Niet gelukkig in je woonplaats

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gucci_

Niet gelukkig in je woonplaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 23:02

Sinds een jaar ongeveer ben ik niet meer zo gelukkig in mijn woonplaats. Ik vind gewoon de sfeer niet fijn, de mensen ook niet zo. In de stad voel ik me meer thuis en is het veel minder saai. Uitgaan kun je hier bijna niet, alles is ver weg.
Morgen ga ik een kamer bezichtigen, 140 km verder. Ik ben bang dat mensen het vreemd vinden dat ik zo ver weg ga wonen bij familie en school.
Ben ik nou zo gek of zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 23:07

Ik herken het wel een beetje, ik woon geweldig en vrij achteraf (in het bos)
Maar de mentaliteit die hier hangt, is iets waar ik zeer slecht tegen kan.

Zo erg dat ik eigenlijk niets meer zeg, ik heb ook geen echte vrienden hier.

Je bent niet gek .....
of een vliegtuig

:P

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 23:07

Je moet doen waar jij je goed bij voelt! Daarbij is het helemaal niet raar om geheel ergens anders te willen wonen. Zo wil ik zelf ook naar Engeland. Ik ben er nu ook in Engeland als au-pair en ik merk dat ik me gewoon zoveel beter voel!

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 23:11

Gewoon doen! Je hebt maar een leven en als je ergens anders gelukkiger wordt dan moet je dat zeker doen :D Ik ben twee jaar terug naar Schotland verhuist, bij mijn familie en vrienden vandaan, en heb het hier super. Ga na m'n bachelor weer ergens anders heen maar terug naar NL, nooit meer *\o/*

Anoniem

Re: Niet gelukkig in je woonplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 23:14

Doen :j

Ik woon vrij ok , en toch ik wil terug naar ouderlijk dorp . Ik herken je gevoel in zekere zin , op zondag naar mijn ouders en konijnen, dan stap ik uit de bus en ben gewoon thuis en een zekere rust gaat door me heen.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 23:16

Hier ook herkenbaar!
Ons appartement staat daarom ook te koop, we willen terug het dorp in :j

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 23:20

Gelukkig ben ik niet de enige :P

Ik studeer ik Leeuwarden, mensen gaan er meestal vanuit dat je daar dan ook gaat wonen. Lijkt mij helemaal niets om daar te wonen, geen fijne stad, noorden sowieso niet vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 23:24

Noorden is niet zo gek , goed ik ben er geboren :P. Ik heb niks met Leeuwarden

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 23:30

Gucci_ schreef:
Gelukkig ben ik niet de enige :P

Ik studeer ik Leeuwarden, mensen gaan er meestal vanuit dat je daar dan ook gaat wonen. Lijkt mij helemaal niets om daar te wonen, geen fijne stad, noorden sowieso niet vind ik.

ik heb zelf in Leeuwarden gestudeerd en gewoond.. kwa uitgaansleven niet bijzonder maar ik was geen stapper.

echter kwa wonen, het is net wat je zoekt.. er zijn stadse gedeeltes maar ook super sociale buurtjes waar het voelt alsof je in een dorp in plaats van in een stad woont.. gelukkig woonde ik in zo'n buurtje..

ik kan je echter wel vertellen dat 140 km van leeuwarden af gaan wonen en dan wel in Leeuwarden naar school gaan.. dat gaat je opbreken..

zelf meerdere medestudenten gehad die dit wel even 'dachten' te gaan doen.. maar de extreme reistijden werden na enkele maanden toch teveel en zelfs degene uit Zwolle is na anderhalf jaar toch maar in Leeuwarden gaan wonen..

waar je woont is zo gezellig als wat je er zelf van maakt, is mijn ervaring.

Ik trek nu pas weer weg uit het hoge noorden na 15 jaar.. meer gedreven door de krappe arbeidsmarkt dan doordat ik het niet naar mijn zin had in het buurtje waar ik woonde (ik heb toendertijd een huis gekocht anderhalve straat van waar mijn studentenkamer was).

weet je zeker dat verhuizen de oplossing is?

want als ik je topic over je net gestarte HBO studie lees..

dan krijg ik meer het gevoel van niet lekker in je vel/licht depri door de overstap van middelbare school naar HBO..

wat nu als de afstand te ver blijkt? dan maar stoppen met de studie en maar zien wat er gebeurd?

ik zou het een en ander even goed op een rijtje zetten en kijken of je echt de dingen om de juiste reden gaat doen.

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 23:38

Herkenbaar! Ik ben nu geheel onvrijwillig terug in NL, en mijn hemel wat wil ik graag weer weg := Dus ik snap je helemaal, en geloof me, 140 km is prima te doen. Succes, hoop dat het appartement wat is :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 23:39

Gucci_ schreef:
Sinds een jaar ongeveer ben ik niet meer zo gelukkig in mijn woonplaats. Ik vind gewoon de sfeer niet fijn, de mensen ook niet zo. In de stad voel ik me meer thuis en is het veel minder saai. Uitgaan kun je hier bijna niet, alles is ver weg.
Morgen ga ik een kamer bezichtigen, 140 km verder. Ik ben bang dat mensen het vreemd vinden dat ik zo ver weg ga wonen bij familie en school.
Ben ik nou zo gek of zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Wat is de reden dat jij je zorgen maakt om wat andere mensen van je denken? Het is jouw leven, en niet dat van een ander.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 23:51

Ik haat de plek waar ik woon. Wat een asociaal dorp, echt waar. Niemand zegt hoi en durf ze eens hoi te zeggen en ze kijken alsof je ze geslagen hebt! Want hoi zeggen is hier een zonde ofzo? Alles is ver weg, niets ligt in de buurt. De sfeer is ronduit slecht en als ik weg kon ging ik direct.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 23:55

Ik herken het helemaal :j Ben opgegroeid in een gat, het enige wat er te doen was, was een bioscoop. De kroegen waren saai of niet mijn ding, de mensen lagen me niet en de sfeer vond ik echt niet fijn, bedreigend bijna. Nu zit ik op kamers in een andere stad vanwege mijn studie en heb het echt onwijs naar mijn zin! Ik voel me veilig op straat, heb leuke mensen om me heen, doe leukere dingen en er is altijd wel wat te doen. Dus nee, je bent niet de enige ;)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 00:57

Heel herkenbaar! Kom zelf uit Zeeland en had echt een beetje het idee een aliën te zijn! Bekrompen mensen (mijn leeftijdscategorie dan hè), hele andere interesses, andere ambities, gewoon compleet andere wereld.

Nu naar Utrecht verhuisd en voel me al stukken meer op mijn plek *\o/* Het is nog niet helemaal wat is zoek, maar ik weet dat ik in de goede richting zit. Al mis ik soms wel met vlagen de rust en ruimte van Zeeland :j

Niet druk maken om wat de rest ervan vind, daar heb je toch niks meer mee te maken! Bij mij vonden ook veel 'vrienden' het vreemd dat ik niet net zoals zij in de buurt ging studeren of werken, maar ach, je moet het helemaal zelf weten!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 09:30

Leeuwarden vind ik geen leuke stad maar is wel goedkoop. Groningen is imo helemaal geweldig, ontzettend gezellig, maar wat duurder..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 09:32

Wij zijn enkele weken geleden verhuisd van de randstad (den haag) naar een klein dorpje in zuidwest gelderland. En ja, je krijgt hee, veel vragen en er zijn veel mensen die het totaal niet begrijpen (en andere die stinkend jaloers zijn), maar wat maakt het uit., jij moet gelukkig zijn!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 09:38

Ja ik heb dar het eerste jaar gehad dat we gingen samenwonen. Ik voelde me daar echt vreselijk misplaatst. Het heeft me zelfs een hoop ellende bezorgd, slapeloze nachten, stress, ik ging zelfs de kant van depressie op. In Juni zijn we verhuisd en ik kon niet beter op mijn plek zijn, van de een op de andere dag was alles weer goed. Er viel echt zo'n grote last van mijn schouders.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 09:51

Gewoon doen! Een gelukkig mens is gezond hè. Ik woonde zelf in IJmuiden en ben verhuisd naar Renswoude/Veenendaal. Het verschil in mensen en hun mentaliteit is mega groot. Ik kan er nog wel mee omgaan maar je ziet al een heel groot verschil tussen mensen die in Veenendaal en Ede wonen als in Renswoude, Ederveen. Er is niks mis mee, het verschil is alleen best wel groot. Je moet lekker je eigen gang gaan, doen waar jij je goed bij voelt en zeker niet druk om maken wat anderen denken. Daar heb jij immers toch niks mee te maken?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:39

Herkenbaar hoor :)

Ben opgegroeid in een Zeeuwse stad, met heel veel plezier. Toen verhuisde ik naar Utrecht en er ging een wereld voor me open. Ik voelde me daar zo prettig, zo vrij. Het stadse leven is precies waar ik me nu fijn bij voel. Toen ik wegging uit Utrecht omdat ik naar een minder studentikoze plaats wilde, was de keus voor Den Haag snel gemaakt. Met onwijs veel plezier woon ik hier, en ik voel me ontzettend veilig.

In Zeeland geniet ik nog wel van de rust, van alle bekenden die je op straat tegen komt. Maar ik voel me daar vooral benauwd door de mensen, door de houding. Ik kan het niet onder woorden brengen maar in de stad kan ik weer gevoelsmatig doen en laten wat ik wil. Hoewel ik soms nog wel hunker naar de overzichtelijkheid van wonen in Zeeland: alles (maar dan ook alles) speelt zich af binnen de provincie. Nu wordt ik soms gek van mijn levensstijl, ik vlieg van hot naar her. Ga gerust even op en neer naar Arnhem voor een etentje bijvoorbeeld, en de volgende dag een dagje winkelen in Maastricht. En dat dan iedere dag. Maar dat ligt aan mijn levensstijl en niet aan het heerlijke wonen in de Hofstad.

Familie verklaart me voor gek dat ik hier in een klein appartementje woon en meer betaal dan mijn neven en nichten in Zeeland voor een vrijstaande koopwoning met tuin. Maar woongenot is meer dan alleen je woning. Het is je omgeving, een sfeer, je sociale contacten. Ik verklaar mijn nicht juist voor gek dat ze op haar 19e al een koopwoning kocht met haar vriend. Ik heb geen idee wat ik nog allemaal wil doen de komende jaren, dus mij binden aan een koophuis zou ik nu nooit doen. Ik verklaar mijn nicht juist voor gek dat ze in 1 straat woont met haar zussen, broers en ouders. Ik vind mijn ouders ontzettend lief, maar in dezelfde straat wonen? Ik zou gillend gek worden (en zij ook :D ). Niet iedereen woont graag op dezelfde manier, dus TS, gewoon doen waar jij je goed bij voelt.
Laatst bijgewerkt door Szan op 17-10-14 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:44

Je bent zeker niet de enige en zeker niet gek. Ik ben voor mijn toenmalige vriend naar de stad verhuisd. Diep diep diep ongelukkig geweest in dat huis. Ondanks dat het een prachtig huis was van alle gemakken voorzien. Ik werd er letterlijk ziek van geweest. Want in de 2 jaar dat ik daar heb gewoond ben ik nog nooit zoveel ziek geweest.

Relatie ging over en ik ging weer terug naar mn oude stad (groot dorp) en ik knapte helemaal op. Ik vond mezelf weer.

Dus mijn advies, ga ergens wonen waar je je helemaal op je plek voelt, waar de mensen je qua mentaliteit aanspreken. Als je in jouw stad/dorp loopt moet je echt het gevoel hebben, 'hier voel ik met thuis, dit pas me als een perfecte jas'.

Ga ervoor en geniet ervan!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:36

Heel herkenbaar, ik wil in Schotland wonen zo lang als ik me kan herinneren. We wonen nu alweer vijf jaar in Den Haag, maar ik vind het een smerige stad. Nu we een kindje hebben merk ik dat ik steeds vaker aan verhuizen denk.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:55

Herkenbaar. Er zitten grote verschillen tussen steden en dorpen.

Ik ben een westerling en verhuisd toen ik 16 was, ik woon nu in de buurt van Arnhem en kan hier niet goed aarden. Niet dat het hier slecht is - absoluut niet! Maar niet mijn ding. En begrijp me niet verkeerd ik wil heus niet in een drukke stad wonen als Amsterdam, maar de mensen hier zijn gewoon echt heel anders. Ik mis vooral het 'gas geven' af en toe, hier gaat het allemaal wat rustiger en is er, om maar even een simpel voorbeeld te noemen, al paniek als er 5 man bij één kassa staat bijvoorbeeld. Waar ik vandaan kom stond er altijd een rij tot halverwege de winkel - no stress.

Het een is niet beter dan het ander. Het ligt helemaal aan de persoon waar je je thuis kan voelen.

Ik zou zeggen: maak je niet druk, ga wonen waar je wil wonen. Een gelukkig mens is inderdaad een gezond mens zoals eerder gezegd.

Hopelijk heb ik het een beetje fatsoenlijk uit kunnen leggen. Mensen voelen zich vaak aangevallen als je dit soort dingen zegt, terwijl dat de bedoeling niet is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:57

Ook voor mij herkenbaar. Mijn zus had het in extreme mate toen ze voor het eerst ging samenwonen, jee wat was die ongelukkig in dat rotdorp. Nu woont ze samen met haar vriend in een kleine stad, helemaal gelukkig :)
Zelf ben ik me er nooit zo bewust van geweest, maar sinds 2 weken woon ik weer in het buitengebied. En ik voel me er echt heerlijk bij, vooral mijn moeder wees me er op dat ik zo ontspannen ben. Terwijl ik het al die jaren in de stad (2 steden naast elkaar) ook altijd goed naar mijn zin heb gehad. Dacht ik.
Sowieso heb ik altijd al geweten dat het westen en het zuiden niet bij mij passen. Ik ben toch het meest op mijn plek in het oosten. En in het buitengebied, blijkbaar :j

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:23

Fortitude schreef:
Ik ben een westerling en verhuisd toen ik 16 was, ik woon nu in de buurt van Arnhem en kan hier niet goed aarden. Niet dat het hier slecht is - absoluut niet! Maar niet mijn ding. En begrijp me niet verkeerd ik wil heus niet in een drukke stad wonen als Amsterdam, maar de mensen hier zijn gewoon echt heel anders. Ik mis vooral het 'gas geven' af en toe

Grappig :)) Toen ik een aantal maanden in de randstad zat voor stage vond ik dat juist alles zo ontzettend traag en omslachtig ging. Juist alles behalve gas geven. Dat doen we hier in het noorden juist wel. Gewoon lekker recht door zee en gaan met die banaan :))

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:35

Winged schreef:
Grappig :)) Toen ik een aantal maanden in de randstad zat voor stage vond ik dat juist alles zo ontzettend traag en omslachtig ging. Juist alles behalve gas geven. Dat doen we hier in het noorden juist wel. Gewoon lekker recht door zee en gaan met die banaan :))

Haha, het is denk ik ook maar net waar je zit! :D