Ik ben al een tijdje aan het schipperen met eten. Ik wil anders eten, minder suikers en geraffineerde koolhydraten. Dit heb ik een tijd geprobeerd en dat beviel goed. Minder moe, minder schommelingen van mijn humeur, gladdere huid etc.
Ik doe bewuster boodschappen. Geen vlees meer uit de supermarkt, koop vlees bij een boer om de hoek. Dat is lokaal, minder belastend voor het milieu, en de dieren heb ik zelf in de wei zien staan. Ik kwam er ineens achter dat een varkenshaas normaal bruin van kleur is, niet glazig wit. Ik kan vanalles bij hem kopen, dus dat is geen probleem. Ik koop fruit en groentes bij de groentemeneer met zn kraampje voor de AH
en koop veel van wat er uit NL komt en seizoensgroentes. Ik lijk nu een wereldverbeteraar, zo ben ik absoluut niet, maar ik word steeds ongeruster over mijn eigen gezondheid. Even een kanttekening, mijn vriend let hier absoluut niet op, eet alles maar koopt braaf bij de boer en de groenteman. Eet verder alles en denkt er niet zo over na.
Ik zag net de documantaire Food Inc, ben daarna meteen overgeschakeld naar 'forks over knifes'. Deze docu's zijn redelijk gedateerd (2008 en 2011) maar ik ben hier echt van geschrokken. Een aantal dingen staan voor mij vast, ik eet bijvoorbeeld echt nooit meer bij de mac donalds of soortgelijke bedrijven. Ik ga minder vlees eten, minder zuivel etc.
Een paar feitjes uit de docu's:
- honderd jaar geleden aten we gem. 18 kilo vlees per jaar, nu is dat ongeveer 90
- dierlijke proteines verhogen je kansen op kanker enorm. In Nigeria en Japan bijv. gingen er amper mensen dood aan kanker, in Amerika was de kans op borstkanker 84 keer zo groot als in Negeria. Dierlijke proteinen zijn eieren, zuivel en vlees
- gematigd die proteine eten is trouwens WEL goed!
- eten legt gemiddeld 2400 km af voor het op je bord ligt. (bizar!)
- onze suikerinname is in 40 jaar verdubbeld
- 1 op de 3 (er werd zelfs gezegd 2) geboren na 2010 in Amerika krijgt suikerziekte
- er boeren/mensen worden kapotgemaakt doordat zij niet de genetisch gemanipuleerde gewassen verbouwen die de multinationals in Amerika willen?
- er gewoon patenten bestaan op gewassen?
Naja, ik kan zo wel even doorgaan. Ik ben iig erg geschrokken! Laatst zag ik op tv iets van de consumentenbond. In honing zit plastic. Minuscule deeltjes. Deze zaten ook in de honing van de bijtjes uit de bergen in Zwitserland.
Vragen die nu door mijn hoofd spoken zijn dan ook;
Is alles dan slecht voor je? Waar zijn we met zijn allen mee bezig? Kan ik nog wel gezond eten? Hoe!
Wie is er al bezig met het bewuster omgaan van deze problemen? Hoe doe je dat? Waarom doe je dat niet of wel?
Ik heb ontdekt, dat als je van alles gematigd eet, je zeker niet meer geld kwijt bent. Denk ook aan alle winst die je behaalt wat betreft gezondheid en energie.
Ik merk aan mijzelf dat ik dit soort dingen altijd maar een periode volhoud en dan weer terugval in het gemakkelijke. Ik wil zeker niet een voedings-freak worden en alleen maar gevallen appeltjes eten. Ik wil gewoon goed voor mijzelf kunnen zorgen en met zekerheid zeggen dat ik mijzelf niet onbewust vergiftig. Mijn lijf en mijn gezondheid zijn het enige dat echt van mij is, daar wil ik gewoon zuinig op zijn.
Ik laat dit allemaal even bezinken en bedenk morgen een plan
maar voor nu ben ik heel benieuwd hoe jullie hier over denken!Groetjes!

! Nog een voordeel, deze wijn drink je katerloos, doordat er een bepaalde stof niet bij zit, krijg je geen hoofdpijn! Wijn is ook niet per se duurder bij ze, gemiddeld betaal je 7 euro per fles, en dat is dan echt heerlijke wijn!
De te dure dingen laat ik gewoon liggen.
Dus mijn mening: gebruik je gezonde verstand en wees kritisch op alles wat je hoort, dan kom jij (en de wereld) een heel eind verder.