn snel goedkoper aan het worden en zijn echt een heel stuk sneller (en energiezuiniger) dan harddisks. Maar 32GB is best weinig. Veel telefoons hebben tegenwoordig meer ruimte dan dat :) Maar hoeveel je nodig hebt hangt heel sterk af van wat je met de laptop gaat doen. Als je muziek alleen via spotify doet, foto's online hebt staan en Google Docs gebruikt ipv Office dan kan je prima overweg met een Chromebook of met de laptop die je in je eerste bericht noemt. Als je meer wilt zal je moeten kijken naar een laptop met wat meer RAM en een grotere harddisk of SSD.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 16:30

Bedankt allemaal! Inmiddels een tijdje verder en nogsteeds geen laptop gekocht, echter is wel mijn budget toegenomen ( *\o/* ).

Nogsteeds twijfel ik enorm tussen een 14" en 15.6" inch: de 15.6 die ik thuis gebruik is prima, maar vrij mij af of een 15.6" niet erg lomp wordt om mee te slepen.

De volgende 4 (lastig, lastig) heb ik nu op het oog:

ASUS R553LA-XX222H €579 (15.6")
http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/AS ... langId=-11
http://tweakers.net/pricewatch/410386/a ... ificaties/

ASUS R510CC-XX1304H €599 (15.6")
http://tweakers.net/pricewatch/385664/a ... ificaties/

HP PAVILION 15-P132ND €599 (15.6")
http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/HP ... langId=-11
http://tweakers.net/pricewatch/428433/h ... ificaties/

ASUS X450LAV-CA128H €548 (14")
http://tweakers.net/pricewatch/414700/a ... a128h.html

Graag jullie advies!

De 14" heeft trouwens geen DVD Brander, is dat echt een zwaar minpunt, of kan je ook zonder af?
De Ethernet snelheid van de HP ligt lager (100Mbps) dan die van de rest (1000Mbps) - Maakt dit veel uit?

Ik neig een beetje naar de HP moet ik zeggen (hogere resolutie, dunner) of naar de ASUS R553.

Iemand? *\o/* *\o/* *\o/*

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:11

Prima lijstje :j Hier kan je ze trouwens makkelijker vergelijken:

http://tweakers.net/pricewatch/compare/ ... categorie/

Lijkt erop dat ze allemaal een DVD schrijver hebben? Ik gebruik dat ding trouwens echt nooit :+

Even heel snel zitten kijken en er is veel te koop in dit segment. Ik zou denk ik kiezen uit deze laptops:

http://tweakers.net/pricewatch/compare/ ... categorie/

Allemaal een Intel Haswell processor, nieuwe generatie, energiezuiniger, gaan dus langer mee op een acculading. Ook allemaal een beeldscherm met een resolutie van 1920x1080, er kan dus meer op het scherm.

Ideapad; relatief grote accu, standaard al 6GB geheugen
Flex 2: touchscreen
Asus: Wat snellere videokaart (eigenlijk alleen belangrijk als je veel spelletjes speelt of 3D dingen maakt)
Acer: SSD, compact (13,3" scherm), stuk lichter/makkelijker mee te nemen

Succes met je keuze :D Ben bang dat ik je vooral een beetje van de regen in de drup help...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:33

Ik heb nu 3 jaar een HP Pavilion G serie, erg fijn ding, na 3 jaar nog erg snel, draai er Adobe CS6 op en heb daar soms 3 van open staan + internet + spotify en hij doet het dan nog prima!

Ik vind HP sowieso een fijn merk qua laptops.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 12:13

Bedankt voor de input!

Inderdaad Bart, nu zie ik zeker door de bomen het bos niet meer haha! Die 1e Asus ziet er wel heel goed uit. Die ideapad/flex vind ik echt foeilelijk dus die komt er sowieso niet in (kwestie van smaak :') ) en de laatste Asus is te klein.. Die eerste Asus ga ik dus nog even nader bekijken! Echt fijn, bedankt voor alle tips! :)

Ess_Ramona, jij bent dus tevreden over de HP! Ook goed om te horen want velen die ik ken raadden mij het juist af vanwege de processor die daarin zit.

Twijfels twijfels :D

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:06

Toevallig recent een Pavilion G6 open gehad en de bouwkwaliteit viel me niet tegen. Wel ben ik niet heel erg onder de indruk van de AMD processoren voor laptops helaas. Intel is op dit moment eigenlijk wel een beetje heer en meester in processorland, zeker als het om laptops gaat.

Ik kan het ook wel nog ingewikkelde maken door ook deze in de mix te gooien?

http://tweakers.net/pricewatch/425198/a ... ificaties/

Combinatie van SSD en harddisk, standaard 6GB geheugen, i5 Haswell en iets compacter (14", wel wat lagere resolutie scherm).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:15

Ik heb op mijn werk een HP laptop, i5 processor en 5 of 6 GB RAM. Weet het model zo niet uit mijn hoofd.
Wat een maandagrotzooi zeg... Binnen drie weken na aanschaf 2 keer gecrasht.

Thuis heb ik een Asus K53T, inmiddels bijna 3,5 jaar oud. Vorig jaar april is de zaak gecrasht en heb ik een nieuwe harde schijf gekregen. Daarnaast is een scharnier niet helemaal meer goed, het plastic is daar open geknapt en staat omhoog. Met een beetje beleid is daar prima mee om te gaan.
Verder een uitstekende laptop! Heeft een AMD processor, en 6 GB RAM.
Ik kan meerdere Adobe programma's tegelijk draaien zonder problemen. Niets te klagen over deze laptop.

Maar ik heb enkel wat oppervlakkige kennis over laptops.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:13

Ik heb wel een andere processor er in zitten..
In deze zit ook een Intel, merk je wel.
Had ook een AMD, maar die heb ik uit het raam gegooid (bijna dan :+)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 01:32

Kan je verder niet helpen, maar ik zou voor een 14" gaan als je hem ook mee wilt slepen naar school. Ikzelf heb sinds dit schooljaar een 13,3" en ik ben daar elke dag heel blij mee op school. Als je 13,3" te klein vindt, dan zeker een 14", want je bent heel snel gewend aan het iets kleinere beeld. Zelfs series kijken gaat prima op die van mij, en het scheelt echt veel gewicht :j

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 01:41

Qua laptop kan ik je helaas niet helpen, zelf was mijn oude trouwe Acer recent overleden, en die hebben we gereanimeerd omdat ik echt niet wist wat ik kopen moest. :')
Uiteindelijk heeft vaders de powerjack, dus waar het stekkertje in moet voor het opladen vervangen, flink lastig klusje nog, moet die hele laptop voor uit elkaar. :')

Qua opslagcapaciteit heb ik zelf een externe harde schijf, misschien een die-heb-ik-al momentje voor je, maar dat kan wel schelen in hoeveel opslag je nodig hebt voor je documenten.
Ik gooi zoveel mogelijk op die schijf in elk geval, zodat mijn laptop lekker vlot blijft. :D

Toen ik zelf ging zoeken kwam ik tot de conclusie dat om aan hetzelfde vermogen te komen wat ik nu heb, met een 8 jaar oude laptop dat ik nog boven de 500 euro uit kwam voor een laptop. :=
Nu is dit wel een zware laptop, broerlief heeft hem gebruikt om te gamen, maar het viel me erg tegen. #)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 08:58

ik zie hier het merk ASUS tegenkomen, ik heb zelf ook een laptop van dit merk, is nu zo'n 4 jaar oud, is onderhand wel aan vervanging toe maar heeft het al die jaren prima gedaan, nu nog wel maar toch wil ik ook een nieuwe kopen, ik lees dus mee

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:02

Ik weet niet of je bij die merken wil blijven, maar anders heb ik in mijn omgeving ook goede dingen gehoord over het merk Lenovo.

Verder qua grootte, ik heb zelf een 15 inch, en ik vind het qua schermgrootte heerlijk, maar om mee te nemen soms eigenlijk net te groot. Dus als je m echt iedere dag mee zou moeten slepen zou ik toch net een maatje kleiner nemen. Deze past namelijk echt maar net in m'n cowboysbag/eastpack tas dus dat is niet echt handig.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 15:01

En een HP met Intel i5 processor dan?

http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/HP ... langId=-11

BartVB schreef:
Toevallig recent een Pavilion G6 open gehad en de bouwkwaliteit viel me niet tegen. Wel ben ik niet heel erg onder de indruk van de AMD processoren voor laptops helaas. Intel is op dit moment eigenlijk wel een beetje heer en meester in processorland, zeker als het om laptops gaat.

Ik kan het ook wel nog ingewikkelde maken door ook deze in de mix te gooien?

http://tweakers.net/pricewatch/425198/a ... ificaties/

Combinatie van SSD en harddisk, standaard 6GB geheugen, i5 Haswell en iets compacter (14", wel wat lagere resolutie scherm).

Die ziet er ook weer geweldig uit Bart. Eigenlijk precies wat ik zoek *\o/* , maar niet te koop bij de MM (en daar wil ik 'm eigenlijk wel halen gezien de BTW-dagen er weer aankomen, scheelt weer +- €100 euro) :o

@ Bart: in hoeverre is er verschil tussen Fast Ethernet (HP = 100mbps) en Gigabit Ethernet (ASUS = 1000mbps), maakt dit nog veel verschil qua snelheid?

Jullie brengen me steeds meer aan het twijfelen!

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:07

Die HP Pavilion 15-P287ND heeft een nog wat nieuwere processor/chipset (Broadwell), da's erg positief :j
Belangrijkste minpunt is dat het scherm wel groot is (15,6" maar heeft een relatief lage resolutie (1366x768), daar zou ik niet voor kiezen eigenlijk maar ik houd van veeeeeel informatie op mijn beeldschermen :)

100 vs 1000Mbit/s scheelt een factor 10 in maximale snelheid. De meeste internetverbindingen zijn veel trager dan dat. Zolang je geen NAS hebt en daar dagelijks video e.d. heen kopieert ga je dat verschil niet echt merken. 100Mbit/s is voor de meeste mensen voldoende. Merk je trouwens alleen iets van als je de laptop aansluit via een netwerkkabel, heeft geen invloed op je Wifi verbinding.

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:47

pff mag ik ook even aansluiten?
zoek ook een laptop, heb nu wat acer's op het oog, in de aanbieding bij scheer en foppen...zijn dat goede laptops?

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 09:25

Maken we er gewoon een centraal topic van :D Dankzij Bart heb ik echt spontaan een beetje inzicht in laptops gekregen, en ben ik verder gekomen wbt mijn keuze (dus: bedankt Bart! En de rest voor zijn/haar input!)

Mijn ervaring met een acer is niet zo goed eerlijk gezegd, alhoewel die van mij lang mee is gegaan. Liep vaak vast, werd snel traag. Dus vandaar dat ik heb besloten om voor een ander merk te kiezen dit keer. Welke laptops heb je op het oog, en wat is je budget?

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 10:58

Ik ben al vanaf het begin aan het mee lezen want ik ben ook opzoek naar een laptop maar ik heb er echt totaal geen verstand van...
Ik wil graag een snelle laptop waar ik ook photoshop op kan zetten. Ook moet hij niet mega zwaar zijn omdat hij mee naar school moet :p (lange accuduur is dus ook wel fijn)
Mijn budget is €400/€500,- wie weet wat een goede laptop voor mij zou zijn?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:54

bobomelo schreef:
pff mag ik ook even aansluiten?
zoek ook een laptop, heb nu wat acer's op het oog, in de aanbieding bij scheer en foppen...zijn dat goede laptops?

Hier staat thuis ook nog een oude Acer van mij met windows Vista, inmiddels 7.
Na anderhalf jaar crashte de harde schijf. En binnen een half jaar lag het toetsenbord los.
Na drie jaar werkte het scherm niet meer naar behoren, alleen maar strepen op het scherm en heb ik mijn huidige Asus gekocht.

De Acer die ik had was wel een flinke volgens mij, gekocht in november 2008.
Intel pentium dual core geloof ik? 4 GB RAM.

Maar hij draait nog steeds, beeldscherm is afgelopen zomer gemaakt en hij draait weer als een trein! Het is nu de bedrijfslaptop voor m'n zusje.

Wel zou ik niet zomaar weer een Acer kopen, waarom? Ik kan het niet goed uitleggen. Het werd me destijds (2011) ook enorm afgeraden.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:56

Ik heb ook een Acer gehad, wat een rot ding was dat zeg.
Liep veel vast, scherm na 2 maanden stuk, toetsenbord reageer vaak niet.