Roodvos schreef:Zwarte thee bevat tannines. Dat is ook het bruinige laagje dat je aan de binnenkant van je theekop ziet. Deze zijn niet 100% oplosbaar, en verliezen ook oplosbaarheid als de thee een beetje afkoelt. Ze klonteren dan wat samen, waardoor je het bekende vliesje of de vlokjes krijgt in oude thee.
De tannines lossen wel goed op in bijv. citroenzuur. Een beetje citroenzuur (je weet wel, uit zo'n plastic knijpcitroen) of citroenlimonade door je thee zorgt ervoor dat de thee langer licht blijft.
Ik heb geen last van vliesjes/vlokjes in de thee (weet ook niet in hoeverre deze thee zwart is). Ik dacht overigens dat de vlokjes door kalk in het water kwamen? Gaat ook altijd in de waterkoker zitten namelijk, dan is het weer tijd voor schoonmaakazijn
Maar ik heb het ook wel eens met groene thee... Daar zou je dat dus niet mee moeten hebben.
Overigens ook wel gehad dat groene thee voor aanslag in mijn kopje zorgde. Echt groene thee zonder tannines!! Heb ik nog gecontroleerd namelijk. Wat grappig was, was dat de mok de dag ervoor was afgewassen met de hand.... En het niet gebeurde wanneer ik mijn mok in de vaatwasser zette...