Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
. Yezzi schreef:Bij ww met het hulpww être komt er bij de meervoudsvorm een s achter en bij een vrouwelijke vorm een e. Een vrouwelijke meervoudsvorm wordt +es.
Dus bijvoorbeeld:
Je suis allée (Want ik ben een meisje, dus vrouwelijk)
Tu es allé (Als de tu een man is, anders alleé)
Il/elle/on est allé (Met een e erachter voor elle)
Nous sommes allés (Nous sommes allées als het gezelschap uit alleen vrouwen bestaat, als er minimaal 1 man bij is blijft het allés)
Vous êtes allés (Zelfde uitleg als hierboven)
Ils sont allés
Elles sont allées
Ik hoop dat het te begrijpen valt.
Pacific schreef:Hebben jullie het huisje van être ook gehad? Het is wel handig om te weten welke werkwoorden er met être gaan, zeker met toetsen... Leraren gooien er altijd in ieder geval 1 in, daar waar je het niet zo zeer verwacht.
Verder is er al antwoord gegeven op je vraag
Erin_xx schreef:Pacific schreef:Hebben jullie het huisje van être ook gehad? Het is wel handig om te weten welke werkwoorden er met être gaan, zeker met toetsen... Leraren gooien er altijd in ieder geval 1 in, daar waar je het niet zo zeer verwacht.
Verder is er al antwoord gegeven op je vraag
Ik heb het huisje nooit gehad, heb ze gewoon uit mijn hoofd moeten leren:
- Alle woorden die in het nederlands met 'zijn' worden vervoegd in de voltooide tijd
- Changer (veranderen), commencer (beginnen), réussir (slagen), en nog twee waar ik even niet op kan komen
. Flicka12 schreef:De werkwoorden die je in het Nederlands met -zijn vervoegt doe je in het Frans met -être. De werkwoorden die je in het Nederlands met -hebben vervoegt, doe je in het Frans met -avoir

liespower94 schreef:Flicka12 schreef:De werkwoorden die je in het Nederlands met -zijn vervoegt doe je in het Frans met -être. De werkwoorden die je in het Nederlands met -hebben vervoegt, doe je in het Frans met -avoir
Dit klopt niet helemaal
Als je bijvoorbeeld zegt:
Ik ben 19 jaar dan is in het Nederlands je hulpwerkwoord zijn (ben).
In het Frans zeg je:
J'ai dix-neuf ans. Hierbij gebruik je het werkwoord avoir (ai)