Sta jij op?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sta jij je zitplaats af?

Ja
600 (93%)
Nee
39 (6%)

Totaal aantal stemmen: 639

LadyMadonna

Sta jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 19:29

Situatieschets:
Je zit in een bus, die stampvol is. Alle zitplaatsen zijn bezet, evenals de staanplaatsen. Ze zitten nog net niet bij de chauffeur op schoot zeg maar. De rit is 30/40 minuten.
Als laatste stapt er een jongen in die op krukken loopt.
Sta jij je zitplaats af uit eigen beweging? (Dus zonder dat erom gevraagd wordt)
Er vanuit gaand dat je zelf goed ter been bent etc)

Anoeska27

Re: Sta jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 19:32

Ja natuurlijk. Dat is toch vanzelfsprekend?

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 19:32

Ik sta altijd mijn zitplaats af aan mensen die hem harder nodig hebben dan ik.

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 19:33

Ja ik sta op. Uiteraard alleen als ik zelf goed ter been ben.
Ik vind het trouwens niet meer dan normaal om voor ouderen of mensen die slecht ter been zijn op te staan.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 19:33

Afhankelijk van hoever diegene van mij verwijderd is (bijv. ik zit voor in de bus en hij stapt daar ook in), ja. Indien ik achterin zit en hij stapt voor in en hij dus zeer moeilijk te bereiken is, nee. Dan kan hij er toch niet komen.

Maaike_Kealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 19:34

In dit geval wel ja,
Zou er een (jong) gezond persoon binnen komen niet. Maar ook voor oudere of moeders met de baby in zo'n draagzak

Komt ook omdat ik dit zelf heb mee gemaakt. Je staat echt niet prettig, noem gerust heel pijnlijk, met krukken in de bus.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 19:37

Anoeska27 schreef:
Ja natuurlijk. Dat is toch vanzelfsprekend?

Kennelijk niet... Ik ben al drie dagen de sjaak... Ik ben werkelijk de enige die vraagt "wil je hier zitten?" In een bus vol studenten
Dinsdag kon ik mijn plek niet afstaan omdat ik zelf al stond, en toen heeft die jongen dus de hele weg gestaan :(:)
Dit verbaasd mij echt... Helaas mis ik net dat stukje lef om m'n bek open te trekken of ik de enige met fatsoen ben...

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 19:44

Op dit moment niet. :+ anders als ik met de bus zou gaan wel.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 19:45

Sannert schreef:
Op dit moment niet. :+ anders als ik met de bus zou gaan wel.

Op dit moment maakt niet uit. Situatieschets gaat uit van iemand die goed ter been is.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 19:47

Als ik zelf goed zou kunnen staan in de bus wel, maar door mijn rug lukt dat me echt niet..

EllisL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 19:49

Dat verbaasde mij ook inderdaad dat het niet vanzelfsprekend is.
Ik kan door mijn handicap niet staan in de bus, maar op het eerste vlugge gezicht is dat niet te zien. Gelukkig stap ik altijd vroeg in de bus dat er nog plaats is, maar als er dan oudere mensen de bus in stappen en anderen niet opstaan voel ik me altijd zo rot dat ik dat niet kan. Zo jammer dat dat in onze samenleving niet vanzelfsprekend is...

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 19:49

Op goede dagen wel,op slechte dagen mag je bij me op schoot ;)

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 19:52

Als ik zelf goed ter been ben ja dan wel. Nu durfde ik op de bus en vooral een volle bus nog eens onwel worden en als ik dat gevoel heb niet. Sorry maar een kotsende of flauwvallende passagier kan de bus wel missen dus dan hoop ik dat iemand anders wil opstaan. Voel ik me goed dan sta ik op hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 19:53

Ik sta ook op, ondanks mijn eigen reumatische klachten. Mijn man loopt met krukken én zelfs in de volle trein ook echt NIEMAND die opstaat.. :n bah zo zijn we toch niet opgevoed? := Ik kan het dan ook niet laten om dwars in de volle trein een opmerking te maken over egoïsme in de mens.. en dan hoor je iedereen mompelen.. maar nog niemand die opstaat :=

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 19:54

Wel voor zichtbaar 'gehandicapten' en echte oudjes.
Verder niet (dus ook niet voor zwangere vrouwen of met kinderen ofzo).

vuurneon

In jouw situatie blijf ik zitten, ik ga echt niet staan omdat ik zo gigantisch snel wagenziek ben en niets zo vreselijk als op punt van spugen staan en vastgeklemd zitten tussen mensen....
(Oftewel, als ik met de bus ga, sta/zit ik met liefde de hele tijd bij een uitgang óf voorin de bus zodat ik kan vooruit kijken. T is ook voorgekomen dat ik liever in de ijskoud kilometers ging lopen dan ook nog maar 1 minuut langer in de bus en dat heb ik ook gedaan. Het is echt vreselijk)

Zo'n oude vrouw vond dat ik ook geen recht op de minder validenplek want zij was oud en moest daar zitten. Ik had zichtbaar krukken en mijn been in blauw gips en droeg een korte broek :+ Ze kon mij de boom in dus ik heb haar een fijne dag gewenst en ben mooi blijven zitten.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 10-10-14 19:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Vero

tuurlijk!

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 19:55

Dat ligt eraan. Toen ik nog elke dag vanuit stage met de bus naar huis moest was ik blij als ik uberhaupt kon zitten, ook stampenvolle bus en dan de hele dag al op je voeten gestaan te hebben/gelopen is echt niet leuk. Als ik geen pijn heb aan mijn voeten en inderdaad zoals vermeld ik vooraan zit sta ik wel degelijk op. Het is ook zo wat om helemaal achteraan te zitten en dan op te staan om die persoon met krukken en al dat trapje op te moeten laten schravelen om bij die ene stoel te komen..

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 19:57

Ik gebruik de bus echt nooit, maar ik zou mijn plek niet afstaan tenzij niemand anders het fatsoen neemt om te staan. Ik kan niet te lang staan omdat ik dan last van mijn rug krijg. Maar ik snap dat iemand met krukken er waarschijnlijk meer last van zal hebben dan ik, dus ik ben echt de beroerdste niet om dan toch te gaan staan als niemand anders dat doet. :)

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:02

Ik sta altijd op.

Ik heb een tijd met krukken moeten lopen en ik moest met de bus en trein naar school. Het viel me iedere keer weer zwaar tegen hoe weinig mensen voor je opstaan. En als je erom vraagt krijg je een arrogante blik toegeworpen -O-

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:05

Natuurlijk! Heb net zelf 3 weken op krukken gelopen dus ik weet hoe het voelt! Ik kreeg één keer een zitplaats aangeboden van een meisje, voir de rest was er meestal plaats :D Alleen was er één keer een vrouw, ik stond echt vlak naast haar met mijn lelijke steunkous en krukken, en ze bleef gewoon zitten >;) Rustig haar Capri Sun opdrinken terwijl ik daar stond te sukkelen...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:07

De fatsoensnorm is dramatisch laag.
Ook ik zit met regelmaat in een te volle bus.
Waar dan ook nog eens regelmatig oudere met rollator of stok binnen komen.
En ook ik ben altijd de sjaak.
Want zodra ik ze maar binnen zie komen roep ik al dat ze kunnen zitten hoor.

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:07

volle bus no problemo ik kruip gewoon lekker bij je op schoot als je niet wil op staan :D ,
en tuurlijk zal ik voor mensen opstaan, of buigen als ze daar blij mee zijn

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:10

Ik heb van mezelf niet zoveel houvast aan mijn armen, dus ik denk niet dat ik dat zo prettig zou vinden. Vooral in Amerika had ik hier last van, dan stond je op voor iemand of de bus was vol, en toen viel ik nog net niet door de hele bus heen. Erg lastig en het doet nog vreselijk zeer ook. Maargoed, iemand die op krukken loopt zou ik sowieso mijn plaats geven. Diegene heeft nog veel minder houvast. En voor ouderen sta ik ook op.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:12

Ik niet, helaas zie je het niet aan de buitenkant maar ik heb een ziekte waardoor ik er zelf veel moeite mee heb (als ik in de bus sta 15 minuten heb ik daar de rest van de dag heel erg last van)
Als ik die ziekte niet zou hebben zou ik het wel doen, vind het niet netjes om te blijven zitten als je goed kunt zien dat er iets is..