ongezonde relatie vriendin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urion

ongezonde relatie vriendin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 16:48

Normaal is dit geen onderwerp voor een forum vind ik maar aangezien zij iedereen kent die ik ken en dus bij niemand kan praten zonder dat ze het hoort is dit even fijn.

Mijn beste vriendin zit in een gewelddadige relatie en wil niet weg. Het speelt nu een maand of twee waarvan zij een jaar een relatie heeft en vroeger was dit ook haar vriend zo'n drie jaar. Dit vertelde ze mij vandaag..

Hij vindt dat zij te weinig in huis doet nu zij haar baan kwijt is. Zij werd hier verdrietig van en schoot in de verdediging. Hij gaf haar een kopstoot en vuist tegen haar neus. Zij sloeg toen terug.

Hij laat haar twee uur lopen naar haar oma als zij hier gaat eten ondanks dat zij nog loon krijgt van haar werkgever dat bij hem gestort wordt. Ze hebben weinig geld en ze heeft schoenen met kapotte zolen. Niet ideaal om mee te lopen. Hij heeft een auto.

Ze mag niet meer met mij omgaan omdat hij eens niet is uitgenodigd toen ik een meidendag wilde. Hij vind dat meerdere vriendinnen van haar slecht zijn voor haar.

Hij scheldt haar uit, duwt haar tegen de muur tijdens ruzie (blauwe plekken kon ik zien), kleineert haar en is ontevreden.

Volgens hem is ze lui en moet ze eens volwassen worden.

Ik zie mijn vriendin van hele sterke persoonlijkheid veranderen in een hoopje ellende. Ze verslonst zichzelf, durft geen leuke dingen meer te doen en zorgt voor het huis en hun dieren alsof haar leven ervan afhangt.

Ze wil niet weg, ook niet tijdelijk, bang dat hij haar niet meer terug wil dan. Ze mag van hem niet naar een psychologe, niet praten met mij of een ander over hun.

Inmiddels heb ik haar zover dat ze stiekem naar een maatschappelijkwerker gaat om te praten. Onder het mom je moet jezelf helpen voordat je je relatie kan helpen. Ik hoop dat ze in gaat zien wat er aan de hand is. In de tussen tijd moest ik het even kwijt.

Na de verhalen van vandaag ben ik misselijk.

Samblabla

Re: ongezonde relatie vriendin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:51

Pfoe moeilijke situatie.. Als ik het was zou ik naar de politie gaan en aangifte doen maar dat is natuurlijk makkelijker gezegt dan gedaan. Ik hoop dat je vriendin er snel weg komt..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:51

:oo Wat verschrikkelijk om je vriendin in zo'n situatie te zien!!!
Ontzettend lief dat je haar wilt helpen, maar als iemand niet geholpen wil worden, is het een onbegonnen zaak.
Ik ben bang dat het enige is wat jij kunt doen, aangeven dat je er altijd voor haar zult zijn en dat ze moet aankloppen zodra ze zelf echt in gaat zien dat ze hulp nodig heeft en bij hem weg moet gaan!
Sterkte in het ieder geval!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:53

Wat een ongezonde situatie zeg!
Je vriendin moet maken dat ze wegkomt bij deze knakker, zo laat je je toch niet behandelen?! :n

Ik vind het knap dat ze inmiddels naar maatschappelijk werk gaat, hopelijk houdt ze dit vol en kan ze geholpen worden in deze situatie.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:53

heftig zeg.. zolang je vriendin niet in wil/kan zien dat dit ongezond is kun je weinig doen.. laat haar weten dat ze altijd bij je terecht kan.. sterkte

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 16:55

Ik heb ook eerst gezegd dat ik mijn mening wilde geven maar bang ben dat ze boos zou worden. Ze zei praat maar en toen vertelde ik dat als ik haar niet zou hebben beloofd dat ik mijn mond zou houden ik haar moeder en zijn moeder al lang had gecontacteerd. Ze begreep dat en is blij dat ik er ben. Ik ben echter niet zo blij, trek het mij heel erg aan ik heb zoiets alleen nog maar gezien op tv of magazine.

En dan gebeurd het met je eigen vriendin.. mijn vriend gaf al aan dat ze hier mag wonen maar ze wil niet. Ik ken haar vriend al mijn hele leven en ik kan maar niet begrijpen hoe hij zo heeft kunnen worden.

Dit lucht wel even op.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:56

Je kan moeilijk je vriendin dwingen om bij hem weg te gaan maar dat zou zo te lezen wel de beste optie zijn. Vrees dat het enigste wat je kunt doen is blijven praten, en proberen aan te sturen om wel weg te gaan. En hopen dat ze dan daarna niet meer terugkeert. Dit is enorm ongezond inderdaad. En nu komt ze er nog met blauwe plekken vanaf, maar wat als hij een keer echt enorm boos wordt? Brr...wil er niet eens aan denken. Hopelijk komt ze snel tot inkeer en gaat ze bij m weg.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:58

http://www.vooreenveiligthuis.nl/huisel ... d/campagne

Ik zou zeggen die campange was niet voor niets. Meld jij wat je weet daar!!! Je vriendin zal er zelf uit angst niets aan doen. En misschien zelfs niet eens de waarheid vertellen tegen de maatschappelijk werkster. Ze zien het niet zelf. Zo lang ze het licht zeg ik altijd niet zien. Zijn ze niet te helpen! Dat moet je dus over laten aan mensen die dat wel kunnen. Misschien kan deze hier boven wat betekenen...het houdt niet op tot dat mensen van buiten er tegen in gaan en er iets aan doen. Dit mag en kan niet nooit niet!! Het hoort niet bij een relatie. Wij weten dat allemaal..maar het sluipt er vaak in voor die mensen. Wij slikken het niet die mannen weten vaak feilloos de vrouwen er uit te halen die daar in gehouden kunnen worden!

Meld jou verhaal daar!! Help je vriendin ook al ziet ze het zelf nu niet!

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 17:00

Vandaag kookte ze een eitje omdat ze al het brood mee geeft naar zijn werk en niets in huis heeft voor zichzelf. Ze zorgt dus voor hem wel maar niet voor zichzelf. Ik wilde haar uitnodigen vrijdag bij mij te eten even lekker volproppen maar ze ddurft het hem niet eens te vragen. Heb het er koud van.

Ik vroeg haar ook waar ligt de grens. Toen zei ze het ziekenhuis. Toen ik zei dat ze na het ziekenhuis gewoon weer terug zal gaan moest ze huilen. Het is dat ik zwanger ben anders had ik haar op haar kop gegeven. Ik kon nu niet streng zijn omdat ik een softie ben geworden normaal zou ik net zo lang door zeuren tot ze mee gaat.

Ik zing altijd het liedje het houdt niet op niet vanzelf als mijn vriend en ik jolig zijn. Ik ga zeker (anoniem) bellen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:02

Oef, TS, dat is geen makkelijk verhaal.
Uiteindelijk moet je vriendin zelf inzien hoe slecht deze man voor haar is, en zelf weg durven gaan. In de tussentijd kan je niet veel meer doen dan je nu doet. Het is al heel knap dat je haar naar een maatschappelijk werkster hebt gekregen. Hopelijk helpt dat.

Laat je vriendin weten dat ze je altijd kan bellen, en dat je indien nodig bij nacht en ontij voor haar klaarstaat. Mocht ze beslissen te vertrekken, dan is het belangrijk voor haar dat ze weet dat er iemand is bij we ze terecht kan. Ook als van haar kant het contact lijkt te verwateren onder druk van haar “vriend” (tussen “” want dit soort mensen verdient mijn inziens die benaming niet), laat haar dan regelmatig weten dat je er nog voor haar bent. Bijvoorbeeld door regelmatig een berichtje te sturen.

Je kan ook zelf eens naar een maatschappelijk werkster gaan. Dan kan je praten over je gevoel, en kan je tips krijgen over hoe je het beste je vriendin bij kan staan. Sterkte.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:04

Idd zo lang zij zelf niet weg wil, kun jij weinig doen. Druk haar op het hart dat jij er bent voor haar en dat ze je altijd kan bereiken. Spreek (als ze meewerkt) een codewoord af dat ze je kan doorsturen als het gevaarlijk wordt zodat jij dan de politie kunt verwittigen. Meer kun je op dit moment niet doen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:05

Getver wat een rotsituatie.
Je ben een lieve en bezorgde vriendin.
Helaas kan je je vriendin niet dwingen om weg te gaan, kon dat maar.

Tips hebben bokkers al gegeven. Heel veel sterkte.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:06

Maar al bel je anoniem, dan zal zij toch nog weten dat jij erachter zit? Jij bent, als ik het goed begrepen heb, de enige die het weet toch?

Tja het enige wat je kan doen is met haar blijven praten en proberen haar op die manier duidelijkt te maken dat de situatie waar ze in zit echt niet goed voor haar is.
Maar ook al gaat ze bij hem weg dan is de kans nog groot dat ze toch naar hem teruggaat.

Het is een hele moeilijke situatie die zich ook ineens tegen je kan keren. Denk ook een beetje om jezelf en je ongeboren baby ;)

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 17:06

Bedankt Roodvos (en de rest)

Ik heb haar laten beloven dat we samen naar de m. Werker gaan anders gaat ze toch niet.

Tevens werken we samen dus ik ben drie keer per week een ochtend met haar. Toch kijk ik niet uit naar morgen nu ik dit weet.

Dat codewoord is ook een goed idee. Ik heb haar ook mijn fiets gegeven te leen zodat ze vervoer heeft als ze hierheen moet komen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:09

En waar je kan help je haar ook met wat dingen extra geven? Zoals een paar schoenen die ze past? Of een boterham die je even snel bij haar langs brengt als hij werken is/ Of op je werk eens extra wat mee nemen voor haar aan eten, kleding. Dan heb je de meeste invloed lijkte omdat hij niet in de buurt is. En dat je haar helpt waar je kan zonder dat hij het door heeft.

Heb jij of je man het lef om eens met haar vriend te praten? Jij zegt ken hem heel mijn leven al en snap het niet. Durf je met hem een gesprek aan? Snap dat je nu je zwanger bent niet zomaar doet. Of ben je bang dat je vriendin er de sigaar wordt als je dat doet? Dat zij het later moet ontgelden?

Je doet wat je kan dat is al veel. Onderdak bieden als ze wil. Haar verhaal wat ze wel kwijt wil aan horen en proberen duidelijk te maken dat het zo niet hoort zonder teveel te blijven drammen want dan gaan ze ook weg blijven omdat ze het in haar onderbewuste heus wel weet dat het niet klopt..maar het nog niet kan/wil zien of ergens nog bang voor is. Dat ze eeuwig alleen blijft misschien? Vraag eens door waarom ze dit niet wil zien?? EN dat ze het heus wel weet dat het niet klopt maar waarom ze niet durft te stappen> Vaak zitten er hele verhalen achter waarom ze niet voor zichzelf op komt.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:10

Wat een intriest verhaal.Het is heel moeilijk mensen te helpen die niet geholpen willen worden.Het enige wat je kan doen is er idd zijn voor haar.
Maar ik zou haast de nijging hebben om heel hard naar haar ouders te rennen en het verhaal te vertellen.Maar waarschijnlijk gaat ze dan boos op jou en haar ouders zijn.
Nu heeft ze tenminste nog een uitlaat klep.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:14

Wat triest :-( Ken je vrienden van hem die eventueel met hem kunnen praten?

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:17

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 22-08-24 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:17

Ik zou zeker even dat telefoonnummer voor huiselijk geweld bellen.

En bedenk een ding goed. In dit soort situaties moet je soms dingen doen om je vriendin te helpen die zij niet altijd even leuk zou vinden. Daar moet je over heen stappen. Als jij vind dat dit te ver gaat (ik vind een kopstoot al veel te ver gaan) gewoon politie bellen.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:23

wat vervelend

al zal k haar niet te veel helpen met bijvoorbeeld die fiets of eten
als ze er echt last van krijg dan ga ze het misschien inzien dat dit niet langer kan

heel sneu dus
of ze gaat steeds meer verwachten van je dat zal ook nog kunnen
ik zelf ben ook zo softie maar het lijkt me toch de beste optie

of ze gaat steeds meer verwachten van je
steunen kan natuurlijk wel om een luisterend oor te bieden
maar eigenlijk moet ze nu gewoon voelen kapotten schoenen word op de blaren lopen eens moet ze toch voor zich zelf kiezen...

hoe oud is ze igg ?
anders kan je der ouders nog inschakelen als ze - 18 is

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:30

Meldpunt huiselijk geweld kun je een anonieme tip geven dat je het idee hebt dat zij mishandeld wordt.
Dan gaat de politie naar hun toe om haar en haar vriend te ondervragen(er wordt gezegd dat ze een melding hebben gekregen en graag willen inventariseren.. ze zeggen absoluut geen naam ofwat). Als ze haar mond dan open trekt kan ze uit die situatie.

Maar dit is ook wel haar keuze.

Persoonlijk zou ik altijd een melding maken, maar da tkomt misschien omdat het mij niet uitmaakt of ik mn vriendschap verlies. Zolang die persoon maar veilig is.
Ik laat niemand wegkomen met mishandeling.
Ik heb later in mijn beroep ook een meldplicht op verdenking van mishandeling.

Bovendien, vind ik het erg moeilijk om een werkende vriendschap te hebben met iemand die van sterke persoonlijkheid naar hoopje ellende gaat. Ik heb weinig respect voor dat soort mensen. die zich zo laten behandelen.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:31

Ja alleen zou dat nu niet kunnen omdat TS de enige is die het weet. Dan loop je het risico dat de vriendin helemaal niks meer zal zeggen en dat er wellicht meer problemen van komen. Het is lastig, dat geef ik toe.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:37

Als ze blauwe plekken heeft en veranderd van een zelfstandig iemand in een afhankelijk zielig persoon, met afgetrapte schoenen. Dan snap ik eerlijk gezegd niet dat niemand dat ziet?
Dat gaat toch opvallen?
Voor jou ts zou toch het meldpunt informeren. Vind het trouwens al goed van je dat je haar mee hebt gekregen naar een maatschappelijk werkster. Ben alleen benieuwd wat die daadwerkelijk kunnen doen voor haar, als ze zelf niets wil. Buiten praten dan bedoel ik.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:40

Sommige mensen zijn blind voor dergelijke zaken. Ik zeg nu bijv ook dat ik nooit in een relatie zal belanden als de vriendin van TS maar als ik net de verkeerde man tegenkom die eerst lief is en dan stelselmatig steeds vervelender acht ik die kans ook niet ondenkbaar. En meestal kunnen die mensen die erin zitten dit heel goed geheim houden. Het is inderdaad echt super dat je dr nu probeert te helpen.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 17:44

Kostolany schreef:
En waar je kan help je haar ook met wat dingen extra geven? Zoals een paar schoenen die ze past? Of een boterham die je even snel bij haar langs brengt als hij werken is/ Of op je werk eens extra wat mee nemen voor haar aan eten, kleding. Dan heb je de meeste invloed lijkte omdat hij niet in de buurt is. En dat je haar helpt waar je kan zonder dat hij het door heeft.

Heb jij of je man het lef om eens met haar vriend te praten? Jij zegt ken hem heel mijn leven al en snap het niet. Durf je met hem een gesprek aan? Snap dat je nu je zwanger bent niet zomaar doet. Of ben je bang dat je vriendin er de sigaar wordt als je dat doet? Dat zij het later moet ontgelden?

Je doet wat je kan dat is al veel. Onderdak bieden als ze wil. Haar verhaal wat ze wel kwijt wil aan horen en proberen duidelijk te maken dat het zo niet hoort zonder teveel te blijven drammen want dan gaan ze ook weg blijven omdat ze het in haar onderbewuste heus wel weet dat het niet klopt..maar het nog niet kan/wil zien of ergens nog bang voor is. Dat ze eeuwig alleen blijft misschien? Vraag eens door waarom ze dit niet wil zien?? EN dat ze het heus wel weet dat het niet klopt maar waarom ze niet durft te stappen> Vaak zitten er hele verhalen achter waarom ze niet voor zichzelf op komt.

Ze heeft gelukkig van haar oma een paar schoenen gekregen we hebben ook niet dezelfde maat. Als ik naar haar toe ga neem ik altijd wat lekkers mee. Vandaag kwam ik er pas achter hoe erg ze dat eigenlijk nodig heeft dus morgen neem ik broodjes mee en cup a soup dat is beter dan een gebakje. Ik ben zelf ook niet de rijkste en ik kan haar geen boodschappen geven aangezien ze dat aan hem zal meegeven voor op werk.

Ik heb veel vragen gesteld maar ze was zo bang dat ik haar zou veroordelen dat ze binnen een minuut van het onderwerp blauwe plek naar speeltuin ging, bij wijze van. Ik denk dat ik daar wat meer geduld voor moet hebben.