Hoe doen jullie het? Werk en huishouden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Hoe doen jullie het? Werk en huishouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 20:21

Pfff ik weet gewoon echt niet hoe ik allemaal moet doen nu.

Ik heb sinds 1 oktober een baan op oproepbasis, ik krijg elke dag een mailtje voor de volgende dag of ik moet werken of niet. Gemiddeld werk ik 3/4 dagen per week, alleen donderdag is een roostervrije dag.

Donderdag doe ik vrijwilligerswerk en heb ik autorijles. Zaterdag is meestal een dag waarop ik boodschappen doe en paardrijles heb, daarna heb ik meestal wel tijd om dingen in het huishouden te doen.

Maar als ik gewerkt heb dan ben ik meestal rond 5 uur thuis, ligt eraan hoe laat ik klaar ben, dat kan ook wel eens later zijn maar ook eerder. (dat heb ik tot nu toe nog niet gehad). Dan rijd ik door naar stal om mijn paard te doen, dan snel hond uitlaten en eten geven, koken eten en dan heb ik pas tijd om het huishouden te doen maar dat is meestal pas rond half 9.

Hoe doen jullie dat vraag ik me af? Ik heb nog niet eens kinderen.

Alja

Re: Hoe doen jullie het? Werk en huishouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:23

Bijhouden is het toverwoord :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:24

Ik heb geen paard, dat scheelt al.
Je hebt toch een aantal vrije dagen in de week? Ik weet niet hoe groot je woont, maar dat is prima toch? En als je iedere dag even iets meepakt valt het ook allemaal wel mee.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:25

Inderdaad bijhouden. Terwijl het eten staat te pruttelen even de wc en een was in de machine. Volgende dag doekje over alle meubels tijdens het koken etc.
Meerdere dingen tegelijk doen dus en dan iedere dag een klein beetje

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 20:27

Ja donderdag zaterdag en zondag. Probleem is dat zondag altijd volgepland staat met verjaardagen etc. Ik woon in een rijtjeshuis met 3 slaapkamers. Partner heeft geen tijd voor het huishouden of koken want die werkt zo'n 12 u per dag.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:28

Ik doe vaak als de aardappelen koken, stofzuigen/wassen/opruimen etc.
Zet me paard binnen en buiten samen met de hond.

Of ff snel het huishouden op een avond. Evenals boodschappen
Laatst bijgewerkt door Mariska88 op 30-10-14 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:29

Bijhouden inderdaad, alles na gebruik gelijk opruimen. De keuken na het koken/eten gelijk even schoonmaken. Tijdens/na het douchen gelijk de cabine even doen en een doekje door de wastafel. De wc bijhouden met wegwerp doekjes en met gloor. Tussendoor even snel stofzuigen en stoffen. En dan 1x per week wat meer aandacht eraan besteden en dingen doen waar je niet aan toe kwam :)
Ik doe elke dag wel wat, zodoende hoef ik niet een hele dag te poetsen :)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:29

heb je eigenlijk nog een cadeau van hem gehad ;)

Jante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:30

Goeie planning en regelmaat......... Nu is het bij mij ook even aanpoten verhuizen uit Bleiswijk en over naar Hilversum ( mijn paardenspullen zijn al gesorteerd en zo goed als ingepakt) maar de keukenspullen dat vind ik het ergste......

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:38

.
Laatst bijgewerkt door Love_myhorse op 03-02-26 22:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:39

Inderdaad bijhouden en toch gewoon standaard een halve dag per week reserveren voor het huishouden. Ik heb elke zaterdagochtend als vaste poets dag. Dan komt mijn moeder ook helpen anders ben ik de hele dag aan het poetsen. Indien dat niet lukt wordt het vrijdagmiddag/avond poetsen. Maar ik sla nooit en te nimmer over. Was doe ik in de avond uren, hang veel was op en niet in de droger als het dan wat langer ligt voordat ik het kan opruimen is het tenminste niet gekreukt. stofzuigen effe snel tussendoor als het vies is van het hondenhaar en zand. Boodschappen doe ik op vrijdag tussen de middag dan is het niet druk en zoveel tijd kost dat niet ga maar naar een supermarkt. Blijven wel vaak dingen liggen zoals ramen wassen. Ik heb 2 paarden en een pony 2 honden en we hebben een eigen bedrijf, dus werk is er altijd is gewoon een kwestie van prioriteiten stellen
Laatst bijgewerkt door Spaikey op 30-10-14 20:44, in het totaal 2 keer bewerkt

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 20:41

Tja dat zou ik graag willen maar geen geld voor. Helaas heb ik 's morgens ook geen tijd voor het huishouden, ik moet om kwart voor 7 weg en om nou nóg eerder op te gaan staan...

Ik ga eens opschrijven wat ik allemaal moet doen in het huishouden en even gaan kijken hoe ik dat het beste kan gaan indelen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:45

Tja, ik maak liever een huis schoon dan dat ik op een verjaardag zit dus die zondag zou voor mij het probleem niet zijn. Je plant het natuurlijk zelf vol he, je kan ook kiezen om iets minder te plannen en tijd te nemen voor je huis ;)

Spaikey

Ja maar je hoeft toch maar 3/4 dagen per week vroeg te gaan. De andere dagen kun je dan toch effe iets doen.

Spaikey

Inderdaad Goof je hebt wel een punt....

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:48

Ik werk 30 uur per week (onregelmatig) mijn man bijna het dubbele of soms meer.
Wij hebben 4 paarden, 2 in training, dus dagelijks naar toe rijden/voeren etc en 2 die 24 uur op de wei staan (iedere dag checken of er nog genoeg water en eten is).

Onze honden kunnen binnen en buiten lopen wanneer ze willen (grote tuin). Daarnaast hebben wij nog wel meer beesten.

Huishouden doe ik alleen en dat is gewoon steeds wat bijhouden. Beetje bij beetje.

op zondag is het meestal boodschappendag en mesten wij onze stallen.

Gwen09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:58

Ik werk zo'n 50 uur per week en zeer onregelmatig. Dat is alleen nog maar voor opdrachtgevers, dus daarnaast nog administratie e.d. (ivm eigen bedrijf), vriendlief 3 dagen per week. We hebben een zoontje van bijna 2, die dus nog veel verzorging nodig heeft en een huishouden.

Keyword: 80-20 principe!

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:05

Ik werk 40 uur per week, mijn vriend minimaal 40 uur en de meeste weken is hij langer van huis. We hebben afgesproken dat hij kookt (ik ben daar ook niet zo goed in) en ik doe de was.

Eerst maakten we samen schoon maar sinds kort komt om de week zijn moeder bij ons (betaald) poetsen. De andere week doen we zelf even afstoffen en stofzuigen. Verder hou ik de keuken wel iedere dag bij.
Vriend kookt dus ik doe de tafel afruimen, de spullen opruimen en het fornuis schoonmaken.

De was doe ik tussendoor, zet bijvoorbeeld sochtends als ik op sta de wasmachine aan en wanneer ik dan thuis kom van het werk hang ik de kleren aan de waslijn of stop ik de handdoeken in de droger.
Als de kleren droog zijn leg ik ze op een stapel en die stapel probeer ik iedere week weg te strijken in het weekend. De handdoeken was vouw ik savonds snel op, is binnen 10 minuten gebeurd.

Ik vind het soms ook lastig om een goede balans te vinden maar het scheelt al zoveel dat mijn schoonmoeder bij ons schoonmaakt. Het scheelt dat ik geen paard te verzorgen en rijden heb maar ik ben het sporten wel weer aan het oppakken en wil 2/3 keer per week gaan. Moet vooral daarin nog een ritme vinden wat ook bij mn sociale leven past.

laliz

Daarnaast ook vooral proberen erin te houden dat je huis in dienst staat van jou en niet andersom ;) Ik kom doordeweeks aan weinig toe doordat ik wel per se zelf vers wil koken en daarna instort. Nou en.. vroeger stofzuigde ik elke dag omdat dat moest van mezelf en dweilde ik een keer per week, nu denk ik vaak "doei!" en ik ga wat leuks doen. :o

80 typo's omdat ik nu dus ben ingestort haha.
Laatst bijgewerkt door laliz op 30-10-14 21:07, in het totaal 3 keer bewerkt

Duhelo

80-20?

Hier huishouden met mijzelf en vriend, hij is zelfstandig dus werkt van vroeg tot laat. Ik werk 33 uur per week.
2 paarden, niet aan huis maar ik ga dagelijks gaan voeren, 1 wolfhond, 2 katten, 3 kittens, 4 chinchillas,2 cavias.
Mijn "schema " ziet er zo uit:
Maandag en dinsdag vrij, paarden gaan rijden, boodschappen doen, erop uit met de hond, de was wassen,drogen en plooien of strijken, hondenkennel grondig poetsen, kattenbakken grondig, chinchilla en caviakooien doen, effe langs bij mijn moeder, slaapkamers poetsen, dweilen, keuken vlug poetsen, etc

Woe werken van 9-19
Rond halfzcht opstaan, ontbijten,katten doen, cavias voeren, eten voor hond klaarmaken, beneden in hangar gaan spelen ermee, opruimen, vaatwasser legen en vullen. Werken, paarden doen, rond 20 uur thuiskomen, koken en eten, opruimen, spelen met de hond.
rond 21.30 in zetel tv kijken en modzaken.
Donderdag idem, maar om 18 uur vrij
Vrijdag idem, maar savonds is het rustavond, dan eten we met mijn ouders frietjes bij hun of bij ons.
Zaterdag idem, werken tot 19 uur, relatief rustige avond thuis, of ergens naartoe.
Zondag uitslapen, met vriendlief uurtje door het huis rausen, daarna familiebezoeken of erop uit met de hond.

Op donderdag komt er iemand drie uurtjes poetsen, zij doet dan overal stof af, stofzuigt en dweilt alles uitgezonderd de slaapkamers, en poetst de badkamer grondig.

Het werk stopt nooit, en door dat vriend zelfstandig is moet ik voor niks op hem rekenen...

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:10

Oja, en een keer in de vier weken strijken. Voelt alsof je allemaal nieuwe kleren hebt :D

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:14

Lizzle schreef:
Oja, en een keer in de vier weken strijken. Voelt alsof je allemaal nieuwe kleren hebt :D

Daar kan ik niet mee aankomen bij mijn vriend hoor :Y) heeft genoeg kleren maar wil dan altijd nét dat shirt aan wat nog gestreken moet worden :+
Overigens heb ik echt een hekel aan strijken dus liever een keer per week maar even als een keer in de maand lang bezig zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:15

_JTM schreef:
Lizzle schreef:

Daar kan ik niet mee aankomen bij mijn vriend hoor :Y) heeft genoeg kleren maar wil dan altijd nét dat shirt aan wat nog gestreken moet worden :+
Overigens heb ik echt een hekel aan strijken dus liever een keer per week maar even als een keer in de maand lang bezig zijn.

En? Dan pakt hij het strijkijzer zelf even.
Kleine moeite.

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:16

Hier ook een druk schema, met 32 uur werk per week, een eigen paard, hond. Ook mijn man heeft een eigen bedrijf, dus het huishouden is compleet voor mij. Ik train 4/5 keer per week, huishouden op zaterdag, 1 avond in de week vrij voor boodschappen, een avond voor yoga en 1 avond samen. Daarnaast doe ik ook nog wel freelance en vrijwilligers werk. Kwestie van goed plannen. Wat erg helpt; geen tv kijken. Dat scheelt heel veel tijd! En huishouden idd bijhouden!

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:18

Als wij 1x in de 4 weken zouden strijken dan zijn we een hele dag bezig :') Ook dat houden we dus maar goed bij.