Student, hoe kom jij rond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lnda_

Student, hoe kom jij rond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 16:07

Ik ben toch zeer benieuwd hoe andere studenten rondkomen?
Nu het 2e jaar van mijn studie maar jeetje wat is alles duur. :\

-Huur
-Lesgeld
-Telefoon
-Zorgverzekering
-Inboedelverzekering

Ik kom nauwelijks rond en doe toch echt geen gekke dingen :n

Alles netjes bijhouden in een kasboekje doe ik al, zo ook aanbiedingen in de gaten houden en grotere porties koken en invriezen...

Wie heeft tips om nog meer te besparen en eventueel te sparen?

xTammyy

Re: Student, hoe kom jij rond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:11

[STW] Hoeveel spaar(de) jij als student? Kijk dit topic eens door :)
Ik zelf hou alles wat er in en er uit komt bij in excel, tot nu toe nog geen enkele maand in de min gestaan daardoor.
Mijn inkomsten: Kleedgeld, loon, stufi, bijrijder, stalling thuis (mijn oude stal aan huis wordt verhuurd, ik krijg het geld zodat ik hier de stalling voor mn paard kan betalen)
Uitgaven: School, OV, leuke dingen, paard, boodschappen, kleding, huur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:21

Ik woon nog thuis, mijn collegegeld, boeken, zorgverzekering en mobiele telefoon worden betaald, ik krijg nog regelmatig wat toegestopt m.b.t kleding (broek, paar schoenen, jas, sokken, trui, shirtjes..)
en ik heb zelf gemiddeld zo'n 80 euro te besteden aan feestjes en kleding. Niet heel veel, maar wel te doen. Het scheelt dat ik geen vaste lasten heb, als ik mijn geld op, maakt het eigenlijk niets uit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:33

Mijn ouders betalen mijn kamer, boeken, kleding als ik het echt nodig heb etc. Mobiel abonnement heb ik niet (gewoon goedkoop prepaid dingetje, whatsapp heb ik op m'n ipod en tegenwoordig heb je overal wel wifi, dus geen 3g/4g nodig). Zorg-, aanvullende tandarts- en doorlopende gedeelde reisverzekering betalen mijn ouders en collegegeld leen ik. Ik heb een uitwonende beurs en zorgtoeslag om van te leven, en dat gaat heel goed. Hoef niet te bezuinigen op boodschappen, kan leuke dingen doen en toch hou ik aardig wat over per maand, wat in de spaarpot gaat voor als ik een maand wat meer nodig heb.

Edit: nou is het wel zo dat ik zuinig leef. Boodschappen geef ik relatief veel aan uit, maar bijvoorbeeld kleding doe ik erg lang mee. Ik vind het niet eens leuk om te shoppen, dus kan gerust maanden vooruit zonder kleding te kopen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:39

Ik woon thuis, mijn moeder betaald mijn studie en boeken geld, ik haal goede cijfers zodat ze waar voor haar geld krijgt, verder heb ik 2 baantjes en volledige stufibeurs.
Ik kan best wel wat sparen. #luckygirl

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:43

Ik betaal mijn huur-, aansprakelijkheids- en zorgverzekering van mijn stufi(basis) en zorgtoeslag. Voor collegegeld leen ik. Verder werk ik om boodschappen, telefoon, kleding en andere leuke uitjes te betalen :j

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:51

Nou, momenteel gewoon niet :')

TamiBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:56

Jezzi hoe kan jij zoveel van je stufi betalen :j Uitwonende beurs is 290 euro of zo iets toch? Mijn huur alleen is al 400, dus zit ik er al overheen!

Ik heb ook stufi, en werk daarnaast nu gemiddeld 1x per week 9 uurtjes, en woon nu samen wat gelukkig geld scheelt :D :+

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:04

Ik woon nog thuis, dat scheelt natuurlijk al wel.

Ik krijg stufi en een kleine stagevergoeding. Dit gebruik ik om mijn lesgeld / boeken te betalen. Daarbij werk ik de ene week 25 uur en de andere week 8. Daarvan betaal ik mijn autoverzekering, benzine, wegenbelasting, zorgverzekering, telefoon, roken, kleding etc.

Ik betaal thuis geen kostgeld maar mijn ouders betalen verder niets voor mij. Als bedankje neem ik af en toe wat boodschappen mee.

Ik kan ook best veel sparen per maand, vandaar dat ik straks weer een pony wil kopen. :D

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:05

Ik woon thuis.
Mijn vader krijgt de stufi, maar hij betaalt mn school en mobiel.

Verder krijg k zorgtoeslag en heb ik een baantje op de zaterdag en soms op zondag.

Ik spaar ook nog, geef gewoon niet zo veel uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:17

Thuiswerk. Kan elke maand 400 euro sparen. Terwijl ik alles zelf betaal.

TamiBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:23

Jezzi schreef:
TamiBambi schreef:
Jezzi hoe kan jij zoveel van je stufi betalen :j Uitwonende beurs is 290 euro of zo iets toch? Mijn huur alleen is al 400, dus zit ik er al overheen!

Ik heb ook stufi, en werk daarnaast nu gemiddeld 1x per week 9 uurtjes, en woon nu samen wat gelukkig geld scheelt :D :+

Ik heb een huur van 230, thank god voor wonen in wageningen _/-\o_

Ow, dat scheelt een hoop inderdaad :+

lnda_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 18:38

love_western schreef:

Wat voor thuiswerk doe jij dan als ik vragen mag?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:39

love_western schreef:

Waar kan ik solliciteren? :')

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:41

Ben nu tweedejaars student en sinds september op kamers en oh wat valt mij dit tegen zeg. Ik ben nog nooit zo arm geweest. Nu moet ik er ook wel bijzeggen dat ik lid ben van een studentenvereniging wat een flinke aanslag is op mijn bankrekening. Huur betaal ik zelf, net zoals mijn maandrekening van de studentenvereniging, telefoonabonnement, eten/drinken etc. Ik hou per maand ongeveer niks over en het is kruipend naar de 24e verlangen. Heb nu gesolliciteerd bij verschillende bedrijven zodat ik het net wat ruimer heb en wat meer leuke dingen kan doen. :)

Sparen heb ik al lang niet meer gedaan, spaarrekening is inmiddels bijna leeg.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:43

Niet...
Altijd vanaf het begin van het schooljaar is het een paar maanden rood staan ...
Schoolboeken gelukkig 1x en schoolgeld en vaste lasten tuurlijk elke maand..
Helaas zero noppes nada spaargeld doordat ik werkeloos ben en dit jaar ontzettend veel nare kosten heb gehad.. ziek kat en declaraties van zorg verzekering.. en dure zomer gehad door stage lopen in het buitenland
Deze maand vader en moeder jarig, en een ander zadel voor paard, wat betekent dat ik misschien in het nieuwe jaar hopelijk kan gaan sparen :Y)
Hopelijk hoor ik wat van mijn recente sollicitatie en heb ik werk

Overigens leen ik volledig, koop ik regelmatig eigen boodschappen en betaal verder dus alles zelf op stageld van paard na.

Maar he, er zijn mensen die het slechter hebben :Y)

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:55

Ik heb 2 bijbaantjes, en stufi om van te leven. Daarvan betaal ik alles: dus telefoon, boeken, rijlessen, alle extratjes en andere vaste lasten. Maar ik merk ook wel dat het zwaar is..

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 19:01

Voor zorgverzekering heb ik zorgtoeslag.
Voor schoolboeken spaar ik.
Lesgeld betaal ik van studiefinanciering (en ik moet een klein beetje bijleggen).

Daarnaast werk ik om scooter en paard te betalen. En zit ruim in mn geld. Kan mezelf zo nu en dan op leuke uitjes trakteren en probeer wat te sparen.
Binnekort ga ik samenwonen. Dan kom ik iets minder ruim rond.
Op dit moment werk ik vrij veel, en moet er ook dingen voor laten.
Niet uitgaan, geen dure kleding, laag telefoonabbonement.
Ik heb wel mn rijbewijs, maar geen auto.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 19:07

Ik kan als student best prima rondkomen, ik woon dan wel samen wat bijvoorbeeld als scheelt in de huur.
Ik betaal overigens alles zelf, van loon en stufi.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 19:09

Ik betaal alles zelf. Woon nog thuis en draag daar 100eu kost en inwoning af. Om dit voor elkaar te krijgen werk ik 15u in de week. En ik haal het makkelijk. Kwestie van een baantje zoeken, niet miepen maar werken

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 19:11

Het is echt duur om als student op jezelf te leven. Toen ik nog thuis woonde met stufie en werk ging het prima, maar nu mijn laatste jaar op mezelf 2 banen en een strikt regime qua uitgaven is het toch lastiger. Nu moet ik eerlijk zeggen het geld gaat nog wel door mijn twee banen, maar tijd werken studeren slapen deadlines :P Wil liever niet lenen vandaar deze marteling }:)

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 20:13

Ik leen volledig :')

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 20:15

Niet :')

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 23:16

Gelukkig heb ik een goed betalend bijbaantje, anders zou ik ook niet rond komen. Helaas is mijn huur wel weer erg hoog, omdat ik verplicht op campus woon... Collegegeld wordt gelukkig betaald door mijn ouders.
Verder leen ik nog een beetje bij, heb het een tijdje geprobeerd zonder maar dan werd het telkens echt lastig om de eindjes bij elkaar de knopen.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 23:49

Ik woon thuis, krijg voldoende stufi om collegeld en eens in de zoveel tijd boeken van te betalen en van wat overblijft van mijn stufi + zorgtoeslag betaal ik mijn zorgverzekering. Hoef ik geen boeken te kopen dan red ik collegegeld en zorgverzekering van alleen mijn stufi. Daarnaast heb ik nog een bijbaan en geef ik gewoon niet veel uit.