verboden in contract?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

stunning

verboden in contract?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 14:37

Mijn vriend en ik zitten in een lastige situatie. Hij is aan het werk als fysiotherapeut. Nu is het zo dat hij nu al bijna een half jaar geen loon uitbetaald krijgt. Met alle nare gevolgen van dien, ik kan een hele lange lijst gaan opnoemen, maar ik neem aan dat jullie zelf ook wel kunnen bedenken wat voor verschrikkelijke gevolgen dit kan hebben..
Reden volgens zijn baas waarom hij niet uitbetaald krijgt: zijn administratie is niet goed. Dit staat ook in het contract beschreven dat zolang je administratie niet goed is hij niet uitbetaald krijgt.

Maar het probleem is nu dus, dat eerst wordt toegezegd dat zijn administratie goed is, maar er zodra om uitbetaling van loon gevraagd wordt er ineens weer van alles mankeert aan zijn administratie. Als zijn adminstratie niet op goed is worden er punten aangegeven van dit en dit moet je verbeteren en dan is het goed. Zodra ál deze punten zijn verbeterd, zijn er ineens weer andere punten die niet goed zijn en niet dat de eerste punten nog steeds niet goed zijn. Met andere woorden: er is áltijd wel weer iets wat niet goed is en zijn baas weigert zijn loon uit te betalen.

Om even een beeld te schetsen van hoe zijn administratie eruit ziet: ok, er zullen vast wel wat kleine foutjes in zitten, zoals bij iedere fysiotherapeut wel gebeurd, maar een aantal kleine foutjes is toegestaan. Bij zijn vorige werkgevers werd zijn administratie altijd goedgekeurd en zelf geeft hij aan dat hij nog nooit zo netjes en goed zijn administratie heeft bijgehouden. Dus zijn administratie is beter dan eerst en zou bij zijn vorige werkgevers zeker goedgekeurd worden. Hierdoor hebben wij het idee dat zijn baas gewoon niet uit WIL betalen (en nee, het is niet zo dat het niet KAN, want er is geld zat), ook mede omdat er meerdere werknemers klagen over het feit dat zij ook altijd een aantal keer moeten vragen om hun loon voordat ze überhaupt wat krijgen.

Nu was er laatst iemand die tegen mij zei dat ook al staat er in het contract dat hij niet uitbetaald krijgt als zijn administratie niet op orde is, dit wettelijk helemaal niet in een contract mag staan omdat het een soort van dreigement? (kan me de exacte woorden niet meer herinneren) is en daardoor nietig zou worden verklaard. Wij hebben zelf niet zoveel verstand van wettelijke dingen en mijn onderzoek op internet draait ook op niets uit.

Dus hierbij mijn vraag aan de mensen met wat verstand van wettelijke zaken: Mag het in een contract staan dat er niet op uitbetaling van loon over wordt gegaan onder bepaalde voorwaarden of mag dit wettelijk gezien al helemaal niet?

Mioux

Re: verboden in contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:39

Volgens mij mag er wel in t contract staan dat de uitbetaling van loon gestopt mag worden bij bepaalde voorwaarden. Volgens mij er er iemand op bokt die verstand heeft kwa wetten, ben even haar naam kwijt. Maar misschien reageert die wel. Die zal je vast kunnen helpen !

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:42

Hebben jullie rechtsbijstand? Zo ja die bellen!

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 14:43

Nee helaas geen rechtsbijstand.. :n

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:45

Mioux schreef:
Volgens mij mag er wel in t contract staan dat de uitbetaling van loon gestopt mag worden bij bepaalde voorwaarden. Volgens mij er er iemand op bokt die verstand heeft kwa wetten, ben even haar naam kwijt. Maar misschien reageert die wel. Die zal je vast kunnen helpen !

Iemand van de bezwaarcommissie weet inderdaad veel van arbeidsrecht. Weet alleen even niet meer uit mijn hoofd wie het was... Douraque (oid)? Misschien haar even naar dit topic lokken, zij is juridisch goed onderlegd.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:47

Nou daar ben je lekker mee...Andere plak zoeken om te werken. Verder kun je juridischloket bellen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:53

Volgens mij mag dat helemaal niet inderdaad. Er zijn enkele situaties dat een werkgever kan weigeren om loon uit te betalen, maar dan heb je het wel over daadwerkelijke werkweigering, ziekmelding tegen de arboarts in, dat soort zaken. En voor zover ik weet moet de werkgever dat dan ook op de juiste manier doen. Zeker niet om een administratie die wel-niet-wel-niet op orde zou zijn.

Begin eens met het juridisch loket, zij kunnen helpen om loon te vorderen via de juiste procedures inclusief wettelijke rente, en anders kun je via hun ook rechtshulp krijgen (niet gratis, maar bij 6 maanden achterstallig loon wel behoorlijk de moeite - en als je door de rechter in het gelijk gesteld wordt kunnen die kosten eventueel verhaald worden op de tegenpartij.)

En niet te bang zijn om dit echt hard te spelen, het conflict verdwijnt namelijk niet door er niets aan te doen, helaas. Er is geen goede relatie met de werkgever meer te redden, dus dwing dan maar gewoon af dat 'ie zich aan zijn verplichtingen als werkgever houdt: uitbetaling.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:53

Ik zou ook kijken of de werkgever je vriend ook goed faciliteert in het doen van de administratie. Als zij zelf niet goed uitleggen of een systeem hebben wat de helft van de tijd niet werkt zou hij ze eerst daar eens op aan kunnen spreken.

Verder als je vriend weet dat hij fouten maakt dan kan hij ook de boel eerst controleren voordat hij het verstuurt. Volgens mij kunnen de boetes voor verkeerd indienen van zorg ook aardig hoog zijn dus snap wel dat ze dat van hem eisen.

Lijkt me wel echt klote dat hij nu helemaal geen loon krijgt.

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 15:01

Shadow0: Juridisch loket is een goed idee, die gaan wij even vragen om advies. Nee het probleem gaat er zo idd niet mee weg, er zijn zelfs al gesprekken geweest tussen beide partijen waarop mijn vriend zich heeft opgesteld met het idee van: ok administratie ligt aan mij, wat kan ik doen om het te verbeteren. En zodra hij doet wat er eerst gezegd word, is het een week later ineens weer helemaal fout en moet het nog nét niet op de manier zoals hij in eerst instantie had gedaan.

MarjanB: Zover ik weet heeft zijn baas de administratie eigenlijk op dezelfde manier gedaan als mijn vriend, enige verschil: bij zijn baas wordt het wel goedgekeurd en bij mijn vriend niet >;). Hierop aanspreken is geen optie, hij heeft wel eens gevraagd waarom het dan bij zijn baas wel goed is, maar dan word de vraag genegeerd en loopt zijn baas weg. Het is niet zo dat hij weet wat hij fout doet, anders veranderd hij dit absoluut! Het is meer van bij niemand is de administratie perfect. En dat zolang het onder een bepaald aantal fouten blijft het gewoon goedgekeurd wordt en er dan verder niet op wordt in gegaan wat er dan nog fout aan was.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:06

MarjanB, da's een beetje een omkering van de verantwoordelijkheden. Een werkgever is werkgever omdat 'ie de verantwoordelijkheid heeft voor het indienen van de declaraties, het verzorgen van de administratie etc. Dat is logisch, dat is prima, en daarom krijgt een werkgever van de verzekeraar/patient meer dan de werknemer ontvangt voor datzelfde uur werk.

Maar dat betekent dus wel dat het bij de werkgever hoort om de zaken goed op orde te hebben, om de werknemers behoorlijke werkomstandigheden te bieden, een administratiesysteem dat werkt etc. Je kunt als werkgever niet al die risico's lekker makkelijk bij de ander neerleggen en zelf het geld incasseren. En hoewel het prima is als werknemers meedenken over een goede samenwerking en op welke manier hun werk verbeterd kan worden, zijn zij ook niet degenen die moeten toezien op hoe het bedrijf werkt, en hoeven ze dus ook niet eerst het bedrijf aan te spreken op een goed administratiesysteem voor je het loon op kunt eisen.

Als je als fysio je werk doet: mensen behandelen, heb je recht op loon. Dat is de deal - je werkt en je krijgt uitbetaald.

(Als je als medewerker zo'n puinhoop van je administratie maakt dat het in het geheel niet is na te gaan of je uberhaupt wel mensen behandelt, als niemand weet of je uberhaupt wat doet laat staan waar en met wie, dan is het weer een ander verhaal. Maar ook dan hoort de werkgever eerst een behoorlijk traject te doorlopen voor hij kan zeggen 'dit kan echt niet, we betalen niet uit'. Daar is echter, als ik op de TS afga, geen sprake van.)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:07

wat een onzin. Zijn baas hoort de administratie op orde te hebben.
Jou vriend moet zorgen dat de afspraken met patiënten geregistreerd staan, die zich aanmelden bij de praktijk en die hij behandelt.
Dat moet voldoende zijn.
Je vriend laat zich eronder kletsen.
Al zijn baas zegt dat hij niet betaald vanwege de administratie dan moet die er maar naast komen zitten en jou vriend er op wijzen wat anders moet en zomaar 6 maanden niet uitbetalen is echt klink klare onzin

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:15

Dit mag inderdaad niet. Niet uitbetaling van loon is pas in bepaalde situaties toegestaan, inderdaad werkweigering, niet houden aan reïntegratieafspraken etc... Maar in dit geval mag het absoluut niet. De basisregel is altijd, Wel arbeid = wel loon. Daar zijn uitzonderingen op, maar dit is niet één van die uitzonderingen. Hij kan dus zijn loon gaan vorderen. Hoe je dat moet doen etc, daarvoor kun je het beste naar het Juridisch Loket gaan om hulp.

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 15:45

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ben nu een op internet aan het zoeken naar in welke wet dat zou kunnen staan onder welke omstandigheden een werkgever mag weigeren om uit te betalen, maar kan het nog niet zo goed vinden. Of ik zoek heel verkeerd :=. Hebben jullie misschien een waar ik dit kan vinden?

Zodra mijn vriend thuis is gaan we samen even contact opnemen met het Juridisch Loket, maar ik ben graag van te voren al wat voorbereid :)

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:59

Ik zou, zoals gezegd, ook Douraque pb'en, die heeft hier verstand van en kan je vast meer vertellen. Succes, en als dit opgelost is zou ik als ik je vriend was als de wiedeweerga op zoek gaan naar een nieuwe baas. De relatie met de werkgever ligt nu toch al aan gort, dus ik zou zorgen dat je vriend z'n loon binnenkrijgt en dan vertrekt naar iemand die WEL met zn werknemers om kan gaan.

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 16:03

Ga ik even een PBtje sturen! :) Dankjewel!
Hij is nu idd al druk aan het kijken naar een andere baan. Helaas liggen de banen in de fysiotherapie ook niet voor het oprapen.. Hij is nu al zelfs zover dat hij zegt dat hij desnoods anders eerst in een fabriek of iets dergelijks aan het werk gaat totdat hij een nieuwe baan in de fysiotherapie heeft gevonden. Geeft denk ik ook wel genoeg aan hoe graag hij daar weg wil ;)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:18

Ik zou ook even bij het uwv navragen hoe het zit of juridisch loket raadplegen.

Mijn vader is fysio en ik weet dat er bepaalde eisen zitten aan de facturen die ingedient worden bij de zorgverzekeraars. Maar dan nog is hij in dienst en is dus zijn baas daar veranwtoordleijk voor. Het lijkt me ook vreemd zon clausule in je contract dus vraag me indd af of dit uberhaubt mag en helemaal zon lange tijd. Ik vind eerlijk gezegd dat je vriend dan ook wel een beetje makkelijk is als je het een half jaar laat gaan. Ik zou na een maand al er achter aan gaan.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:25

Ik zou ook navragen bij de Belastingdienst of er wel loonheffing en sociale lasten voor jouw vriend worden afgedragen. Als de administratie niet op orde is, zal dat ook wel niet gebeuren en is jouw vriend nu ook niet verzekerd. Het voeren van een loonadministratie is vanaf dag 1 werk verplicht als werkgever

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 10:15

Gillbo schreef:
Jou vriend moet zorgen dat de afspraken met patiënten geregistreerd staan, die zich aanmelden bij de praktijk en die hij behandelt.
Dat moet voldoende zijn.
Al zijn baas zegt dat hij niet betaald vanwege de administratie dan moet die er maar naast komen zitten en jou vriend er op wijzen wat anders moet en zomaar 6 maanden niet uitbetalen is echt klink klare onzin

Nou, als behandelend fysiotherapeut moet je ook al je patiëntendossiers op orde hebben en daar stelt de verzekering nogal wat eisen aan... Ik denk dat het in dit verhaal vooral daarom gaat.
Of je daarom loon niet mag uit betalen lijkt me niet, maar ik kan me voorstellen dat de baas er veel druk op legt omdat ie de boel wel kan opdoeken als en controle langs komt en dossiers zijn niet op orde :=

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 10:19

Douraque is de naam die die jullie zoeken voor Hulp over wetien en dergelijke! Ik zou haar inderdaad eens een PB sturen. :)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 10:33

Verootjoo maar 6 maanden loon inhouden is dan totaal niet in verhouding.
Als jij al zolang je zaken niet op orde hebt dan zou je als baas samen eens moeten gaan kijken waarom het niet goed ingevuld wordt en zomaar loon mag gewon helemaal niet.

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 10:36

bliver schreef:
Ik zou ook even bij het uwv navragen hoe het zit of juridisch loket raadplegen.

Mijn vader is fysio en ik weet dat er bepaalde eisen zitten aan de facturen die ingedient worden bij de zorgverzekeraars. Maar dan nog is hij in dienst en is dus zijn baas daar veranwtoordleijk voor. Het lijkt me ook vreemd zon clausule in je contract dus vraag me indd af of dit uberhaubt mag en helemaal zon lange tijd. Ik vind eerlijk gezegd dat je vriend dan ook wel een beetje makkelijk is als je het een half jaar laat gaan. Ik zou na een maand al er achter aan gaan.

Wij zitten er al langer achteraan, maar er spelen ook een paar persoonlijke relaties tussen via via die het lastiger maken, maar hier kan en mag ik niet verder op ingaan. Plus het feit dat er elke keer geld wordt beloofd, maar zodra het puntje bij paaltje komt er weer vanaf wordt gezien. Het is dus zeker niet zo dat wij laks zijn en er nog lang niet achteraan zitten. Het is alleen nu zover gekomen dat wij nu er klaar mee zijn en nu gewoon echt actie ondernemen, omdat wij een bepaald patroon herkennen en ook al zou hij nu zijn administratie perfectioneren, wij nog steeds denken dat er geen geld zal worden uitbetaald.

verootjoo schreef:
Gillbo schreef:
Dat moet voldoende zijn.

Nou, als behandelend fysiotherapeut moet je ook al je patiëntendossiers op orde hebben en daar stelt de verzekering nogal wat eisen aan... Ik denk dat het in dit verhaal vooral daarom gaat.
Of je daarom loon niet mag uit betalen lijkt me niet, maar ik kan me voorstellen dat de baas er veel druk op legt omdat ie de boel wel kan opdoeken als en controle langs komt en dossiers zijn niet op orde :=

Klopt, het gaat hier om patientendossiers. Het moet idd ook goed voor elkaar zijn, maar dat is het ook. Bij vorige werkgever zou deze administratie gewoon goedgekeurd worden en dus ook worden goedgekeurd door verzekeringsmaatschappijen.

Ik heb een PBtje gestuurd naar Douraque, ik wacht nog op antwoord af :)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:03

Dat is vaak het moeilijke. Je wilt niet direct gaan zeuren en je wilt je baan niet kwijt. Maar je moet eigenlijk heel simpel denken. Aan een baan waar je niet word uitgebetaald heb je niks dus laat je niet zo afschepen. Dan raak je je baan maar kwijt. Dat geld zijn ze toch verplicht om te betalen. Ik zou gewoon eisen binnen een week moet er betaald worden anders ben ik weg. Een half jaar achter lopen met betalen is toch niet normaal.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:07

Kan je vriend niet met zijn werkgever in gesprek wat er dan anders moet en waarom het niet goed zou zijn?
Dossiers voor de verzekering zijn heel standaard dus dat moet je vriend dan ook goed invullen.

Ik zou oppassen om gelljk met juridische stappen te gaan dreigen, dan is de kans groot dat de communicatie volledig op slot gaat

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:13

Daar zou ik inderdaad niet meteen mee beginnen, maar na 6 maanden is dat tijdstip wel gekomen. Als je het verder zakelijk houdt en je correct opstelt, hoeft het de zaken niet altijd te verpesten. (Het kan wel, maar dat is dan ten dele wel de keuze van de werkgever - en dan was er vermoedelijk toch al niks aan te redden. Doe dan de confrontatie maar eerder, des te eerder kun je ook weer verder met je leven. Als dat conflict er toch komt - en als je geen salaris krijgt dan komt dat conflict er omdat je niet anders kunt, dan beter nu dan nog 6 maanden aanmodderen en dan nog een hele strijd voeren.)

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 11:13

Die gesprekken zijn er dus al meerdere malen geweest, waarin wordt aangegeven wat fout is. Dit wordt hersteld door hem en vraagt vervolgens om zijn loon. Dan zijn er ineens ándere fouten die ineens gecorrigeerd worden..

Wij zijn ook absoluut niet aan het dreigen met juridische stappen. Zijn baas weet hier niks van, maar wij zijn op moment ons onderzoek aan het doen, omdat wij niet geloven dat er hierna geld komt, ook al zou hij nu weer de aanpassingen maken die zijn baas wil in de dossiers wil hebben. Dan zijn er namelijk wel weer andere dingen die ineens weer aangepast moeten worden en zo gaat het cirkeltje rond..