Verkocht artikel niet aangekomen wie is aansprakelijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkers4ever

Verkocht artikel niet aangekomen wie is aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 14:25

Hallo,

Recent heb ik een dekje verkocht via marktplaats. Dekje is met PostNl verzonden met track en tracé en heb de koper de code gestuurd en ook een foto van het bonnetje.

Nu beweert de koper het niet ontvangen te hebben terwijl er op de track en tracé wel staat ontvangen. Ik heb de post gebeld en die geven aan dat die op dat adres echt is afgeleverd.

Wat moet ik hier nu mee? Ik kan niet controleren of de koper het daadwerkelijk níet ontvangen heeft. Ik heb het gewoon netjes verstuurd en daar heeft de koper dmv het bonnetje gewoon bewijs van...

secricible

Re: Verkocht artikel niet aangekomen wie is aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:26

Wie verantwoordelijk is weet ik niet, maar jij bent opdrachtgever, dus jij kunt bij postnl een verzoek doen tot onderzoek. Postrecherche pakt het dan op :)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:27

Lang leve Track & Trace. Jij hebt bewijs, dus het lijkt me niet meer jouw probleem als particuliere verkoper.
Overigens heb ik wel eens mee gemaakt dat het volgens de post al was afgeleverd, maar de daadwerkelijke levering een dag later was. Misschien is dat hier ook aan de hand. Of misschien ligt het pakket wel bij de buren oid.

Tinkers4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 14:28

secricible schreef:
Wie verantwoordelijk is weet ik niet, maar jij bent opdrachtgever, dus jij kunt bij postnl een verzoek doen tot onderzoek. Postrecherche pakt het dan op :)

Ja dat klopt er daar kwam uit dat het echt daar bezorgd is...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:28

Jij bent in deze niet verantwoordelijk en aangezien post.nl aangeeft dat het afgeleverd is, is dit een zaak tussen post.nl en de geadresseerde.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:32

Toen bij ons het pakketje niet aangekomen was en track en trace zei van wel, werd de opdrachtgever (bij ons een bedrijf) toch echt verzocht actie te ondernemen. De post doet geen zaken met de ontvanger, aangezien de verzender de klant is van postnl.
Dus de verantwoordelijke weet ik niet, maar de ontvanger kan niks iig.

Overigens kwam bij ons uit eerste controle ook dat het pakketje geleverd was op ons adres. Uiteindelijk bleek dat de postbode het pakketje naar het nieuwe adres van de oude bewoners had gebracht, omdat hij geen meubeltjes had zien staan in de woonkamer (we woonde er net).

Tinkers4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 14:34

Dat klopt maar de actie is al ondernomen is een onderzoek geweest en daar kwam uit gewoon bezorgd en ze hebben het onderzoek daarmee afgerond.... Ik weet dat een bedrijf altijd verantwoordelijk blijft.. Maar bij een particulier dacht ik dat het dan risico van verzenden is?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:36

Maakt PostNL geen onderscheid in particuliere en commerciële verzendingen? Met mijn webshop ben ik altijd aansprakelijk geweest voor het pakket, dus was het ook mijn verantwoordelijkheid om uit te zoeken waar het pakket was en indien nodig voor een nieuwe bezorging te zorgen.

In dit geval weet ik het niet precies, maar wat secricible zegt, de ontvanger kan in deze zaak niets ondernemen. PostNL zal daar ook niet op ingaan. Hoe het juridisch zit, weet ik niet.

Heeft de geadresseerde wel overal gekeken? Bij buren, in de papierbak, vuilcontainer of bij de achterdeur (op die plekken is het bij mijn ouders regelmatig bezorgd)?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:37

je hebt keurig track en trace doorgegeven en het is volgens postnl daar afgeleverd. Dan houdt het voor jou op. je kunt nog aan koper doorgeven eens bij buren te informeren (hier wordt ook niet altijd een briefje in de bus gedaan dat het bij buren is afgeleverd..) of bijvoorbeeld in schuur te kijken (hier worden pakketjes ook op de meest vreemde plaatsen 'afgegeven' Laatst zat er zelfs een in m'n fietstas die voor de deur stond :( )

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:38

Als jij met track en trace verzend en post.nl geeft aan dat het is afgeleverd dan kun je niets meer onderzoeken als verzender. Voor hetzelfde geld is het pakketje gewoon gedropt en door een ander mee gejat. In het buitengebied worden vaak afspraken gemaakt om pakketjes in schuur, trailer te leggen als de ontvangers niet thuis zijn. Ook zijn er pakketbezorgers die afvinken dat ze ergens geweest zijn maar een dag later pas komen want anders zijn ze zo laat thuis, mag ook niet. Maar probeer het maar eens te bewijzen als ontvanger.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:39

Je bent niet verantwoordelijk. Anders had de koper moeten vragen om verzekerd te versturen, wat uiteraard duurder is. Is dit niet gedaan, en er staat/kwam uit t onderzoek dat het op dat adres afgeleverd is dan houdt het op. Ze kan bij de buren vragen maar soms zegt men dit ook om geld terug te krijgen én het pakket. Dit heb ik namelijk ook al 2x ooit gehad.

Tinkers4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 14:39

De koper zegt van wel dat die overal gekeken heeft maar dat valt voor mij ook niet te controleren... Kennis heeft al eens meegemaakt dat koper beweerde niets gehad te hebben heeft het geld terug gestort en koper bleek het gewoon te hebben en die had het toen mooi gratis.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:41

Absoluut geen geld terug storten!!
Als mensen zekerheid willen, moeten ze het inderdaad verzekerd laten verzenden of ophalen!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:41

Daarom tinkers, dat is t nadeel hoop mensen proberen zo t pakket én t geld te krijgen, dan hebben ze t mooi gratis.

Ik zou gewoon melden dat je contact hebt gehad met postnl, t track en trace bekent was bij haar, en t afgeleverd is. Jij kan verder niks doen want t pakket is niet "verdwenen" bij postnl, maar ergens afgeleverd. Dus zeker geen geld terug storten.

Ze kan bij de buren contact zoeken en vragen en anders heb jij je deel gedaan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:45

terugstorten zou ik sowieso niet doen, maar ik zou zelf zeggen dat PostNl wel eens in gesprek kan gaan met die bezorger.
Is er echt al postale recherche geweest? dat is namelijk een onderzoek dat enkele weken in beslag kan nemen en is een onderzoek dat door een externe partij wordt uitgevoerd, dus niet door Postnl zelf.
Dit vind ik ook het juridische gedeelte: http://www.kijkoprecht.nl/contracten/po ... FOEZmd0zIU

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:47

@secricible je kan weinig onderzoek laten doen als t pakket afgeleverd is op t adres. Als de post bezorger dat heeft gemeld en vasthoud ja dan kan je niks als verzender.

Je kan alleen verder onderzoek laten doen als er voor gelegitimeerd moet worden en dan getekend en als dat niet gebeurd is door die persoon maar wel afgeleverd is bijvoorbeeld bij de buren.

Want dat mag dus absoluut niet.

Je kan ook onderzoek doen als t pakket nooit onderweg is gegaan, dus in t postsorteercentrum moet liggen ergens.

Tinkers4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 14:48

Dat weet ik niet ik bij Post Nl aangegeven dat het niet bezorgd was en ze zouden een onderzoek instellen. Poosje later belden ze dus met dat het gewoon bezorgd was ong week over heen gegaan.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:48

Die schakelen ze echt niet in. Volgens de gegevens is het pakketje op genoemd adres afgeleverd en dan valt er toch niets meer uit te zoeken?!
En als het wel kwijt was tijdens de rit, doen ze er ook niets mee :P Dan geven ze aan dat je het in het vervolg verzekerd moet verzenden }:0

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:51

Daarom, enige zekerheid heb je is verzekeren. Dan als t niet aankomt krijg je t geld terug. Anders ja, pech. Mensen bedonderen de boel heel veel tegenwoordig, en willen zo t (gratis0 gekochte artikel en t geld.

Je kan verder niks doen en ze heeft dan vast t dekje al.

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:54

Ons pakket lag in de groene brievenbus (stond op internet bij het checken van de track en trace code).
Nou hebben wij een witte brievenbus :+ dus ook hier een onderzoek ingesteld. Na 1,5 kwam er toch ineens een pakket ergens vandaan, die stond bij thuis komst in de auto garage...

Er gebeuren hele rare dingen bij de post soms. Wij hebben gewoon even afgewacht, ons pakket kwam wel bij een bedrijf vandaan die hebben het uitgezocht en zouden ons anders een nieuw product leveren.

Tamsin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:59

Hoi, je kunt ook een "mijn pakket" aanmaken bij postnl. Als je dan je pakketje naar de post hebt gebracht en je hebt een trackingnummer ontvangen, dan kun je het in mijn pakket opslaan en dan zelf het pakket volgen totdat het bezorgd is. Heeeeeeel handig :D
En zet vast in de advertentie "verzenden op eigen risico".

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 15:00

@Floppy dat had TS ook :) ze had de code, zonder account aan te maken kan ze die dus ook gewoon volgen :)

Tinkers4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 15:28

Ja dat klopt.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 15:36

Ik zou hier eigenlijk niet veel mee doen, jij hebt bewijs van verzending T&T, je hebt het bonnetje
PostNl geeft aan het te hebben bezorgd.
Wat dan nog?
Als je echt heel erg aardig bent kun je aanbieden om iets terug te storten maar zelf zou ik het niet doen.
Verzenden op eigen risico met bewijs verzending

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:26

Jij hebt hem verzonden en volgens track&trace is het afgeleverd. Dan is het toch klaar zo?
Jij hebt bewijs dat het verzonden en afgeleverd is. Koper heeft geen bewijs dat hij/zij het niet ontvangen heeft. (Het bewijs toont juist het tegendeel)