Ik wil graag gratis....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Ik wil graag gratis....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 13:24

Marktplaats, boktmarkt, facebookgroepen. Overal vragen mensen dingen gratis. Vooral op facebook is dit een halve hype, waar hele groepen gewijd zijn aan mensen die dingen gratis weggeven of ze juist voor niets willen hebben.

Ik vind het enorm interessant om te zien: mensen vragen de meest rare dingen voor niets. Dure dingen als wasmachines, omafietsen ("maar wel wit met brede banden en een bruin zadel!"), vriezers, of juist dingen die nagenoeg niets kosten zoals een etui.

Wat me verbaasd is de houding van mensen, die blijkbaar verwachten dat waar een ander heel veel geld voor betaald heeft of nog voor kan krijgen, zij gratis mogen hebben. Ik heb altijd geleerd dat kindertjes die vragen worden overgeslagen.

Hoe denkt bokt hierover?

IrishDraught

Re: Ik wil graag gratis....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:25

Ja heb een een paard te koop wil iemand het wel gratis overnemen, evenals een zadel. Ik vind het onbeschoft en irritant.

Als ik wat gratis weg wil geven (zoals nu 10 bloempotten dan zet ik dat er wel bij).

Op facebook hebben wij een ruilen in (dorp) en dan ruil je iets tegen 1 flessen cola bijv dat vind ik wel erg leuk.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:26

Nou ik geef graag gratis dingen weg maar als mensen er om vragen denk ik al snel 'lamasittuh'... :=

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:27

Grote onzin.
En die advertenties met een heel zielig verhaal erbij al helemaal.

Lau

_/-\o_ _/-\o_

Nou precies kindertjes die vragen worden overgeslagen....
Ik heb zo iets als iemand zo iets aanbied en ben er blij mij. Voor iets wat gratis is moet je geen belachelijke eisen gaan stellen.

xIrlijn

Het zoeken/vragen naar gratis spullen ken ik niet, maar het weggeven van gratis spullen wel. Ik vind dat juist een goed initiatief. Vaak zijn het spullen die anders toch naar de stort zouden gaan (en dan moet je er nog voor betalen ook), dus waarom niet kijken of je er een ander blij mee kan maken? :)

Ik ben nu wel benieuwd naar zulke facebookpagina's. Heb je een link?

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:28

Gevoelsmatig maakt het verschil of iemand iets gratis aanbiedt en men daar op reageert of dat iemand zelf het initiatief neemt en om gratis spullen vraagt (hooguit voor een controleerbaar goed doel acceptabel). Maar niet vragen of iets gratis mag terwijl het gewoon te koop wordt aangeboden.
Laatst bijgewerkt door Martie op 21-10-14 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Gydja

Als je bijvoorbeeld net uit huis gaat of op kamers gaat wonen snap ik dat je vraagt om bepaalde spullen met de vraag: ''wie heeft er nog wat liggen die hij of zei niet gebruikt en die ik gratis of voor weinig mag overnemen'' snap ik het wel. Maar als je bijv specifiek om die ene speciale bank gaat vragen vind ik niet dat je het kan maken. Je wil het graag hebben dan moet je er ook wat geld voor over hebben.

Nu zit ik op een soort van ruilhandel op fb voor paardenspullen. Dan zet ik dingen te koop en dan krijg je privé berichtjes of ze het gratis mogen hebben met een zielig verhaal er bij. Daar ga ik me zo aan ergeren.

maximuss

Ik zou het alleszins niet durven :+ . Maar ik ben dan al vaak geschrokken van de schaamteloosheid van sommige mensen ;) .

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:29

Ik ben af en toe wel bereid iets weg te geven... maar als mensen er al om vragen haak ik snel af...

Ik ben zelf wel iemand die vaak op zoek is naar leuke dingen voor kleine prijzen... denk hierbij aan een rijbroek van iemand overnemen voor 5 euro...

maar dat vind ik nog iets anders dan vragen om gratis dingen..

Anoniem

Toevallig!! Ik heb een aantal dagen terug eens zo'n facebookpagina zitten doorlezen, was een suggestie bij een Markt-pagina.
Heb met verbazing zitten lezen hoe mensen inderdaad een gratis wasmachine willen hebben, koelkasten, ovens, etc. etc.
Ik vond het gewoon asociaal.

chimello

Ik zou het ook niet durven! :o

Elise_K

Ik keek voor mijn oude studentenhuis nog wel regelmatig op gratisaftehalen.nl

Dit ging vaak om oude keukentafels- en stoelen, koelkasten en dat soort dingen. Voor bepaalde huishoudens afgeschreven, maar wij waren er vaak blij mee en het kon vaak nog jaren mee.
Het hele idee van die site is dat die mensen er niet mee naar de sloop hoeven te rijden en dat anderen er nog iets aan hebben. Vaak is het in geld ook niet meer dan een paar tientjes waard.

Narya

Ja, ik vind het ook verbijsterend om te lezen wat mensen graag gratis willen hebben. Ze willen een tv, maar wel een flatscreen. Of een wii. Laatst las ik er eentje, die vond ik echt hilarisch: een vrouw zocht iemand die bij haar thuis wilde komen koken en haar hele gezin ook aan tafel wilde bedienen, een kok en serveerster in een dus :+

Zelf geef ik regelmatig dingen weg, kleine dingen zoals tijdschriften die ik uit heb, maar ook een oude koelkast bijvoorbeeld. Ik heb ook al wel eens een dvdspeler en een videorecorder gekregen. Maar ik zou er dus echt nooit om durven vragen, dit soort luxedingen :=

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:30

Als t aangeboden wordt prima... maar er naar vragen ken ik ook niet echt..
vind die fb pagina's wel een mooi initiatief. Bruikbare spullen gaan dan iig naar mensen die er nog wat mee doen ipv naar de stort.

IrishDraught

Re: Ik wil graag gratis....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:31

Die gratis af te halen dingen zijn echt wel ideaal als je van je oude koelkast of vriezer af wil. Ik zet er altijd bij zelf tillen...

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:31

Elise_K schreef:
Ik keek voor mijn oude studentenhuis nog wel regelmatig op gratisaftehalen.nl

Dit ging vaak om oude keukentafels- en stoelen, koelkasten en dat soort dingen. Voor bepaalde huishoudens afgeschreven, maar wij waren er vaak blij mee en het kon vaak nog jaren mee.
Het hele idee van die site is dat die mensen er niet mee naar de sloop hoeven te rijden en dat anderen er nog iets aan hebben. Vaak is het in geld ook niet meer dan een paar tientjes waard.

Dit vind ik net iets anders liggen dan om gratis dingen vragen... hier gaat het geloof ik om dingen die andere gratis aanbieden...

sommige berichtjes met verzoek om gratis dingen vind ik bijna als bedelen klinken...

al is het aan iedereen om zelf te bepalen hoe ze er mee om gaan en zo...

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:33

van ruilen komt meestal huilen
maar op die gratis weg geef hoeken, lees ik soms met verbijstering wat mensen wel niet eisen. Ja eisen, zo zie ik het. Als jij geen nieuwe tv kan betalen, dan ben je na mij idee dol gelukkig met zo,n enorme koelkast tv als die het maar doet. Als je dan een platte tv krijgt, dan moet je daar zeker blij mee zijn. Maar zijn de mensen vandaag de dag nog wel blij met iets.....

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:33

Ik geef vaker gratis spullen weg, maar dan wel uit eigen initiatief.
De vragen van mensen op de weggeef/verkoophoeken op facebook voor gratis spullen sla ik gewoon over. Ze eisen inderdaad bijna dat ze iets moeten hebben en dan moet het ook nog het liefst tiptop in orde zijn en superdeluxe (weet ff geen andere benaming haha) dat ze zeggen van ik heb een kleine beurs en dat mensen dan zelf zoiets hebben van je kunt het zo hebben oke. Maar dat mensen inderdaad vragen voor vriezers etc. gratis gaat me ook wat ver ja. Maar zolang er mensen zijn wat het blijven weggeven, zullen er ook mensen blijven vragen.

Ik doe bv. eens in de zoveel tijd mijn voorraadkasten schoonmaken en haal ik alles eruit en dingen waarvan ik vind dat ik ze waarschijnlijk toch niet meer ga gebruiken of waar ik 2 of 3 pakken van heb, zet ik aan de kant. Daar maak ik een pakketje van en dat geef ik dan weg aan iemand wat het kan gebruiken.
Ofja kan gebruiken, het is maar de vraag weer of het dan bij iemand terecht komt wat het Echt kan gebruiken of wat het bij wijze van ook makkelijk zelf kan aanschaffen bv.
Maar ik probeer op deze manier mensen te helpen met zoiets wat ik anders misschien naderhand zou moeten weggooien en dat vind ik echt zonde.

Ook als ik wel eens deco spulletjes niet meer leuk vind ofzo in huis zet ik het bv op de ruilhoek.
Dan vraag ik er een kleinigheidje voor terug, een fles diksap voor de kleine bv.

Grotere spullen, zoals kinderwagen van de kleine wat nauwelijks gebruikt is en duur was dat zet ik dan wel op marktplaats voor een redelijke prijs. Zoiets ga ik dan niet zomaar weggeven.

Toen we ons maanden geleden een nieuwe salontafel gekocht hebben,
hebben we de oude op de weggeefhoek gezet van onze omgeving.
Er zaten hier en daar wat krasjes op, maar zou makkelijk nog een hele tijd mee kunnen gaan.
Voorheen zouden we het naar de stort gebracht hebben, nu hebben we er een koppel heel blij mee kunnen maken. Kregen nog een foto toegestuurd via app naderhand toen het bij hun stond en ze waren er superblij mee. Dat geeft me dan wel een fijn gevoel.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 21-10-14 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:35

Ook op MP kom je het tegen, mensen die om een gratis hondje vragen. Maar dan het wel dat specifieke ras en t moet een puppy zijn.
Ja ze kunnen er geen kopen want daar is geen geld voor?!?! Euh. Ja en dan.... Beestje zal toch moeten eten en misschien wel een keer naar de da moeten.
Belachelijk vind ik 't!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:36

Er om vragen vind ik ook asociaal, maar je ziet het idd zoveel tegenwoordig! Ja ik heb het niet zo breed en het dan vervolgens komen ophalen in een splinternieuwe auto enzo :')

Ik heb laatst via zo'n pagina gevraagd om een hoekbank voor de kids op de zorgboerderij waar ik werk. Erbij gezet dat we maar een klein budget hebben maar dat ik het niet gratis verwacht. Binnen een kwartier had ik 3 meldingen van mensen die een bank hadden voor me, 2 vroegen echt de hoofdprijs voor uitgezakte bankstellen die geen hoekbank waren (hoewel ik er bij had gezet dat we maar een minimaal budget hadden :+ ) de 3e kwam met een enorme hoekbank van 2.70 bij 2.70 die ze ook nog wel wilde komen brengen op hun aanhanger omdat ze geen ruimte had om de oude te laten staan als de nieuwe binnen kwam voor 65,-

Dat vond ik echt super lief :)

Zelf bied ik ook wel eens dingen gratis aan, of voor een klein prijsje. Maar als ze dan vervolgens komen en ze hebben het geld niet contant bij zich en verwachten dat ik 50,- kan wisselen voor iets waar ik 3 euro om vroeg, omdat ze niet verder komt dan €2, dan ben ik er ook gauw klaar mee. Mevrouw was nog pissig ook toen ik zei dat de koop niet door ging :+

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:36

Ik kan er ook erg slecht tegen als mensen specifieke eisen gaan stellen aan datgene wat ze gratis willen krijgen. Dan vraag ik me af of ze de betekenis van 'dankbaar' zouden kennen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:38

Ik vind de ruil sites wel erg leuk. Maar irriteer m e Aan de oproepjes van " ik heb geen geld om mijn dochters verjaardag te vieren" maar dan een dikke vette decoratie taart willen. Ik heb geen geld voor decoratie spulletjes voor een verjaardag...

Daar erger ik me rot aan, werk zelf fulltime, ben alleenwonend en heb een paard. Dat houdt dus in dat je op moet letten met uitgave. Ik kan niet meer zo royaal leven als ik deed toen ik thuis woonde,maar red me prima.

Dus met dat soort verhalen geen medelijden. Ook dat programma dubbeltje op zn kant, wat een dom volk... in nederland kun je best weinig geld hebben, maar geen geld voor vlaggetjes van de action gaat er bij mij niet in. En in de schuldsanering kom je ook niet zomaar. Uitzonderingen daar gelaten
Laatst bijgewerkt door vencedor op 21-10-14 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:38

Je sportpaard aanbieden voor 4000 (bijv) en dan een mailtje krijgen dat iemand dit niet kan betalen maar wel een heel goed tehuis kan bieden (waar haal je het lef vandaan).

Of een container stal en wel 3 verschillende mensen die die graag nu wilde (en thuisbezorgd) en pas volgend jaar kunnen betalen.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:39

Erom vragen vind ik vaak een beetje gênant. Krijg dan vaak last van plaatsvervangende schaamte of zo. Ik zit op zo'n ruilgroep in mijn woonplaats en dat vind ik dan wel weer erg leuk. Dingen die ik niet meer gebruik, maak ik andere mensen blij mee en in ruil daarvoor krijg ik dan een chippie voor de kids of zo. Erg leuk, je leert ook veel mensen kennen.
Door deze groep weet ik nu ook dat er echt veel schrijnende gevallen zijn en niet alleen maar mensen die misbruik maken van andermans goedheid. Ik geef nu dan ook veel weg aan zulke gezinnen. Deze mensen zijn de schaamte voorbij en vragen dus op zulke groepen om kleding voor de kids en soms zelfs om eten... En dan nu niet allemaal gaan roepen dat ze zichzelf in zo'n situatie hebben gebracht want sommige mensen hebben gewoonweg echt pech gehad.