Jaja. Het kerstdiner!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Jaja. Het kerstdiner!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 20:52

Normaal verschijnt begin september het topic al, maar dit jaar blijft het stil door de lange nazomer denk ik. Het "ik heb zin in de winter/kerst" topic loopt wel al hard, dus ik vond het maar tijd worden! :brr:

Vandaag in de file stond ik te bedenken dat ik zin had om weer uitgebreid te koken en bedacht me het kerstdiner. Voor het eerst heb ik ruimte om mensen bij mij thuis uit te nodigen, dus gezellig met (minimaal) 7 aan de kersttafel. Heb wel besloten dat ivm de ouderen ik het dit jaar kleiner wil houden, geen 5 gangen meer.

Dus vooraf lekkere hapjes, dan 3 gangen en na afloop nog lekkere snoepdingetjes...

Over de invulling nog geen idee, dacht aan wild dit keer. Wil ook iets doen met streekproducten...(ja, het was een lange file vandaag :o )

Wie oh wie heeft er al over na gedacht!

AmyII

Re: Jaja. Het kerstdiner!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:55

Nog niet over nagedacht, maar wel:
*\o/* dat het topic er is! Zo kan ik via jullie leuke en lekkere ideeën op doen.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:00

Leuk leuk! Ik heb er nog niet over nagedacht, maar dat ga ik binnenkort wel doen!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:04

Ik zag de titel en kon ts al raden :-) ik heb nog 0 idee, maar ben vrij kort ervoor in londen en iets langer daarvoor in andere buitenlanden dus mss iets leuks meenemen :-)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 21:13

Lielle schreef:
Ik zag de titel en kon ts al raden :-) ik heb nog 0 idee, maar ben vrij kort ervoor in londen en iets langer daarvoor in andere buitenlanden dus mss iets leuks meenemen :-)

Oh dear, heb ik al een naam? :o durf spontaan niet meer te posten :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:18

Wel bij mij, maar geen idee of dat over heel bokt geldt :-) ik heb jarenlang het eerste asperge- e/o bbq topic op mijn naam gehad :D

LOVESUSHI

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:32

Jaja bij mij is het hele menu al bekend haha. Ik heb sinds vorig jaar besloten dat ik vana toen een dag met kerst het diner verzorg, omdat vorig jaar iedereen tevreden was met mijn voorafjes en toetjes bij de gourmette.

Het worden eerst wat verschillende amuses (moet ik nog even bedenken), vervolgd door mosterdcremesoep. Daarna stoofperen met hertenbiefstuk en wildsaus, daarna nog een op de BBQ gepofte aardappel. Dit allemaal met bijpassende wijnen. Het desert moet ik nog wel even uitdenken haha!

romyver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:36

jaa dit jaar is het aan ons om het kerstdiner te verzorgen!
Alleen nog geen idee wat.
Iets met wild in ieder geval!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 08:27

Ik ga volgen :j Het was hier de bedoeling om een soort van tapas te doen. Heel benieuwd of het gaat lukken :+

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 08:37

Wat fijn dat het topic er weer is :)
Ik heb nog niet actief over ons kerstdiner nagedacht, wel sla ik het hele jaar door lekkere recepten op op mijn Pinterest pagina.
Mijn vader en ik gaan op 24 december, zoals elk jaar, in ieder geval weer een uitgebreid diner koken met veel amuses en bijzondere bereidingen. Eerste kerstdag gaan we waarschijnlijk lekker naar buiten, een paar grote vuren maken en met de "heksenpot" aan de driepoot een heerlijke goulash maken. Keltische wintermuziek aan, veel kaarsen, een grote kerstboom buiten.. ik verheug me alweer enorm op de kerst :D

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 08:38

LOVESUSHI schreef:
Jaja bij mij is het hele menu al bekend haha. Ik heb sinds vorig jaar besloten dat ik vana toen een dag met kerst het diner verzorg, omdat vorig jaar iedereen tevreden was met mijn voorafjes en toetjes bij de gourmette.

Het worden eerst wat verschillende amuses (moet ik nog even bedenken), vervolgd door mosterdcremesoep. Daarna stoofperen met hertenbiefstuk en wildsaus, daarna nog een op de BBQ gepofte aardappel. Dit allemaal met bijpassende wijnen. Het desert moet ik nog wel even uitdenken haha!

Zo dat klinkt heerlijk, daar zou ik wel aan willen schuiven :D
Goed idee dat menu!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:11

Hier wordt het in ieder geval een ontbeende hele kalkoen met een Italiaanse worstjesvulling. Wat er omheen komt weet ik nog niet. :D

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:52

*\o/* Kerstmenu!
Mijn wederhelft en ik gaan dit jaar aan de familie bewijzen dat we wel kunnen koken daar denkt de familie anders over. We zijn er ongeveer uit, maar tips/hulp is altijd welkom!

Vooraf een amuse met (zelfgemaakte) avocado mayonaise en garnaaltjes, dan pompoen of tomatensoep, dan hete garnalen, en als hoofdgerecht zalm met broodkruim en noten uit de oven of gevulde portobello met gehakt en spek uit de oven met zelfgemaakte mayonaise, appelmoes en patat en een salade. Dan een kaasplankje en als toetje prosecco peertjes, een bolletje ijs en een peren/frambozen taartje :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:17

Wij zijn thuis zonder gasten. Alleen met ons gezin en aan 2 jonge kinderen is niet zoveel eer te behalen :+
Wellicht steken we eerste kerstdag de bbq aan en bereiden we daarop een diner van rollade, gepofte aardappel en...? Nog even nadenken wat voor groenten erop.
De tweede kerstdag maak ik stamppot. Eerst een paar uur door het bos struinen en dan koud en hongerig een stevige maaltijd eten

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:21

Benangelique mais kolf op de bbq is lekker!

Tweede kerstdag gaan wij uit eten met een vriendin :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:22

Oh natuurlijk! Heel bekend maar niet aan gedacht. Schrijf m gelijk op

Moossie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:33

Ik heb vorig jaar een zes gangen menu bereid. Ik hou van koken. Dit jaar zou ik het met alle plezier weer doen alleen door mijn zwangerschap ruikt en smaakt een hoop raar. Om over de misselijkheid maar niet te beginnen. Ik ben bang dat mijn schoonzus dit jaar het diner mag verzorgen.

Vorig jaar begonnen met een amuse van truffelkaas met een cranberry en tamme kastanje op een bedje van rucola. Daarna Franse uiensoep met stokbrood en raclette kaas. Gevolgd door carpaccio, hoofdgerecht was een dikbil rollade gestoofd in een rode portsaus met rozemarijn en tutti frutti, zelf gemaakte aardappel toefjes, gemengde groente. Voor de vegetarische gast; pompoen gevuld met rijst, zaden, en blue stilton kaas. Toe; stoofperen met karamel pecan ijs, speculaas kruimels en slagroom. En daarna nog een royale kaasplank met port en vijgenbrood.
Laatst bijgewerkt door Moossie90 op 22-10-14 16:46, in het totaal 2 keer bewerkt

VivianHesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:38

Ik ben afgelopen weekend al begonnen aan het tafelstuk(met nepbloemen) de servetringen en theelichtglaasjes op te pimpen, voorbereiding is alles!! :)

Ik mag dit jaar voor het eerst koken met kerst :) Ik wil een soort 7-gangen tapasmenu samenstellen. Waaronder beenham met champignonroomsaus, rundvleessoep (zelf getrokken), meloen met ham, een frisse salade, verder ben ik er nog niet helemaal uit!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:43

Nou, was er nog niet mee bezig haha.
Maar wel even een stipje, kan altijd heerlijk genieten van de recepten die voorbij komen.

Hier word het sowieso 1x een grote rollade, voor manlief, die kijkt daar echt naar uit :')
Meestal verzin ik er wat omheen om het wat spannender te maken.

Jess_Ashlinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:44

Ons kerstdiner heb ik al bedacht := Gewoon simpel haha :o

Vooraf : Stokbrood met kruidenboter erin
Tussen: Zelf gemaakte soep (wat voor soort moet ik nog even verzinnen :})
Hoofd : Varkenshaas met peperroomsaus, aardappelkroketjes, salade en sperziebonen met spekjes.
Dessert : Aardbei en vanille ijs met verse vruchten

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:48

VivianHesen schreef:
voorbereiding is alles!! :)

Dat is ook mijn motto! Ik heb ook al een lijstje gemaakt met 'wat wanneer doen', en heb ook veel dingen die van te voren klaargemaakt kunnen worden.

Eet je overgins eerst het kaasplankje en dan het toetje, of andersom?

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:50

Ook ik mag dit jaar het menu doen ! Hou onwijs veel van koken . Denk dat ik een soort "X-mas around THE world " wil doen , dus allemaal kleine hapjes , en dan 1 land per gang *\o/*
Ga ook al lekker kijken in de winkel en lijstjes maken en de kookboeken doorspitten

VivianHesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:50

Volgens mij eerst toetje en daarna kaasplankje.

p.s. bij de action hebben ze nu hartstikke leuke servetringen :)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:52

Ik mag het toetje weer doen, zoals elk jaar :+ m'n vriend wil graag gingerbread huisjes, heeft 'ie gezien bij Heel Holland Bakt _O-

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:56

Oh leuk!!

Ik herinner me het topic van vorig jaar nog, daar heb ik toen nog de mooie wit/rooie stoofperen uit gehaald!
Op het moment weet ik nog niet met wie/wat we gaan doen, maar ik lees even mee.............