Dingen alleen doen..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dimphyl

Dingen alleen doen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 12:27

ik schaam me diep dat ik dit topic open :')

Al van jongs af aan vind ik het moeilijk om dingen 'alleen' te doen. denk hierbij aan boodschappen doen of alleen op een groep af moeten lopen ed.

mijn ouders pushten me hier altijd in, zodat ik het toch deed. dit heeft echter niks geholpen en het lijkt nu steeds erger te worden.

ben ik met één of meerdere vrienden, dan ben ik haantje de voorste met een grote mond en durf ik alles. maar zodra ik in mn eentje iets moet doen..

nu ook.. vriend appte net of ik even een boodschap wil doen, hij is aan het werk. de winkel is letterlijk om de hoek.. maar ik 'durf' niet.. kan hier ook geen goede reden voor geven. zit nu letterlijk met buikpijn en zweethandjes op de bank.. om een boodschap. :(

wie oh wie geeft me een schop onder mn kont en zorgt dat mijn vriend me niet als een gestoorde gek hoeft te zien?

Yipee

Re: Dingen alleen doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:30

Dat is een lastige. Ik zou zeggen: Je moet het gewoon doen! Maar ja dat is makkelijk praten natuurlijk.

Maar je voelt nu dus angst. Maar waarvoor ben je precies bang dat er gaat gebeuren als je alleen boodschappen gaat doen? Waarom is dat zeg maar eng voor jou?

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:32

Pushende ouders, dat werkt vaak averechts, dus niet gek dat het daar niet beter van geworden is.

Inderdaad, waar ben je bang voor? Wat denk je dat er kan gebeuren?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:32

Maak even een stappenplan voor jezelf; heb je genoeg geld? (Want dat was mijn angst nadat ik onvoldoende saldo had, door een fout van mijzelf (ipv geld van de spaarrekening, naar de spaarrekening en dan sta je daar met de boodschappen :') ), wat heb ik nodig?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:33

Ik ben niet zo gauw van het hulp zoeken, maar dit klinkt toch wel belemmerend genoeg om eens professionele mensen in te schakelen. Anders gaat het van kwaad naar erger denk ik, en durf je straks misschien helemaal de straat niet meer op. Wat vervelend voor je zeg!

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 12:34

het lastige is dat ik daar geen concreet antwoord op kan geven..

de angst is er.. waarom.. geen idee.
het idee dat ik dingen anders zou doen.. of zoals nu, een voor mij onbekende winkel.. dan loop ik dus overal naar te zoeken, 'denkt iedereen dat ik niet spoor'

terwijl als ik zelf nadenk ik heel goed weet dat er niemand is die op me gaat letten.

inderdaad het geld haha, dat zit ook altijd in mn hoofd.

ik ben zelf vrij bang dat het inderdaad nóg erger wordt want als ik het zo nalees klinkt het bijna als pleinvrees ofzo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:36

Je bent niet gek of gestoord, voor sommige mensen is het heel normaal dat ze niet alleen wat durven te ondernemen. Wellicht hebben je ouders het in het verleden verkeerd aangepakt door je juist te pushen.
Heb je enig idee waar je bang voor bent?

Edit: je bent bang voor de mening van anderen. Ben je vroeger veel bekritiseerd misschien?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:37

Dit klinkt toch vrij serieus. Proffesionele hulp is denk ik nu het enige wat echt goed kan helpen..
Voor nu: DOEN. Ja klinkt simpel maar iedere keer als je die angst beloond wordt dat sterker en durf je straks niet eens meer een rondje te lopen.

Amado7Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:37

Lijkt me erg lastig!

Kan je je zelf niet 'belonen' na zoiets? Als je boodschappen hebt gedaan dan mag je dat pas doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:39

Je mag niet meer bokken/WA/internetten , totdat je die boodschap hebt gedaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:41

Ik heb 2 kleine kinderen
Alleen boodschappen doen of de hond uitlaten of doe eens mal: een buitenritje op mijn paard, ik beschouw het allemaal als vacantie!

Maar zonder gekkigheid, een paar keer naar een psycholoog is misschien niet overdreven, je wilt geen straatvrees ontwikkelen

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 12:42

iedereen heel erg bedankt voor de reacties iniedergeval.

ik ga nog heel even moed inspreken en dan.. zal het toch moeten gebeuren..
zit nu al weer uit vluchten te bedenken want ja.. het regent zo hard he! :(:)

Joolien; ik ben behoorlijk gepest ja, tot aan het opwachten / achtervolgen nasr huis aan toe. maar kan me moeilijk voorstellen dat dat te maken heeft met dit?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:43

Wat mij helpt is doen alsof je in een toneelstuk zit waarbij alle rollen dus al vast liggen. Je speelt zelf een rol (van iemand die booschappen moet doen) maar ook alle andere mensen hebben een rol.Het heeft mij geholpen om mezelf ervan te overtuigen dat mensen niets 'raar' vinden (want het is een rol) en ik moest het ook gewoon doen (want ik moet mijn rol spelen). Misschien helpt het jou ook :). Kun je je ook inbeelden dat er een film over je wordt gemaakt enzo, heel leuk, dan kijk je naar jezelf in de derde persoon :P

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:44

Dimphyl schreef:

Joolien; ik ben behoorlijk gepest ja, tot aan het opwachten / achtervolgen nasr huis aan toe. maar kan me moeilijk voorstellen dat dat te maken heeft met dit?

Waarom? Het komt ergens vandaan.. :)
Uitvluchten bedenken: Herkenbaar. Zolang je je bewust bent van dat je dat aan het doen bent is het goed, belangrijkste is dat je er niet aan toegeeft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:45

Dimphyl schreef:

Misschien juist wel, op school ging je je maar zo onopvallend mogelijk gedragen zodat je misschien niet gepest zou worden. En nu ben je nog steeds bang voor veroordeling dus laat ik maar niet teveel opvallen.

Zoiets?

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:45

Het kan best dat het pesten toch dieper zit dan je denkt.

Ik zou elke keer als je angstig wordt je angst proberen te relativeren door vragen te stellen aan jezelf waar je nou precies bang voor bent en of deze angst nou ook echt realistisch is.

Als het blijft of erger wordt, dan zou ik zeker ook hulp inschakelen. Het kan zijn dat je lichte plein vrees hebt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:46

Ik durfde ook jaren niet naar de ene supermarkt, omdat ik dan langs het huis kwam van de pestkop. Stomme was dat dat jochie ook ouder was geworden en ik natuurlijk ook en pesten allang niet meer plaats had gevonden, bovendien woonde hij niet eens meer thuis want hij was op kamers (is nog een aardige vent geworden ook!) Zat echt tussen de oren. Maar, hoe vaker ik erlangs ging des te meer ik zelf zag hoe maf de situatie was. de knop ging om; ik vond het te gênant voor woorden dat ik niet langs dat huis durfde en heb het gewoon gedaan. Natuurlijk gebeurde er niets!

Je bent 20, niemand wacht je meer op. Maar daar moet je zelf nog achter komen door nu toch alleen naar de supermarkt gaan.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 21-10-14 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:47

Ik heb er ook last van ! :) En hier geen pushende ouders gehad, in tegendeel, dus dat heeft er niet aan bijgedragen. Voor mij zijn alle nieuwe dingen alleen doen 'eng'. Het is bij mij niet de angst om het fysiek uitvoeren ervan, maar sociale angst : 'wat zullen mensen wel niet van me denken'. Ik heb het bij allerlei zaken die voor andere mensen als 'gewoon' ervaren worden : naar de winkel gaan, iemand bellen, kappersafspraak regelen, naar de tandarts gaan , een les op school alleen volgen,.. Als ik iets nieuws moet doen, zoals bijvoorbeeld naar een nieuwe tandarts, moet ik mezelf daar enorm goed op voorbereiden. Dan moet ik op voorhand exact weten hoe het daar in zijn werk gaat, zodat ik niet voor verrassingen sta. Ik heb er al van kinds af aan last van, maar ondertussen doe ik met regelmaat zulke zaken en neemt de 'angst' een beetje af. Moet mezelf af en toe nog wel eens stevig toespreken :D

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:50

Wat mij hielp was bedenken wat er kon gebeuren, en dat 'het ergste geval' ook geen ramp is.

Bijvoorbeeld: wat als ik iets niet kan vinden? Dan vraag ik een medewerker. Maar vinden ze me dan niet raar? Nee, want klanten hoeven niet te weten waar alles is.

Vroeger durfde ik ook heel weinig (en nog steeds zijn er dingen die ik liever vermijd), maar door bovenstaande + gewoon doen durf ik nu bijvoorbeeld alleen op vakantie, naar een restaurant etc. Sterker nog, ik ga liever in m'n eentje naar de bios dan met vrienden.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 12:50

Sheran; dat klinkt als een bruikbare tip.. die ga ik onthouden (en uit proberen!)

Joolien; het niet opvallen mbt het pesten..
ik werd juist de clown van de klas daardoor..

Yipee; het moeilijke is dat ik wéet dat de angst nutteloos is, en elke reden kan ik weerleggen, maar het gevoel blijft er toch.

iedereen nogmaals bedankt voor de reacties.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:51

Als je nu niet gaat, wordt de drempel de volgende keer nog veel hoger.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:52

Het volgende berichtje dat je hier plaatst is dat je geweest bent oke? :) :)

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:53

Heel veel tips gehad, en nu op naar de supermarkt! Als het regent neem je maar een paraplu mee. :p

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 12:53

Nathaliefje schreef:
Ik heb er ook last van ! :) En hier geen pushende ouders gehad, in tegendeel, dus dat heeft er niet aan bijgedragen. Voor mij zijn alle nieuwe dingen alleen doen 'eng'. Het is bij mij niet de angst om het fysiek uitvoeren ervan, maar sociale angst : 'wat zullen mensen wel niet van me denken'. Ik heb het bij allerlei zaken die voor andere mensen als 'gewoon' ervaren worden : naar de winkel gaan, iemand bellen, kappersafspraak regelen, naar de tandarts gaan , een les op school alleen volgen,.. Als ik iets nieuws moet doen, zoals bijvoorbeeld naar een nieuwe tandarts, moet ik mezelf daar enorm goed op voorbereiden. Dan moet ik op voorhand exact weten hoe het daar in zijn werk gaat, zodat ik niet voor verrassingen sta. Ik heb er al van kinds af aan last van, maar ondertussen doe ik met regelmaat zulke zaken en neemt de 'angst' een beetje af. Moet mezelf af en toe nog wel eens stevig toespreken :D

je beschrijft hier precies wat mijn probleem is. inderdaad de nieuwe dingen echt.

de supermarkt waar ik nu naar toe 'moet' is in een ander dorp dan waar ik woon, ben er welgeteld 1x geweest, een aantal jaar geleden.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 12:54

saskiakefie schreef:
Het volgende berichtje dat je hier plaatst is dat je geweest bent oke? :) :)

:j daar gaan we voor.