"Mam, pap, mag ik...?"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

"Mam, pap, mag ik...?"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 19:16

Heyhoi bokkers,

Ik open dit topic omdat ik mij eigenlijk af vroeg hoe dit bij andere mensen gegaan is. Zelf merk ik, nu dat ik zestien (bijna zeventien) ben, dat ik steeds meer mag van mijn ouders (internetbankieren, zelf weten of ik (kleine) dingen koop, zelf weten of en wanneer ik naar vriendinnen ga), en er komt natuurlijk een dag dat ik helemaal niks meer hoef te vragen aan mijn ouders (wss ook de dag dat ik met een eigen paard voor de deur sta :Y) ).

Hoe is dit bij jullie gegaan? En op welke leeftijd? Mij lijkt het vooral erg gek om opeens alles zelf te mogen bepalen en niet meteen te denken "oh, even mijn moeder/vader vragen of ik het mag".

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:18

Dat ging geleidelijk eigenlijk. Maar na mijn 18e kreeg ik een eigen bankrekening en toen ik zelf centjes ging verdienen mocht ik ook bepalen waar ik het aan uit gaf. Dus ik denk dat na mijn 18e ik zelf ging bepalen waar ik heen ging en wat ik deed. Maar dat was niet van het ene op het andere moment.

elenaMM77

Rond mijn 16e.. moest ook wel, want toen werd wel duidelijk dat ik op mijn 17e op kamers zou gaan..
dus enige verantwoording was wel op zijn plek..

bedtijd werd ook rond die tijd afgeschaft omdat ik soms later studeerde dan dat mijn ouders op bed gingen lol..

ik zou niet als eerste beslissing van volledige vrijheid een paard aanschaffen overigens ;)... gegarandeerd dat je ouders dan al je vrijheden weer intrekken wegens niet voldoende volwassen inzicht :P

vanaf mijn 12e had ik bijbaantjes, wat ik daarmee deed was ik binnen het redelijke vrij in.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 09-10-14 19:19, in het totaal 2 keer bewerkt

fokfanaat

Heel makkelijk, hier was/ gaat het, zodra je financieel onafhankelijkk bent, met je eigen geld kun je je eigen beslissingen nemen.

Nala

Re: "Mam, pap, mag ik...?"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 19:20

Haha Elena, het was ook maar een grapje hoor. Van mijn ouders mag ik nu ook een paard, maar ik (we) heb het geld niet.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:21

fokfanaat schreef:
Heel makkelijk, hier was/ gaat het, zodra je financieel onafhankelijkk bent, met je eigen geld kun je je eigen beslissingen nemen.

houd je wel zo lang mogelijk van de 'domme' op dat punt.. handiger als je ouders nog een vinger in de pap hebben maar ondertussen wel zo lief zijn om mee te betalen aan je studie, of je kleding grotendeels betalen..

ik mocht ooit kiezen.. kleedgeld, of gewoon blijven 'krijgen'.. zo rond mijn 14e denk ik..

mooi niet dat ik voor kleedgeld koos.. had al even snel uitgerekend dat ik meer kreeg als ik geen kleedgeld had, dan dat ik kon kopen als ik het wel had.. al was het maar een goed winterjasje en dergelijken

Citaat:
Haha Elena, het was ook maar een grapje hoor. Van mijn ouders mag ik nu ook een paard, maar ik (we) heb het geld niet.

pfewwwwwwwwwwww ik schrok al.. je bent al een beetje te oud om halsoverkop als veredelde penny een slachtpaard te redden zonder redelijk inkomen om het daarmee ook op te lappen en te onderhouden lol

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:27

Ik heb vanaf m'n 12e ong. al zo'n jeugd rekening voor online bankieren en mag ook al vanaf zeker mijn 12e zelf weten waar ik mijn geld aan uit geef. Op = op en dat is dan mijn eigen probleem.

Enige wat hier een no-go is uiteraard is ineens met dieren aan komen zetten :P Al worden ze daar ook steeds losser in als het om cavia's gaat, zou me niks verbazen als ik over 2 jaar een hele groep heb :')

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 19:30

Hahaha geen zorgen Elena, ik heb twee schatten van verzorgpaarden maar krijg wel mee wat het kost. Zo denk ik nu al snel in een winkel. "Oh wat een leuk setje kleding heb ik bij mekaar gezocht... oh het is 125 euro... hmm dat spaar ik liever voor de helft van de stallingskosten voor een maand, de kleding heb ik toch niet echt nodig..." Al heb ik nog steeds een groot gat in mijn hand als het op kleine frutseltjes aankomt.

Ik zou ook niet meteen met een dier aan komen zetten hoor, maar wel véél serieuzer naar de mogelijkheid van een eigen paard gaan kijken.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:33

Geleidelijk aan, vooral gebaseerd op vertrouwen dat ik zelf kon verzinnen waarvoor ik wel expliciet toestemming nodig had, en waarvoor niet (meer). Zo lang dat goed ging, kon er steeds meer en meer. Ging dat een keer fout, dan werd ik op bepaalde gebieden weer tijdelijk wat meer begeleid (lees: dan werden de schroeven weer even goed aangedraaid) tot ik weer iets ouder en wijzer was. En als ik heel eerlijk ben... elke situatie waarin het niet goed ging, had ik op voorhand wel kunnen bedenken dat ik het ten eerste had moeten vragen, en dat daar ten tweede vermoedelijk een "neen" op had gevolgd O:)

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:33

Ik ben nu bijna 21, hoef dingen niet meer Te vragen maar communiceer wel altijd. Mama, ik ga vanavond naar pietje, ok?
Ik heb vorig jaar 3 maanden op eigen houtje in spanje gewoond. Eigenlijk sindsdien automatisch zelfstandig haha

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:34

Vanwege mijn opleiding ging ik al heel jong het huis uit, was in juni 16 jaar geworden en in augustus op mijzelf gaan wonen ivm een opleiding. Welliswaar met vakgenoten bij elkaar maar toch,

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 19:36

Ja communiceren blijft natuurlijk altijd. Maar ik bedoel meer het punt waarop, als je iets vraagt en het antwoord "nee" of "ik zou het niet doen"is, je het toch kan doen als je dat wil.

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:37

Vanaf mijn 16e dat ik ging werken besliste ik zelf wat er met mijn geld gebeurde. Alleen een eigen paard kreeg ik er niet doorheen, dat pas op mn 18e en ook zelf betaald.
Er werd altijd gedreigt als jij een paard koopt kun je zelf ook vertrekken. Uiteindelijk had ik er 4 toen ik weg ging :P

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 19:40

Hahaha dat kan ook Dusja1, maar dat is ook extreem hoor haha. Het heeft ook al héél lang geduurd voordat het eindelijk bij mijn ouders aan het verstand was dat ik toch écht liever in de buurt zou studeren, puur omdat ik hier mijn hobby heb. Ik kan mijn verzorgpaarden nou eenmaal niet meenemen als een tennisracket/voetbal/crossfiets.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:40

Ik krijg nu sinds m'n 16e m'n kinderbijslag en zelf internetbankieren, pasje had ik al langer.
Zelf bepalen wanneer ik naar bed mag is nooit echt afgesproken, is gewoon gekomen.

Vriendinnnen afspreken doe ik ook al een jaar of twee zelf (hebben we zaterdag wat? Nee. Oke, dan ga ik naar die en die). Dat hebbdn me ouders nooit erg gevonden en hoef nu dus geen toestemming te vragen, alleen laten weten dat ik
ga.

Ik word over 2 weken overigens 17. Sommige dingen gaan in overleg maar ik regel veel zelf en krijg aardig wat vrijheid, wat ik fijn vind!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 19:42

'Bedtijd' is hier ook geen issue, behalve als ik per ongeluk weer eens om half 1 nog achter mn laptop zit, oepsss :+ :Y) Het is ook zo makkelijk om de tijd te vergeten soms.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:46

Communiceren lijkt me logisch, je woont met meerdere personen onder hetzelfde dak, en je hebt gewoon rekening te houden met elkaar. En al helemaal als het niet jouw eigen dak is, maar dat van een ander (in veel gevallen, de ouders).
Als je met een vriendin een appartement zou delen, ben je ook niet gelukkig als die op het laatste moment beslist om toch ergens anders te eten, en jou te laten zitten met te veel voedsel dat je niet meer terug naar de winkel kan brengen, en ook niet altijd kan bewaren. Eén keer kan gebeuren, maar ik ken véél pubers (inclusief mezelf) die dat heel regelmatig presteerden, en vervolgens heel hard stonden te roepen dat ze oud genoeg waren om zelf te beslissen waar ze aten. Het heeft heel lang geduurd voor ik eindelijk begreep waar het echt om ging. Je bewust zijn van je omgeving moet je ook leren, en dat is een les die veel mensen pas leren nadat ze zijn uitgevlogen en er plots "echt" alleen voor staan.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:50

Ik ging op mijn 16e fulltime werken (bbl opleiding), en ik moest maar zelf weten waar ik het aan uit gaf. Als ik maar wel elke maand spaarde en zorgverzekering betaalde :P. Toen heb ik dus mijn paard gekocht. Die is er 7jaar en een kind verder nog steeds.
Toen ik een jaar of 17/18 was had ik geen tijd meer om thuis te komen. Kwam toch wel bijtijds thuis en als ik ergens anders sliep was een smsje genoeg. Heb hele makkelijke ouders maar dat zal wel vertrouwen geweest zijn of zo.
En idd ze gingen er altijd vanuit dat ik mee at, en als ik vlak voor het eten op t vuur stond vroeg of ik ergens anders kon eten dan kreeg ik mijn vleesje de dag erna :P.

Zijn de beste ouders die ik me kan wensen :+:

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 19:52

Jazeker en dat snap ik ook volkomen. Nu heb ik het sowieso makkelijk omdat ik echt, als ik ergens heen ga, vaak alleen naar stal ga en dan toch weer thuis ben voor het avondeten. Ik eet bijna nooit ergens anders mee, als ik al naar een vriendin ga.

Dan heb je echt wel geluk Poiuytrewq! Zo makkelijk zijn mijn ouders niet, maar wel makkelijk genoeg dat ik naar verschillende evenementen mag zonder al te veel gedoe, bijvoorbeeld.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:57

Ik heb altijd wel vrij veel gemogen.. Ik bepaal wat ik met mijn eigen geld doe zolang ik weet, alleen heb ik pas sinds krantenwijk/werk ook daadwerkelijk wat te besteden. Vroeger kreeg ik straf als ik te laat kwam (t/m 13 jaar oid) en als ik nu wat later ben stuur ik gewoon een appje en is het goed. Ik bepaal eigenlijk alles zelf.. Het enige wat ik niet mag is bij mijn vriend slapen terwijl ik de volgende dag naar school moet, bij werk geld dit niet. Dit is de enige 'regel' die ik thuis heb en die respecteer ik. Ik ben overigens 17 en de jongste van drie meisjes. Mijn eigen pony kocht ik trouwens een halfjaar terug en die betaal ik zelf van mijn bijbaantje.

Edit: ik krijg trouwens geen kleedgeld of zakgeld, mijn ouders betalen wel mijn telefoon abbonement (25/28 euro per maand) en ik mag ook zelf weten hoelaat ik thuiskom van uitgaan etc.
Laatst bijgewerkt door Ayla op 09-10-14 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:59

ikben nu 17 en ik mag eigenlijk alles wel, ik vraag ook niet echt iets meer.
sinds ik een jaar of 12 ben heb ik geen bedtijd meer
eigenbankrekening kwam er toen ik 14 was.
een job toen ik 16 was. ik krijg ook zakgeld (30 euro per week), dit geef ik uit aan wat ik wil. Mama betaald mijn paard. over uitgaan was mama en papa zeer strek (moest altijd om 1 urr thuis zijn).
Toen papa vorig jaar (en ik dus 16 was) stierf en ik dus snel volwassener ben geworden mocht ik eigenlijk alles...
Ik krijg uoudere vrienden en zolang ik bij hen ben mag ik eigenlijk doen wat ik wil zonder veel communicatie... 6 uur 's ochtends thuis komen is totaal geen probleem :D
Zolang ik mijn vrijheid niet misbruik (elke week zat thuis komen), mag ik doen wat ik wil

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 20:01

Ik kreeg op mn 12de mijn eerste "jeudrekening" gewoon om te leren om om te gaan met geld, hierop stond mn zakgeld etc.
Toen ik rond mn 14de een krantenwijkje deed mn zakcentje erbij.
Mocht wel altijd weten waar ik het zelf aan uitgaf, maar als het geld die maand op was, hoefde ik niet bij pap en mam te komen zeuren om geld ;).

Vanaf mn 15de baantje in de horeca en verdiende toen meer + kreeg 1x in de 3 maand een deel van de kinderbijslag van mn ouders.
Tot ik op mn 19de voltijd aan het werk ging was het klaar met de pret. Verdiende mn eigen centjes dus dan kun je eigen spullen zorgen.

Toen ik een vast contract kreeg, heb ik na paar maand mn eigen paard gekocht :D

Met uitgaan was het op mn 16de van je ziet maar hoe laat je thuis komt, maar geen gezeik over moe zijn, kater hebben oid :D
In het weekend gewoon op stap & gewoon werken! Word je hard van haha!

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 20:06

Er waren tijden dat ik mijn vader vroeg of ik wat drinken mocht pakken... Op latere leeftijd. _O-

Sinds ik van mijn moeders huis naar mijn vaders huis ben gaan wonen, kreeg ik meer vrijheid.
Ik kreeg geen tijden mee, want was toen al 16. Maar begreep zelf ook wel dat ik niet tot 3 uur snachts wekelijks weg moest blijven. En als ik dat wel deed, dan was het geen probleem zolang ik maar uit kon leggen waar ik was. Ik had een scooter dus over enge dijkjes rijden zonder verlichting hoefde ik niet.

Bij mijn moeder werd ik echter aan een kort lijntje gehouden.
Ik heb vanaf mn 12e een pinpas. En ben hem gaan gebruiken vanaf die periode onder begeleiding. Vanaf mn 14e mocht ik zelf gewoon aankopen doen.

Hoewel mijn stiefvader streng was, heb ik best veel mogen doen en laten wat ik zelf wilde. Hoe meer mijn stiefvader verbood, hoe tegenstrijdig ik werd. :+

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 20:11

Humn ik heb niet echt idee dat ik meer mag. Ik heb eerder het idee dat ze me meer onder controle willen houden terwijl ik juist meer zelf wil. Internet bankieren doe ik al best lang ( sinds mijn 13e? ). Maar ik mag nog steeds niet bepalen wat ik van het geld koop. Ik MOET er kleding voor kopen anders krijg ik pas echt ruzie met mijn ouders. Ik krijg nu studifinancering, geen kleed geld meer maar ik mag niet zelf weten wat ik van het geld koop wat ik over hou. Als ik een keer chocola mee neem naar huis of zelfs een bapao broodje word er gezeurd dat ik dat niet van mijn geld mag kopen. Op mijn 17e mocht ik niet zelf weten hoe laat ik naar bed ging. Ik moest om 10 uur in mijn bed liggen met de lampen uit... later hebben ze me daar toch vrij in gelaten. De eerste week dus laat op bed maar nu ik het zelf mag bepalen lig ik toch meestal rond die tijd in mijn bed.

Ik heb dus eigenlijk meer het idee dat ik niet echt meer mag. Voornamelijk mijn moeder kan me niet los laten...

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 20:18

ik heb sinds mijn 12/13e mijn eigen pinpas waar ik eigenlijk best veel mee mag,
ik krijg 20 euro per maand aan zakgeld waar ik mee mag doen wat ik wil en 50/60
euro kleedgeld. ik mag zelf kiezen hoelaat ik naar bed ga aangezien mijn ouders weten
dat ik tamelijk verantwoordelijk ben daarin (niet later als 23:30)