De zin en onzin van de wasmachine onderhouden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Century

De zin en onzin van de wasmachine onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 01:23

Hallo allemaal,

Sinds een aantal maanden woon ik niet meer in een studentenhuis, maar in een eigen appartement, en heb ik een eigen wasmachine aangeschaft. Nu wil ik deze natuurlijk goed onderhouden. Van de week heb ik al het filter schoongemaakt (was nog vrij schoon) en het wasmiddelbakje omgespoeld etc. Ook heb ik hem een heet programma laten draaien zonder was en wasmiddel. Maar wat kan ik nog meer doen? Het water hier is nogal hard; ik kom echt overal kalk tegen... Hoe ontkalk je je wasmachine, en is dat ook echt nodig of een verkooptruc?
Wat is nuttig mbt wasmachineonderhoud?
Ik hoor graag jullie adviezen!

Cassidy

Re: De zin en onzin van de wasmachine onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 01:26

Wat zegt de verkoper van de wasmachine?

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 01:30

Gebruik in ieder geval nooooit vloeibare wasmiddelen! Dit is echt rotzooi, je wasmachine gaat er van stinken, en uiteindelijk je kleding ook (combinatie van koud wassen en vloeibaar wasmiddel.

Ja als het water in jou omgeving hard is (veel kalk) is het wel verstandig om het zo af en toe te ontkalken voor het behoud van je wasmachine.
Ook een kookwas (hoeft echt niet elke week) zorg dat er eventuele resten uit je wasmachine gaan. Dit is met name goed wanneer je wel vloeibare wasmiddelen gebruikt, gebruik je die niet dan is het iets minder noodzakelijk.

Weeg de arbeid/schoonmaak middelen eens op tegen een nieuwe wasmachine... ;-)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 02:11

Ik moet de gebruiksaanwijzing nog even opzoeken over wat er daar in staat.
@nathalie_v: Ik wil hem graag onderhouden, vandaar ook mijn vragen :) Liever voorlopig geen nieuwe kopen...
Ik gebruik wel vloeibaar trouwens... vind dat zelf erg prettig. Maar poeder is dus beter?
Kookwas heb ik van de week gedaan. De trigger was een melding dat er teveel zeepresten in de wasmachine zaten. Dus die moesten er even goed uit.
Wat kan je kopen om je wasmachine te ontkalken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 02:16

Schoonmaak azijn ;)

Mijn recept voor goede schoon was en schone was machine is 4 eetlepels waspoeder in zo balletje en scheutje azijn in vakje van wasverzachter.
(En idd af toe een kook was).

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 02:19

Klopt, het is beter om gewone waspoeder te gebruiken. Een kennis van mij is monteur bij een bekend merk wasmachines. Hij ziet veel de zelfde klachten sinds een aantal jaar. Stinkende wasmachines, verstoppingen etc. Hij vertelde mij dat dit komt door de combinatie van lage temperaturen en vloeibaar wasmiddel.
Ik heb zelf geen wasmachine maar doe als het nodig is de was met de hand (eens in de twee/drie weken ga ik naar huis, dan doet moeders de was) en ik beken dat ik met de handwas wel vloeibaar gebruik omdat ik dit makkelijker vind. Maar ik de wasmachine is het echt een not done.

Je hebt speciaal voor wasmachines ontkalker. maar kijk eens in het vaatwasmiddelen schap, die middelen kan je namelijk ook voor je wasmachine gebruiken (mocht je een vaatwasmachine hebben staan, eens in de zoveel tijd met zo'n vaatwastablet je wasmachine schoonmaken kan geen kwaad ;-) )

Hoe vervelend die poeders ook zijn (en die flessen ruiken vaak te lekker...) het is toch echt beter om gewoon waspoeder te gebruiken.. :-)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 02:26

Kookwas draaien en ipv wasmiddel fles schoonmaakazijn in je wasmiddelvakje leeggieten. Zo'n fles kost iets van 40 cent en werkt hetzelfde als de speciale middelen, alleen kosten die x keer zoveel.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 02:32

schoonmaakazijn is bijzonder schadelijk voor de rubbers in je maschine....gebruik liever citroenzuur.....

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 08:02

Als je regelmatig een kookwas draait heb je geen last van aangekoekte wasmiddelresten of viezigheid.Ik gebruik altijd een bolletje met wasmiddel wat ik in de machine op de was leg.Ik gebruik dat bakje enkel voor wasverzachter.Blijft de boel ook schoner.

Voor bescherming van kalkaanslag gebruik ik een antikalk-middel wat ik elke was in het bolletje bij wasmiddel gooi.Voordeel is dat je hierdoor ook minder wasmiddel hoef te gebruiken.

Je kunt natuurlijk Calgon gebruiken maar die vind ik nogal duur :P Ik haal bij Dirk van den Broek "Anti kalk poeder" á E0,99 een pak.

Verder goed je kleding uitkloppen zodat er zo min mogelijk haren,hooi/stro en andere rommel opzit.

En 1 á 2 xper jaar je filter schoonmaken maar dat deed je al :)

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 08:39

Hier zeggen ze: niet te koud wassen. Je was word namelijk niet zo schoon met een koude was want bacteriën enzo gaan pas dood op 56℃. En het is slecht voor je machine. Als voorbeeld, is bij moeders namelijk gebeurd, als ze de handdoeken wast op 40℃ dan houd ze verschrikkelijk last van zwemmer exeem. Was ze op 60℃ dan is het over. Af en toe een kookwas met soda. Dat reinigd je machine goed en is niet schadelijk voor je machine.
En dat koude wassen is ook niet per definitie beter voor het milieu.

Wist je dat calgon helemaal niet goed is voor je machine. Dat vreet de rubbers en andere zachte delen uit je machine op. En te vaak ontkalken is ook super slecht.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 09:22

Ik was alles op 60 graden, met vloeibaar wasmiddel
1x per 3 maanden ongeveer gooi ik er HG onderhoudsmonteur door. Dat is speciaal ontwikkeld voor wasmachines en vaatwassers en is daarom mi veiliger dan soda of schoonmaakazijn.

boerinnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 09:27

Was je echt alle op 60 graden, Billy? Hoe doe je dat dan met rijbroeken en shirtjes ed? Ben altijd bang dat ze er dan in miniformaat uitkomen.

ikkelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 09:31

Interessant topic! Ook ik heb sinds kort een wasmachine en vroeg me af hoe ik hem moest onderhouden.
Nuttig tips hier gekregen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 09:40

Het beste is:
- goede kleding op 30-40.
- vieze kleding en handdoeken op 60.
- 1x per maand een kookwas met wasmachine reiniger
- poeder ipv vloeibaar. Indien wel vloeibaar dan in bolletje ipv vakje.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 09:46

Komen er gewoon uit hoor, ik heb rijbroeken met nepleren zitvlak en dat gaat prima. Die doe ik ook gewoon in de droger.
Wasmiddel doe ik idd in een bolletje....

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 09:54

Ik gooi 1x per maand een vaatwasblokje in de wasmachine en draai hem dan op het 95 graden programma. Nooit geen last gehad van kalk.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 11:22

Vergeet niet om het vakje waar je wasmiddelbakje in zit goed schoon te maken, zeker de bovenkant. Bij onze wasmachine komt daar na een tijdje aanslag tegenaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 11:51

Daarom gebruik ik dat zeepbakje nooit maar een bolletje in de machine ;) .

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 11:58

Vergeet ook niet de rubbers goed schoon te maken! alle randen in de rubbers moet je regelmatig schoon maken,je zal zien dat er vaak vuil tussen zit.Maak je dit niet regelmatig schoon,krijg je grijze strepen op je gewassen kleding.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 12:02

Fjorj schreef:
Daarom gebruik ik dat zeepbakje nooit maar een bolletje in de machine ;) .

Waar haal je die? Ik ben er ook naar op zoek maar geen idee waar je ze kunt krijgen :P

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 12:14

Staat op het wasmiddel wat je koopt dat je een wasbol kunt aanvragen, en bij sommige wasmiddelen zitten ze op de fles

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 12:21

mag ik even een hele domme vraag stellen?
Ik vermoed namelijk dat bij mijn wasmachine de temperatuur dus kapot is en dus alleen nog maar koud water wast, maar als jullie met een hoge temperatuur wassen en je trekt het wasbakje tijdens de water toevoer open, heeft het water dan al een hoge temperatuur of is dat koud?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 12:23

hij zit niet aangesloten op een warme kraan, dus ga er maar vanuit dat het koud is en in de machine opgewarmd wordt....

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 12:25

Als het water in de machine niet warm word,kan je voelen aan het glasdeurtje na een poosje,dan is je thermostaat kapot.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 12:33

Ik was alles op 60 graden en alles komt er prima uit. Ik gebruik al jaren vloeibaar wasmiddel maar ik heb geen problemen met verstoppingen of stinkende was. Ik moet wel zeggen dat ik eens in de twee weken een kookwas draai met of zonder was erin.

Op 30 graden wordt mijn was niet schoon en ruikt ook niet zo lekker.