Welke e-Reader raden jullie aan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Allienda

Welke e-Reader raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 09:22

Ik ben echt een old skool boeken-nerd en ik wil nu toch een e-Reader voor erbij gaan aanschaffen. Ik weet echt helemaal niets over e-Readers en zou graag van jullie willen vragen wat jullie ervaringen zijn :)

De reden dat ik een e-Reader wil is dat we regelmatig reizen en dat mijn dikke fantasyboeken vaak minimaal 700 pagina's hebben en ik die altijd braaf meesleep :+ Afgelopen vakantie heb ik bij mn schoonzus gezien hoe makkelijk een e-Reader toch wel is.

{doet me pijn om dit toe te geven 8)7 haha}

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 09:31

Haha, ik heb er laatst ook aan toegegeven en moet zeggen dat ik er achteraf ontzettend blij mee ben. Zoals je zegt, het is zoveel makkelijker. :Y)

Ik heb een Kobo Aura en die is vooral heel fijn door de verlichting die er in zit. Of het nu pikkedonker is of de zon staat er fel op, het blijft heerlijk om te lezen, krijg er ook geen last van m'n ogen van. Ook kun je het geheugen met 32GB uitbreiden door middel van een geheugenkaart. En de batterij gaat ook heerlijk lang mee. Nee, mij zie je niet meer met dikke boeken sjouwen. :P

Hevonen

Re: Welke e-Reader raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 09:47

Ik ben al aan mijn tweede :) Ben begonnen met de Sony prs t-1. Omdat dat het eerste model was had die best last van kinderziektes. Na wat software-updates gaf hij een stuk minder problemen.

Nu heb ik de Kobo aura, omdat ik dat backlight wel erg fijn vindt in mijn donkere huis. T.o.v. de sony gaat de accu niet lang mee, maar dat komt natuurlijk door het gebruik van de backlight. De sony hoefde ik hoogstens 1 x per maand op te laden, en de Kobo toch wel wekelijks. Ik lees overigens ook erg veel, dus dat maakt ook uit.

Beide readers hebben wifi, maar die staat bij mij altijd uit. Ik heb de kobo nog weleens als probleem dat hij begint te bladeren en dan niet meer stopt. Heel vervelend, want kom er dan maar eens achter waar je ook weer was. Heb wel gemerkt dat dat vooral gebeurt als de accu minstens half leeg is.

Ik vind de kobo aura beter dan de Sony, maar zou bij een vogende waarschijnlijk overstappen op de Kindle van Amazon. Mijn zoon heeft die en dat is een geweldige e-reader die nog nooit ook maar 1 probleem heeft gegeven.
(epub-files zijn met calibre zo omgezet)

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 09:49

Mijn schoonmoeder, schoonzus en tante hebben de Sony prs-t2, Maar die worden niet Meer gemaakt zag ik op Internet. Zij zijn er heel erg tevreden mee, Maar mij zit het niet lekker dat Sony niets meer met e-Readers doet.......

Ik had ook nog nooit van een Kobo gehoord, Maar zo wat ik op Internet lees zijn het fijne aparaatjes?
Laatst bijgewerkt door Allienda op 06-11-14 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 09:51

Hevonen, waarom de Kindle? Mijn Duitse collega heeft ook een Kindle en is er lyrisch over en heeft idd nog nooit Problemen gehad. Hoe zit het met boeken downloaden etc met de Kindle. Ik lees nooit in het Engels/Duits, moet je de boeken bij Amazon downloaden of hoeft dit niet perse?

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 10:22

Allienda,

Ik heb zelf een Sony, laatste model, zonder backlight. Voordeel inderdaad dat hij daarom heel lang met de batterij doet (Wifi heb ik ook altijd uit). Bijkomend voordeel van het ontbreken van een backlight is dat als je veel in bed/donker leest je melatonine aanmaak niet verstoord wordt door de verlichting.

Mocht je gevoelig zijn voor slaapproblemen iets om rekening mee te houden misschien, al vind ik het soms wel onhandig dat ik het niet heb, je moet altijd een lampje ernaast hebben. Verder echt helemaal nooit problemen met de Sony.

De dikke boeken waren voor mij ook een belangrijk argument, geen lamme arm meer van het lezen:-)

Via website KOBO kun je ook gewoon NL boeken downloaden die de sony ook gewoon begrijpt zonder conversie in ander bestandsoort en via Amazon engelse en andere boeken in kindle bestandsformaat die je dan weer via Calibre kunt converteren naar bestandsformaat dat je zelf wilt. KOBO en BOL.com boeken kun je ook omzetten naar Kindlebestanden. Dat is dus geen probleem... Kobo heeft een wat groter assortiment niet NL boeken en goedkoper soms.

Succes met kiezen! Gaat vast goed komen

Of ik hierna nog een Sony zou nemen weet ik niet, misschien toch ook wel een kobo of kindle.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 10:26

Sony is gestopt met ereaders. Dat is niets voor niks.

Mijn eerste reader was een sony en ik was er dol op. Was wel het eerste type (ik was er vroeg bij), de types erna was niets dan ellende geloof ik.

Nu een kobo aura met backlight. Ik zeg je dat backlight is DE BOMB!!

Jazzythecorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 10:32

Heb al 2 jaar de kobo touch, heel fijn ding. Batterij gaat lang mee fijn leesbaar en heel veel extra functies en een groot geheugen.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 10:35

Ik heb ook een Kindle, al een aantal jaar en nog nooit problemen mee gehad. Batterij werkt lang! Maar zonder backlight, was een van de eerdere versies. Nu moet ik zeggen dat ik er geen problemen mee heb.
Verder lees ik bijna alle boeken in het Engels, dus voor mij is dat geen probleem.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 10:36

Ik heb de sony trs 2. Echt ideaal! Vooral met reizen :D

Ik heb er verder geen problemen mee. Lang leve de accuduur ook! Ik lees nu pas dat Sony ze niet meer maakt, zonde zeg

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 10:38

Hier ook een kobo, erg blij mee. Lees idd ook veel fantasy en op vakantie was het ideaal. Hoefde alleen maar de e reader mee te nemen, ipv de 5 of meer dikke boeken die ik anders mee neem. Heb ook de aura, met een speciale sleep cover. Die zou ik er wel bij nemen, dan gaat hij automatisch in de slaapstand als je de cover dicht doet en gaat de batterij langer mee.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 10:49

Gisteravond was ik toch even ietsje minder blij met mijn glo. Wil ik lekker gaan lezen, krijg ik een groot leeg vlak met in de linker bovenhoek heel klein het boek. Nu heb ik, ondanks mijn bril, best goede ogen, maar dat was echt onleesbaar, haha. Even uit en weer aanzetten was gelukkig de oplossing, dus toch nog een stukje kunnen lezen voor het slapen.

Ik lees gemixt echte boeken en op de e-reader. Voordeel van de e-reader vind ik dat ik die altijd vast kan houden. Met flinke pillen heb ik daar nog wel eens problemen meer. De backlight gebruik ik alleen op de laagste stand en ook alleen als het nodig is, waardoor de batterij bij mij best lang meegaat.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:04

Ik heb een Sony PRS-T3 en ben er erg tevreden mee. Heeft dan wel geen backlight maar heb zo'n hoesje met een lampje en dat werkt prima :+

Maargoed, ik heb verder ook geen vergelijkingsmateriaal dus ik weet niet in hoeverre hij beter of slechter is dan andere e-readers. Hij doet voor mij in ieder geval wat hij moet. Batterij gaat lekker lang mee :)
Hij start soms ietwat langzaam op.. maar dat is dan weer in vergelijking met bv een iPad of iPhone. Dus misschien ook niet helemaal eerlijk :=

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:08

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:09

Als je dat backlight eenmaal gewend bent wil je nooit meer anders.

Overal waar het licht niet optimaal is kun je nu prima lezen. In bed hoef ik niet meer met lampen te klooien, in de trein/op station met slecht licht is het nu prima te doen.

Het licht hoeft nooit helemaal aan, als het echt donker is (slaapkamer) is 12% voldoende. En het is heel fijn voor je ogen.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:09

Ik heb ook een Kobo e-reader. Helaas niet de aura maar een type voor dat er backlight was helaas. Lijkt me erg handig. Maar ik ben heel tevreden met mijn Kobo. Ik zal hem ook alweer bijna 3 jaar hebben of zo en de batterij gaat echt zo lang mee. Heb dat ding echt hooguit nog maar 10 keer opgeladen ofzo haha. Nou lees ik ook niet uberveel maar een hele vakantie waarin ik veel lees red hij gemakkelijk zonder opladen.

Ik vind het heerlijk dat je geen dikke zware boeken meer hoeft mee te sjouwen. Ik mis die nostalgie van een mooi nieuw boek weleens maar de voordelen van een e-reader zijn echt groter dan dat nadeel hihi. :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:14

E-readers hebben juist geen backlight, dat is nl het licht van een smartphone of tablet.
E-readers met verlichting als de Kobo Glo en de Kobo Aura HD hebben een speciaal soort verlichting dat niet vanuit het scherm zelf komt, maar uit de zijkant van je reader en het over het scherm verspreid.
Dat is een wezenlijk verschil!

Mijn eerste reader was de Kobo Glo. Heerlijke reader, ben echt weer veel meer gaan lezen met dat apparaat. Altijd een boek bij me dat bij mijn stemming past :)

Een ruim jaar later kwam de Aura HD uit van Kobo, toen heb ik mijn Glo via marktplaats verkocht en de Aura HD gekocht.
Ook hier helemaal fan van, voordeel van de Aura tov de Glo is dat het scherm bijna een inch groter is (6,8 vs 6 inch) en dat het licht nog verder gedimd kan worden.

Ik heb nooit problemen net mijn Kobo's gehad.
Ik lees vrij veel en altijd met het lampje aan, toch doe ik zeker 3 weken met een batterij, vaak zelfs langer.

Andere e-reader merken heb ik geen ervaring mee.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:18

Ik heb ook een Kobo Aura (die met het lichtje), ben van de zomer overgestapt na een aantal jaar een Kobo Touch te hebben gehad.
De Aura heeft een snellere processor dan andere modellen, waardoor het openen van een boek ed sneller gaat. Of iig sneller dan bij mijn Touch het geval was :)
De backlight vind ik idd ideaal voor lezen in het donker, bv in auto of slaaptrein, vliegtuig... Je moet alleen wel oppassen dat je het lichtje dan uitdoet voor je de reader uitzet, anders staat ie de volgende keer ook nog aan en overdag zie je het licht niet.
Ik heb er via Ebay een sleepcover bij gekocht, rond de €15, stuk aantrekkelijker dan die €40 van Kobo zelf :)
Enige nadeel van de Kobo vind ik dat hij in beginsel geen plek heeft om series weer te geven. Je kan daar omheen werken met Calibre (een ebook bibliotheek programma, als je dat nog niet wist), maar daarna kan je er niet op sorteren. Ik wil graag sorteren op auteur, serie, serienr, titel, maar dat kan dus eigenlijk niet. Nou moet ik zeggen dat ik niet weet of andere merken dat wel kunnen :)

Bij ons zijn de 'echte' boeken er niet uit, die koop ik nog steeds als ik ze mooi vind. Maar zeker voor de vakanties is het super handig dat ik met dat ene ding honderden boeken bij me heb, ipv 5 dikke pillen in de backpack te moeten stoppen :D Ben idd ook fantasy lezer en mijn vriend en ik moesten altijd goed afstemmen wat we lazen zodat we optimaal leesplezier met zo min mogelijk sleepwerk hadden, haha.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:23

Ik ben begonnen met een kobo touch via marktplaats, en later overgestapt op de aura! Ik vind ze erg fijn, alleen hadden ze beiden wel dat ze eens vastliepen als ik in de zon aan het lezen was. Zo opgelost met een reset, maar toch vervelend. Verder vind ik ze echt super fijn! Ik vind de de kobo aura veel fijner aanvoelen dan zo'n sony of de kobo touch.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:26

Marije_jiplover schreef:
E-readers hebben juist geen backlight, dat is nl het licht van een smartphone of tablet.
E-readers met verlichting als de Kobo Glo en de Kobo Aura HD hebben een speciaal soort verlichting dat niet vanuit het scherm zelf komt, maar uit de zijkant van je reader en het over het scherm verspreid.
Dat is een wezenlijk verschil!

Mijn eerste reader was de Kobo Glo. Heerlijke reader, ben echt weer veel meer gaan lezen met dat apparaat. Altijd een boek bij me dat bij mijn stemming past :)

Een ruim jaar later kwam de Aura HD uit van Kobo, toen heb ik mijn Glo via marktplaats verkocht en de Aura HD gekocht.
Ook hier helemaal fan van, voordeel van de Aura tov de Glo is dat het scherm bijna een inch groter is (6,8 vs 6 inch) en dat het licht nog verder gedimd kan worden.

Ik heb nooit problemen net mijn Kobo's gehad.
Ik lees vrij veel en altijd met het lampje aan, toch doe ik zeker 3 weken met een batterij, vaak zelfs langer.

Andere e-reader merken heb ik geen ervaring mee.

Ik denk dat iedereen die het hier over backlight heeft (ik in ieder geval wel) wel snapt dat het niet hetzelfde licht is als uit een telefoon of tablet.

Maar hoe moeten we het dan noemen? Side light?

Backlight is gewoon volksmondpraat.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:30

Ja dat denk ik ook. Ik heb dus zonder, maar ik mis het eigenlijk ook niet echt. Mijn Kindle heb ik toen in Londen meegenomen, ik denk al een jaar of 5 (geen idee eigenlijk) geleden en hij doet het nog prima!

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 11:40

Ohhh echt super fijn dat jullie allemaal reageren en jullie ervaring delen. Mijn boekencollectie is mij als FantasyNerd echt te dierbaar en ik ga ook niet stoppen met "echte" boeken kopen. Bol.com is dan ook echt mijn favo winkel -:) ik heb een tik om alle boeken van mijn favo schrijvers te hebben en alle series compleet te hebben :+ (Terry Goodkind, Terry Brooks, Brandon Sanderson, Robert Jordan, Robin Hobb, Julliet Marillier, Jean m. Auel, Cassandra Clare, JK Rowling etc <3 ) {edit/ ik heb 11 zware grote verhuisdozen vol met boeken-> best zware oliebol om dat alles te verhuizen *grinnik*}

Het moeilijke was eigenlijk dat ik nog nooit van het merk Kobo had gehoord en wat ik hier uitmaak uit de reacties is dat een goede e-Reader is. En dathet met "backlight" toch wel het prettig lezen is. Ik had al op tweakers.net gekeken naar Reviews Maar er Staat redelijk weinig op. Ik ga eens verder op onderzoek uit naar de Kobo Aura HD ;)

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:00

Kobo is een merk wat in Nederland is opgepikt door de (Libris)boekhandels. In bv Engeland hebben ook een aantal boekhandelketens een eigen type ereader, zo heeft bv Barnes & Noble de Nook.

Nadeel van de Kindle, die van Amazon is, vind ik de rel die er een tijdje geleden was over de boeken die je via Amazon koopt. Er was een vreemd soort regel/wetgeving omheen waardoor de boeken die je via hen kocht wel op je reader stonden maar op ieder moment door Amazon gewist konden worden. Als ik er over denk zou het zomaar kunnen dat iets dergelijks ook via de Kobostore of andere kanalen zou kunnen gebeuren, maar Amazon kwam er mee in het nieuws :o

Ik heb een beetje rondgezocht toen ik naar de Aura ben overgestapt, en het is mijn mening dat de Aura / Aura HD de meest hippe reader is die er op het moment is. Het scherm van die twee is glad, dus zonder opstaande rand die (alle) andere e-readers nog wel hebben. Ik lees weinig van PDF maar als ik de vergelijkingen mag geloven is de touch ervaring bij t PDFs lezen ook superieur op de Aura.

Overigens, afhankelijk van wat je normaal aan formaat boeken leest: de Aura = pocket, Aura HD = tradepaperback

Allienda (en andere Fantasy/SF liefhebbers), lees je in het Nederlands of in het Engels? Ik heb een redelijke stash Engelse Fantasy/SF Epubs, liefhebbers mogen me een PB sturen om te delen in de rijkdom ^_^

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:04

Aura HD heeft wel een opstaand randje.
Alleen de Aura zonder HD heeft volgens mij dat volledig doorlopende scherm.

Boeken die je rechtstreeks via Kobo koopt, komen niet alleen in je account wat je met de Kobo synchroniseert, maar je kunt er ook gewoon een versie van downloaden op je eigen computer.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:11

Ik vond de aura HD te duur en te groot, maar ik kan me voorstellen dat de grootte wel heel prettig kan zijn.

Bol.com is ook nog mijn favo winkel, maar dan voor de downloads. Ik heb duizenden illegale boeken, maar soms wil ik er eentje ZO graag (laatste van dean koontz bijv) dat ik die dan toch maar op bol.com aanschaf en van daaruit download.