In mijn gezin is nooit echt geld mee genomen in de opvoeding. Wij hadden het vroeger gelukkig (erg) breed dus als ik iets wilde hoefde ik maar met mijn vingers te knipsen en hup, daar was het. Verjaardagbudgetten van over de 500,- rijbewijzen die we allemaal gewoon kregen (wij zijn met 5 kinderen) mijn paarden historie en zo nog veel meer.
Echter, is het vandaag de dag zo dusdanig veranderd dat ik niet anders kan dan nu alles om zetten en als een gek leren om met geld om te gaan. Mijn spaarrekening is binnen een jaar geplunderd (en daar stond een bedrag op van een paar nullen) en ik geloof niet dat er iemand in mijn familie of gezin is die momenteel zo blut is als ik.
Dus! Het roer moet om. Vanaf aankomende vrijdag heb ik voor het eerst in mijn (jonge) leven een full-time baan en kan ik gaan beginnen met sparen. Ik heb een aparte rekening geopend.. Erg handig!
1 lopende rekening en 1 spaarrekening voor mij zelf en 1 lopende en 1 spaarrekening voor mijn paarden. Zo kan ik de boel gescheiden houden en mijn spaarpotje weer wat vullen hoop ik.
Wie is er nog meer zo'n financieel monster en heeft net als ik een gat in haar hand? Het gekke is dat ik maandelijks helemaal niet veel uitgeef aan vaste kosten, alles bij elkaar zal het 300,- zijn. (Stalling, telefoon, verzekeringen etc.) maar als je dat niet krijgt, kun je het ook niet uitgeven.
En daar gaat het dus mis. Voor handige tips sta ik altijd open.
Als je een beetje slim speelt lukt dit makkelijk. Als je bijv. een maand lang geen lekkere broodjes koopt op het station maar zelf brood smeert, spaar je al gauw zo'n 40 euro per maand uit. Het zijn veel kleine beetjes die samen veel schelen.