Problemen met DUO

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Liezja

Problemen met DUO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 10:17

Ja. Ben ik er toch eens goed klaar mee. In augustus moest ik noodgedwongen stoppen met mijn opleiding i.v.m ziekte. Op de dag van mijn uitschrijving ben ik gelijk naar DUO gegaan om mijn studiefinanciering en OV-chipkaart stop te zetten. Na een half uur nutteloze vragen te hebben beantwoord vertelde de beste man mij dat alles was geregeld, studiefinanciering en OV zijn stopgezet, ik moest alleen nog even een kopie van mijn uitschrijving opsturen. Goed, 3 dagen later had ik het kopie op de bus gedaan. Ik ging er dus vanuit dat alles netjes geregeld was. Een paar weken later kreeg ik mailtjes van DUO dat er een bericht klaar staat in mijndigid. Gelijk even gekeken, is mijn account geblokkeerd..... -O- waarom? Geen idee. Ik weer gebeld naar DUO. "Dan moet je even een nieuw account aanvragen." Ja, heel leuk, ik heb nu nog steeds geen brief ontvangen met de gegevens. Ik kan dus ook niet kijken wat er in de mailtjes staat. Nu heb ik sinds ik gestopt ben met school ook niet meer met mijn OV gereisd. Tot vorige week, ik had er saldo opgezet omdat ik ervan uitging dat ik niet meer gratis kon reizen. Nu had ik wat haast en heb ik bij het inchecken niet gekeken wat er op het scherm stond, toen ik terug naar huis ging zag ik dus dat ik nog steeds gratis kon reizen. Ik snapte er niks van. Ik heb thuis gelijk even opgezocht hoe dit kon, en ja hoor, blijkt dat je je OV ZELF moet stopzetten terwijl de beste man mij een paar maanden geleden heeft verteld dat hij dat gedaan had, waar ik zelf bij stond. Nu schijnt dus dat ik een boete van €97!!! euro per halve!!!! maand krijg, dit loopt dus aardig op.

Wat kan ik hiermee? Ik heb mijn OV niet gebruikt, alleen vorige week. Al had ik dat niet gedaan had ik nu nog steeds niet geweten dat ik het zelf stop moest zetten.
Zijn er nog meer mensen met dit probleem? En hoe kan ik dit oplossen?! Ik heb DUO al een paar keer geprobeerd te bellen maar of ze nemen niet op of ze zeggen dat ze mij terugbellen, wat natuurlijk nooit gebeurd. >;)

Shadow0

Re: Problemen met DUO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 10:32

Heb je rechtsbijstandsverzekering (of je ouders?) Dat zou misschien kunnen helpen, wie weet wordt er dan gewoon snel wat geregeld.

Anders:
- begin met een zeer duidelijke en zakelijke brief waarin je al je punten uiteen zet en wat je verwacht. Dus vermelden wat jij hebt gedaan, welke informatie je hebt gekregen etc, en dat je dan ook verwacht dat je de boete voor het niet tijdig stopzetten niet hoeft te betalen en dat je voor het treinkaartje wel betaalt. Maar ook dat je de documenten die je zou ontvangen op papier wilt ontvangen.

Als de boete toch wordt doorgezet en je voelt je erg strijdbaar zou ik zeggen: laat maar eens voor de rechter komen. Die boete is volgens mij namelijk niet meer redelijk nu er geen sprake kan zijn van ongeoorloofd gebruik, omdat exact is te zien hoeveel gebruik ervan gemaakt is. De huidige opzet lijkt me dan ook meer op makkelijk scoren voor DUO omdat het systeem ingewikkeld is, dan op het daadwerkelijk tegengaan van misbruik (dat was bij de papieren kaarten wel zo maar is nu gewoon niet meer aan de orde.) Misschien dat de LSVB bereid is om mee te helpen met een proefproces, dat zou wel stoer zijn :)

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 10:36

Hebben m'n vriend en ik ook gehad. Helaas. Het staat wel op site dat je bij een automaat je reisproduct moet stopzetten. Wij hebben er ook nog een brief over gestuurd maar daar schiet je niks mee op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 10:38

Bekend probleem waar ze een flinke smak geld mee verdienen. Er is al een soort studentenvakbondachtigiets voor bih DUO geweest maar ze doen er niks aan. Heb het zelf ook gehad :n

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 10:41

Kun je de ombudsman niet inschakelen, het is toch een soort probleem met de overheid? (en het lijkt dus vaker voor te komen, dus misschien kun je een aantal mensen bij elkaar krijgen die hetzelfde probleem hadden, dan sta je wat sterker)

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 10:43

Ik heb hetzelfde gehad, ben nu nog aan het betalen. Kon in totaal ruim 900 euro terugbetalen. Heb brieven en bezwaren en alles geschreven, heeft niks geholpen helaas, kan gewoon betalen. Ze schuiven het gewoon op, 'ja mevrouw, dat is uw eigen verantwoording.' En daar kun je het mee doen. Succes en hou maar alvast wat geld achteruit.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 10:44

De boete op je OV krijgt je niet voor onterecht gebruik Shadow, maar op het hebben van een ongeldig abonnement op je chipkaart. Zo is dat vastgesteld in de wetgeving en daarom is de boete ook terecht, ongeacht het ermee reizen ja of nee. Die vlieger gaat dus niet op.

Ik begrijp dat je in persoon bij iemand bent geweest die dit voor je heeft doorgevoerd? Waar was dat? En welk nummer bel je nu? Waarom zouden ze je terugbellen?

Zet in ieder geval hem voor het einde van deze maand je abonnement stop en maak bezwaar waarin je de situatie uitlegt.

Noem ook de datum van je gesprek en als je dat hebt opgeschreven (altijd doen!) de naam van de persoon die je hebt gesproken. Hoe meer bewijs hoe groter de kans dat ze wat met je bezwaar kunnen.

Tot slot, betaal je OV boetes tijdig of tref een regeling. Degene die de boete int is niet de DUO maar het bedrijf van de OV chipkaart, je hebt dus te maken met 2 instanties en die laatste is erg vlot met incasso en bijkomende kosten. Duo kan daarin voor jou niets betekenen.

Veel succes!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 10:51

Bubsj: maar die wetgeving is naar mijn mening nu onredelijk bezwarend. Zeker als er ook nog sprake is van verkeerde informatie door DUO, heeft de rechter in principe mogelijkheden om de vordering van DUO af te wijzen. Nou weet ik niet hoe groot de kans is, maar het is wel iets dat tenminste de boel wat opschudt... Zodat deze regeling eens wordt gestopt. Want hij is niet eerlijk.

Maar het is wellicht ook iets om inderdaad eens bij de politieke partijen aan de orde te stellen. En bij de ombudsman inderdaad. Die wet moet weg. Alleen als iedereen het na een briefje naar DUO opgeeft, dan is er voor DUO niet zoveel reden om aandacht te vragen om die regeling te veranderen.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 10:57

Die klantenservice van DUO is waardeloos, ik had een probleem (doordat DUO mij eerder al verkeerd informeerde) en 4 verschillende mensen aan de lijn gehad en 4x een ander antwoord gekregen. Uiteindelijk een klacht ingediend en toen wel voor elkaar gekregen.

Heb je geen brief gekregen dat je je OV zelf stop moest zetten? Dat kreeg ik namelijk wel.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 10:59

SummerRemedy schreef:
Heb je geen brief gekregen dat je je OV zelf stop moest zetten? Dat kreeg ik namelijk wel.

Die krijg je alleen als je automatisch aan het eind van je recht op het OV abonnement bent.
Als je tussentijds met je studie stopt, krijg je die brief niet.

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:01

Ja in verschillende antwoorden geven zijn ze ook goed. Door een fout van school had ik een half jaar lang geen stufi gehad (en geloof me we gingen er veel achteraan). Nja liep best wat geld mist, wij met duo gebeld en gevraagd of ik het met terugwerkende kracht zou krijgen (kon het nergens vinden op de site). Die gast zei nee, toen ik vroeg of hij dat zwart op wit had is hij 10 minuten aan het zoeken geweest maar kon het niet vinden. Uiteindelijk kreeg ik toch alles met terugwerkende kracht.

Die mensen van de 'klantenservice' weten zelf net zo weinig als wij. Ik ben echt nog nooit goed geholpen aan de telefoon of via mail.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:02

Ik word er alleen nog maar rebelser van. Zou zelfs interessant zijn om dat bij het Europees gerechtshof neer te leggen! Pak ze aan. Dit is pure uitzuigerij - je hebt een regeling die NIET nodig is omdat je exact na kunt gaan wie wanneer gereisd heeft, en waar studenten miljoenen voor betalen. (Sterker nog - DUO heeft er dus een financieel belang bij om soms verkeerd te informeren.)
Dat is NIET aanvaardbaar!

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:03

Oh ik ben een keer tussentijds gestopt en toen kreeg ik ook die brief.

Belachelijk trouwens dat die man niet even nadrukkelijk heeft gezegd dat je je reisproduct zelf stop moet zetten, net of ze zoveel mogelijk boetes willen innen.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:05

Ik snap echt niet dat hier zowel onder studenten als onder DUO-medewerkers zoveel verwarring over is. De regeling is heel erg duidelijk: stop je met je studie (om wat voor reden dan ook), moet je in diezelfde maand ook handmatig je reisproduct stopzetten bij de automaat. Ik snap niet dat het zo vaak fout gaat bij studenten, maar ook niet onder medewerkers van DUO. Juist deze regeling is in essentie ontzettend simpel :)

@ TS: moge duidelijk zijn dat dit niet naar jou gericht is, want ik verbaas me ook vooral over de tegenstrijdigheid van DUO-medewerkers. Ik hoop dat je met een brief verder komt, maar ik zou er niet teveel van verwachten, gezien ze al heel veel (gegronde) klachten hebben gehad en er niet vaak op in gaat. Maar ik hoop dat ze je toch hierin tegemoet willen komen, dat zou ik in deze situatie zeker terecht vinden!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:06

Zet je reisproduct nu wel gelijk zelf stop, anders loopt het nog meer op.

Heb je zwart op wit staan dat zij het stop zouden zetten? Want ik denk eerlijk dat het heel moeilijk te bewijzen is anders.... (Ik vraag om bevestiging per mail/brief zodat ik ook wat kan aantonen of doe de hele communicatie schriftelijk)

Overigens weet ik niet beter dan dat je het zelf moet stopzetten, was in mijn tijd al. Regels staan wel duidelijk aangegeven. Als je gewoon op google intypt 'stoppen met de studie ov' dan krijg je al gelijk als eerste resultaat keurig wat je moet doen. Maar het is zeer slechte zaak dat je niet correct bent geïnformeerd bij de klantenservice :n DUO is er volgens mij wel berucht om.... Ik kreeg tijdens mijn studie een brief over de lening en dat ze per die datum geld gingen innen omdat ik gestopt was met de studie :? Stond keurig ingeschreven :?
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 30-10-14 11:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:08

DUO is echt verschrikkelijk. Ik had ooit ook problemen met mijn stufi en dat heeft maanden geduurd. Inderdaad ook allemaal lekker iets anders zeggen, en niemand wist ergens van als ik weer voor de 100e keer belde. Uiteindelijk wel met terugwerkende kracht alles gestort gekregen gelukkig, maar makkelijk was het niet.

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 18:31

Dankjewel voor alle reacties, ik ga er zeker achteraan. Ik ging er eigenlijk vanuit dat mijn ov was stopgezet daarom ben ik er nooit verder op in gegaan en heb ik het ook nooit opgezocht. Ik heb inderdaad ook geen brief ontvangen. Morgen toch maar weer even een belletje wagen. :')

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:36

Heb je je ov al stopgezet dan? Kan gewoon bij een ns automaat op het station.

Wel weer geleerd om altijd naam. achternaam en nummer moet vragen. Verder een klacht indienen en hopen dat he het niet hoeft te betalen. Al ben ik bang van wel. Succes :)

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 21:49

Ja, toen ik het had opgezocht ben ik gelijk naar het station gegaan om het stop te zetten. :)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 23:23

LZP -> STW

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 10:29

Trouwens, sinds ik mijn studenten reis product heb stopgezet op m'n OV kan ik ook niet meer inchecken als ik gewoon saldo erop zet. Moet ik dan een heel nieuwe OV kaart aanvragen? Er staat nu wel iets van 50 euro op wat ik niet kan gebruiken...

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 10:47

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 10:59

Ik ga volgend jaar studeren en DUO is tot nu toe vrij onduidelijk over alles geweest richting mij
dus even offtopic, blijft DUO zo onduidelijk? :+

Ik hoop voor je dat het je lukt TS met het terugstorten, heb je de naam van die man nog die het jou heeft verteld, wellicht kun je die ook noemen in je brief voor vertrekking van onjuiste informatie?

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 11:30

De naam weet ik dus niet meer... En ja! DUO blijft onduidelijk en poedersuiker. :+

Dankje Szan, daar heb ik wel wat aan!