Tandpasta Vragen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SergeantRoos

Tandpasta Vragen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 12:35

Ik wist niet waar ik het moest plaatsen, dus sorry als het verkeerd staat.

Voor het vak Algemene Natuur Wetenschappen op school moeten wij een onderzoek doen. Ik en een vriend van mij hebben besloten om een onderzoek naar tandpasta te doen.
Voor we met het "echte" onderzoek moeten beginnen, moeten we wat deelvragen verzinnen. Daarom wil ik graag weten wat bokt belangrijk vindt aan tandpasta.
Waar letten jullie bijvoorbeeld op bij het kopen van tandpasta? Naar de vormgeving van de verpakking, of naar de 'status' van het merk?
En wat is nog meer belangrijk? Alleen de smaak of zijn er nog andere dingen waar jullie op letten (bijvoorbeeld hoe lang je een frisse adem houdt)?

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen!

Tillie20

Re: Tandpasta Vragen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:38

Alle tandpasta is voor mij hetzelfde eigenlijk. Ik koop wel gewoon altijd A-merk, maar ik pak dan gewoon een willekeurige verpakking zonder te kijken.

Misschien kijken naar Fluor dat verwerkt is in tandpasta?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:47

Ik zal even temmen, dit hoort bij STW :)

Wat betreft je vragen: misschien werkt een enquete handig? Best gemakkelijk in elkaar te zetten via verschillende websites

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:48

Ik ben lid van de Consumentenbond en werd verdrietig van de uitslag toen tandpasta's getest waren. De dure tandpasta die ik jaren gebruikte had helemaal niet de ingrediënten, die nodig waren om bepaalde zaken te bewerkstelligen.
Eerlijk? Ik ben vergeten welke tandpasta's er toen aangeprezen werden, maar aangezien ik jaren teveel betaalt heb, koop ik nu wat in de aanbieding is en lekker smaakt.
Voor de frisse adem heb ik mondwater thuis en mondspray in mijn tas. Ik gebruik medicijnen en de slokdarm/tong vertrouw ik niet.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:52

Hmm ik pak eigenlijk vaak gewoon de goedkoopste of iets willekeurigs. Op de één of andere manier geloof ik bij tandpasta nooit zo dat een bepaald soort echt goed werkt tegen gaatjes of wat dan ook. :)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:52

Ersina schreef:
Ik ben lid van de Consumentenbond en werd verdrietig van de uitslag toen tandpasta's getest waren. De dure tandpasta die ik jaren gebruikte had helemaal niet de ingrediënten, die nodig waren om bepaalde zaken te bewerkstelligen.
Eerlijk? Ik ben vergeten welke tandpasta's er toen aangeprezen werden, maar aangezien ik jaren teveel betaalt heb, koop ik nu wat in de aanbieding is en lekker smaakt.
Voor de frisse adem heb ik mondwater thuis en mondspray in mijn tas. Ik gebruik medicijnen en de slokdarm/tong vertrouw ik niet.

Laatst nog een reclame 'Na één poetsbeurt onmiddellijk wittere tanden'. Of antibacteriële werkingen. Zoveel uur een frisse adem. Allemaal weet je gewoon dat het niet waar is. Waarom zou je trouwens de bacteriën uit je mond willen hebben? 90% is alleen voordelig voor je. Je gaat toch ook niet je darmen spoelen? Of je complete lichaam desinfecteren? Net als die Yakult onzin met probiotica. Handig om dat te nemen ja als 90% van de bacteriën al dood gaan door het maagzuur. De rest is verslapt en mag het dan opnemen tegen de rest van je darmflora die daar prima op zijn plek zit. Resultaat = Kleinere portemonnee.

Zo'n dingen werken nooit natuurlijk als je een beetje erover nadenkt...

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:57

Ik poets altijd met Aquafresh white voor witte tanden.. Toen ik eens een andere had gekocht vond ik mijn tanden er wel degelijk minder mooi uit zien.. Dus sindsdien koop ik alleen nog maar de Aquafresh, dus ik vind het niet helemaal uit de lucht gegrepen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:59

Sandyislief schreef:
Ik poets altijd met Aquafresh white voor witte tanden.. Toen ik eens een andere had gekocht vond ik mijn tanden er wel degelijk minder mooi uit zien.. Dus sindsdien koop ik alleen nog maar de Aquafresh, dus ik vind het niet helemaal uit de lucht gegrepen.

Ik heb het over 'Binnen een poetsbeurt wittere tanden'. Dat kán gewoon niet. Dat is misschien meetbaar met zéér gevoelige apparatuur, maar met je blote ogen zie je dat écht niet.
Een langdurig effect kan natuurlijk wel aanwezig zijn, maar dat zei ik ook niet :+

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:01

Cyella schreef:
Sandyislief schreef:

Ik heb het over 'Binnen een poetsbeurt wittere tanden'. Dat kán gewoon niet. Dat is misschien meetbaar met zéér gevoelige apparatuur, maar met je blote ogen zie je dat écht niet.
Een langdurig effect kan natuurlijk wel aanwezig zijn, maar dat zei ik ook niet :+

Ja oke binnen 1 poetsbeurt is idd niet geloofwaardig maar ik bedoelde idd gewoon met dagelijks gebruik.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:03

Ik ga altijd voor een A-merk en sporadisch voor een huismerk van Etos of DA. Prijs vind ik belangrijk maar betaal wel graag voor een A-merk. Ik ga dan ook voor de aanbieding. Ik vind de smaak belangrijk, en het mag niet teveel op de tong prikken (dus ook niet te fresh). Daarnaast wil ik graag een sensitive tandpasta omdat ik wat gevoeligere tanden heb. Meestal kom ik uit bij Oral-B.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:04

Ik koop bewust tandpasta in de biowinkel.

Verder zijn er mensen die geen fluor willen gebruiken, wellicht ook interessant.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:08

Hier iemand die snel last had van tandplak en een slechte adem. In eerste instantie dacht ik dat het door mijn eetgedrag kwam totdat ik een tandpasta per toeval ontdekte (vriendin had en tube bij mij achter gelaten om te testen).
Sindsdien heb ik gegarandeerd 24 uur een tandplakvrije mond, geen last meer van tandsteen en ik kan gewoon poetsen met mijn vertrouwde zachte kindertandenborsteltje (de enige waarmee ik mijn verstandskiezen goed kan raken).
Kost wat (€7,50 bij de apotheek) maar is echt een goede tandpasta: Vitis van Gingival.
Smaak, geur en verpakking maken mij geen drol uit, ik wil zèlf een schoon gevoel hebben in mijn mond. En dit is de enige tandpasta waarmee ik dat kan bereiken.

Oh en gevoelige tanden? Helaas had ik ernstig beschadigd glazuur (voordat ik met deze tandpasta begon). Ik heb de tandarts het missende glazuur laten 'vullen' en nu nergens meer last van.

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:09

Ik houd zelf rekening met hoeveel een tandpasta wel of niet schuimt. Dit heeft ermee te maken dat ik snel blaren in mijn mond heb en daarom eigenlijk tandpasta's nodig heb die niet schuimen in de mond (Zendium).

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:12

_Margot_ schreef:
Ik houd zelf rekening met hoeveel een tandpasta wel of niet schuimt. Dit heeft ermee te maken dat ik snel blaren in mijn mond heb en daarom eigenlijk tandpasta's nodig heb die niet schuimen in de mond (Zendium).

Wow! Heb zelf echt periodes met 3 - 4 blaren tegelijk in mijn mond, maar wist nooit waardoor dat kwam. Omdat ik altijd andere tandpasta pak dus! Hahahaha, dankje voor de tip, hier ga ik op letten!

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:14

Eigenlijk altijd prodent. Die hebben een milde versie van menthol omdat ik geen mint lus, maar wel een frisse adem wil.

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:20

Cyella schreef:
_Margot_ schreef:

Wow! Heb zelf echt periodes met 3 - 4 blaren tegelijk in mijn mond, maar wist nooit waardoor dat kwam. Omdat ik altijd andere tandpasta pak dus! Hahahaha, dankje voor de tip, hier ga ik op letten!

Was een tip van mijn tandarts en bij mij maakt het heel veel verschil :)

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 14:01

Wat fijn voor de vele reacties al! We hebben er zeker wat aan. Fluor(ide) zullen we zeker naar gaan kijken, bedankt voor die tip!

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:04

Heb een tijd lang nergens naar gekeken en gewoon een tandpasta uitgeprobeerd en die een lange tijd aangehouden. Totdat ik Sensodine voor gevoelige tanden van mijn tandarts kreeg en heel snel het verschil in de gevoeligheid van mijn tanden merkte. Toen ben ik daar naar over gestapt en nu kies ik iedere keer die. Heerlijk om niet bij alles wat te warm of te koud is in te krimpen vanwege mijn tanden!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:53

Ik walg van pepermunt smaak en zeker die extra frisse, de meeste tandpasta's hebben echter die smaak. Mn hele mond brandt dan een soort weg en als je wat wilt eten of drinken na je poetsbeurt moet je best lang wachten om die donderse mintsmaak uit je mond te krijgen.
Waarom moet het nou altijd persé 'fris' smaken, blegh.... Ik gebruik dus meestal Elmex professional, die heeft nog een ietwat normale mintsmaak.
Moet zeggen dat ik een hele sterke smaak heb en het minste geringste flintertje peper of scherpe kruiden proef ik direct.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 15:06

Voor mij is het volgende belangrijk bij een eerste aankoop:
1. Merk (tandpasta van AH eigen merk heb ik toch een minder goed gevoel bij dan bijv. Oral B)
2. Prijs (Ja ik wil goede tandpasta, maar ik wil me niet scheel betalen)
3. Whitening (Whitening tandpasta is voor mij een must)
4. Anti-gevoelige tanden (Is een leuke bijkomstigheid)

Het volgende is belangrijk bij een mogelijke volgende aankoop:
1. Resultaat (als het niet doet wat het belooft is het voor mij snel klaar)
2. Mondgevoel (ik vind niks irritanter dan het gevoel dat je je tanden met zand hebt gepoetst)
3. Smaak (Mint is echt voorkeur, Parodontax en Elmex vind ik bijvoorbeeld erg smerig)

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 15:10

Tandplaque, tandsteen en de daarbij behorende slechte adem wordt veroorzaakt door een ontoereikende mondhygiëne. Dat wil zeggen: er wordt niet goed (genoeg) gepoetst en tussen de tanden gereinigd. De claims zoals whitening, tandvleesbescherming en anti tandsteen zijn allemaal gebaseerd op een eigenschap van 1 van de ingrediënten. De meeste tandpastas kunnen hun claims in die zin niet waarmaken (sowieso zal bijvoorbeeld het Whitening alleen slaan op het verwijderen van oppervlakkige verkleuringen, echt witte tanden krijg je er niet van). In mijn werk als mondhygiënist stel ik als enige voorwaarde aan de tandpasta's van mijn patiënten dat er a. Fluoride in zit en b. Ze hem lekker vinden :D overigens hebben bepaalde tandpasta's hun werking met betrekking tot gevoeligheid van tanden en kiezen wel bewezen, bv senodyne en elmex.

Zelf ben ik sinds kort overgestapt naar een organische tandpasta zonder sls, parabenen ed omdat ik eczeem rond mijn mond heb.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 15:11

Ik let erop of er niet teveel 'korreltjes' in zitten (zitten meestal in whitening tandpasta's), die beschadigen mijn glazuur (ik heb gevoelige tanden). Daarom pak ik meestal tandpasta's waarvan ik weet dat ze heel glad zijn, zoals Elmex of Sensodyne, maar de meeste huismerken zijn ook goed. Daarnaast let ik erop of er fluor in zit.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:16

Ik geloof nog steeds dat Whitening tandpasta werkt, dus ik koop die altijd... :+

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:27

Door mijn ziekte heb ik snel blaren en aften in mijn mond.
Bloedend tandvlees hoort er ook bij.

Na diverse tandpasta's te hebben geprobeerd, gebruik ik voor het slapen Parodontax en na het ontbijt Zendium. Veel minder wondjes in mijn mond. En mijn tanden zijn ook minder gevoelig voor kou en warmte.

Mijn man gebruikt Aquafresh en zoon gebruikt Zendium.
Puur vanwege de smaak.

Ik en mijn zwager krijgen een droge mond van Colgate.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:21

Ik koop altijd Prodent, die stond bovenaan bij consumentenbond en is niet al te duur, en dan altijd de whitening variant omdat dat bij mij toch echt lijkt te werken :)